Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2006, 16:37   #1
Banneling

Standaard Sluier verbannen uit stembureaus

23/09 Sluier verbannen uit stembureaus

De instructies verstuurd aan de voorzitters van de Brusselse stembureaus voorzien in een verbod voor de opgeroepen voorzitters en bijzitters van elk religieus symbool.

De administratieve maatregel, een primeur voor ons land, is ondertekend door Brussels minister-president Charles Picqué. Dat schrijft Le Soir.

Voor MRAX (Mouvement contre le Racisme, l'Antisemitisme et la Xenophobie) is dit niet wettelijk en zou een klacht kunnen worden ingediend. GVA 23.9.06

Benieuwd hoe respectvol de hoofddoekfundi's deze administratieve maatregel gaan tegemoet treden.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 16:49   #2
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
23/09 Sluier verbannen uit stembureaus

De instructies verstuurd aan de voorzitters van de Brusselse stembureaus voorzien in een verbod voor de opgeroepen voorzitters en bijzitters van elk religieus symbool.

De administratieve maatregel, een primeur voor ons land, is ondertekend door Brussels minister-president Charles Picqué. Dat schrijft Le Soir.

Voor MRAX (Mouvement contre le Racisme, l'Antisemitisme et la Xenophobie) is dit niet wettelijk en zou een klacht kunnen worden ingediend. GVA 23.9.06

Benieuwd hoe respectvol de hoofddoekfundi's deze administratieve maatregel gaan tegemoet treden.
Prima excuus voor wie zijn tijd niet wil verprutsen in het stemlokaal als bijzitter: "Jamaar ik mag da ni doen van mijn geloof" - "Allez vooruit ga dan maar weer naar huis mevrouw, wij zullen wel een hoofddoekloze oproepen, en als die weigert krijgt die een ferme boet."

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 23 september 2006 om 16:50.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 17:12   #3
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

De sluier wordt verbannen maar hoe zit het dan met keppeltjes, pijpekrullen enz... ?

Naar mijn mening is dit is weer een rondje "moslims pesten" en ze worden bovendien gedwongen om atheïstische regels te volgen. Het wordt steeds erger en erger in België...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 17:17   #4
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
De sluier wordt verbannen maar hoe zit het dan met keppeltjes, pijpekrullen enz... ?

Naar mijn mening is dit is weer een rondje "moslims pesten" en ze worden bovendien gedwongen om atheïstische regels te volgen. Het wordt steeds erger en erger in België...
Ocharme.
Ik zou bijna medelijden krijgen.
Gelukkig voor jou zijn er nog landen als Saoudi-Arabië, Pakistan en Iran waar je al die atheïstische zever niet moet aanhoren.

Je kan je misschien eens de vraag stellen: waarom is dit een rondje moslimpesten, en waarom waren dergelijke maatregelen in het verleden niet nodig tegen joden en christenen ? Maar de hand in eigen boezem steken, je eigen houding eens kritisch evalueren, dat gaat natuurlijk niet.
Oud 23 september 2006, 17:22   #5
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Ocharme.
Ik zou bijna medelijden krijgen.
Gelukkig voor jou zijn er nog landen als Saoudi-Arabië, Pakistan en Iran waar je al die atheïstische zever niet moet aanhoren.

Je kan je misschien eens de vraag stellen: waarom is dit een rondje moslimpesten, en waarom waren dergelijke maatregelen in het verleden niet nodig tegen joden en christenen ? Maar de hand in eigen boezem steken, je eigen houding eens kritisch evalueren, dat gaat natuurlijk niet.
Ja, joden werden ook flink gepest vroeger eh? En we weten allemaal hoe dat is geëindigd...
Oud 23 september 2006, 17:22   #6
Metalibi
Vreemdeling

Metalibi's schermafbeelding

Standaard

Gestelt dat de Belgische overheid consequent is worden inderdaad álle religieuze symbolen hierbij verboden. De gevolgen van van een eeuwenlange met godsdienst doordrenkte maatschappij lijken me echter onuitwisbaar. Apart dat alleen dat dit alleen voor islamitische symbolen wordt geprobeerd...
Metalibi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 17:24   #7
Banneling

Standaard

Citaat:

Hoe het de keppeltjes zit, dat moet je aan Picqué vragen.
En uiteraard moeten moslims zich aan het geseculariseerde karakter van ons land aan passen. We leven hier niet in een islamitisch land of continent. Waarom zien de moslims dat niet als iets positief? Ze zeuren altijd om respect. Wel dat zij als "papieren" Belgen nu eens respect opbrengen voor de cultuur van hun land.
Het wordt steeds erger en erger met die integratieonwillige moslims...
Oud 23 september 2006, 17:26   #8
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, joden werden ook flink gepest vroeger eh? En we weten allemaal hoe dat is geëindigd...
Geëindigd? De pesterijen vanwege de moslims zijn nog nooit zo intensief geweest als vandaag. Hamas, Hezbollah, do they ring a bell?
Oud 23 september 2006, 17:31   #9
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Geëindigd? De pesterijen vanwege de moslims zijn nog nooit zo intensief geweest als vandaag. Hamas, Hezbollah, do they ring a bell?
Die hebben jouw écht flink gepest eh?

