![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hallo,
zoals je ziet ben ik hier nog niet zo lang. Ik moet nog veel leren en uitzoeken. Ik hoor nu praten over Didier Reynders die pamfletten laat uitdelen in de Vlaamse Rand waarin uitbreiding van Brussel wordt beloofd. Vlaamse nationalisten zoals de N-VA vinden dit ongehoord. Maar is er eigenlijk een reden om ons druk te maken? Wat is de procedure die een voorstel moet volgen? Kamer? Senaat? Vlaams Gewest/Gemeenschap? Kunnen we dat niet blokkeren met de Vlaamse meerderheid? Kortom : verlicht mij alsjeblieft. Gelieve mijn topic niet vol te schrijven met simpele antwoorden van maar een lijntje die enkel verwijten zijn en dergelijke... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Enkel de artikels op die lijst kunnen door het volgend parlement gewijzigd worden (tweederde meerderheid). Het scenario is onwaarschijnlijk: enkele Franstailge partijen stellen een lijstje op met te wijzigen artikels, VLD en SP.a steunen dit voorstel, en gaan enkele maanden later naar de verkiezingen. Ik denk niet dat ze zoiets zullen doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Plus een meerderheid in elke taalgroep.
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Voor de taalwetgeving en de wijziging van de grenzen van de gemeenschappen en gewesten, die ook in de grondwet staan beschreven, heeft men nòg een extra drempel opgeworpen. Om deze onderdelen van de grondwet te wijzigen moet er niet alleen een tweederde meerderheid in totaal zijn, maar ook nog een gewone meerderheid in elk van de taalgroepen in de Kamer en Senaat. Dit om te voorkomen dat de ene taalgroep iets aan de andere taalgroep kan opleggen. Voor het wijzigen van de gewestgrenzen moet er dus sowieso een meerderheid zijn onder de Vlaamse parlementsleden. Wat Franstalige partijen in de Vlaamse rand ook mogen beloven over uitbreiding van Brussel, zij kunnen niets veranderen zonder de instemming van de Vlaamse partijen. En die zullen normaal gesproken nooit instemmen met het overhevelen van gemeenten van Vlaanderen naar Brussel. Waarom doen de Franstaligen desondanks toch alsof ze dit kunnen realiseren? Omdat de Vlamingen ook niets kunnen veranderen aan de bevoegdheidsverdeling tussen België en Vlaanderen zonder de steun van de Franstalige partijen. Tot nu toe is het altijd zo geweest dat als de Vlamingen iets wilden veranderen de Franstaligen daarvoor iets in ruil kregen, zelfs als dat voor Vlaanderen nadelig was. Elk normaal mens zou dat resoluut van de hand wijzen en de samenwerking opzeggen, maar in België vonden generaties politici het voortbestaan van het land en het kunnen bereiken van een halfslachtig compromis om een of andere duistere reden belangrijker dan hun eigen principes en een aanvaardbare, goedwerkende overheid. Dus is men aan Franstalige kant gewend onrealistische eisen te formuleren, opdat toch op z'n minst een deel van dat radicale eisenpakket ingewilligd zal worden door de splitsingsvrezende Vlamingen. Het is te hopen dat de Vlaamse politiek die arrogantie nu eindelijk eens zal afwijzen en het aandurft om zelf het voortbestaan van België op tafel te leggen: als er niet op een normale manier samengewerkt kan worden, kappen we er beter meteen mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
|
![]() Bedankt, ik begrijp het al een beetje beter nu.
