![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Schepen
|
![]() Deze tekst kwam toe op de redactie van Politics.be. In het Zuid-Afrikaans. Aan jullei om het te ontcijferen en erop te reageren.
Ek stuur aan jou hierdie bydrae vir plasing. Indien dit nie aan die vereistes voldoen nie, kan jy dit eenvoudig "delete". Daar word elke Sondag in ons Sondagkoerant "Rapport" se briewekolom oor hierdie onderwerp geskryf. Dit maak 'n Boerehart seer om te sien hoedat mede-Afrikaners die Boerevolk beswadder. Hulle beweer dat die Boerevolk sy hele bestaan aan die oorheersing en onderdrukking van ander mense wy, maar dit is natuurlik helemaal verkeerd. Die Boerevolk se motto is: "LEEF EN LAAT LEEF!!!". Groete, Peter Murray. En dit is de bijlage: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk dat de meeste mensen dit wel min of meer begrijpen. Ik alleszins wel, maar Zijn er mensen op dit forum met kennis van zaken over het Afrikaans?
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Bij ons in de ploeg (Ghent Rugby) spelen er enkele Zuid-Afrikaners. Zal morgen op training een vragen om meer uitleg te verschaffen.
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Ik kan het perfect vertalen, maar dat is dan ook waarschijnlijk omdat ik jarenlang in zowel Vlaanderen als in Nederland gewoond heb. Mijn tante heeft in Zuid-Afrika gewoond en zei dat het Afrikaans best wel verstaanbaar is als je met zorg luistert of leest.
Het komt erop neer dat ze een korte geschiedenis van de Boerenkolonisatie gaven, een vergelijking met andere kolonies waar de plaatselijke bevolking wèl vrijwel totaal uitgeroeid werd (USA, Australië, Nieuw-Zeeland...) en het feit dat Zuid-Afrika in de 18de eeuw zeer dun bevolkt was en de Boeren er best wel hun plaatsje vonden. Zij hebben trouwens het apartheidssysteem niet uitgevonden, volgens de tekst hadden de Engelsen dat voor hen al gedaan (9 apartheidswetten). De tekst weerlegt de thesis dat de Boeren het volk van Zuid-Afrika onderdrukt zouden hebben aangezien hun aantal sterk is vermindert tegenover de sterke vermeerdering van de zwarte populatie. Zij beschuldigen wel de Engelsen van overheersing, zowel door uitroeiïng (de Engelsen vonden de concentratiekampen uit en vermoordden er 27.000 vrouwen en kinderen uit een populatie van 300.000) als door de dominantie van de Engelse taal in de samenleving (er zijn 11 officiële talen maar slechts 1 domineert duidelijk). Eigenlijk een tekst die tot nadenken stemt. Ze vergoeielijken apartheid trouwens niet echt, geven toe dat slechte mensen er misbruik van maakten, maar proberen hun aandeel in de Zuid-Afrikaanse geschiedenis te verduidelijken.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vergeten we trouwens ook niet dat het apartheidssysteem zelf eigenlijk een uitvinding is van de Engelse kolonisator en NIET van de Afrikaners. Nu echter lijkt het er wel op dat de Afrikaners van alle zonden Israël worden beschuldigd, terwijl de Engelstaligen het aureool meekrijgen van progressievelingen en mensen die het hart aan de juiste kant dragen.
Voor de Engelsen kwamen bestond er onder de Boeren (Afrikaners) geen vorm van apartheid. In tegenstelling tot veel kolonies ging de Boer heel vriendschappelijk met de zwarten om (al was hij wel de baas) en leerde ook de taal van de zwarten. Kruger bijvoorbeeld sprak zeker een bantoetaal (of meer?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb inderdaad geen enkele moeite om te begrijpen wat er staat. Vaak is het erg leuk om te zien dat in het Afrikaans voor bepaalde begrippen nog een oorspronkelijk woord wordt gebruikt, terwijl er in Nederland een leenwoord voor in de plaats is gekomen, bijv. omgewing in de betekenis van milieu (omgewingsaktiviste - milieuactivisten).
