Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Is discriminatie op grond van Godsdienst acceptabel?
Ja 8 47,06%
Nee 9 52,94%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2003, 02:03   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik zie veel mensen de Islam beledigen op deze site dus ik vraag me af hoe de meeste mensen denken over discriminatie op grond van godsdienst. Vinden jullie dat het moet kunnen? West Europeanen hebben eeuwenlang gevochten voor hun recht op vrije meningsuiting en hebben zich uiteindelijk van de Katholieke kerk ontworstelt. Nu de Islam zijn intrede heeft gemaakt proberen sommigen die vrijheid te beperken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 02:10   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Iedere godsdienst is ontstaan uit een sekte.
Als die sekte gevaarlijk is moet ze verboden worden.
Of dat nu Opus Dei heet of Islam. Maakt niet uit.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 03:04   #3
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Iedere godsdienst is ontstaan uit een sekte.
Als die sekte gevaarlijk is moet ze verboden worden.
Of dat nu Opus Dei heet of Islam. Maakt niet uit.
Ze zijn elkaar waard, dus ofwel verbieden we ze allemaal, ofwel laten we ze allemaal toe, binnen het kader van ons recht, uiteraard.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 03:08   #4
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Ik zie veel mensen de Islam beledigen op deze site dus ik vraag me af hoe de meeste mensen denken over discriminatie op grond van godsdienst. Vinden jullie dat het moet kunnen? West Europeanen hebben eeuwenlang gevochten voor hun recht op vrije meningsuiting en hebben zich uiteindelijk van de Katholieke kerk ontworstelt. Nu de Islam zijn intrede heeft gemaakt proberen sommigen die vrijheid te beperken.
Citaat:
Europeanen hebben zich uiteindelijk van de Katholieke kerk ontworstelt.
D�*�*r ben ik nog niet zo zeker van!!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 08:48   #5
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een godsdienst kan men niet beledigen. Enkel leden van die godsdienst. Als iemand zegt dat hij de Islam maar onzin vindt is dat zijn volste recht. Maar als hij zegt dat Islamieten allemaal untermenschen zijn gaat hij duidelijk over de schreef.

Discriminatie op grond van godsdienst kan uiteraard niet.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 10:10   #6
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mohammed verbood allerlei oorspronkelijke religies in Arabië om zijn eigen "gods-dienst" te doen zegevieren. Joden in Arabië liet hij met honderden tegelijk uitmoorden.

Discriminatie op grond van godsdienst moet dus kunnen.

De stichters van godsdiensten doen namelijk niets anders, waarom zouden dan hun volgelingen dat ook niet mogen?

Trouwens de aanhangers van bepaalde godsdiensten worden door hun godsdienst verplicht om te discrimineren op basis van godsdienst, zoals hier :

144. O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?

221. En huwt geen afgodendienaressen voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slavin is beter, dan een afgodendienares, ofschoon zij u moge behagen. En huwt haar (gelovige vrouwen) niet aan afgodendienaren uit, voordat zij geloven; waarlijk een gelovige slaaf is beter, dan een afgodendienaar, ofschoon hij u moge behagen. Zij noden tot het Vuur, maar Allah noodt u tot de Hemel en tot vergiffenis door Zijn gebod. En Hij maakt Zijn tekenen aan de mensen duidelijk, opdat zij lering zullen trekken.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 13:02   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Religie - van welke aard dan ook - heeft totaal geen plaats op de werkvloer.

De vraagstelling is daarom al overbodig.

Mag een werkgever iemand weigeren aan te nemen omdat hij een aanhanger van hare Krishna is? NEEN!
Mag een werkgever weigeren om iemand aan te nemen die heel de dag hare hare hare krishna loopt te prevelen? NATUURLIJK!

Mag een werkgever iemand weigeren aan te nemen omdat hij Jood is? NEEN
Mag een werkgever weigeren om iemand in continue dienst aan te nemen, die expliciet weigert om op zaterdag shift telopen? NATUURLIJK!

Mag een werkgever iemand weigeren aan te nemen omdat hij moslim is? NEEN
Mag een werkgever weigeren om iemand aan te nemen die vijf maal per dag de machines afzet om zich terug te trekken voor zijn gebed? NATUURLIJK

En zo kan men nog een heel rijtje verder opnoemen.