Citaat:
Je hebt het over alle( 74 ?) senatoren? (ik weet dat je een hele hoop soorten senatoren hebt) Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 7 oktober 2006 om 17:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
1963: + volledige eentaligheid Vlaanderen incl. privébedrijven, volledige tweetaligheid van Brussel - faciliteiten in zes gemeenten rond Brussel die apart arrondissement vormen 1970: + taalgrens grondwettelijk vastgelegd, oprichting cultuurraden (Nederlandse ook bevoegd in Brussel) en gewestraden, afschaffing apart arrondissement voor de zes faciliteitengemeenten rond Brussel - vrijheid van taalkeuze voor gezinshoofd in Brussel hersteld, Brussel ook gewest (uitvoering wordt onder Vlaamse druk uitgesteld), ministerraad voortaan paritair (evenveel Nederlands- als Franstaligen), alarmbelprocedure ingevoerd (3/4 van de parlementsleden van één taalgroep kan besluitvorming opschorten), voortaan ook meerderheid in beide taalgroepen nodig voor sommige grondwetswijzigingen 1980: + België krijgt federale structuur: cultuurraden worden gemeenschappen met eigen bevoegdheden en eigen regering, gewesten krijgen ook eigen bevoegdheden en regering, Brussel krijgt geen nieuw statuut - geen financiële autonomie, onduidelijkheid over Brussel blijft, maar verder geen grote toegevingen 1988: + forse uitbreiding bevoegdheden gemeenschappen en gewesten, gedeeltelijke financiële autonomie, faciliteitengemeenten vallen nu ook onder Vlaamse controle (Nederlandsonkundige burgemeesters als Happart in Voeren worden onmogelijk), Brusselse regering wordt ook paritair samengesteld, Vlamingen krijgen in Brussel vetorecht - Brussel wordt min of meer volwaardig derde gewest, faciliteiten worden grondwettelijk vastgelegd, Waalsgezinden in Voeren mogen bij federale en Europese verkiezingen in Wallonië voor Franstalige partijen gaan stemmen 1993: + België wordt grondwettelijk een federale staat, bevoegdheden gemeenschappen en gewesten uitgebreid en regeringen voortaan rechtstreeks verkozen, provincie Brabant wordt gesplitst - nog altijd geen volwaardige financiële autonomie, veel bevoegdheden blijven half nationaal, half regionaal, BHV blijft ongesplitst, Franstaligen uit faciliteitengemeenten kunnen in Franstalige gemeenschapsraad worden verkozen 2001: + deelstaten krijgen meer bevoegdheden (onder andere toezicht op gemeenten en provincies en de organisatie van de verkiezingen), maar sommige (ontwikkelingssamenwerking) worden op de lange baan geschoven, gegarandeerde vertegenwoordiging Vlamingen in Brussels parlement +- Vlaamse schepenen in Brusselse gemeenten in ruil voor meer geld voor de gemeente, waardoor veel gemeenten een Vlaamse schepen krijgen maar rijke Brusselse gemeenten Vlamingen buiten de deur houden - vetorecht Vlamingen in Brussel wordt ondermijnd uit vrees voor een absolute meerderheid voor Vlaams Blok onder Vlaamse kiezers, Wallonië en Franse gemeenschap krijgen onevenredig veel geld toegeschoven Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat durven Vlamingen niet natuurlijk. Dat we compromissen moeten sluiten in België is waar, maar dan alleen waar omdat we het niet aandurven dan maar niks te doen. We zijn bang van een België dat niet 'werkt' omdat het dan de facto niet meer bestaat natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
VU had definitief afgedaan voor mij. Sindsdien hardline separatist en dus Vlaams Belanger.
