Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2006, 13:46   #1
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Oplossing voor begrotingsgaten

In vele forums hoor je hier langs alle kanten klagen over hoe het belastingsgeld wordt gespendeerd in dit land. Velen vinden dat ze teveel moeten betalen en dat ze te weinig in de plaats terugkrijgen en ook dat het gegeven wordt aan doelen die hen niet aanstaan.

In mijn voorstel spreek ik van belastingen maar men moet daar onder verstaan : Belastingen en RSZ.

Men zou daarom directe inspraak van de burgers moeten invoeren. Welke democraat kan hier tegen zijn ?

Het zou een tweerichtingssysteem moeten worden.

1. De burger bepaalt aan welk doel hij belastingen wil geven en hoeveel %. HIj moet op 100 % uitkomen en het geld moet naar die betreffende departementen gaan.

2. De burger bepaalt daarmee ook hoeveel en van welke afdeling hij geld terug wil krijgen in geval hij ergens recht op heeft.

Een voorbeeld. Ik bepaal dat ik 10 % van mijn belastingen aan pensioenen wil geven. Dit heeft dan ook tot gevolg dat men dat geld voor mijn pensioen later moet gebruiken. En dat ik recht heb op pensioen.
Ander voorbeeld. Ik bepaal dat ik 0 % aan werkloosheidsvergoedingen wil geven. Dat heeft dan ook tot gevolg dat ik, moest ik werkloos worden, geen dopgeld zou kunnen krijgen.

Dit zou tot gevolg hebben dat men voor sommige dingen niet meer moet betalen. Ik lees regelmatig dat sommige mensen problemen hebben met het betalen van de bijdrage die de staat aan het VB geeft. Wel nu geen probleem meer. U zegt dat U 0 % aan politieke partijen wil geven en U betaalt niets voor politieke partijen. Geen problemen meer met een nukkig of een slecht geweten. U bepaalt zelf aan wat U betaalt.

Maar aangezien tegen nu de eerste snuggere al zal opmerken : jamaar wat als het geld op is van een bepaalde zaak waar men voor gekozen heeft.

Ik geef een voorbeeld. U bent een voorstander van de multiculturele maatschappij en samen met enkele honderdduizenden liefhebbers geeft U 10 % van uw inkomen via de belastingen aan de voordelen voor de liefhebbers van de multiculturele maatschappij. Dan bent U natuurlijk een heel sociaal iemand en U zorgt ervoor dat met uw geld talrijke asielzoekers een inkomen kunnen hebben, dat voor die mensen taallessen worden georganiseerd, dat deze mensen in een sociale woning kunnen wonen, dat deze mensen kunnen stempelen, moskeeen bouwen, hulp krijgen in het onderwijs, hulp op de arbeidsmarkt als ze willen werken, enzovoort enzoverder.

Stel nu dat door een toevloed van nieuwe vreemdelingen het geld uit de pot op zou geraken. Geen probleem. Aangezien U sociaal bewogen was om deze keuze te maken, zal vadertje staat het tekort van vorig jaar delen door het aantal bijdragers. Stel dat men 100.000.000 euro tekort komt op het einde van het jaar en dat er 1.000.000 mensen gekozen hebben voor de multiculturele samenleving te ondersteunen. Dan betaalt ieder voorstander het jaar daarop zijn nieuwe bijdrage en het tekort van vorig jaar. (in mijn voorbeeld 100 euro).

Ik zou zeggen dat men een keuze moet maken voor 4 jaar. Samen met de verkiezingen met andere woorden. Zodat de nieuwe meerderheid weet hoe ze het geld moeten verdelen en gebruiken.
Na die 4 jaar kan men nieuwe keuzes aanduiden.
Men moet een minimum aantal keuzes maken, bvb een tien. Geeft men veel aan pensioenen dan heeft men later recht op een groter pensioen dan iemand die minder geeft.

Zo responsabiliseert men de mensen en zo heeft de gewone mens veel meer inspraak. Zo verkleint de invloed van de politici en de politieke partijen.
Zo kan iedere burger zijn eigen voorkeur laten meespelen, en invloed uitoefenen op de begroting en op hoe de maatschappij functioneert in zijn geheel.

Oja nog dit.
Geld van het ene project mag niet naar een ander worden overgeheven.
Misbruik maken van dat geld voor eigen zak, moet bestraft worden met de doodstraf. Geen medelijden met zulke witteboordcriminelen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 13:49   #2
Tegendradigaard

Standaard

U kan altijd eens een lijstje opstellen van 10 zaken waar U geld aan zou willen geven, en waar U eventueel iets van terug zou willen hebben....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 15:37   #3
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

1. mezelf
2. mijn zus
3. de rest van de familie
4. mezelf
5. lombas, desiderius, netslet, la chunga, simon01, en alle andere libertarische vriendjes
6. mezelf
7. mezelf
8. mezelf
9. artsen zonder grenzen
10. natuurpunt
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 15:45   #4
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

En al uitgedokterd hoe je de administratieve last die zoiets meebrengt kan oplossen? Bedoel jij met 'oplossing' zoiets als een bruistablet of zo?

