Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2006, 19:54   #1
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard Is deze waanzin ècht mogelijk ???

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF28092006_011 :

<<<

Donderdag 28 september, 20u46
Bron: belga

Waalse met Vlaams diploma mag geen rechter worden

BRUSSEL - Na haar kandidaturen rechten in Namen zette de Waalse Sarah Coisne haar studies voort aan de KULeuven. Hoewel de 26-jarige vrouw er een grote onderscheiding haalde, is haar diploma geen cent waard in het Franstalige deel van het land: wie rechter wil worden, kan dat alleen in de taal van zijn einddiploma, schrijft De Morgen donderdag.
Ook omgekeerd kunnen Vlamingen met een einddiploma van een Franstalige universiteit niet aan de slag als magistraat in een Vlaamse rechtbank. Of nog: kunnen Vlamingen met een grondige kennis van het Frans niet werken in een Franstalige rechtbank als ze afstuderen in Vlaanderen.

"Een schande is het", klaagt senator Hugo Vandenberghe. "Het bewuste wetsartikel druist in tegen het evenredigheids- en proportionaliteitsbeginsel en bevoorrecht Franstaligen in Brussel. Men heeft de mond vol over hoe belangrijk tweetaligheid is, maar dit ontmoedigt jonge mensen om de andere landstaal te leren".

>>>

'Een schande' vindt senator H. Vandenberghe. Dat is eigenlijk een eufemisme.

Dit is eerder 'totale waanzin', 'belachelijkheid in het kwadraat' en erger : broodroof !

Dit is tenslotte - en eindelijk eens - een èchte 'kaakslag' : voor al diegenen die de moeite doen goede burgers van een meertalig land te worden.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 20:24   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Wallonie kan je enkel rechter worden met een waals of frans rechtendiploma en in Vlaanderen enkel met een Vlaams of Nederlands rechten diploma, klinkt idd gek en zelfs als je reinste onzin, dat mensen met een buitenlands diploma wel kunnen mee dingen naar een openstaande functie en mensen met een Belgisch diploma maar in een andere lands taal niet, maar het is echt Belgische waarheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 20:34   #3
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In Wallonie kan je enkel rechter worden met een waals of frans rechtendiploma en in Vlaanderen enkel met een Vlaams of Nederlands rechten diploma, klinkt idd gek en zelfs als je reinste onzin, dat mensen met een buitenlands diploma wel kunnen mee dingen naar een openstaande functie en mensen met een Belgisch diploma maar in een andere lands taal niet, maar het is echt Belgische waarheid.
Lijkt me ook strijdig met het Europees beleid dat vrij verkeer van arbeidende personen beoogt.
Oud 28 september 2006, 20:59   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Lijkt me ook strijdig met het Europees beleid dat vrij verkeer van arbeidende personen beoogt.
Die Europese regelgeving heeft enkel uitzonderingen.
Zo mogen er weldegelijk eisen aan de diploma's gesteld worden voor bepaalde beroepen en eisen aan taal kennis. Rechter aan een Belgische rechtbank is één van functies waar taal en diploma eisen mogen gestelt worden. Belgie sluit geen mensen uit vanwege hun nationaliteit. wel gewegens het foute diploma en dat mag dus.
Oud 28 september 2006, 22:12   #5
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja idd en dan moete we het nie gek vinde dat de hollanders ons voor "domme belge"verslijten.
Zo maken we ons zelf toch belachelijk in de maatschappij.
Wanneer gaat de communotair, taal zottekes spel eens gedaan zijn?
Om het met DDT te zeggen: Zalt gaan, ja !!!
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 22:34   #6
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Een van de uitwassen van de taalpolitiek.
Te gek voor woorden
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 07:02   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ja idd en dan moete we het nie gek vinde dat de hollanders ons voor "domme belge"verslijten.
Zo maken we ons zelf toch belachelijk in de maatschappij.
Wanneer gaat de communotair, taal zottekes spel eens gedaan zijn?
Om het met DDT te zeggen: Zalt gaan, ja !!!
Deze waanzin is zelfs nog erger dan je denkt.

