![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Berichten: n/a
|
![]() Keihard pokerspel met busbedrijf
Door Henk Schol Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze buschauffeurs in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister Karla Peijs van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met openbare aanbestedingen van het al even openbare – of beter: publieke – vervoer. In Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu? Ton Kienhorst, directeur van de BBA, probeert beter voorwaarden te krijgen op het moment dat Connexxion afhaakt. De provincie hapt niet toe. FOTO JOHAN VAN GURP De rechter moet nu woensdag uitkomst bieden in het hoog oplopende spel, waarin de provincie in de ban zit van de wet en de vervoersbedrijven de grenzen van hun mogelijkheden aftasten, daarbij geholpen door de commotie in het Brabantse land. Ooit was het allergewoonst: in Brabant rijdt ‘onze’ BBA, de uit 1934 stammende Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten. Die romantiek is ingehaald d o o r h e t p o l i t i e k e v e r l a n g e n n a a r m a r k t w e r k i n g in het openbaar vervoer. BLARGHHHHHHHHHHHHHH Concurrentie wilde de Tweede Kamer! Dat is goed voor de kwaliteit, de prijs en dus voor de consument. Een PvdA-minister, Tineke Netelenbos, zorgde voor een wet die dat regelt. Sindsdien wordt openbaar vervoer per kavel aanbesteed. Provinciebesturen regisseren dat spel. Dat spel in Brabant een notendop: in juni van dit jaar hakt het college van Gedeputeerde Staten knopen door en gunt het openbaar vervoer in Midden- en West-Brabant voor acht jaar aan Connexxion. Oost-Brabant gaat naar Hermes. Nogal wiedes Waarom: omdat ze de goedkoopsten bleken, moeder Connexxion en ‘dochter’ Hermes. Ja, nogal wiedes waren ze de goedkoopste: in de aanbieding bij deze wedstrijd hadden beiden zich niet gering verrekend. Sterker, ook na verschillende waarschuwingen en de uitwisseling van ‘nota’s van inlichtingen’ tussen bieders en provincie, bleven ze halsstarrig volhouden dat hun rekensommen klopten. Valreep Pas op de valreep erkent het vervoersduo de kapitale blunder, maar dan is het te laat. In die fase van het aanbestedingsproces mag volgens de wet een bieding niet meer worden aangevuld. Connexxion-zegsman Herman Opmeer erkent ruiterlijk dat Connexxion en Hermes zich te laat hun fout realiseerden die ‘tientallen miljoenen’ zou gaan kosten, als het werk aan hen zou worden gegund. En dát gebeurde uiteraard, want de provincie koos de goedkoopste bieders. Niet bedacht om een zoveel lagere bieding als ongeloofwaardig terzijde te leggen? De provinciewoordvoerder: „Dan hadden we ook advocaten op onze nek gekregen.“ Leiden in last. Maar Connexxion, noch Hermes lieten deze zomer verder van zich horen. BBA-directeur Ton Kienhorst alarmeerde enkele weken terug de provincie. Die vroeg Connexxion of men nog plannen had om zich op de overname per 10 december van de busdiensten in Midden- en West-Brabant voor te bereiden. Een verbijsterend antwoord kwam terug: ‘Nee. En wij doen ook niks, want dit contract kost ons veel te veel geld en dat hadden jullie kunnen weten, want dat is ten tijde van de gunning gemeld’. Nagenoeg alle ingewijden betichten Connexxion nu van spelletjes. Het bedrijf heeft zich maanden lang gedeisd gehouden in de hoop dat dit najaar, als de tijd zou gaan dringen, de provincie alsnog met gunstiger voorwaarden zou instemmen. Kienhorst: „Men heeft de kwestie bewust op z’n beloop gelaten. Daarmee ontstond een soort chantage. Je gijzelt zo het openbaar vervoer in Brabant. Een blunder maken in je aanbieding, zoiets kán gebeuren. Maar dan is er maar één weg: nederig terug naar de opdrachtgever en netjes vragen om ontbinding van de overeenkomst.“ Pas nu Dat doet Connexxion pas op dit moment, nu de tijd enorm dringt. Doelbewust? Misrekening? Het gevolg is wel dat de provincie voor Midden- en West-Brabant in de armen gedreven wordt van de als tweede in het biedingsspel geëindigde, de BBA. En die heeft ook eisen. Gedeputeerde Eric Janse de Jonge vindt: te hoge eisen. Afgezien van de hogere offerteprijs – anders was de BBA wel als eerste geëindigd – vraagt de BBA vergoeding van ‘overgangskosten’ en, aldus de provincie, verlenging van het contract voor de stad Tilburg tegen betere condities dan in de bieding. Samenvattend: ook Kienhorst is niet gek, die ziet óók een spartelende provincie die openbaar vervoer voor elkaar moet zien te krijgen. Reddende engelen hebben hun prijs. Alleen: gedeputeerde Eric Janse de Jonge mag spartelen, hij geeft geen krimp. Hij zegt, via een woordvoerder: „Ik begrijp de commotie. Het gaat ook om een Brabants busbedrijf, de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten, die we enkele jaren terug aan Veolia hebben verkocht. Alleen dat al was emotioneel en dat is het nog enigszins. Maar ik kan niet aan de condities in biedingen gaan rommelen. Dat verbiedt de wet.