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dimi, jij moet in de (belgische) politiek!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||
|
![]() Ik dank als gewoonlijk iedereen voor de inbreng, sta me aub toe verder te gaan :
Dimitri, jij beweert dat Vlamingen in het algemeen steeds meer autonomie vroegen (iets dat in principe "eerlijk" zou moeten zijn,want die komt er dan eveneens ook voor de Franstaligen) en dat Franstaligen daar zaken voor zichzelf in ruil wilden. Dat interesseert me (en bedankt voor die lange lijst!) maar ik zou toch wat meer willen weten over die omstandigheden, omdat het me eerder lijkt dat de Franstaligen vooral eisen tegen autonomie ipv voor zichzelf loskregen : Citaat:
Citaat:
Citaat:
-)Wat bedoel je precies met "mogen stemmen op Franstalige partijen"? Zoals ik het begrijp, hoort Voeren bij de kieskring Limburg. Er is toch niks mis mee (grondwettelijk) met het oprichten van een Franstalige partij in West-Vlaanderen of Oost-Vlaanderen om zetels voor die kieskring in het federale parlement te bemachtigen.(Het gebeurt wel niet voor zover ik weet, en het getuigt van niet veel aanpassingswil)..... of bedoel je dat het systeem niet exact zo werkt? Hebben Vlamingen in Komen en dergelijke datzelfde recht verkregen? Citaat:
![]() Citaat:
![]() Je doelt op de geldstroom. Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat men precies bedoelt : van gewest naar gewest of gemeenschap naar gemeenschap Citaat:
![]() ![]() Nog een kleine vraag, wat is eigenlijk het systeem bij een "simpel voorstel" in het parlement, dus geen grondwetswijziging. 2/3 meerderheid in Kamer EN Senaat? Met de eis van 1/2 in beide taalgroepen als het een communautaire zaak is? Veel dank! Laatst gewijzigd door evilbu : 8 oktober 2006 om 13:52. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In ieder geval had men door resoluut te weigeren zeker kunnen voorkomen dat Brussel een volwaardig derde gewest was geworden. Maar ook hier was het bereiken van een compromis belangrijker. Citaat:
Uiteraard is de wafelijzerpolitiek (= als de Walen iets krijgen, moeten de Vlamingen het ook krijgen) hier toegepast en mag de kleine Vlaamse minderheid in Komen-Waasten ook in Heuvelland gaan stemmen. Die heeft daar echter nooit om gevraagd en het gaat echt maar om een heel kleine groep. Er is in Komen-Waasten niet eens een Vlaamse partij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Voor de splitsing van BHV is dat bijv. niet het geval, want daarvoor moet enkel de Kieswet worden veranderd en die kan met een gewone meerderheid gewijzigd worden. Het is echter wel zo dat de Franstaligen hiervoor de alarmbelprocedure kunnen inschakelen: als 3/4 van de Nederlandstalige of Franstalige leden van het parlement kunnen vragen de besluitvorming van een wetsvoorstel op te schorten en eerst de regering om een mening over het voorstel vragen, als zij vinden dat het voorstel "de verhoudingen tussen de gemeenschappen ernstig in het gedrang kan brengen". Dan komt het voorstel dus op het bordje van de regering terecht en daarom durfden de Vlaamse regeringspartijen niet de splitsing van BHV eenzijdig door te drukken. Het zou natuurlijk in theorie wel kunnen dat zij dit vlak voor de federale verkiezingen volgend jaar alsnog doen, als de regering toch al aan het einde van haar termijn is. De splitsing moest immers voor de volgende federale verkiezingen gebeurd zijn volgens het Arbitragehof. Zo niet, loopt men het risico dat datzelfde Arbitragehof de verkiezingen ongeldig verklaart. Dan kan dus nog interessant worden... Laatst gewijzigd door Dimitri : 9 oktober 2006 om 10:03. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen grosso-modo stellen dat: 15% van de Brusselaars Nederlandstalig is 15% tweetalig is 25% anderstalig is 45% Franstalig is Di Rupo rekent de tweetaligen en anderstaligen bij de Franstaligen, en rondt het aantal Vlamingen nog eens naar beneden af (zijn afronding zorgt voor een vermindering van 33%!). Het enige wat je in Brussel kan stellen is dat er zowat 3x meer Franstaligen zijn als Nederlandstaligen. De rekenmethodes die beweren dat Brussel voor 90 of 100% Franstalig zouden zijn, zijn ronduit lachwekkend.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 oktober 2006 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |