Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: welke mening heb je inzake de doodstraf?
ik ben VLD'er en VOOR 2 3,13%
ik ben VLD'er en TEGEN 3 4,69%
ik ben SP.A'er of AGALEV en VOOR 2 3,13%
ik ben SP.A'er of AGALEV en TEGEN 12 18,75%
ik ben CD&V'er en VOOR 2 3,13%
ik ben CD&V'er en TEGEN 1 1,56%
ik ben VL BL'er en VOOR 14 21,88%
ik ben VL BL'er en TEGEN 9 14,06%
ik ben N-VA'er en VOOR 3 4,69%
ik ben N-VA'er en TEGEN 11 17,19%
ik ben BUB'er en VOOR 2 3,13%
ik ben BUB'er en TEGEN 3 4,69%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 8 oktober 2003, 20:28   #1
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Als ik het over de doodstraf heb, dan zijn de meesten tegen. Tot het moment dat de naam Dutroux over je tong rolt, dan beginnen hun smoeltjes paars uit te slaan van nijd en beginnen ze hun foltertechnieken op te sommen die ze nog uit de Koreaanse oorlog hebben overgehouden.

Even kijken of er ook linkse personen voor de doodstraf zijn.

Ter verduidelijking: ik ben VB-gezind en fel tegenstander van de doodstraf.
Verhofstadthater is offline  
Oud 8 oktober 2003, 20:31   #2
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Tegen, als je onschuldig bent , en je hebt levenslang, je kan altijd hoop koesteren, je hebt nog een kans.
Als je daarentegen al ter dood veroordeelt bent...
Oud 8 oktober 2003, 21:34   #3
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Wat vinden jullie toch zo immoreel aan de doodstraf?
Volksstormer is offline  
Oud 8 oktober 2003, 21:36   #4
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen de doodstraf.
Nr.10 is offline  
Oud 8 oktober 2003, 21:40   #5
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Ik doe niet mee die de poll. Die zuigt immers, en kan enkel leiden tot 'valse' conclusies.

Als humanist ben ik tegen. Dat heeft niets met politieke voorkeur te maken.
de metser is offline  
Oud 8 oktober 2003, 21:42   #6
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Tamme zakken!
Volksstormer is offline  
Oud 8 oktober 2003, 22:03   #7
Lusjien Decoorne
Vreemdeling

Standaard

De doodstraf vind ik een goe gedacht! Dat mag er voor mij gerust komen. Dat die fascisten daar ook voor zijn kan mij nie schelen.

Kom bij de Vriendenclub Lucien Decoorne, nu voor slechts een halve euro per jaar U ontvangt dan maandelijks onze nieuwtjes over het Vlaams Blok samen met een boulette in stoofvleessaus!
Lusjien Decoorne is offline  
Oud 8 oktober 2003, 22:14   #8
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Ik doe niet mee die de poll. Die zuigt immers, en kan enkel leiden tot 'valse' conclusies.

Als humanist ben ik tegen. Dat heeft niets met politieke voorkeur te maken.
Waarom?
Verhofstadthater is offline  
Oud 8 oktober 2003, 22:42   #9
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen partij maar ben radicaal tegen. Ook in het geval Dutroux. En mijn respect voor de N-VA'ers op dit forum is door deze poll alweer een stuk gestegen.
numarx is offline  
Oud 9 oktober 2003, 06:56   #10
jef
Gouverneur

Standaard

In uitzonderlijke gevallen ben ik voor. Het geval Dutroux bv. hier moet men niet meer twijfelen dat hij een verdorven monster is, perverse bedoelingen had en wanneeer hij niet werd opgepakt nog slachtoffers zouden vallen. Tegen de muur dat monster.
jef is offline  
Oud 9 oktober 2003, 08:17   #11
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
In uitzonderlijke gevallen ben ik voor. Het geval Dutroux bv. hier moet men niet meer twijfelen dat hij een verdorven monster is, perverse bedoelingen had en wanneeer hij niet werd opgepakt nog slachtoffers zouden vallen. Tegen de muur dat monster.
Dan is er toch geenenkel verschil tussen levenslang en doodsstraf?

Ik ben tegen de doodstraf, eenmaal het systeem in voeg is bestaat de mogelijkheid dat onschuldigen een irreversibele straf krijgen.
Oud 9 oktober 2003, 09:43   #12
canis lupis
Burger

