Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 25 september 2006, 11:41   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard De Post geeft toe dat Lierse postbode verkiezingsfolders weggooide

De Post geeft toe dat Lierse postbode verkiezingsfolders weggooide
”Een postbode heeft VB-verkiezingsdrukwerk in een afvalcontainer weggegooid”, zegt Fred Lens, woordvoerder van De Post, na een intens onderzoek.
Liers gemeenteraadslid Marcel Taelman ontdekte vorige week zaterdag duizenden verkiezingsfolders van Vlaams Belang, VLD en CD&V in een afvalcontainer aan de achterzijde van het postkantoor in de Kruisbogenhofstraat. De Post stelde prompt een onderzoek in.
”Op alle 25 rondes in Lier hebben we steekproeven gedaan. Daaruit blijkt dat alle folders van VLD en CD&V daadwerkelijk zijn gebust. Het teveel aan folders hebben onze postbodes zoals gebruikelijk weggegooid. De beste indicatie dat hier niets misgelopen is, bleek de voorbije week. VLD en CD&V leverden toen ook weer een vijfhonderdtal folders te veel”, aldus Fred Lens. Maar met de folders van het Vlaams Belang is er wel een fout gebeurd.
”We hebben vastgesteld dat de bewoners van de Voetbalstraat en omgeving de bewuste folder van het Vlaams Belang niet hebben gekregen. Het gaat om ongeveer zeshonderd brievenbussen. De betrokken postbode, een uitzendkracht, geeft toe dat hij door de vele folders misschien wel de tel is kwijtgeraakt en mogelijk maar twee van de drie VB-folders heeft gebust.”
”Ondertussen hebben we de bewuste folder laten bedelen. De postbode, over wie we steeds tevreden waren, krijgt geen sanctie. Wel moeten de postbodes voortaan hun overschot aan folders laten registreren bij hun chef. Ze mogen dus zelf niets meer weggooien”, besluit Fred Lens.
VB-lijsttrekker Jan Mortelmans reageert tevreden. ”Ik ben blij dat De Post hieruit lessen trekt, opdat dit niet meer zal gebeuren.”

bron GVA

geen sanctie dus... mocht hij SPA of andere poco folders weggeooid hebben dan was het land te klein..
ilfalco is offline  
Oud 25 september 2006, 11:49   #2
benarty
Burger

Standaard

oef, weer minder papier naar't containerpark.
Kijk het VB concentreerd zich meer op federaal vlak dan op gemeentelijk.
Dus geen groot verlies in de eerste plaats.

Maar, drukwerk kost ook geld en op dat vlak niet accepteerbaar.
benarty is offline  
Oud 25 september 2006, 11:50   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
De Post geeft toe dat Lierse postbode verkiezingsfolders weggooide
”Een postbode heeft VB-verkiezingsdrukwerk in een afvalcontainer weggegooid”, zegt Fred Lens, woordvoerder van De Post, na een intens onderzoek.
Liers gemeenteraadslid Marcel Taelman ontdekte vorige week zaterdag duizenden verkiezingsfolders van Vlaams Belang, VLD en CD&V in een afvalcontainer aan de achterzijde van het postkantoor in de Kruisbogenhofstraat. De Post stelde prompt een onderzoek in.
”Op alle 25 rondes in Lier hebben we steekproeven gedaan. Daaruit blijkt dat alle folders van VLD en CD&V daadwerkelijk zijn gebust. Het teveel aan folders hebben onze postbodes zoals gebruikelijk weggegooid. De beste indicatie dat hier niets misgelopen is, bleek de voorbije week. VLD en CD&V leverden toen ook weer een vijfhonderdtal folders te veel”, aldus Fred Lens. Maar met de folders van het Vlaams Belang is er wel een fout gebeurd.
”We hebben vastgesteld dat de bewoners van de Voetbalstraat en omgeving de bewuste folder van het Vlaams Belang niet hebben gekregen. Het gaat om ongeveer zeshonderd brievenbussen. De betrokken postbode, een uitzendkracht, geeft toe dat hij door de vele folders misschien wel de tel is kwijtgeraakt en mogelijk maar twee van de drie VB-folders heeft gebust.”
”Ondertussen hebben we de bewuste folder laten bedelen. De postbode, over wie we steeds tevreden waren, krijgt geen sanctie. Wel moeten de postbodes voortaan hun overschot aan folders laten registreren bij hun chef. Ze mogen dus zelf niets meer weggooien”, besluit Fred Lens.
VB-lijsttrekker Jan Mortelmans reageert tevreden. ”Ik ben blij dat De Post hieruit lessen trekt, opdat dit niet meer zal gebeuren.”