Het gaat hier dus niet over "religie" maar wel over wat de gevolgen van de religieuze rituelen zijn op de kwaliteit van het werk dat wordt geleverd. En d�*�*r heeft de werkgever alle recht op om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf daar geen hinder van ondervindt.

Keuze is dus aan de relgieuzen zelf!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 15:34   #8
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
de vraag is verkeerd gesteld aangezien discriminatie op grond van godsdienst in ons land verboden is; niet alleen via de Wet Moureaux maar ook via Internationale Verdragen, de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens èn de Europese Verklaring van de Rechten van de Mens. Of we er nu voor of tegen zijn, deze wetten en Verklaringen bestaat reeds.

De discussie gaat dan ook over de gemoedstoestand van de dragers (en belijders) van de godsdiensten. En het toeval (sic) wil dat juist heel wat islamieten er een aardje naar hebben om zicg voortdurend beledigd te voelen. Op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat heel wat religieuze bobo's in de Islam genoeg macht hebben om voor dergelijke 'beledigingen' FATWA's uit te spreken... Bizar dat zoiets enkel in de Islam mogelijk is... Kortom, de notie 'belediging' is een vuilnisbak voor islamieten om wanneer het hen uitkomt, lastige individuen of groeperingen uit te schakelen (politiek maar ook fysiek !)...

Ik herhaal dan wat ik in een ander forum reeds stelde; telkens als islamieten hun 'beledigd gevoel' omzetten in woorden of daden, zou ik lklacht neerleggen op basis van... de wet Moureaux.. want het zijn de islamieten die voortdurend omwille van godsdienst elke niet-islamiet discrimineren (en beledigen !!!).

Overigens, een godsdinest die geen karikaturen toelaat, en dus geen enkel greintje humor bezit, daar valt inderdaad niet mee te lachen !!!

groetjes

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 15:56   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
West Europeanen hebben eeuwenlang gevochten voor hun recht op vrije meningsuiting en hebben zich uiteindelijk van de Katholieke kerk ontworstelt. Nu de Islam zijn intrede heeft gemaakt proberen sommigen die vrijheid te beperken.
Uiteraard. Nu de West Europeanen zich van de Katholieke Kerk hebben 'ontworsteld' is dat niet om zich te laten vangen door het nog fanatiekere Islamisme. Toch?
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 19:58   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Mag een werkgever weigeren om iemand in continue dienst aan te nemen, die expliciet weigert om op zaterdag shift telopen? NATUURLIJK!
In Nederland mag dat volgens mij niet. Voor christenen die weigeren op zondag te werken geldt hetzelfde: de werkgever moet daar rekening mee houden. Dit speelt voornamelijk bij winkels. Mensen die principieel weigeren op zaterdag of zondag te werken, moeten dan op de andere dagen meer uren maken.

Maar ik weet niet precies wat je bedoelt met 'continue dienst'? Is dat hetzelfde als een 'voltijdbaan' (x aantal uur per week), of bedoel je met continu '7 dagen per week'?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 20:17   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

sorry met "continue dienst" bedoelde ik "continue shift" dit wil zeggen dat je meedraait in een drie of vier ploegenstelsel waarbij je afwisselend de ochtendshift, dagshift, nachtschift werkt, dat is INCLUSIEF de week-enden.

Het zou me ten zeerste verbazen dat een werknemer het recht kan opeisen om dan zondags niet te werken! Dan word je toch gewoon niet aangenomen!

Hetzelfde geldt voor vb. verpleegsters en ander personeel uit de zorgsector: allemaal zijn zij verplicht om een aantal weekends te werken. Dit is iets dat natuurlijk op voorhand in je contract vermeld staat. Wens je dat niet te doen, dan moet je daar niet gaan solliciteren.

Je voorbeeld uit Nederland lijkt me raar! Wat doe je als al je personeel weigert op zondag te werken? De boel gewoon sluiten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 30 oktober 2003, 20:34   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
sorry met "continue dienst" bedoelde ik "continue shift" dit wil zeggen dat je meedraait in een drie of vier ploegenstelsel waarbij je afwisselend de ochtendshift, dagshift, nachtschift werkt, dat is INCLUSIEF de week-enden.

