Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2003, 14:00   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Stukje uit Het Laatste Nieuws:

't Zijn dieven en ze pakken ons werk af» -

Marokkaanse en Turkse
allochtonen niet gelukkig met nieuwe migratiegolf uit Oost-Europa

ANTWERPEN
De Marokkaanse en Turkse allochtonen zien de komst van nieuwe migranten uit Oost-Europa met lede ogen aan. «Het leidt tot spanningen in de migrantenwijken, zegt Mohammed Chakkar, woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen. «Ik hoor bij onze mensen de klassieke vooroordelen. 'Het zijndieven. En ze pakken ons werk en onze huizen af', klagen ze. (sarcastisch) Klinkt bekend, niet?. De diepere oorzaak van de wrevel is bekend: Marokkaanse en Turkse allochtonen hebben het bijzonder lastig op de arbeidsmarkt. En nu krijgen ze ook nog eens te duchten concurrentie. Sectoren als de bouw, de landbouw en de horeca recruteren al assaal bij Oost-Europese migranten. Chakkar: «Sommige werkgevers gaan liever een witte Pool halen dan dat ze werk verschaffen aan een Marokkaan die hier al jaren woont. Natuurlijk hebben die mensen recht op werk als ze hier legaal verblijven. Maar bij onze gemeenschap begint dat zwaar te wegen. Eerst hoorde ik links en rechts wat klagen. Nu beginnen onze mensen zich cht serieus te ergeren. En ze reageren bitter: 'Er is al zo weinig werk en nu komen die dat nog afpakken.

Migrantenwijken

Gevolg: spanningen in de klassieke migrantenwijken. Chakkar: «In Borgerhout
zijn er veel ruzies tussen Marokkanen en Turken aan de ene kant en Oost-europeanen aan de andere. Die laatste krijgen alle vooroordelen over zich heen. «'t Zijn dieven, ze pikken auto's». Onze mensen zien het niet zitten dat er veel in hun wijk opduiken. Ze reageren echt zoals de Belgen vroeger op ons reageerden. Ze voelen zich bovendien hoe langer hoe onveiliger in hun wijk. Eén voorbeeld: inBorgerhout zijn in één jaar tijd 56 Marokkanen slachtoffer te worden van autodiefstal.

Voor de tweede en derde generatie rijst nog een ander probleem. Hun ouders kochten in de jaren '70 goedkope huizen in de tijd van de stadsvlucht. Zijzelf kunnen vandaag met hun schaarse middelen goed betaald werk blijft voor velen een illusie veel minder makkelijk kopen. Dus moeten ze huren. En op de zeer beperkte huurmarkt botsen ze opnieuw op de nieuwe Oost-Europese migranten. Die zoeken in dezelfde wijken naar huisvesting en dat drijft de prijzen de hoogte in.

Wie zijn wij?

«Wij zijn natuurlijk slecht geplaatst om ons te verzetten tegen de komst van die mensen», zegt Hischam Verdoolaege, woordvoerder van de vzw Initiatief Marokkaanse Netwerken. «Maar er bestaat angst en wrevel binnen de marokkaanse en Turkse gemeenschap. Dat is ook makkelijk te begrijpen. Ze staan nog redelijkzwak in hun schoenen en zijn dus de eersten die door de nieuwe migratiegolf onder druk komen te staan. Daarom pleiten wij voor investeringen in hun wijken, betere toegang tot jobs bij de overheid. En we willen door allochtoon ondernemerschap werken aan een eigen economische pijler binnen de NV België (EV)

Woordvoerder Mohammed Chakkar: «Ik hoor bij onze mensen de klassieke en erg bekende vooroordelen »

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 00:52   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe

Marokkaanse en Turkse

ANTWERPEN
De Marokkaanse en Turkse allochtonen zien de komst van nieuwe migranten uit Oost-Europa met lede ogen aan. «Het leidt tot spanningen in de migrantenwijken, zegt Mohammed Chakkar, woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen. «Ik hoor bij onze mensen de klassieke vooroordelen. 'Het zijndieven. En ze pakken ons werk en onze huizen af', klagen ze. (sarcastisch) Klinkt bekend, niet?. De diepere oorzaak van de wrevel is bekend: Marokkaanse en Turkse allochtonen hebben het bijzonder lastig op de arbeidsmarkt. En nu krijgen ze ook nog eens te duchten concurrentie. Sectoren als de bouw, de landbouw en de horeca recruteren al assaal bij Oost-Europese migranten. Chakkar: «Sommige werkgevers gaan liever een witte Pool halen dan dat ze werk verschaffen aan een Marokkaan die hier al jaren woont. Natuurlijk hebben die mensen recht op werk als ze hier legaal verblijven. Maar bij onze gemeenschap begint dat zwaar te wegen. Eerst hoorde ik links en rechts wat klagen. Nu beginnen onze mensen zich cht serieus te ergeren. En ze reageren bitter: 'Er is al zo weinig werk en nu komen die dat nog afpakken.