bron GVA

geen sanctie dus... mocht hij SPA of andere poco folders weggeooid hebben dan was het land te klein..
Slechte postebode, hij had ze allemaal moeten weg gooien. En mijn postbode ook. had ik minder papierafval gehad.
Jantje is offline  
Oud 25 september 2006, 12:00   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Slechte postebode, hij had ze allemaal moeten weg gooien. En mijn postbode ook. had ik minder papierafval gehad.
Als die postbode uw postbode had weggegooid, dan had je inderdaad minder papierafval gehad.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 25 september 2006, 12:04   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Als die postbode uw postbode had weggegooid, dan had je inderdaad minder papierafval gehad.
enkel de post he.
mijn postbode is een heerlijke vrouwelijk verschijning en dus zeker niet voor de vuilbak.
Jantje is offline  
Oud 25 september 2006, 12:07   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benarty Bekijk bericht
oef, weer minder papier naar't containerpark.
Kijk het VB concentreerd zich meer op federaal vlak dan op gemeentelijk.
Dus geen groot verlies in de eerste plaats.

Maar, drukwerk kost ook geld en op dat vlak niet accepteerbaar.
voort eerst in dertig (30!) jaar komt de federale premier op voor de gemeenteraadsverkiezing ... en dan zou de kiezer niet 'nationaal' mogen stemmen ?!
Anna List is offline  
Oud 25 september 2006, 12:13   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voort eerst in dertig (30!) jaar komt de federale premier op voor de gemeenteraadsverkiezing ... en dan zou de kiezer niet 'nationaal' mogen stemmen ?!
Dit zou bij wet moeten verboden zijn.
Iemand die reeds een politiek mandaat heeft zou zich niet mogen op de kieslijst zetten voor een ander (en zeker niet voor een lager) mandaat.
Of die persoon zou zijn huidig mandaat moeten opgeven van zodra hij zich op die lijst zet.
Jantje is offline  
Oud 25 september 2006, 12:15   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dit zou bij wet moeten verboden zijn.
Iemand die reeds een politiek mandaat heeft zou zich niet mogen op de kieslijst zetten voor een ander (en zeker niet voor een lager) mandaat.
Of die persoon zou zijn huidig mandaat moeten opgeven van zodra hij zich op die lijst zet.
dit zou politiek fatsoen moeten zijn ... in Nl gebeurt dit bvb niet ... hoewel het niet verboden is

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 september 2006 om 12:15.
Anna List is offline  
Oud 25 september 2006, 12:27   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hebben ze hier blijkbaar niet
Jantje is offline  
Oud 25 september 2006, 12:33   #10
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

ik merk dat er gewoon veel meer verkiezingsreclame binnenkomt dan andere jaren, zijn het drukkers die goedkoper werken, of budgetten die zijn opgetrokken?
Alleszins ben ik meer voor een compleet verbod op het bedelen van folders, het kost volgens mij bergen geld... en er zijn veel mensen die ze zelfs nog niet willen zien (gemerkt bij familie en buren)
Bierke is offline  
Oud 25 september 2006, 13:15   #11
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
dit zou politiek fatsoen moeten zijn ... in Nl gebeurt dit bvb niet ... hoewel het niet verboden is
In Nederland is het wel degelijk verboden een uitvoerende politieke functie met een vertegenwoordigende functie te combineren. Bovendien is het als gemeenteraadslid verboden om diensten te verlenen aan de gemeente, iets wat in België ook nog weleens wil gebeuren...

Uit de Nederlandse Gemeentewet:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gemeentewet
Artikel 13

1. Een lid van de raad is niet tevens:
a. minister;
b. staatssecretaris;
c. lid van de Raad van State;
d. lid van de Algemene Rekenkamer;
e. Nationale ombudsman;
f. substituut-ombudsman als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet Nationale ombudsman;
g. commissaris van de Koning;
h. gedeputeerde;
i. secretaris van de provincie;
j. griffier van de provincie;
k. burgemeester;
l. wethouder;
m. lid van de rekenkamer;
n. ombudsman of lid van de ombudscommissie als bedoeld in artikel 81p, eerste lid;
o. lid van een deelraad;
p. lid van het dagelijks bestuur van een deelgemeente;
q. ambtenaar, door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt.