Hamas & Hezbollah zijn organisaties die zijn gecreëerd door Israël en hebben niets te maken met België, of het pesten van joden, of de holocaust.
Oud 23 september 2006, 17:33   #10
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Ik ga m'n baard laten groeien en zo'n arafatsjaal aandoen!
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 17:36   #11
Banneling

Standaard

Citaat:
Die hebben jouw écht flink gepest eh?

Hamas & Hezbollah zijn organisaties die zijn gecreëerd door Israël en hebben niets te maken met België, of het pesten van joden, of de holocaust.
Mij? Ik ben geen jood.
Jaja, die moslimfreaks van Hamas en Hezbollah die plegen zelfmoordaanslagen in Israel om de Israelis wat straattheater te bezorgen ...
Oud 23 september 2006, 17:38   #12
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Ik ga m'n baard laten groeien en zo'n arafatsjaal aandoen!
Picqué heeft in zijn reglement vooralsnog geen verbod voorzien op luizige fundi-baarden en hun theedoekjes.
Oud 23 september 2006, 17:41   #13
Metalibi
Vreemdeling

Metalibi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe het de keppeltjes zit, dat moet je aan Picqué vragen.
En uiteraard moeten moslims zich aan het geseculariseerde karakter van ons land aan passen. We leven hier niet in een islamitisch land of continent. Waarom zien de moslims dat niet als iets positief? Ze zeuren altijd om respect. Wel dat zij als "papieren" Belgen nu eens respect opbrengen voor de cultuur van hun land.
Het wordt steeds erger en erger met die integratieonwillige moslims...
Wat heeft religieuze kleding/symbolen met integratie(-onwilligheid) te maken?

Gesteld dat moslims zich aan het geseculariseerde karakter van België moeten aanpassen, zal iedereen dat moeten neem ik aan. Als ik dat even mag realiseren:
Weg met de :
- Keppeltjes
- Kruizen als hanger
- Kruizen als tattoo
- Straatnamen zoals 'kerkstraat'
- Uitsteeksels uit gebouwen zoals álle minaretten en kerktorens
- etc.
Dat zie ik nog niet gebeuren.

Zaken als verplichte secularisatie zouden niet alleen voor moslims moeten gelden, áls ze al ingevoerd worden.
Metalibi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 17:42   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Prima excuus voor wie zijn tijd niet wil verprutsen in het stemlokaal als bijzitter: "Jamaar ik mag da ni doen van mijn geloof" - "Allez vooruit ga dan maar weer naar huis mevrouw, wij zullen wel een hoofddoekloze oproepen, en als die weigert krijgt die een ferme boet."

Zo'n hoofddoek, da's geen lichaamsdeel eh.
Iedereen kan een hoofddoek opzetten.
Als ik uit den douche kom bijvoorbeeld, draai ik steevast zo'n doek rond mijn hoofd.
Oud 23 september 2006, 17:50   #15
Banneling

Standaard

Citaat:
Metalibi;2012461]Wat heeft religieuze kleding/symbolen met integratie(-onwilligheid) te maken?
Veel. Gebrek aan respect voor de lokale cultuur, gebruiken en geplogendheden. Kenmerkend voor moslimallochtonen. Andere allochtone groepen hebben geen moeite om respect te betuigen.

Citaat:
Gesteld dat moslims zich aan het geseculariseerde karakter van België moeten aanpassen, zal iedereen dat moeten neem ik aan. Als ik dat even mag realiseren:
Weg met de :
- Keppeltjes
- Kruizen als hanger
- Kruizen als tattoo
- Straatnamen zoals 'kerkstraat'
- Uitsteeksels uit gebouwen zoals álle minaretten en kerktorens
- etc.
Dat zie ik nog niet gebeuren.
Ik ook niet : je veegt zomaar niet 2000 jaar christelijk-joodse cultuur uit het straatbeeld om de moslims een plezier te gunnen. Het cultuur-historisch patrimonium zoals kerken hoeven niet verwijderd te worden omwille van de assimilatiemoeilijkheden van de moslims.
Voor de rest geldt voor iedereen hetzelfde verbod : als hoofddoeken verboden worden bv in een school, dan zijn de keppeltjes en opvallende christelijke religieuze symbolen dat ook.