Het zou me ten zeerste verbazen dat een werknemer het recht kan opeisen om dan zondags niet te werken! Dan word je toch gewoon niet aangenomen!
Gaat het hier om mensen die zeven dagen per week werken? In dat geval is het mogelijk dat iemand op een andere dag twee diensten draait ter compensatie van de zaterdag of zondag. Indien het gaat om mensen die minstens een dag per week vrij hebben, kan deze dag om principiële redenen steeds zondag zijn.

Citaat:
Hetzelfde geldt voor vb. verpleegsters en ander personeel uit de zorgsector: allemaal zijn zij verplicht om een aantal weekends te werken. Dit is iets dat natuurlijk op voorhand in je contract vermeld staat. Wens je dat niet te doen, dan moet je daar niet gaan solliciteren.
Het moet uiteraard al bij de sollicitatie gemeld worden dat je bezwaar maakt tegen werken op zaterdag of zondag. Maar om die reden mag een Nederlandse werkgever je volgens mij niet weigeren, dat zou discriminatie op basis van godsdienst zijn. De uren zullen dan gecompenseerd worden op een andere dag.

Citaat:
Je voorbeeld uit Nederland lijkt me raar! Wat doe je als al je personeel weigert op zondag te werken? De boel gewoon sluiten?
Bij hele kleine winkeltjes is dat natuurlijk problematisch, maar bij middelgrote en grote winkels is dat geen probleem. Als jij principieel niet op zondag wil werken, zal jij die dag nooit worden ingeroosterd. Ter compensatie moet je dan bijvoorbeeld meer op koopavonden werken.
Oud 30 oktober 2003, 20:37   #13
dutch
Provinciaal Statenlid

dutch's schermafbeelding

Standaard

Discriminatie op grond van godsdienst kan écht niet!

Daarom ook wens ik islam de wereld uit te zien, vermits islam op grond van godsdienst discrimineert : bvb. joden en christenen moeten een speciale belasting betalen en atheïsten moeten uitgemoord. Dat is dus discriminatie, wa gij Turk4ever?

Dutch

[/quote]
In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt
dutch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 20:59   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaat het hier om mensen die zeven dagen per week werken? In dat geval is het mogelijk dat iemand op een andere dag twee diensten draait ter compensatie van de zaterdag of zondag. Indien het gaat om mensen die minstens een dag per week vrij hebben, kan deze dag om principiële redenen steeds zondag zijn.
nee dimitri. In een continu ploegensysteem werk je vb. 7 dagen aan één stuk, gevolgd door twee dagen rust, dan ga je naar de volgende shift 7 dagen met de vroege shift, twee dagen rust, dan 7 dagen met de nachtshift. Na de nachtschift krijg je 2+5 dagen rust.
Het is dus onmogelijk om principieel te weigeren om vb. gedurende zondag te werken. Dat weet je op voorhand, dus hoeft de werkgever helemaal geen rekening te houden met het feit dat je moslim( vrijdag), jood (zaterdag) of christen (zondag) bent en dus op die dagen niet wenst te werken!

Nog eens terug over die Nederlandse werkgever: Op zondag mogen de mensen dus liggen creperen omdat de verpleegsters die verplicht worden aangenomen, niet willen werken? Lijkt me bizar!

Nogmaals, discriminatie op basis van godsdienst mag niet! Echter de rituelen van de godsdienst hebben totaal niets te maken met de werkvloer.

In een normaal systeem werkt men van maandag tot en met vrijdag. Een moslim die op vrijdag niet wenst te werken, kan dus niet inpassen inhet systeem! zo simpel ligt dat. en dat is geen discriminatie van de werkgever.
Integendeel: indien de werkgever verplicht wordt om aan de moslim het voorrecht te verlenen om op vrijdag niet te komen werken, waarom dan niet aan mij om op maandag niet te komen werken? Mijn geloof schrijft namelijk voor dat ik op maandag niet mag opstaan voor de middag! Wedden dat ik hopen volgelingen zal krijgen?