Citaat:
----- Original Message ----- From: Studiecentrum Brussel
To:
Sent: Monday, May 22, 2006 10:11 AM
Subject: RE: rechtswetenschappen

[FONT=Arial][SIZE=2]Geachte [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Deze richting is enkel gericht op het Nederlanse recht.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Met vriendelijke groet,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Roel Kreijns[/SIZE][/FONT]
Dit is een email die ik kreeg op de vraag of ik Belgische rechtwetenschappen kon studeren aan de open unif in België
Oud 29 september 2006, 07:44   #8
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
wie rechter wil worden, kan dat alleen in de taal van zijn einddiploma, schrijft De Morgen donderdag.
Lijkt mij compleet logisch.
Overigens dit betekent dat de Waalse wel rechter kan worden in Vlaanderen.
Maar ik zou nog verder gaan : ook met de taal vd kandidatuur zou men rekening moeten houden.
Een uitzondering zou ik maken voor een taalgemengde opleiding in het tweetalige Brussel.
Oud 29 september 2006, 13:55   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Wanneer de overheid degelijke taalexamens zou invoeren (die het examen dus n�*et manipuleren naar de vraag van de PS), kan die regelgeving aangepast worden. Maar zolang een getuigschrift van tweetaligheid geen garanties biedt voor échte tweetaligheid, is het misschien beter het huidig systeem te behouden.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 14:05   #10
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

<<<

BRUSSEL - Na haar kandidaturen rechten in Namen zette de Waalse Sarah Coisne haar studies voort aan de KULeuven. Hoewel de 26-jarige vrouw er een grote onderscheiding haalde, is haar diploma geen cent waard in het Franstalige deel van het land: wie rechter wil worden, kan dat alleen in de taal van zijn einddiploma, schrijft De Morgen donderdag.
Ook omgekeerd kunnen Vlamingen met een einddiploma van een Franstalige universiteit niet aan de slag als magistraat in een Vlaamse rechtbank. Of nog: kunnen Vlamingen met een grondige kennis van het Frans niet werken in een Franstalige rechtbank als ze afstuderen in Vlaanderen.

"Een schande is het", klaagt senator Hugo Vandenberghe. "Het bewuste wetsartikel druist in tegen het evenredigheids- en proportionaliteitsbeginsel en bevoorrecht Franstaligen in Brussel. Men heeft de mond vol over hoe belangrijk tweetaligheid is, maar dit ontmoedigt jonge mensen om de andere landstaal te leren".

>>>

Dit is eerder 'totale waanzin', 'belachelijkheid in het kwadraat' en erger : broodroof !

Dit is tenslotte - en eindelijk eens - een èchte 'kaakslag' : voor al diegenen die de moeite doen goede burgers van een meertalig land te worden.
Dit is inderdaad je reinste onzin. Een Belgisch diploma wordt geweigerd in eigen land. Datzelfde geldt voor Franstalige diploma's in Noord-België !

Senator Vandenberghe, die pleit voor de splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV en onderwijs, zou beter zwijgen. Het is mede door zijn schuld dat we in deze soep zijn terechtgekomen.

Eens te meer is de oplossing een unitair België mét individuele tweetaligheid. Het B.U.B.-programma dus.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 29 september 2006 om 14:09.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 14:17   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dit is inderdaad je reinste onzin. Een Belgisch diploma wordt geweigerd in eigen land. Datzelfde geldt voor Franstalige diploma's in Noord-België !

Senator Vandenberghe, die pleit voor de splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV en onderwijs, zou beter zwijgen. Het is mede door zijn schuld dat we in deze soep zijn terechtgekomen.

Eens te meer is de oplossing een unitair België mét individuele tweetaligheid. Het B.U.B.-programma dus.
Sorry Hans,

Maar ik zou niet graag hebben dat een rechter die mijn taal niet spreekt en niet begrijp, mijn proces zou moeten afhandelen. Het is al erg genoeg dat het niets van het leven van mensen zoals mij begrijpt. Maar men zou idd iedereen die kan bewijzen de taal van het gerechtelijkdistict te kennen en begrijpen moeten toelaten tot de openstaande fucties.
Oud 29 september 2006, 14:23   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De EU wil dat elke burger MINSTENS TWEE vreemde talen kent (dat komt dus neer op individuele drietaligheid).

Ik ben ook voorstander van een unitair België, maar dan wel een REPUBLIEK, zeker geen monarchie !!

Het B.U.B.-programma is mij verder niet echt bekend.

