![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...g/index.shtml# "Heffing kost gezin jaarlijks 200 euro" wo 18/10/06 - De heffing op verpakkingen die de regering wil invoeren, zal een gemiddeld gezin 200 euro per jaar kosten. Dat zegt de voedingsindustrie. De nieuwe heffing op verpakkingen is een maatregel in de begroting en moet ruim 300 miljoen euro opbrengen voor de schatkist. Heffing kost gezin jaarlijks 200 euro. (foto PhotoNews) Drankverpakkingen waren al belast, nu volgt ook al de rest, van botervlootjes tot tubes tandpasta. Alleen papier en karton ontsnappen aan de heffing. De consument zal de nieuwe heffing voelen, zegt de voedingsindustrie. De verpakkingen worden duurder omdat de producenten de belasting doorrekenen aan de klant. "De meerkost van de nieuwe heffing op verpakkingen zal 650 miljoen euro bedragen. Dat betekent voor een gemiddeld gezin al snel zo'n 200 euro extra", zegt Chris Moris van de Federatie Voedingsindustrie. "Efficiënte manier om aan klimaatbeleid te doen" De Bond Beter Leefmilieu noemt de maatregel dan weer wel een stap in de goede richting. De heffing is een goede stimulans om minder afval te produceren. Chris Moris (foto PhotoNews) De Bond Beter Leefmilieu juicht vooral toe dat de zogenoemde CO2-inhoud van het product als basis voor de heffing wordt genomen. Hoe meer schadelijk CO2 er wordt uitgestoten bij de productie van de verpakking, hoe hoger de heffing zal zijn. Hoe milieuvriendelijker de productie, hoe lager de heffing dus. "We vinden dit een zeer efficiënte manier om aan klimaatbeleid te doen en de Kyotodoelstellingen te halen", zegt Jan Turf. De voedingssector betwist dat echter. "De impact van deze maatregel op de Kyotodoelstellingen is echt marginaal", zegt Chris Moris (foto). Bron/Vrt nieuws En echte schande vind ik dat en weer zal de armste dit het meeste voelen Volgend jaar zijn er toch verkiezingen hé,ik zal er dan nog eens aan terug denken
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan wat gaat ge dan feitelijk terug denken? De voedingsindustrie denkt misschien dat wij niet kunnen rekenen. Als de surplus van de taks op die verpakkingen reeds zoveel kost per gezin, hoeveel zou een gezin dan niet konsummeren per jaar: meer dan het gemiddeld inkomen van een Vlaams gezin blijkbaar, maar hoe betalen die dan hun elektriek, hunne auto, hun reis, hun tv ...???
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat ik de enige ben op dit forum die echt kies,en dat kan gerust elke keer anders zijn
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als ze wat te moeilijk beginnen doen winkelen we gewoon in Olland/Duitsland/Frankrijk. Who cares?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Hoe kan ik tweehonderd euro per jaar méér uitgeven aan verpakkingen, als ik maar 1500 euro per jaar aan voeding consumeer (waarvan 365 euro brood, dat zit in papier)?
Dat gaat niet hoor. Verder koop ik geen gefabriceerde producten en dus haast geen verpakkingen: alles vers... Deze arme zullen ze dus niet liggen hebben... |
![]() |
![]() |