Migrantenwijken

zijn er veel ruzies tussen Marokkanen en Turken aan de ene kant en Oost-europeanen aan de andere. Die laatste krijgen alle vooroordelen over zich heen. «'t Zijn dieven, ze pikken auto's». Onze mensen zien het niet zitten dat er veel in hun wijk opduiken. Ze reageren echt zoals de Belgen vroeger op ons reageerden. Ze voelen zich bovendien hoe langer hoe onveiliger in hun wijk. Eén voorbeeld: inBorgerhout zijn in één jaar tijd 56 Marokkanen slachtoffer te worden van autodiefstal.

Voor de tweede en derde generatie rijst nog een ander probleem. Hun ouders kochten in de jaren '70 goedkope huizen in de tijd van de stadsvlucht. Zijzelf kunnen vandaag met hun schaarse middelen goed betaald werk blijft voor velen een illusie veel minder makkelijk kopen. Dus moeten ze huren. En op de zeer beperkte huurmarkt botsen ze opnieuw op de nieuwe Oost-Europese migranten. Die zoeken in dezelfde wijken naar huisvesting en dat drijft de prijzen de hoogte in.

Wie zijn wij?

«Wij zijn natuurlijk slecht geplaatst om ons te verzetten tegen de komst van die mensen», zegt Hischam Verdoolaege, woordvoerder van de vzw Initiatief Marokkaanse Netwerken. «Maar er bestaat angst en wrevel binnen de marokkaanse en Turkse gemeenschap. Dat is ook makkelijk te begrijpen. Ze staan nog redelijkzwak in hun schoenen en zijn dus de eersten die door de nieuwe migratiegolf onder druk komen te staan. Daarom pleiten wij voor investeringen in hun wijken, betere toegang tot jobs bij de overheid. En we willen door allochtoon ondernemerschap werken aan een eigen economische pijler binnen de NV België (EV)

Woordvoerder Mohammed Chakkar: «Ik hoor bij onze mensen de klassieke en erg bekende vooroordelen »
Circe,
Klinkt idd bekend...
Toen mijn vrouw in haar concentratieschool een van tijd tot tijd groepen nieuwelingen binnenkreeg uit de ganse wereld, waren de Marokkanen en Turken met hun belgische IK plots echte Belgen... en blij het te zijn. Maar de racisten waren dus niet zoals jij zou verwachten, en zoals hier op het forum regelmatig geschreven wordt, de belgische Turken of Marokkanen, maar de pas aangekomen Russen, Hongaren en zo...

Voor deze problematiek moet je je eens interesseren aan de sociologie van Marseille, waarschijnlijk dé immigratiestad bij uitstek in zuidelijk Europa: "La première ville africaine d'Europe"...op 5 of 6 uur per TGV uit Brussel.
Om de atmosfeer te proeven raad ik je de werken van J.-Cl. Izzo aan:
drie politieromans om te beginnen (uitg Gallimard)
Total Kheops
Chourmo
Solea
(gemakkelijke lectuur, maar bij de beste politieromans in Frankrijk)
dan
Marseille la métèque....
Etat de veiille
Terres de feu
Braises, brasiers, brulures
Passage de femme
Le réel au plus vif
Clovis Hugues
Loin de tout rivage
Vivre fatigue
L'aride des jours
Le soleil des mourants

Ik heb ze helaas niet allemaal kunnen vastkrijgen, en ik weet niet of deze bibliographie volledig is, maar hoop doet leven
en ontelbare artikels van hem
Hij zal er helaas geen meer schrijven na le Soleil des mourants (overleden in januari 2000)
Ik durf zeggen dat ik Marseille goed ken.... en ik kom er graag en regelmatig terug sinds 30 jaar of langer. Ik heb er de bijna ongelofelijke oude "kasbah" gekend, sindsdien platgewalst om er een commerciëel centrum van te maken, en ik ken de "nieuwe "kasbah", 99% algerijns en de afrikaanse wijk.. In vergelijking d�*�*rmee zijn Borgerhout en Sint Jans Molenbeek, Schaarbeek of Anderlecht slaperige boergeoiswijkjes...Onveiligheid? zoals in elke miljoenenstad...niets dramatisch.
Barcelona is véél gevaarlijker door haar harde kern junkies! Amsterdam ook, als de drugstoeristen er "uit den bol gaan"

http://www.jeanclaude-izzo.com/frameset.html
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 01:06   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

marseille.. de stad waar Extreem rechts haar eerste winst boekte ?

Bof mij interesseerd die stad voornamelijk als zijnde grootste militaire haven van Frankrijk(aan de Middellandse zee).