Laatst gewijzigd door MARE : 20 oktober 2006 om 15:49.
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 15:46   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De oplossing voor begrotingsperikelen is het budget inkrimpen, natuurlijk.
Oud 20 oktober 2006, 15:48   #6
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De oplossing voor begrotingsperikelen is het budget inkrimpen, natuurlijk.
En daarvoor moet je terugkeren naar die andere discussie over de economie lombas. We hebben daar behoefte aan mensen die wat van economie snappen ipv gasten zoals K9 en eno.
Oud 20 oktober 2006, 15:51   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
1. mezelf
2. mijn zus
3. de rest van de familie
4. mezelf
5. lombas, desiderius, netslet, la chunga, simon01, en alle andere libertarische vriendjes
6. mezelf
7. mezelf
8. mezelf
9. artsen zonder grenzen
10. natuurpunt
1. mijn geliefde
2. mezelf
3. mijn kennissenkring
4. percalion's zus
5. percalion, desiderius, netslet, la chunga, simon01 en alle andere
6. mezelf
7. National Geographic Society
8. Friedrich Naumann Stiftung South Africa
9. Laissez-Faire Books
10. CNE

Ik wil anders drie en vier nog omdraaien

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2006 om 15:52.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 15:52   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
En daarvoor moet je terugkeren naar die andere discussie over de economie lombas. We hebben daar behoefte aan mensen die wat van economie snappen ipv gasten zoals K9 en eno.
Maar ik word zo moe van het tegen de sterren op te declareren.

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2006 om 15:52.
Oud 20 oktober 2006, 15:54   #9
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik word zo moe van het tegen de sterren op te declareren.

Ga dan naar je nest om te slapen.
Oud 20 oktober 2006, 15:57   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Ga dan naar je nest om te slapen.
Voor een paar collectivistische dwingelanden kruip ik er nog niet in, ze. Waar is die draad?
Oud 20 oktober 2006, 15:59   #11
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
In vele forums hoor je hier langs alle kanten klagen over hoe het belastingsgeld wordt gespendeerd in dit land. Velen vinden dat ze teveel moeten betalen en dat ze te weinig in de plaats terugkrijgen en ook dat het gegeven wordt aan doelen die hen niet aanstaan.

In mijn voorstel spreek ik van belastingen maar men moet daar onder verstaan : Belastingen en RSZ.

Men zou daarom directe inspraak van de burgers moeten invoeren. Welke democraat kan hier tegen zijn ?

Het zou een tweerichtingssysteem moeten worden.

1. De burger bepaalt aan welk doel hij belastingen wil geven en hoeveel %. HIj moet op 100 % uitkomen en het geld moet naar die betreffende departementen gaan.

2. De burger bepaalt daarmee ook hoeveel en van welke afdeling hij geld terug wil krijgen in geval hij ergens recht op heeft.

Een voorbeeld. Ik bepaal dat ik 10 % van mijn belastingen aan pensioenen wil geven. Dit heeft dan ook tot gevolg dat men dat geld voor mijn pensioen later moet gebruiken. En dat ik recht heb op pensioen.
Ander voorbeeld. Ik bepaal dat ik 0 % aan werkloosheidsvergoedingen wil geven. Dat heeft dan ook tot gevolg dat ik, moest ik werkloos worden, geen dopgeld zou kunnen krijgen.

Dit zou tot gevolg hebben dat men voor sommige dingen niet meer moet betalen. Ik lees regelmatig dat sommige mensen problemen hebben met het betalen van de bijdrage die de staat aan het VB geeft. Wel nu geen probleem meer. U zegt dat U 0 % aan politieke partijen wil geven en U betaalt niets voor politieke partijen. Geen problemen meer met een nukkig of een slecht geweten. U bepaalt zelf aan wat U betaalt.

Maar aangezien tegen nu de eerste snuggere al zal opmerken : jamaar wat als het geld op is van een bepaalde zaak waar men voor gekozen heeft.

Ik geef een voorbeeld. U bent een voorstander van de multiculturele maatschappij en samen met enkele honderdduizenden liefhebbers geeft U 10 % van uw inkomen via de belastingen aan de voordelen voor de liefhebbers van de multiculturele maatschappij. Dan bent U natuurlijk een heel sociaal iemand en U zorgt ervoor dat met uw geld talrijke asielzoekers een inkomen kunnen hebben, dat voor die mensen taallessen worden georganiseerd, dat deze mensen in een sociale woning kunnen wonen, dat deze mensen kunnen stempelen, moskeeen bouwen, hulp krijgen in het onderwijs, hulp op de arbeidsmarkt als ze willen werken, enzovoort enzoverder.

Stel nu dat door een toevloed van nieuwe vreemdelingen het geld uit de pot op zou geraken. Geen probleem. Aangezien U sociaal bewogen was om deze keuze te maken, zal vadertje staat het tekort van vorig jaar delen door het aantal bijdragers. Stel dat men 100.000.000 euro tekort komt op het einde van het jaar en dat er 1.000.000 mensen gekozen hebben voor de multiculturele samenleving te ondersteunen. Dan betaalt ieder voorstander het jaar daarop zijn nieuwe bijdrage en het tekort van vorig jaar. (in mijn voorbeeld 100 euro).

