Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2003, 23:56   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Op 28 maart jongstleden ging het bedrijf waar ik voor werkte, Weemaes Travel in Kieldrecht, http://www.weemaes.be/ na 53 jaar plotseling failliet. 40 werknemers -collega's- waarvan sommigen al 30 jaar dienst hadden stonden op een kwartier op straat. Ik had bijna 6 jaar dienst daar. Alles kwijt. Een maand tot twee maanden achterstallig loon, geen opzegvergoeding, ancienniteit kwijt, eindejaarspremie kwijt, en gaan doppen aan de helft van het loon. Ga maar iets zoeken en vinden als je over de 50 bent!

De meesten onder ons, waren net zoals ik aangesloten bij diverse vakbonden. Hebben we die gezien of gehoord? NEE. Heeft er iets in de krant over geweest? Naar't schijnt een klein artikeltje op de 17 pagina van de Frut.

Arbeiders bij grote failliet- of herstructurerende bedrijven, kunnen als ze goed naar de bonden luisteren, nog vele dingetjes afdwingen bij de laatste onderhandelingen: dikke oprotpremie, brugpensioen voor 55- 52-, of 50-plussers, enz....

Waar waren de bonden toen ik en mijn collega's werden op straat gezet? De bonden zie je alleen staan aan de poorten van de grote rijke bedrijven, waar iets te halen en te verdienen valt.

Eerlijk gezegd: ik kots van die Ford show in de Limburg.
Oud 7 oktober 2003, 00:27   #2
Sokkie
Partijlid

Standaard

Ik neem aan dat je een procedure hebt lopen voor een tegemoetkoming van het sluitingsfonds?
Sokkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 00:30   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Op 28 maart jongstleden ging het bedrijf waar ik voor werkte, Weemaes Travel in Kieldrecht, http://www.weemaes.be/ na 53 jaar plotseling failliet. 40 werknemers -collega's- waarvan sommigen al 30 jaar dienst hadden stonden op een kwartier op straat. Ik had bijna 6 jaar dienst daar. Alles kwijt. Een maand tot twee maanden achterstallig loon, geen opzegvergoeding, ancienniteit kwijt, eindejaarspremie kwijt, en gaan doppen aan de helft van het loon. Ga maar iets zoeken en vinden als je over de 50 bent!

De meesten onder ons, waren net zoals ik aangesloten bij diverse vakbonden. Hebben we die gezien of gehoord? NEE. Heeft er iets in de krant over geweest? Naar't schijnt een klein artikeltje op de 17 pagina van de Frut.

Arbeiders bij grote failliet- of herstructurerende bedrijven, kunnen als ze goed naar de bonden luisteren, nog vele dingetjes afdwingen bij de laatste onderhandelingen: dikke oprotpremie, brugpensioen voor 55- 52-, of 50-plussers, enz....

Waar waren de bonden toen ik en mijn collega's werden op straat gezet? De bonden zie je alleen staan aan de poorten van de grote rijke bedrijven, waar iets te halen en te verdienen valt.

De vent heeft natuurlijk gelijk maar er gaan dagelijks KMO’s over de kop.
In Genk gaat het natuurlijk over 3.000 mensen en meer dan het dubbele als we alle nevenactiviteiten meerekenen.
Bovendien zijn het vaak mensen die het al eens meemaakten met de mijn sluitingen.
Maar niet getreurd,
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 01:04   #4
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Tsja even buiten mijn medeleven om met de collegas van Ford Genk

Opel Belgium heeft ook al een hele rompslomp van ontslagen achter de rug,2 jaar geleden was er zelfs sprake van sluiting Maar toen is men met het Olympia plan op de proppen gekomen en moesten er 900 banen verdwijnen Paar jaar voor dit was er nog eens een afvloeing van ettelijk honderden werknemers na een shiftverandering,Opel Belgium komt ook van een 12.000 werknemers in 1990 tot een goede 5 a 6000 nu,heb ik iets van medeleven gehoord NEEN Alles was stil,nergens medeleven van collega's die in dezelfde sector werken
Gisteren hoorde ik van de tijd dat Renault Vilvoorde sloot,bij ons zijn toen een delegatie van die mensen binnen geweest en we toonden onze solidariteit,maar bij Ford stond men voor gesloten poorten,ze kwamen er niet in

nb: dit wil niet zeggen dat ik niet solidair ben met de Ford medewerkers maar het is gewoon ter attentie
Oud 7 oktober 2003, 08:51   #5
Kempen
Gouverneur

Standaard

En het erge van de zaak is dat daardoor de Piano zoveel tijd heeft gekregen.