“ En nu zit de zaak muurvast en moeten er rechters aan te pas komen om de knoop te ontwarren. Want Connexxion trekt zich niet terug, zo lang niet is gegarandeerd dat ze geen verdere boetes of schadeclaims op haar dak krijgt. De provincie kán Connexxion nog niet gedag zeggen, zo lang ze geen alternatief heeft voor het busvervoer in Brabant. De BBA rekent zich, vanuit de ‘reddende engel-positie’ vooralsnog rijk, maar draagt daardoor ook bij aan verlenging van de impasse. Dus boze buschauffeurs hoeven niet alleen naar provincie en Connexxion te kijken. Spelletjes „Het zijn de vervoerders die hier de spelletjes spelen“, zegt Janse de Jonge. „Het gaat wel om 600 miljoen euro aan belastinggeld. Daar rekent datzelfde publiek ons ook op af.“ Marktwerking in het openbaar vervoer, voor de buitenstaander lijkt het een achterlijk gedoe: voor nauwelijks meer of minder geld worden complete bedrijven met soms duizenden werknemers ontmanteld om die een provincie verderop weer op te bouwen. Want daar hebben ze dan toevallig wél een concessie in de wacht kunnen slepen. Zo gaat de BBA met het hele circus naar Limburg en snoept het Zeeuws-Vlaanderen weg bij...Connexxion. -- Op naar het volgende onderwerp, dat ons weg laat kijken van de ware politiek. brood en spelen, afleiding, tijdverspilling. De media verdienen zo nog wat, je kan ergens over borrelpolitieken, maar je let niet op de zaken die er werkelijk toe doen en stemt vervolgens maar weer met een natte vinger. "Doet u mij maar een pond van die mening" is aan jammerlijke Hollandse norm en 'waarde' |
![]() |
#2 |
Berichten: n/a
|
![]() "FNn" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Keihard pokerspel met busbedrijf > Door Henk Schol > > > Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze > buschauffeurs > in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister Karla > Peijs > van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met > openbare > aanbestedingen van het al even openbare - of beter: publieke - vervoer. In > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu? Commercieel vervoer dus. |
![]() |
#3 |
Berichten: n/a
|
![]() "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht news:[email protected]... > > "FNn" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... > > Keihard pokerspel met busbedrijf > > Door Henk Schol > > > > > > Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze > > buschauffeurs > > in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister Karla > > Peijs > > van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met > > openbare > > aanbestedingen van het al even openbare - of beter: publieke - vervoer. In > > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu? > > Commercieel vervoer dus. > Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. |
![]() |
#4 |
Berichten: n/a
|
![]() han krol wrote:
> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht >> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht > In >> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu? >> >> Commercieel vervoer dus. > > Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?! (J) |
![]() |
#5 |
Berichten: n/a
|
![]() "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > han krol wrote: >> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht >>> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht > >> In >>> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu? >>> >>> Commercieel vervoer dus. >> >> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. > > Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?! Omdat die onbetaalbaar is. |
![]() |
#6 |
Berichten: n/a
|
![]() "han krol" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht > news:[email protected]... >> >> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht >> news:[email protected]... >> > Keihard pokerspel met busbedrijf >> > Door Henk Schol >> > >> > >> > Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze >> > buschauffeurs >> > in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister > Karla >> > Peijs >> > van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met >> > openbare >> > aanbestedingen van het al even openbare - of beter: publieke - vervoer. > In >> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu? >> >> Commercieel vervoer dus. >> > Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. Dat wil ik dus ook, maar het scenario is nogsteeds privatiseren, de religie van de vrije markt, en een ieder die iets van symboliek weet. De caduceus, oftewel het bewind van hermes/mercurius. |
![]() |
#7 |
Berichten: n/a
|
![]() FNn <[email protected]> writes:
<snip> > > Nagenoeg alle ingewijden betichten Connexxion nu van spelletjes. Het bedrijf > heeft zich maanden lang gedeisd gehouden in de hoop dat dit najaar, als de tijd > zou gaan dringen, de provincie alsnog met gunstiger voorwaarden zou instemmen. > Kienhorst: „Men heeft de kwestie bewust op z’n beloop gelaten. Daarmee ontstond > een soort chantage. Je gijzelt zo het openbaar vervoer in Brabant. Een blunder > maken in je aanbieding, zoiets kán gebeuren. Maar dan is er maar één weg: > nederig terug naar de opdrachtgever en netjes vragen om ontbinding van de > overeenkomst.“ > > Pas nu > > Dat doet Connexxion pas op dit moment, nu de tijd enorm dringt. Doelbewust? > Misrekening? Het gevolg is wel dat de provincie voor Midden- en West-Brabant in > de armen gedreven wordt van de als tweede in het biedingsspel geëindigde, de > BBA. > > En die heeft ook eisen. Gedeputeerde Eric Janse de Jonge vindt: te hoge eisen. > Afgezien van de hogere offerteprijs – anders was de BBA wel als eerste geëindigd > – vraagt de BBA vergoeding van ‘overgangskosten’ en, aldus de provincie, > verlenging van het contract voor de stad Tilburg tegen betere condities dan in > de bieding. > > Samenvattend: ook Kienhorst is niet gek, die ziet óók een spartelende provincie > die openbaar vervoer voor elkaar moet zien te krijgen. Reddende engelen hebben > hun prijs. > Hoezo? *Waarom* zou de BBA moeten betalen voor de fouten van de provincie en Connexxion? Ze hebben groot gelijk als ze vinden dat de verantwoordelijken de kosten moeten dragen. Mart -- Leon de Winter is consequent politiek-correct. Nu de politiek- correctheid een draai van 180 graden heeft gemaakt is Leon consequent meegedraaid. --- Niek Holtzappel in nl.politiek |
![]() |
#8 |
Berichten: n/a
|
![]() Z.O.Z. wrote:
> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht >> han krol wrote: >>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht >>>> Commercieel vervoer dus. >>> >>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. >> >> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?! > > Omdat die onbetaalbaar is. Maar dat is toch een schande! Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig. (J) |
![]() |
#9 |
Berichten: n/a
|
![]() "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Z.O.Z. wrote: >> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht >>> han krol wrote: >>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht > >>>>> Commercieel vervoer dus. >>>> >>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. >>> >>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?! >> >> Omdat die onbetaalbaar is. > > Maar dat is toch een schande! > > Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto > te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan > moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig. Ik wil geen auto. |
![]() |
#10 |
Berichten: n/a
|
![]() Z.O.Z. wrote:
> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht >> Z.O.Z. wrote: >>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht >>>> han krol wrote: >>>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht >>>>>> Commercieel vervoer dus. >>>>> >>>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis. >>>> >>>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?! >>> >>> Omdat die onbetaalbaar is. >> >> Maar dat is toch een schande! >> >> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto >> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan >> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig. > > Ik wil geen auto. Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.! (J) |
![]() |
#11 |
Berichten: n/a
|
![]() "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Z.O.Z. wrote: >> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht >>> Z.O.Z. wrote: >>>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht >>>>> han krol wrote: >>>>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht > >>>>>>> Commercieel vervoer dus. >>>>>> >>>>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en >>>>>> gratis. >>>>> >>>>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?! >>>> >>>> Omdat die onbetaalbaar is. >>> >>> Maar dat is toch een schande! >>> >>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto >>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan >>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig. >> >> Ik wil geen auto. > > Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.! Hij is er dan ook niet meer ;o) Maar Adolf had ook zo`n droom geloof ik, voor iedereen een auto. En Ford natuurlijk ook. |
![]() |
#12 |
Berichten: n/a
|
![]() Z.O.Z. wrote:
... >>>>> Omdat die onbetaalbaar is. >>>> >>>> Maar dat is toch een schande! >>>> >>>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto >>>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan >>>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig. >>> >>> Ik wil geen auto. >> >> Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.! > > Hij is er dan ook niet meer ;o) > Maar Adolf had ook zo`n droom geloof ik, voor iedereen een auto. > En Ford natuurlijk ook. Je begrijpt dus wel dat het zinloos is dat jij dat dan opeens "niet wilt", Z.O.Z. Ken je plaats, zou ik zeggen! (J) "Resistance is futile" |
![]() |
#13 |
Berichten: n/a
|
![]() "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Z.O.Z. wrote: > > ... >>>>>> Omdat die onbetaalbaar is. >>>>> >>>>> Maar dat is toch een schande! >>>>> >>>>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto >>>>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan >>>>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig. >>>> >>>> Ik wil geen auto. >>> >>> Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.! >> >> Hij is er dan ook niet meer ;o) >> Maar Adolf had ook zo`n droom geloof ik, voor iedereen een auto. >> En Ford natuurlijk ook. > > Je begrijpt dus wel dat het zinloos is dat jij dat dan opeens > "niet wilt", Z.O.Z. Ken je plaats, zou ik zeggen! ja en die is op de fiets, heerlijk gewoon. |