Wat betreft onveiligheid. Ik moet toegeven dat de groepjes Oostblokkers qua georganiseerde misdaad hun weg wel weten.Maar dat zal hun ondergang zijn.De staat duld geen concurentie.
Oud 26 oktober 2003, 01:17   #4
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
marseille.. de stad waar Extreem rechts haar eerste winst boekte ?

Bof mij interesseerd die stad voornamelijk als zijnde grootste militaire haven van Frankrijk(aan de Middellandse zee).

Wat betreft onveiligheid. Ik moet toegeven dat de groepjes Oostblokkers qua georganiseerde misdaad hun weg wel weten.Maar dat zal hun ondergang zijn.De staat duld geen concurentie.
Maddox,
In Frankrijk waren Toulon, Vitrolles en Orange extreemrechts als eerste, daar waar Marseille, niet in handen van het FN is!!
Euh, Marseille militaire haven, verwar je niet met Toulon D�*t is idd de grootste franse militaire haven en is ook nog FN...
Georganizeerde misdaad? Idd, wacht dat de "nieuwe Europese landen" uit Centraaleuropa bij de EU zijn: d�*n zal je het beleven. Gestolen autos rijden daar al jaren rond mét de originele nummerplaat... Waarom dacht je dat de DBR de Schengenakkorden eiste?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 01:37   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Filossof, ik moet je kompleet en volledig gelijk geven;Marseille is de grootste handelshaven van Frankrijk,niet de Militaire. En dus vandaar mijn opeenstapeling van verkeer geplaatste feiten.

En Ja, als Polen Tjechië,Slovakije etc. erbij komen, dan gaan we nog een spannende tijd tegemoet.Maar da's natuurlijk niet aan de orde daar in Brussel en Straatsburg.In het ergste geval grendelen ze de dimplomatieke en bureaucratische wijken af.Probleem ook opgelost.
Oud 26 oktober 2003, 09:39   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de racisten waren dus niet zoals jij zou verwachten, en zoals hier op het forum regelmatig geschreven wordt, de belgische Turken of Marokkanen, maar de pas aangekomen Russen, Hongaren en zo...
Het interesseert me geen ballen wie nu weer de "racisten" zouden zijn. Ik plaatste dit enkel omdat dertig jaar geleden (en nu NOG), de mensen die hier in de wijken van vb. Borgerhout woonden, wél als racisten werden gebrandmerkt omdat ze exact hetzelfde zeiden!

Echter op het moment dat turkse of marokkaanse mensen zoiets zeggen, dan zijn het geen racisten, maar dan is die reactie normaal! En zie als een duveltje uit een doosje worden dan wéér andere racisten tevoorschijn getoverd, nl. de Russen en de Hongaren......
Als het maar "witten" zijn zou ik zeggen.

Dat de Oost-Europeanen door de jarenlange communistische dictatuur er een heel ander stelsel van normen en waarden op na houden, weten we ondertussen allemaal.

Waar hoor ik nu de stemmen die opkomen voor het behoud van hùn eigen cultuur? Of moeten die zich wèl aanpassen en integreren?

Wat Mohammed Cheppi hier netjes verwoordt is het alom gekende: "EIGEN VOLK EERST"! En d�*t mochten de originele bewoners van dit land niet zeggen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 oktober 2003, 11:35   #7
Nicky
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Marokkaanse en Turkse

ANTWERPEN

Migrantenwijken

Wie zijn wij?

SLUITEN DEZE TOPIC.

Dit artikel is al aan bod geweest enkele maanden geleden.
Geen ouwe koeien uit de sloot halen aub.
Nicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2003, 12:59   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Kan je er dan ineens eens de link bijzetten?
Ik heb die topic volledig gemist vrees ik. Bovendien: hoe kunnen het nu "oude koeien" zijn als het nog moet KOMEN ?

Oud 26 oktober 2003, 17:11   #9
Nicky
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kan je er dan ineens eens de link bijzetten?
Ik heb die topic volledig gemist vrees ik. Bovendien: hoe kunnen het nu "oude koeien" zijn als het nog moet KOMEN ?
dit artikel is een "oude koe".

hier is de link:

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=6456
Nicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 18:00   #10
bk232214
Gouverneur

Standaard

Als ik het goed begrijp als Polen in de E.E.G. komen is dit de redding van Antwerpen en natuurlijk ook voor Europa dan kunnen de gast arbeiders naar huis.

Wat ik hier schrijf moet sterk worden gerelativeerd ik hang nu eenmaal graag de cynicos uit.
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 21:45   #11
Confucius
Gouverneur

Standaard

[quote="circe"]Stukje uit Het Laatste Nieuws:

Marokkaanse en Turkse

]

Als de allochtonen zelf al beginnen spreken van een nieuwe migratiegolf moeten we ons toch beginnen zorgen maken. Ik dacht dat Verhofstad en Stevaert ons gezegd hadden dat alles onder controle was en de migratiegolf ingedijkt was ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be