Serieus nu Piano, ik begrijp je reactie. De vakbonden zijn vooral geïnteresseerd in de grote bedrijven. Daar valt meer te halen voor henzelf. Trouwens wie gaat het meeste geld verdienen aan die 3000 ontslagenen denk je ? Juist de vakbonden. 3000 aangesloten vakbondsleden die gaan stempelen. Dat brengt de vakbonden per jaar veel geld op. Geld dat ze krijgen om overheidsgeld te kunnen uitbetalen aan de ontslagenen.

En de werknemers van kleine bedrijven en KMO's die blijven in de kou staan. Die mogen hun plan trekken.
En het leed van mensen die op straat komen te staan is altijd even groot. Of die mensen nu bij Ford werkten of bij Renault of bij de NV x of de BVBA Z. Altijd zijn het mensen die van vandaag op morgen een ferme hap in hun inkomen zien verdwijnen, er zijn altijd wel leningen af te betalen, zware schoolrekeningen te betalen, kinderen die zouden willen studeren.
Iedere maand komen er een veelvoud van het aantal Ford mensen zou op straat te staan.
Voor deze mensen staan er geen arbeidspsychologen op TV om te vertellen hoe erg het wel is en hoeveel begeleiding ze nodig hebben. (Wat een mooi staaltje van lijkenpikkerij vond ik dat trouwens ).
Neen sukkelaars uit de KMO, jullie mogen je plan trekken. Geen voetbalploegen op het veld met Tshirts 'solidair'. Met de KMO mensen is niemand solidair.

PS : ik ben gelukkig zelf nog niet in die situatie terecht gekomen, maar ik heb ze al wel zien gebeuren.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 16:19   #6
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie
Ik neem aan dat je een procedure hebt lopen voor een tegemoetkoming van het sluitingsfonds?
Jazeker. Twee weken geleden mocht ik op de juridische dienst van de vakbond komen (ABVV) en die hadden eindelijk mijn dossier rond (zes maanden!). Eind 2004, begin 2005 zou ik het grootste deel van mijn tegoeden kunnen krijgen.
Oud 7 oktober 2003, 16:22   #7
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

In Genk gaat het natuurlijk over 3.000 mensen en meer dan het dubbele als we alle nevenactiviteiten meerekenen.
Dat klopt. Maar als je al die kleine bedrijven bij elkaar optelt dan kom je een stuk hoger uit. Alleen al dit jaar (zonder Ford) zijn er al 19.000 arbeidsplaatsen verloren gegaan.
Oud 7 oktober 2003, 19:38   #8
luc broes

Standaard

Citaat:
Op 28 maart jongstleden ging het bedrijf waar ik voor werkte, Weemaes Travel in Kieldrecht, http://www.weemaes.be/ na 53 jaar plotseling failliet. 40 werknemers -collega's- waarvan sommigen al 30 jaar dienst hadden stonden op een kwartier op straat. Ik had bijna 6 jaar dienst daar. Alles kwijt. Een maand tot twee maanden achterstallig loon, geen opzegvergoeding, ancienniteit kwijt, eindejaarspremie kwijt, en gaan doppen aan de helft van het loon. Ga maar iets zoeken en vinden als je over de 50 bent! ...
De bonden zie je alleen staan aan de poorten van de grote rijke bedrijven, waar iets te halen en te verdienen valt.
Piano, er wordt meer aandacht geschonken aan Ford Genk omdat het mogelijk het einde van een tijdperk aankondigt. En omdat het om 6000 banen gaat bij Ford en de toeleveringsbedrijven. En omdat de regering reeds begin 2002 wist dat maatregelen dringend nodig waren maar er niets aan deed.
Ik begrijp natuurlijk dat het erg is je job te verliezen.
Maar het verbaast me wel dat jij die altijd zo fulmineert tegen 'Eigen Volk Eerst' nu toch opkomt voor 'Eigen Job Eerst'
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 20:30   #9
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik sta paf. Ik ben het voor het eerst eens met iets dat thePiano post. Voel je je wel goed, thePiano?
Oud 7 oktober 2003, 20:39   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dat klopt. Maar als je al die kleine bedrijven bij elkaar optelt dan kom je een stuk hoger uit. Alleen al dit jaar (zonder Ford) zijn er al 19.000 arbeidsplaatsen verloren gegaan.
Inderdaad een indrukwekkend cijfer.
Zijn dat 19.000 werknemers of zijn daar ook zelfstandigen bijgeteld.?
Niet dat het eigenlijk zoveel uitmaakt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 20:52   #11
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

the Piano,

eerlijk gezegd .. ik begrijp je volledig. En niet alleen jou .. maar de duizenden andere bvba's die roemloos en in stilte ten onder gingen.

Ik heb zelf een vennootschap (in de bouwsector) en het heeft me echt moeite, zweet, bloed en tranen gekost om het 911-debacle te overleven .. maar het had net anders gekund. En dan lees ik hier, van de hand van overbeschermde ambtenaren, spot op de zelfstandigen ...

Als op een dag alle zelfstandigen en KMO's failliet gaan, dan zien we duizenden ambtenaren op straat. Met rode of groene sjaal .. maakt niet uit.

Maar dan zijn zij er òòk geweest.

Want hun bestaansrecht steunt zich op het onze : wij weg, zij òòk weg !

Zo simpel is het !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 21:10   #12
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Piano geef ik volmondig gelijk.

Sterker nog: ik denk dat het erger moet zijn dan wat die gasten van Ford meemaken dezer dagen. Je hebt de publiciteit en de publieke verontwaardiging niet achter je staan waardoor je je algauw in een hoekje voelt geduwd worden.
Elk ontslag is individueel een erge zaak, maar alleen staan maakt het allemaal nog schrijnender. Gelukkig is de hysterie bij Ford nog niet zo erg als destijds met Sabena. Bij die laatste nam het het showelement om de traantjes voor de camera te laten vloeien soms pathetische proporties aan, alsof ze gesponsord werden door ons ministerke van immobiliteit in eigen persoon.
Verhofstadthater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2003, 22:20   #13
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
Op 28 maart jongstleden ging het bedrijf waar ik voor werkte, Weemaes Travel in Kieldrecht, http://www.weemaes.be/ na 53 jaar plotseling failliet. 40 werknemers -collega's- waarvan sommigen al 30 jaar dienst hadden stonden op een kwartier op straat. Ik had bijna 6 jaar dienst daar. Alles kwijt. Een maand tot twee maanden achterstallig loon, geen opzegvergoeding, ancienniteit kwijt, eindejaarspremie kwijt, en gaan doppen aan de helft van het loon. Ga maar iets zoeken en vinden als je over de 50 bent! ...
De bonden zie je alleen staan aan de poorten van de grote rijke bedrijven, waar iets te halen en te verdienen valt.
Piano, er wordt meer aandacht geschonken aan Ford Genk omdat het mogelijk het einde van een tijdperk aankondigt. En omdat het om 6000 banen gaat bij Ford en de toeleveringsbedrijven. En omdat de regering reeds begin 2002 wist dat maatregelen dringend nodig waren maar er niets aan deed.
Ik begrijp natuurlijk dat het erg is je job te verliezen.
Maar het verbaast me wel dat jij die altijd zo fulmineert tegen 'Eigen Volk Eerst' nu toch opkomt voor 'Eigen Job Eerst'
Nee, ik ben het niet eens met je conclusie. Ik zeg niet Eigen Job Eerst, maar ik vraag, ik EIS, voor iedereen een gelijke en gelijkwaardige afhandeling in situaties zoals deze: ontslag bij faillisement.

Ook fulmineer ik niet tegen de vakbond, omdat ik tegen vakbonden zou zijn, in tegendeel, de bonden hebben ons uit de slavenarbeid gehaald, jaren terug.

Wat de bonden wel doen, is de ongelijkheid promoten en permanent maken tussen arbeiders die hetzelfde beroep uitoefenen in dezelfde sector. Je kan in dezelfde sector makkelijk 1/3 tot de helft meer verdienen (plus alle voordelen) wanneer je in een KMO of in een groot bedrijf werkt. Vraag maar eens hoeveel een poetsvrouw verdient bij Ford en op de hoek bij je apotheker. Je valt achterover als je het verschil ziet.

En natuurlijk begrijp ik Steve Stevaert al helemaal niet meer, wanneer die op TV gaat krijsen: we moeten Ford pijn doen. Als ze mijn bedrijf 'pijn hadden gedaan' had ik er nog gewerkt.
Oud 7 oktober 2003, 22:23   #14
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Inderdaad een indrukwekkend cijfer.
Zijn dat 19.000 werknemers of zijn daar ook zelfstandigen bijgeteld.?
Niet dat het eigenlijk zoveel uitmaakt.
Nee, alleen arbeidsplaatsen, verleden jaar gingen er bijna 6.000 bedrijven en zelfstandigen over de kop.
Oud 7 oktober 2003, 23:53   #15
Eugene
Gouverneur

Standaard

Ik denk dat velen spijtig genoeg zo'n verhaal hebben Piano, ik heb dat tot 4 X toe meegemaakt waaronder Cockerill Yards en de scheepsherstelling, op Umicore ben ik, wegens operaties, als een hond zonder ene frank buitengevlogen wegens 'medische redenen', een goedkope afdanking dus want in die periode (1994) kregen de mensen die het vrijwillig afbolden een serieuze vertrekpremie, ikke noppes behalve een brief (die bij mijn ontslagbrief zat trouwens) waar mij door de bedrijfsarts werd aangeraden om wat minder kaas en goei boter te eten wegens te hoge cholesterol, echt waar mensen dit is geen grap hoor, echt niet !!! Ik heb nu nog steeds een goede 120.000 bef tegoed maar ik weet nu al dat ik die nooit zal te zien krijgen. Ik ben helemaal niet afgunstig op die mensen van Ford hoor, ik vind het maar goed dat die mensen op sociaal gebied zo goed als mogelijk worden geholpen, het is idd wel een spijtige zaak dat mensen die hetzelfde drama meemaken bij kleine firma's door iedereen in de steek worden gelaten, daar geef ik Piano gelijk in!!!
Oud 8 oktober 2003, 10:21   #16
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
[Maar het verbaast me wel dat jij die altijd zo fulmineert tegen 'Eigen Volk Eerst' nu toch opkomt voor 'Eigen Job Eerst'
Nee, ik ben het niet eens met je conclusie. Ik zeg niet Eigen Job Eerst, maar ik vraag, ik EIS, voor iedereen een gelijke en gelijkwaardige afhandeling in situaties zoals deze: ontslag bij faillisement.
Piano, je hebt gelijk en ik was verkeerd.
Maar de grote aandacht voor Ford komt natuurlijk door het grote aantal, en wellicht het einde van een tijdvak.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 12:05   #17
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en wellicht het einde van een tijdvak.
Ik kan maar hopen dat de journalisten dit ook zo zien en eindelijk eens aandacht beginnen te geven aan de alternatieven die er zijn.

Gisteren nog schreef een journalist (ik weet niet meer in welke krant) dat de politici zich eens zouden moeten beraden bij de vele verstandige burgers met frisse ideeën dit land rijk is, en niet noodzakelijk een gunstige (of geen) partijkaart hebben.

Toen Roland Duchâtelet zijn alternatieve financiëringswijze ging voorleggen aan Verhofstadt (toen nog partijvoorzitter) gaf die niet de minste blijk van interesse want het paste niet in zijn ambities. Roland ging ook bij andere partijen aankloppen maar iedereen had schrik van zoveel vernieuwing. Dus kon de man niet anders dan zijn democratisch recht te doen spelen en een eigen partij met een eigen programma op te richten.

En eens dat hij zover was, werd hij onmiddellijk als vijand beschouwd en monddood gemaakt in de media (vanuit de Wetstraat).

Tja, héb dan al eens een goed idee ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 20:29   #18
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Thepiano heeft groot gelijk wanneer hij boos en ontevreden is. Het basisprincipe van 'Den Vakbond': "één voor allen, allen voor één" wordt veelal geschonden wanneer het om klein bedrijven gaat.

Elk vakbondslid stort een bijdrage in de ‘stakerskas’, én elk lid heeft dan evenveel recht op bijstand en of aandacht.
In principe dus…. In praktijk loopt dit wel even anders, en da’s ergens begrijpelijk ook.
Moesten vakbonden in elk faillissement evenveel energie (lees geld) steken; de kas was vlug leeg, óf de bijdragen werden zeer hoog, wat dan weer tot ledenverlies zou leiden.

Leden verwerven én behouden doet men door zich te ‘verkopen’. Vakbonden moeten zich dus profileren, en in deze door media beheerste wereld, doet men (spijtig genoeg) niet door zich te focussen op kleine bedrijven. Integendeel.

Verder wil ik nog opmerken dat vakbondsleden het gemakshalve nogal eens hebben over de ‘vakbond’. Zij vergeten echter dat z�*j de vakbond zijn. Grote collectieve CAO’s zijn een uitkomst voor kleine ondernemingen. Die kunnen echter enkel afgedwongen worden door een grote solidariteit tussen werknemers van verschillende kmo’s. Aan die solidariteit wil echter wel eens iets schorten.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 20:54   #19
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Ik ken ken een bijna identiek of nog iets schrijnender verhaal als dat van Piano.

De vakbonden zijn er al decennia lang enkel nog voor zichzelf.

Zelf ben ik ooit bij de vakbond gegaan toen ik ... stempelde ... Omdat het interessanter was wat geld af te staan aan het doorgeefluik van de vakbond dan te moeten rekenen op de 'Hulpkas voor Werklozen' ...

Ik heb mij ook eens laten 'begeleiden' door de vakbond bij het opstarten van een eigen zaak. Het heeft me enkel een pak geld, een rechtszaak en veel ergernis bezorgd.

Nu bevind ik mij in de comfortabele positie dat ik geen vakbond meer nodig heb.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2003, 21:13   #20
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Nu bevind ik mij in de comfortabele positie dat ik geen vakbond meer nodig heb.
U bent arbeidsongeschikt verklaard / u heeft de lotto gewonnen
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be