canis lupis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinaso R. Frenker
Tamme zakken!
mee eens !! als je iemand brutaal vermoord hoef je niet op genade te rekenen, kij recent naar geraardsbergen 3 gruwelijke moorden
voor wat geld!! no prisoners
canis lupis is offline  
Oud 9 oktober 2003, 09:43   #13
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Tegen, en wel hierom:
-Het gerecht is niet perfect, dus de kans bestaat dat er onschuldigen ter door veroordeeld worden. Eén teveel is één teveel. Of wil jij soms de kans lopen om onschuldig ter dood veroordeeld worden, in de naam van gerechtigheid?
-Elke morele regel en elke wet in elk land zegt dat doden de zwaarste misdaad is. Een land dat de doodstraf toepast bezondigt dus zowat de meest universele morele regel.
-Dan komt er nog bij dat een overheid die moord veroordeelt, zelf mensen doodt. Het bezondigt zich dus aan haar eigen principes.
-in geval van een gerechterlijke dwaling kan een levenslang veroordeelde opnieuw vrijgelaten worden, en men kan hem schadevergoeding betalen en aan eerherstel doen. Het zal niet alles oplossen, maar men kan de fout toch ten dele rechtzetten. Bij doodstraf is het gedaan, dood is dood.
-In het geval van doodstraf vergeet men vaak dat de nabestaanden van de ter dood veroordeelde vaak even hard gestraft worden. Een vriend of familielid verliezen is het verschrikkelijkste wat er bestaat, als daar nog bijkomt dat hij door de overheid wordt vermoord, en het wordt gezien als 'rechtvaardig' , dan moet al al helemaal verschrikkelijk zijn. In de naam ver gerechtigheid maak gewoon je nog meer slachtoffers.
-Er zijn haast geen studies die aantonen dat in staten waar de doodstraf werd ingevoerd, het aantal zware misdaden langdurig daalde. Bijna alle studies stellen een status quo of een stijging van het aantal zware misdaden vast. Het ontraden effect van de doodstraf is dus quasi-onbestaande.
-Als we naar de US kijken, dan zien we dat vooral mensen die geen benul hebben van het rechtssysteem of geen dure advocaat kunnen betalen, ter dood veroordeeld worden. De oneerlijkheid van het rechtssysteem zorgt er dus voor dan bepaalde mensen de doodstraf krijgen, terwijl andere mensen voor dezelfde misdaad levenslang krijgen.
-Ook zijn bepaalde bevolkingsgroepen oververtegenwoordigd: rekening houdend met het feit dat er zoiezo meer mannen dan vrouwen zulke zware misdaden plegen, dan zijn er toch nog veel meer mannen die de doodstraf krijgen dan vrouwen. Ook andere bevolkingsgroepen zijn oververtegenwoordigd: armen, niet-blanken,... Ook hier zorgt de oneerlijkheid van het rechtssysteem zorgt er dus voor dan bepaalde mensen de doodstraf krijgen, terwijl andere mensen voor dezelfde misdaad levenslang krijgen.
-Zoals iemand al vernoemde: de meeste studies wijzen uit dat de doodstraf de maatschappij meer geld kost dan levenslange opsluiting.
dejohan is offline  
Oud 9 oktober 2003, 10:04   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Topic 507 over de doodstraf, en ik ga weerom mijn mening verkondigen.

De doodstraf is gewoon zonde, een menselijk lichaam heeft meer voordelen als het kan bewegen.

Neen, levenslange dwangarbeid ipv de doodstraf.En mijn voorkeur gaat naar het heropenen van de steenkoolmijnen?

Voor lichte vergrijpen het inzetten van chaingangs ter voordele van het milieu(we hebben VEEL kilometertjes dijk waar der otzooi afgeplukt kan worden)

Ook vind ik dat mensen die veroordeeld zijn tot levenslange dwangarbeid de keuze mogen krijgen, of levenslang hard labeur, of zichzelf voor orgaandonatie.Dan krijgen ze een tijdje een voorkeursbehandeling(4 sterrenhotel achtig) en als alle onderdelen een nut hebben gevonden is het en kwestie van verdoven en vele andere mensen hun leven redden of terug nuttig maken voor de samenleving.
Oud 9 oktober 2003, 10:06   #15
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Tegen, en wel hierom:
-Het gerecht is niet perfect, dus de kans bestaat dat er onschuldigen ter door veroordeeld worden. Eén teveel is één teveel. Of wil jij soms de kans lopen om onschuldig ter dood veroordeeld worden, in de naam van gerechtigheid?
-Elke morele regel en elke wet in elk land zegt dat doden de zwaarste misdaad is. Een land dat de doodstraf toepast bezondigt dus zowat de meest universele morele regel.
-Dan komt er nog bij dat een overheid die moord veroordeelt, zelf mensen doodt. Het bezondigt zich dus aan haar eigen principes.
-in geval van een gerechterlijke dwaling kan een levenslang veroordeelde opnieuw vrijgelaten worden, en men kan hem schadevergoeding betalen en aan eerherstel doen. Het zal niet alles oplossen, maar men kan de fout toch ten dele rechtzetten. Bij doodstraf is het gedaan, dood is dood.
-In het geval van doodstraf vergeet men vaak dat de nabestaanden van de ter dood veroordeelde vaak even hard gestraft worden. Een vriend of familielid verliezen is het verschrikkelijkste wat er bestaat, als daar nog bijkomt dat hij door de overheid wordt vermoord, en het wordt gezien als 'rechtvaardig' , dan moet al al helemaal verschrikkelijk zijn. In de naam ver gerechtigheid maak gewoon je nog meer slachtoffers.
-Er zijn haast geen studies die aantonen dat in staten waar de doodstraf werd ingevoerd, het aantal zware misdaden langdurig daalde. Bijna alle studies stellen een status quo of een stijging van het aantal zware misdaden vast. Het ontraden effect van de doodstraf is dus quasi-onbestaande.
-Als we naar de US kijken, dan zien we dat vooral mensen die geen benul hebben van het rechtssysteem of geen dure advocaat kunnen betalen, ter dood veroordeeld worden. De oneerlijkheid van het rechtssysteem zorgt er dus voor dan bepaalde mensen de doodstraf krijgen, terwijl andere mensen voor dezelfde misdaad levenslang krijgen.
-Ook zijn bepaalde bevolkingsgroepen oververtegenwoordigd: rekening houdend met het feit dat er zoiezo meer mannen dan vrouwen zulke zware misdaden plegen, dan zijn er toch nog veel meer mannen die de doodstraf krijgen dan vrouwen. Ook andere bevolkingsgroepen zijn oververtegenwoordigd: armen, niet-blanken,... Ook hier zorgt de oneerlijkheid van het rechtssysteem zorgt er dus voor dan bepaalde mensen de doodstraf krijgen, terwijl andere mensen voor dezelfde misdaad levenslang krijgen.
-Zoals iemand al vernoemde: de meeste studies wijzen uit dat de doodstraf de maatschappij meer geld kost dan levenslange opsluiting.
idem dito
giserke is offline  
Oud 9 oktober 2003, 12:29   #16
Fred Kroket
Burger

Fred Kroket's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
De doodstraf is gewoon zonde, een menselijk lichaam heeft meer voordelen als het kan bewegen.

Neen, levenslange dwangarbeid ipv de doodstraf.En mijn voorkeur gaat naar het heropenen van de steenkoolmijnen?
Dat is een goed voorstel, het zware vuile werk door de gevangen, de rest door de werklozen.
Veel beter dan de rest van je leven op hotel. 8)
Oud 9 oktober 2003, 13:39   #17
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Als we de doodstraf herinvoeren en we doden alle ter dood veroodeelden hoeveel geld zou dat besparen ? Hoeveel vrije cellen zou dit opleveren ?
Misschien een oplossing voor de overbevolking van de gevangenissen ?

Zou dit ook geen extra werk opbrengen want een paar beulen zouden al enkele van die 200.000 plaatsen voor Verhofstadt kunnen opleveren. Alle beetjes helpen he Guy.

Tegendraads zoals steeds.

Trouwens doodgaan is stoppen met sterven.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 9 oktober 2003, 14:04   #18
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet voor en niet tegn.Gewoon omdat je de oorzaak en de gevolgen van iemand zijn misdrijf niet op voorhand weet en omdat je eerst grondig onderzoek moet doen om iemands leven te beroven.En als er iets is dat bijna nooit gedaan word is het grondig onderzoek en indien ze wel is iets goed onderzoeken is er wel de 1 of andere procedurefout.En wat gaat de doodstraf uithalen .Stuur gewoon de criminelen terug naar land van afkomst en laat ze in dat land bestraft worden.En indien het iemand van eigen bodem is oke dwangarbeid en liefst zo zwaar mogelijk.Maar de doodstraf is iets te individueel vind ik om zomaar een recht van te maken.Als dat mag dan moet men niet zagen over euthanasie want dat is dan iemand uit zen lijden verlossen en daar is dan zoveel zever rond dat vinden ze dan moord.Dus niet voor en niet tegen.
kweethetwelenkweethetni is offline  
Oud 11 oktober 2003, 16:17   #19
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Als we de doodstraf herinvoeren en we doden alle ter dood veroodeelden hoeveel geld zou dat besparen?
In Amerika kost een ter dood veroordeelde gemiddeld meer geld aan de staat! (mede door het feit dat er soms een enorme wachttijd zit tussen de ter dood veroordeling en de uitvoering van deze straf)
Nu, - u zou het misschien niet van mij verwachten - wie in deze zaak geld als een argument gebruikt, dient zichzelf toch wel eens eventjes ernstig vragen te stellen!

Of zoals iemand het hier zo mooi stelde:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Tegen, en wel hierom:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 11 oktober 2003, 16:27   #20
Renilde
Schepen

Standaard

Ik ben voor de doodstraf.

"Mensen" zoals Dutroux hadden al lang een spuitje moeten krijgen.

Ik ben bij geen enkele politieke partij. Laatste keer Vlaams Blok gestemd, eerder VLD en CVP, juist en toen ik nog veel jonger was BSP
Renilde is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be