Citaat:
Zaken als verplichte secularisatie zouden niet alleen voor moslims moeten gelden, áls ze al ingevoerd worden.
Die geldt dan ook niet alleen voor moslims.
Oud 23 september 2006, 17:54   #16
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zo'n hoofddoek, da's geen lichaamsdeel eh.
Iedereen kan een hoofddoek opzetten.
Als ik uit den douche kom bijvoorbeeld, draai ik steevast zo'n doek rond mijn hoofd.
Tiens da's nog eens een idee, voor in het geval ik als bijzitter opgeroepen word. Dan draai ik een sponzen handdoek om mijn hoofd en vertel de voorzitter van het stembureau dat ik die niet omwille van mijn geloof mag afzetten, zeker niet in aanwezigheid van 'vreemde mannen', en dat ik naar de hel zal gaan als ik mijn onderworpenheid niet manifesteer via mijn sponzen handdoek.
Benieuwd hoe men gaat reageren ...
Oud 23 september 2006, 18:34   #17
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat verschil dat joodse bevolking in Duitsland goed geïntegreerd was en productief meewerkte in de maatschappij. Wat totaal niet gezegd kan worden van de moslimgemeenschappen in Europa.
Met andere woorden: de Duitse joden waren het slachtoffer van anti-semitisme, de Europese moslimgemeenschappen hebben er de afgelopen 30 jaar alles aan gedaan om hun reputatie naar de zak te helpen, wanneer er dan reacties komen van autochtonen gaan keiluid "racisme!" of "islamofoob!" roepen, dan nog een paar krokodillentranen en het is compleet.
Tot dusver je analogie.
Oud 23 september 2006, 18:58   #18
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Primo vind ik dat de opkomstplicht voor kiezers moet worden afgeschaft en hieraan gekoppeld ook de opvorderplicht van mensen die een kiesbureau moeten vormen. Beide democratische participatievormen moeten op basis van vrijwilligheid worden uitgeoefend.

Ten tweede ben ik wel de mening toegedaan dat verkiezingen een staatszaak zijn en lettend op de scheiding tussen kerk en staat vind ik niet dat enige uiting van een religieuze overtuiging al dusdanig gepast is.

Maar, en dit is zeer belangrijk, ik denk ook dat elkeen zijn religie vrij moet kunnen beleven want ook dat is een grondwettelijk recht. Derhalve zou in de huidige situatie een verbod op eender welke religieuze uiting voor een lid van een kiesbureau enkel kunnen als personen deze plicht kunnen weigeren op basis van het feit dat hierdoor hun vrijheid van religieuze beleving wordt beknot.

Zo zou een moslimvrouw die verplicht wordt zitting te nemen in een kiesbureau en die zich gehouden voelt een hoofddoek te dragen, de vrijheid moeten hebben zich aan deze plicht te onttrekken.

Natuurlijk betekent zoiets dan weer een discriminatie tegenover anderen die niet het recht hebben zich aan deze opkomstplicht te onttrekken en hieruit blijkt nogmaals hoe paradoxaal onze samenleving in elkaar is geflanst.
Oud 23 september 2006, 19:09   #19
Banneling

Standaard

Citaat:
La Chunga;
Zo zou een moslimvrouw die verplicht wordt zitting te nemen in een kiesbureau en die zich gehouden voelt een hoofddoek te dragen, de vrijheid moeten hebben zich aan deze plicht te onttrekken.
Die vrouw is niet bij wet verplicht of gehouden om een hoofddoek te dragen. Die plicht legt zij zichzelf op omwille van een of andere waanidee die meestal steunt op angst en het gevolg is van indoctrinatie. Die vrouw weet inmiddels eveneens dat ze haar geloof niet afvallig is door hoofddoekloos door het leven te gaan : getuige haar hoofddoekloze zusters. Die vrouw verliest noch haar geloof, noch haar vrijheid van godsdienstbeleving, noch haar identiteit als ze haar haar onder de douche staat wassen.
Oud 23 september 2006, 19:39   #20
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

@ OnLine,

Als die moslimvrouw zich beknot voelt in haar recht op vrije beleving van haar religie dan is dat haar gevoel. Zij en zij alleen beslist daarover. Niet u, noch ik. Zij voelt dat zo aan wel dan is dat zo. Het overige is speculatie.

Bovendien heb ik graag dat mensen argumenten aanbrengen op basis van een volledige redenering en niet op basis van een deel ervan dat ze uit de context rukken.

Daarom citeer ik even mezelf...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Primo vind ik dat de opkomstplicht voor kiezers moet worden afgeschaft en hieraan gekoppeld ook de opvorderplicht van mensen die een kiesbureau moeten vormen. Beide democratische participatievormen moeten op basis van vrijwilligheid worden uitgeoefend.

Ten tweede ben ik wel de mening toegedaan dat verkiezingen een staatszaak zijn en lettend op de scheiding tussen kerk en staat vind ik niet dat enige uiting van een religieuze overtuiging al dusdanig gepast is.

Maar, en dit is zeer belangrijk, ik denk ook dat elkeen zijn religie vrij moet kunnen beleven want ook dat is een grondwettelijk recht. Derhalve zou in de huidige situatie een verbod op eender welke religieuze uiting voor een lid van een kiesbureau enkel kunnen als personen deze plicht kunnen weigeren op basis van het feit dat hierdoor hun vrijheid van religieuze beleving wordt beknot.

Natuurlijk betekent zoiets dan weer een discriminatie tegenover anderen die niet het recht hebben zich aan deze opkomstplicht te onttrekken en hieruit blijkt nogmaals hoe paradoxaal onze samenleving in elkaar is geflanst.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be