Gegroet,

djimi
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 14:40   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

Sorry Hans,

Maar ik zou niet graag hebben dat een rechter die mijn taal niet spreekt en niet begrijp, mijn proces zou moeten afhandelen. Het is al erg genoeg dat het niets van het leven van mensen zoals mij begrijpt.

Wat is dat nu voor een opmerking? Dus u denkt dat deze Franstalige dame geen Frans meer spreekt omdat ze aan een Nederlandstalige universiteit studeerde?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 14:56   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een opmerking? Dus u denkt dat deze Franstalige dame geen Frans meer spreekt omdat ze aan een Nederlandstalige universiteit studeerde?
Patriot,

Als je iemand citeerd, wil je deze dan volledige citeren, dan zou jij je minder belachelijk maken en minder domme opmerkingen maken.
Ik had duidelijk geschreven dat iedereen die kan bewijzen dat hij de taal kent en begrijpt zou moeten toegelaten worden tot de openstaande funtie. Iemand die in die taal is opgevoed zal die taal wel kennen en begrijpen zeker ook al heeft die persoon 20 dipmloma's is 20 andere taken behaald.
Oud 29 september 2006, 15:02   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Maar hoe beslis je of iemand al dan niet een taal kent?
Mag iemand uit Sint-Genesius-Rode met een een diploma aan de universiteit van Louvain-La-Neuve automatisch rechter worden in Gent?

De overheid slaagt er niet in deglijke taalexamens af te leggen. Dus moet op een andere manier de talenkennis achterhaald worden. De taal van de univ van je diploma dus.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 15:42   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

Patriot,

Als je iemand citeerd, wil je deze dan volledige citeren, dan zou jij je minder belachelijk maken en minder domme opmerkingen maken.
Ik had duidelijk geschreven dat iedereen die kan bewijzen dat hij de taal kent en begrijpt zou moeten toegelaten worden tot de openstaande funtie. Iemand die in die taal is opgevoed zal die taal wel kennen en begrijpen zeker ook al heeft die persoon 20 dipmloma's is 20 andere taken behaald.

Dat is al jaren het geval, dus waarom zeg je dat?

Wat belachelijk maken betreft: een dt-fout maken in het eerste werkwoord dat je schrijft, komt ook niet echt geloofwaardig over, hé
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 15:48   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry Hans,

Maar ik zou niet graag hebben dat een rechter die mijn taal niet spreekt en niet begrijp, mijn proces zou moeten afhandelen. Het is al erg genoeg dat het niets van het leven van mensen zoals mij begrijpt. Maar men zou idd iedereen die kan bewijzen de taal van het gerechtelijkdistict te kennen en begrijpen moeten toelaten tot de openstaande fucties.

Lees mijn bericht beter. Aan de B.U.B. moet je niet verwijten dat wij tegen tweetaligheid zijn. Er bestaan trouwens examens om officieel tweetalig te worden. Ik raad trouwens aan deze dame aan om zo'n examen af te leggen.
Oud 29 september 2006, 15:50   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

<<<

>>>

Ik vraag me af of deze vrouw een taalexamen heeft afgelegd. Zo niet, is dit inderdaad misschien begrijpelijk...

Zo'n examen kan geen probleem zijn voor haar want ze kan het in het Frans afleggen.
Oud 29 september 2006, 16:03   #19
Thomas-
Parlementslid

Standaard

De reacties vanuit Nederland zijn wel erg mooi http://frontpage.fok.nl/nieuws/68827

Veel mensen hebben daar blijkbaar al goed door hoe mank België loopt en zijn voorstander van de Vlaamse onafhankelijkheid en/of de aansluiting bij Nederland
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 16:05   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees mijn bericht beter. Aan de B.U.B. moet je niet verwijten dat wij tegen tweetaligheid zijn. Er bestaan trouwens examens om officieel tweetalig te worden. Ik raad trouwens aan deze dame aan om zo'n examen af te leggen.
Of iemand twee talig is of niet, kan je moeilijk op papier nagaan. Zeker voor een functie als rechter.
Het gaat er daar immers ook over hoe je het interpreteerd.
En daarom is deze dame eigenlijk juist één van de weinigen die idd bekwaam is om in de twee landsdelen als rechter te werken.
Maar volgens de wet mag zij niet in Franstalig België werken want zij heeft geen franstalig diploma rechten.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be