Enkele weken geleden keek ik toevallig naar De Laatste Show, toen er een Zuid-Afrikaanse schrijfster te gast was (haar naam ben ik vergeten). Zij scheen te denken dat Vlamingen minder moeite zouden hebben met Afrikaans dan Nederlanders. Dat is natuurlijk helemaal niet zo, Vlamingen spreken immers dezelfde taal. Het gaat/ging alleen om een psychologisch verschil: in Nederland voelde men zich vanwege de lange vriendschapsbanden met Afrikaners veel 'schuldiger' over de apartheid dan in Vlaanderen en heeft de na-oorlogse generatie zich extra fel tegen contacten met Zuid-Afrika verzet. Ik schrok echt toen ik een aantal jaar geleden sommige mensen nog serieus hoorde beweren dat Afrikaans een 'racistische taal' zou zijn. Ja, want de sprekers zijn immers allemaal racisten, toch? En om de schaamte over Zuid-Afrika compleet te maken hoor je vaak de dooddoener 'apartheid is een Nederlands woord'. Als je dan vertelt dat de meerderheid van de Afrikaanstaligen kleurling is en niet blank, slaan de meesten achterover van verbazing of willen het niet eens geloven (al eens een weddenschap mee gewonnen ![]() De tekst over de Boeren vind ik verder niet erg waardevol, omdat cijfers met elkaar vergeleken worden die helemaal niet vergeleken kùnnen worden (de Kaapkolonie van 1755 was immers veel kleiner dan Zuid-Afrika nu) en zeggen alleen wat over de omvang van de populatie. Dat er geen structurele moordpartijen (oorlogen en slagen niet meegerekend)hebben plaatsgevonden, wil ik best geloven, maar dat de blanken de zwarte bevolking minderwaardig behandelden lijkt me ook duidelijk. Ik denk wel dat als Groot-Brittannië niet de Kaapkolonie had overgenomen, de blanken en zwarten gewoon geografisch gescheiden waren gebleven: de blanken woonden dan nog allemaal in de Kaapprovincie (het westen van Zuid-Afrika), omdat een Grote Trek niet was gebeurd, en de zwarten woonden dan nog allemaal in de oostelijke delen van Zuid-Afrika, dat ongetwijfeld een ander land was geworden. De Kaap was dan net zo'n uniform westers land geworden als de VS, met relatief bescheiden immigratie vanuit de omringende landen en de meeste immigratie vanuit Nederland. Het was dan immers ook nog steeds Nederlandstalig geweest. Maar ja, het is anders gelopen, met alle gevolgen van dien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Administrator
|
![]() Dit schrijft hij ook nog:
Oorheersing of Oorlewing? As jou eie mense daagliks om jou vermoor word, kan jy tog seker nie agteroor gaan sit en jou hande in tevredenheid vou nie. Die Boerevolk staar 'n volksmoord, soos in Bosnië, in die gesig. Sedert 1994 is meer dan 1 500 blanke boere reeds op hul plase vermoor, en in die dorpe en stede word weekliks blankes vermoor. Die tyd vir toleransie is verby! Heb al meerdere van dat soort reacties gekregen uit Zuid-Afrika. In de media is er alvast niets te lezen. Volgens Peter (de schrijver van bovenstaand stuk) is de situatie vergelijkbaar met de boerenmoorden in Zimbabwe. Maarten |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik daar al eens een stuk over gelezen in De Standaard, maar ik kan er niet meer bij omdat zowat alle artikelen tegenwoordig zijn afgeschermd en het me niet meer lukt die te omzeilen.
![]() Als je een abonnement hebt of wil betalen, het artikel heet "Zuid-Afrikaanse boeren zijn plaasmoorden beu" en is van 26 augustus 2003. |
![]() |
![]() |