2. In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder l, kan een lid van de raad tevens wethouder zijn van de gemeente waar hij lid van de raad is gedurende het tijdvak dat:
a. aanvangt op de dag van de stemming voor de verkiezing van de leden van de raad en eindigt op het tijdstip waarop de wethouders ingevolge artikel 42, eerste lid, aftreden, of
b. aanvangt op het tijdstip van zijn benoeming tot wethouder en eindigt op het tijdstip waarop de goedkeuring van de geloofsbrief van zijn opvolger als lid van de raad onherroepelijk is geworden of waarop het centraal stembureau heeft beslist dat geen opvolger kan worden benoemd. Hij wordt geacht ontslag te nemen als lid van de raad met ingang van het tijdstip waarop hij zijn benoeming tot wethouder aanvaardt. Artikel X 6 van de Kieswet is van overeenkomstige toepassing.

3. In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder q, kan een lid van de raad tevens zijn:
a. ambtenaar van de burgerlijke stand;
b. vrijwilliger of ander persoon die uit hoofde van een wettelijke verplichting niet bij wijze van beroep hulpdiensten verricht;
c. ambtenaar werkzaam voor een school voor openbaar onderwijs.

Artikel 14

1. Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de raad in de vergadering, in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:

"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de raad naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!"

(Dat verklaar en beloof ik!")

2. Wanneer de eed (verklaring en belofte), bedoeld in het eerste lid, in de Friese taal wordt afgelegd, luidt de tekst van de eed (verklaring en belofte) als volgt:

«Ik swar (ferklearje) dat ik, om ta lid fan 'e rie beneamd te wurden, streekrjocht noch midlik, ûnder wat namme of wat ferlechje ek, hokker jefte of geunst dan ek jûn of ûnthjitten haw.

Ik swar (ferklearje en ûnthjit) dat ik, om eat yn dit amt te dwaan of te litten, streekrjocht noch midlik hokker geskink of hokker ûnthjit dan ek oannommen haw of oannimme sil.

Ik swar (ûnthjit) dat ik trou wêze sil oan 'e Grûnwet, dat ik de wetten neikomme sil en dat ik myn plichten as lid fan it gemeentebestjoer yn alle oprjochtens ferfolje sil.

Sa wier helpe my God Almachtich!»

(«Dat ferklearje en ûnthjit ik!»).

Artikel 15

1. Een lid van de raad mag niet:
a. als advocaat, procureur of adviseur in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de gemeente of het gemeentebestuur dan wel ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur;
b. als gemachtigde in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur;
c. als vertegenwoordiger of adviseur werkzaam zijn ten behoeve van derden tot het met de gemeente aangaan van:
- 1e. overeenkomsten als bedoeld in onderdeel d;
- 2e. overeenkomsten tot het leveren van onroerende zaken aan de gemeente;
d. rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aangaan betreffende:
- 1e. het aannemen van werk ten behoeve van de gemeente;
- 2e. het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente;
- 3e. het leveren van roerende zaken anders dan om niet aan de gemeente;
- 4e. het verhuren van roerende zaken aan de gemeente;
- 5e. het verwerven van betwiste vorderingen ten laste van de gemeente;
- 6e. het van de gemeente onderhands verwerven van onroerende zaken of beperkte rechten waaraan deze zijn onderworpen;
- 7e. het onderhands huren of pachten van de gemeente.

2. Van het eerste lid, aanhef en onder d, kunnen gedeputeerde staten ontheffing verlenen.

3. De raad stelt voor zijn leden een gedragscode vast.
Dimitri is offline  
Oud 25 september 2006, 13:19   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een postbode moet in de eerste plaats zijn job doen, en dat is de post bezorgen, en mag zijn politieke voorkeur hier niet in laten meespelen. Om het even van welke partij het nu is dat hij folders weggooit. Voor mij was een sanctie toch op zijn plaats geweest.
Zwartengeel is offline  
Oud 25 september 2006, 13:56   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In Nederland is het wel degelijk verboden een uitvoerende politieke functie met een vertegenwoordigende functie te combineren. Bovendien is het als gemeenteraadslid verboden om diensten te verlenen aan de gemeente, iets wat in België ook nog weleens wil gebeuren...

Uit de Nederlandse Gemeentewet:
dank voor de verduidelijking, ik dacht dat ik het uit Grammens' Journaal had, moet fout gelezen hebben ...
Anna List is offline  
Oud 25 september 2006, 14:41   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
dank voor de verduidelijking, ik dacht dat ik het uit Grammens' Journaal had, moet fout gelezen hebben ...
Misschien werd er gesproken over de mogelijkheid verschillende vertegenwoordigende functies te combineren, want dat mag wel. Iemand kan bijv. tegelijkertijd gemeenteraadslid en Tweede Kamerlid zijn, of gemeenteraadslid en Statenlid. Dat komt in de praktijk echter niet voor. Alleen het lidmaatschap van de Eerste Kamer wordt nog weleens gecombineerd met een gemeentelijke functie, bijv. burgemeester (gemeentelijke uitvoerende functies mogen vreemd genoeg wel gecombineerd worden met een Kamerlidmaatschap). Zo was wijlen Johan Stekelenburg tegelijk lid van de Eerste Kamer en burgemeester van Tilburg. Maar ook dat was een zeldzaamheid, want over het algemeen worden politieke functies in NL niet of nauwelijks gecombineerd, al was het maar om belangenverstrengeling te vermijden en voldoende aandacht te kunnen schenken aan die ene vertegenwoordigende functie. Een Tweede Kamerlid bijv. heeft nu eenmaal genoeg werk, dat laat zich moeilijk combineren met andere belangrijke functies.
Dimitri is offline  
Oud 25 september 2006, 15:06   #15
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
ROFL, dat gelooft iedereen!

De grootste roepers blijven de belangers, vriend. Dat hoort ook bij hun slachtofferrolletje!

Maar goed, al die partijpolitieke propagandarommel (van welke partij dan ook), mogen ze gerust wegsmijten.
Voorheen plekte ik een nette sticker op mijn brievenbus met daarop "geen politieke propaganda of reclamedrukwerk" en dat werd ook niet geapprecieerd.
Koekje van eigen deeg dus, bravo aan de interimpostbode! Hij mag bij mij al die partijpolitieke zeverfolderkes uit mijn bus houden!
Reza is offline  
Oud 25 september 2006, 15:10   #16
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk zouden ze die politieke folders beter zelf, of door vrijwilligers van hun partijen, laten bezorgen dan door de Post.
Uh-Huh is offline  
Oud 25 september 2006, 15:48   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
ROFL, dat gelooft iedereen!

De grootste roepers blijven de belangers, vriend. Dat hoort ook bij hun slachtofferrolletje!

Maar goed, al die partijpolitieke propagandarommel (van welke partij dan ook), mogen ze gerust wegsmijten.
Voorheen plekte ik een nette sticker op mijn brievenbus met daarop "geen politieke propaganda of reclamedrukwerk" en dat werd ook niet geapprecieerd.
Koekje van eigen deeg dus, bravo aan de interimpostbode! Hij mag bij mij al die partijpolitieke zeverfolderkes uit mijn bus houden!
Dat kan allemaal best zijn, maar het is niet aan een postbode om te beslissen wat wel en wat niet aankomt op de plaats van bestemming. Zou jij het leuk vinden als je ISP gaat beslissen welke mails jij nog krijgt en welke niet meer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 25 september 2006, 15:49   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Eigenlijk zouden ze die politieke folders beter zelf, of door vrijwilligers van hun partijen, laten bezorgen dan door de Post.
Waarom? De Post verdient er geld mee. Dat is toch positief?

En je vergeet blijkbaar dat heel veel partijleden (bij alle partijen) foldertjes bussen. Enkel waar dat niet kan of niet volledig komt de post er bij kijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 25 september 2006, 16:00   #19
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Waarom? De Post verdient er geld mee. Dat is toch positief?

En je vergeet blijkbaar dat heel veel partijleden (bij alle partijen) foldertjes bussen. Enkel waar dat niet kan of niet volledig komt de post er bij kijken.
Hm, bij nader inzien was mijn idee toch redelijk slecht.
Uh-Huh is offline  
Oud 25 september 2006, 16:08   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die folders zijn van papier en papier word gemaakt van hout en hout komt van de bomen. dus die folders zijn slecht voor het milieu en mijn stapel oud papier word er enkel groter door. Dus verbieden om die rommel in een mens zijn brievenbus te steken.
Jantje is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be