Oud 30 oktober 2003, 21:04   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Religie - van welke aard dan ook - heeft totaal geen plaats op de werkvloer.

De vraagstelling is daarom al overbodig.

Mag een werkgever iemand weigeren aan te nemen omdat hij een aanhanger van hare Krishna is? NEEN!
Mag een werkgever weigeren om iemand aan te nemen die heel de dag hare hare hare krishna loopt te prevelen? NATUURLIJK!

Mag een werkgever iemand weigeren aan te nemen omdat hij moslim is? NEEN
Mag een werkgever weigeren om iemand aan te nemen die vijf maal per dag de machines afzet om zich terug te trekken voor zijn gebed? NATUURLIJK

En zo kan men nog een heel rijtje verder opnoemen.

Het gaat hier dus niet over "religie" maar wel over wat de gevolgen van de religieuze rituelen zijn op de kwaliteit van het werk dat wordt geleverd. En d�*�*r heeft de werkgever alle recht op om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf daar geen hinder van ondervindt.

Keuze is dus aan de relgieuzen zelf!
Volledig mee akkoord.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 21:34   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
nee dimitri. In een continu ploegensysteem werk je vb. 7 dagen aan één stuk, gevolgd door twee dagen rust, dan ga je naar de volgende shift 7 dagen met de vroege shift, twee dagen rust, dan 7 dagen met de nachtshift. Na de nachtschift krijg je 2+5 dagen rust.
Het is dus onmogelijk om principieel te weigeren om vb. gedurende zondag te werken. Dat weet je op voorhand, dus hoeft de werkgever helemaal geen rekening te houden met het feit dat je moslim( vrijdag), jood (zaterdag) of christen (zondag) bent en dus op die dagen niet wenst te werken!
Ik weet eerlijk gezegd niet in welke beroepen zulke 'shifts' voorkomen, dus ik kan ook niet zeggen of en hoe het geregeld wordt bij weigering op zondag te werken. Ik zou me bijv. kunnen voorstellen dat de 'shifts' anders zijn in Nederland, bijv. met zes dagen. Maar nogmaals, hier weet ik niet veel van.

Citaat:
Nog eens terug over die Nederlandse werkgever: Op zondag mogen de mensen dus liggen creperen omdat de verpleegsters die verplicht worden aangenomen, niet willen werken? Lijkt me bizar!
Waarom zou dat? Iedereen heeft toch bepaalde rustdagen. Verpleegster A rust op maandag, verpleegster B op dinsdag, C op woensdag, enz. G is dan bijv. de verpleegster die principieel niet op zondag wil werken en daarom zondag als rustdag krijgt ingeroosterd. Is dat een probleem? Lijkt me niet.

Citaat:
In een normaal systeem werkt men van maandag tot en met vrijdag. Een moslim die op vrijdag niet wenst te werken, kan dus niet inpassen inhet systeem! zo simpel ligt dat. en dat is geen discriminatie van de werkgever.
Integendeel: indien de werkgever verplicht wordt om aan de moslim het voorrecht te verlenen om op vrijdag niet te komen werken, waarom dan niet aan mij om op maandag niet te komen werken? Mijn geloof schrijft namelijk voor dat ik op maandag niet mag opstaan voor de middag! Wedden dat ik hopen volgelingen zal krijgen?
Bij kantoorbanen met vastgestelde werkdagen en werktijden is een doordeweekse rustdag inderdaad een probleem. Iemand die voltijd in dienst wordt genomen, kan niet een hele doordeweekse dag wegblijven. Bij beroepen waar wel flexibele werktijden mogelijk zijn, zoals in de detailhandel, is dat echter wel mogelijk. Wat maakt het dan immers uit of Piet op vrijdag niet werkt of op zaterdag of op zondag (indien er sprake is van zondagsopening)? Zolang het vereiste aantal uren maar gehaald wordt waarvoor je bent aangenomen.
Oud 30 oktober 2003, 21:45   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet eerlijk gezegd niet in welke beroepen zulke 'shifts' voorkomen, dus ik kan ook niet zeggen of en hoe het geregeld wordt bij weigering op zondag te werken. Ik zou me bijv. kunnen voorstellen dat de 'shifts' anders zijn in Nederland, bijv. met zes dagen. Maar nogmaals, hier weet ik niet veel van.
Om te beginnen de VOLLEDIGE chemische industrie WORLDWIDE Dimitri! Bij chemische industrie is het namelijk zo dat het fabrieksproces niet zomaar kan stilgelegd worden en er dus continue personeel vereist is.