Ik zou zeggen dat men een keuze moet maken voor 4 jaar. Samen met de verkiezingen met andere woorden. Zodat de nieuwe meerderheid weet hoe ze het geld moeten verdelen en gebruiken.
Na die 4 jaar kan men nieuwe keuzes aanduiden.
Men moet een minimum aantal keuzes maken, bvb een tien. Geeft men veel aan pensioenen dan heeft men later recht op een groter pensioen dan iemand die minder geeft.

Zo responsabiliseert men de mensen en zo heeft de gewone mens veel meer inspraak. Zo verkleint de invloed van de politici en de politieke partijen.
Zo kan iedere burger zijn eigen voorkeur laten meespelen, en invloed uitoefenen op de begroting en op hoe de maatschappij functioneert in zijn geheel.

Oja nog dit.
Geld van het ene project mag niet naar een ander worden overgeheven.
Misbruik maken van dat geld voor eigen zak, moet bestraft worden met de doodstraf. Geen medelijden met zulke witteboordcriminelen.

Louis, ahmed en mohamed en Bernadette kiezen om niets te betalen.
De vraag is de dag dat zij op straat liggen in de miserie wat gebeurd er dan?
1.- Iedereeen laat ze daar liggen creperen omdat zij niet betaald hebben.
2.- Ze krijgen steun van het OCMW
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 16:00   #12
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

1. De Satanic Skinheads
2. De andere skinheads
3. De zus van Percalion
4. De slachtindustrie
5. De ontkenners van de holocaust
6. Alle nieuwe vreemdelingen die hier aankomen
7. Falun Gong
8. Vlaams Belang
9. Jommeke
10. De tabakindustrie
Oud 20 oktober 2006, 16:13   #13
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

1. Mijn kinderen = 25%
2. Mijn vriendin = 15%
3. Mezelf = 10%
4. Libertarische maatjes (zie hierboven bij Percalion en Lombas, maar schrap mezelf) = 10%
5. Nucleair bewapingsprogramma Noord-Korea = 10%
6. Nucleair bewapeningsprogramma Iran = 10%
7. Huurmoord op Chavez = 5%
8. Huurmoord op Kim-Jung-Il = 5%
9. Huurmoord op Ahmadinejad = 5%
10. Bewapening Tsjetsjeense rebellen = 5%

Ik wou nog iets geven aan de overheid, maar er schiet jammer genoeg niks over...Kwestie van prioriteiten!

Oh ja, ik zou de zus van Percalion in natura betalen, maar mijn vriendin zal dat niet zien zitten.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 20 oktober 2006 om 16:15.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 16:17   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
10. Bewapening Tsjetsjeense rebellen = 5%
Ik ben er wat te laat voor geboren, anders had ik UNITA financiëel gesteund.

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2006 om 16:18.
Oud 20 oktober 2006, 16:21   #15
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben er wat te laat voor geboren, anders had ik UNITA financiëel gesteund.

Je kan nog altijd een fiscale herziening aanvragen...moet kunnen volgens mij.
Oud 20 oktober 2006, 16:28   #16
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

1. De NWO
2. Vakbondsorganisaties die bereid zijn om op non-coërcieve wijze het lot van de individuele arbeider te verbeteren
3. Mezelf
4. Familie, vrienden
5. Den libertarischen vriendenkring
6. Electronic Freedom Foundation
7. Centrale Bank (in het kader van een hostile takeover)
8. National Geographic Channel
9. FN Herstal
10. Percalion's zus
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2006, 10:07   #17
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

1. medische onkosten
2. pensioen
3. degelijk en onderhouden wegennet
4. degelijk openbaar vervoer met bijhorende diensten
5. openbare werken
6. degelijke justitie & politiediensten
7. milieu & natuurbehoud
8. sociale woningen voor eigen volk
9. onderwijs
10.
tja, ik geraak niet zo snel aan 10 nuttige dingen.

wat zeker niet zou kunnen:
1. landsverdediging (is alleen voor verdediging van de bezittingen van de machthebbers).
2. subsidies aan ondernemingen.
3. ontwikkelingshulp.
4. kerken e.d. salarissen voor....., alle godsdiensten
5. subsidies voor sport, fanfares, vzw's,...
6. koninklijke families en aanverwanten
7. wallonië (of zit dit onder ontwikkelingshulp?)
8. immigratie
9. politieke partijen (moeten zelfbedruipend zijn)
10. subsidies aan sommige medische behandelingen, bijv.in vitro behandelingen. Moeten ze zelf voor sparen.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2006, 10:48   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De burger bepaalt aan welk doel hij belastingen wil geven en hoeveel %. HIj moet op 100 % uitkomen
Hij mag dus niet bepalen hoeveel belastingen hij wil geven.
Dat is ook maar een slappe directe democratie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be