Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2003, 13:18   #1
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

VLAAMS BLOK WIL DAT BUITENLANDBELGEN ZICH LATEN INSCHRIJVEN IN GEMEENTE VAN LAATSTE OFFICIËLE VERBLIJFPLAATS

De kamerleden Bart Laeremans en Filip De Man dienen een wetsvoorstel in dat de vrije woonplaatskeuze van de buitenlandbelgen bij de parlementsverkiezingen wil ongedaan maken. Volgens dit wetsvoorstel moeten deze kiezers zich laten registreren in de gemeente waar zij het laatst hun officiële verblijfplaats hadden. Vandaag kiezen de Belgen die in het buitenland verblijven en die willen deelnemen aan de parlementsverkiezingen volledig vrij de gemeente waar zij wensen ingeschreven te worden. Zij hoeven daar nooit gewoond te hebben en de gemeente mag zelfs in een ander taalgebied liggen dan hun gemeente van oorsprong. Ook mensen die nooit in het land gewoond hebben, mogen deelnemen aan de parlementsverkiezingen.

Dit leidde bij de jongste parlementsverkiezingen duidelijk tot scheeftrekkingen. Zo schreven liefst 23% van de buitenlandbelgen zich in een Brusselse gemeente in, hoewel minder dan 8% van de Belgische kiezers in Brussel woonachtig is. Opvallend was ook dat heel wat Franstaligen zich met een Franstalig formulier probeerden in te schrijven in een eentalig Nederlandse gemeente. Uit de uitslagen bleek nadien dat meer dan driekwart van de buitenlandbelgen die zich in Brussel-Halle-Vilvoorde hadden ingeschreven, voor Franstalige partijen hadden gestemde. Dit alles heeft het verlies van twee Vlaamse kamerzetels in Brussel-Halle-Vilvoorde mee in de hand gewerkt.

De kans is bovendien groot dat ook bij de regionale verkiezingen van volgend jaar de mogelijkheid zal ingebouwd worden voor buitenlandbelgen om deel te nemen. De VLD is een grote gangmaker van dit idee, omdat vooral de liberale partijen voordeel halen uit dit verruimde kiesrecht. Het zou onaanvaardbaar zijn dat Franstaligen die nooit in Vlaanderen gewoond hebben, woonstkeuze zouden kunnen doen in Halle-Vilvoorde met de uitsluitende bedoeling om de Franstalige lijsten vanuit het buitenland te versterken.

Door deze wetswijziging zal het voor sommigen misschien iets moeilijker worden om per volmacht te stemmen, maar dit kan gemakkelijk opgevangen worden door een stem per brief of via de ambassade.

www.vlaamsblok.be
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 19:24   #2
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaams Blok voelt zich nogmaals benadeelt en zal dan maar eventjes een wetsvoorstel poneren. Ik had anders in een andere topic begrepen dat het Vlaams Blok het volkomen normaal vond dat mensen met de Belgische nationaliteit hun stem hier mochten uitbrengen ook al hebben zijn hier dan nog nooit gewoond etc.
Nu is het waarom eigenlijk niet zo belangrijk en we zullen het daar dan ook maar niet over hebben. Eigenlijk steun ik deze regel wel, al zou ik nog veel liever hebben dat mensen die hier niet wonen geen recht hebben om hier hun stem uit te brengen, ook niet wanneer zij toevallig het woordje Belg op hun identiteitskaart hebben staan. Nu stel ik mij wel een vraag bij dit voorstel: "In welke gemeente moeten mensen die nooit in België hebben gewoond zich dan zogezegd inschrijven?"
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 19:28   #3
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Het Vlaams Blok voelt zich nogmaals benadeelt en zal dan maar eventjes een wetsvoorstel poneren. Ik had anders in een andere topic begrepen dat het Vlaams Blok het volkomen normaal vond dat mensen met de Belgische nationaliteit hun stem hier mochten uitbrengen ook al hebben zijn hier dan nog nooit gewoond etc.
Nu is het waarom eigenlijk niet zo belangrijk en we zullen het daar dan ook maar niet over hebben. Eigenlijk steun ik deze regel wel, al zou ik nog veel liever hebben dat mensen die hier niet wonen geen recht hebben om hier hun stem uit te brengen, ook niet wanneer zij toevallig het woordje Belg op hun identiteitskaart hebben staan. Nu stel ik mij wel een vraag bij dit voorstel: "In welke gemeente moeten mensen die nooit in België hebben gewoond zich dan zogezegd inschrijven?"
Grapjas.

1. het is ALGEMEEN geweten onder kenners dat er bij de laatste verkiezingen massal véél Fransatlige 'gedraineerd werden' naar Vlaams-Brusselse en Brabantse gemeenten (tot zelfs lennik!), gemeenten waar het aantal Vlaamse versus Franstalige verkozenen effectief sterk beinvloedbaar is (en bleek: -2 Vlaamse verkozenen).
2. Waarom zouden die Belgen die hier nooit woonden zich niet moeten inschrijven in de streek waar dan minstens één van zijn ouders vandaan komt? Zie de vermelde anti-Vlaamse misbruiken.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2003, 19:46   #4
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Mijn reactie was geheel serieus, wanneer u deze als ridicuul wenst af te doen en op zulke wijze wenst te reageren dan zegt dat meer over u dan over mij. U hoeft hierop dus - wat mij betreft - niet op te reageren en ik hoop ondertussen dat er iemand op een serieuze wijze wenst te reageren op wat ik opmerkte en vroeg.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be