Citaat:
Waarom zou dat? Iedereen heeft toch bepaalde rustdagen. Verpleegster A rust op maandag, verpleegster B op dinsdag, C op woensdag, enz. G is dan bijv. de verpleegster die principieel niet op zondag wil werken en daarom zondag als rustdag krijgt ingeroosterd. Is dat een probleem? Lijkt me niet.
Ik ga seffens even naar de topic "hoe oud benje kijken"... maar ter verduidelijking:

Verpleegster A is mama en haar kindjes gaan naar school!
Verpleegster B is gehuwd en haar man is tijdens het weekend thuis
Verpleegster C wil ook wel eens naar vrienden en familie op zondagbezoek
Dus hoe wordt dat geregeld? Er is een beurtrol zodat iedereen om de zoveel weken de weekend dienst heeft.
En NEE, er wordt geen positieve discriminatie doorgevoerd omdat verpleegster D denkt dat ze naar de hel gaat als ZIJ ocharme op zondag eens moet werken!
Snap je?

Hetzelfde zal gelden in de detailhandel, tenzij men onderling overeenkomt en er vb. een personeelslid is wiens vrouw verpleegster is en VRIJBLIJVEND elk weekend wenst te werken.
Maar een verplichting omwille van religieuze redenen k�*n dat totaal niet zijn!

Oud 30 oktober 2003, 22:15   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Om te beginnen de VOLLEDIGE chemische industrie WORLDWIDE Dimitri! Bij chemische industrie is het namelijk zo dat het fabrieksproces niet zomaar kan stilgelegd worden en er dus continue personeel vereist is.
Citaat:
Ik ga seffens even naar de topic "hoe oud benje kijken"... maar ter verduidelijking:

Verpleegster A is mama en haar kindjes gaan naar school!
Verpleegster B is gehuwd en haar man is tijdens het weekend thuis
Verpleegster C wil ook wel eens naar vrienden en familie op zondagbezoek
Dus hoe wordt dat geregeld? Er is een beurtrol zodat iedereen om de zoveel weken de weekend dienst heeft.
En NEE, er wordt geen positieve discriminatie doorgevoerd omdat verpleegster D denkt dat ze naar de hel gaat als ZIJ ocharme op zondag eens moet werken!
Snap je?
Ik snap het wel, maar ik vraag me af of jij snapt dat daar in het rooster gewoon rekening mee gehouden kan worden.

Ik heb het even nagekeken, en in de Arbeidstijdenwet is vastgelegd dat werken op zondag altijd geweigerd mag worden, tenzij het gaat om beroepen waarin de zondag een normale werkdag is, zoals de zorg en de horeca. Ook dan kan er natuurlijk een regeling getroffen worden, maar op voorhand nee zeggen kan dan niet. In alle andere gevallen, waar zondagswerk niet essentieel is, moet de werkgever aan elke werknemer individueel vragen of hij/zij bereid is op zondag te werken. De werknemer mag dit altijd weigeren en de werkgever moet daar rekening mee houden bij het inroosteren.

Ik ben overigens 20.
Citaat:
Hetzelfde zal gelden in de detailhandel, tenzij men onderling overeenkomt en er vb. een personeelslid is wiens vrouw verpleegster is en VRIJBLIJVEND elk weekend wenst te werken.
Maar een verplichting omwille van religieuze redenen k�*n dat totaal niet zijn!
En toch werkt het in de praktijk zo. Zie boven. Ik ken een aantal mensen die principieel niet werken op zondag, en dat is geen enkel probleem. Zolang het maar bij de sollicitatie gemeld wordt, zodat er rekening mee gehouden kan worden. Compensatie is hierbij het kernwoord.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be