Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Usenet > nl.politiek
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen.

 
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2006, 13:15   #1
FNn
 
Berichten: n/a
Standaard BLARGHHHHHHHHHHHHHH

Keihard pokerspel met busbedrijf
Door Henk Schol


Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze buschauffeurs
in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister Karla Peijs
van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met openbare
aanbestedingen van het al even openbare – of beter: publieke – vervoer. In
Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu?

Ton Kienhorst, directeur van de BBA, probeert beter voorwaarden te krijgen op
het moment dat Connexxion afhaakt. De provincie hapt niet toe. FOTO JOHAN VAN
GURP
De rechter moet nu woensdag uitkomst bieden in het hoog oplopende spel, waarin
de provincie in de ban zit van de wet en de vervoersbedrijven de grenzen van hun
mogelijkheden aftasten, daarbij geholpen door de commotie in het Brabantse land.

Ooit was het allergewoonst: in Brabant rijdt ‘onze’ BBA, de uit 1934 stammende
Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten.

Die romantiek is ingehaald d o o r h e t p o l i t i e k e v e r l a n g e
n n a a r m a r k t w e r k i n g in het openbaar vervoer.

BLARGHHHHHHHHHHHHHH


Concurrentie wilde de Tweede Kamer! Dat is goed voor de kwaliteit, de prijs en
dus voor de consument. Een PvdA-minister, Tineke Netelenbos, zorgde voor een wet
die dat regelt. Sindsdien wordt openbaar vervoer per kavel aanbesteed.
Provinciebesturen regisseren dat spel.

Dat spel in Brabant een notendop: in juni van dit jaar hakt het college van
Gedeputeerde Staten knopen door en gunt het openbaar vervoer in Midden- en
West-Brabant voor acht jaar aan Connexxion. Oost-Brabant gaat naar Hermes.

Nogal wiedes

Waarom: omdat ze de goedkoopsten bleken, moeder Connexxion en ‘dochter’ Hermes.
Ja, nogal wiedes waren ze de goedkoopste: in de aanbieding bij deze wedstrijd
hadden beiden zich niet gering verrekend. Sterker, ook na verschillende
waarschuwingen en de uitwisseling van ‘nota’s van inlichtingen’ tussen bieders
en provincie, bleven ze halsstarrig volhouden dat hun rekensommen klopten.

Valreep

Pas op de valreep erkent het vervoersduo de kapitale blunder, maar dan is het te
laat. In die fase van het aanbestedingsproces mag volgens de wet een bieding
niet meer worden aangevuld.

Connexxion-zegsman Herman Opmeer erkent ruiterlijk dat Connexxion en Hermes zich
te laat hun fout realiseerden die ‘tientallen miljoenen’ zou gaan kosten, als
het werk aan hen zou worden gegund.

En dát gebeurde uiteraard, want de provincie koos de goedkoopste bieders. Niet
bedacht om een zoveel lagere bieding als ongeloofwaardig terzijde te leggen? De
provinciewoordvoerder: „Dan hadden we ook advocaten op onze nek gekregen.“

Leiden in last. Maar Connexxion, noch Hermes lieten deze zomer verder van zich
horen.

BBA-directeur Ton Kienhorst alarmeerde enkele weken terug de provincie. Die
vroeg Connexxion of men nog plannen had om zich op de overname per 10 december
van de busdiensten in Midden- en West-Brabant voor te bereiden.

Een verbijsterend antwoord kwam terug: ‘Nee. En wij doen ook niks, want dit
contract kost ons veel te veel geld en dat hadden jullie kunnen weten, want dat
is ten tijde van de gunning gemeld’.

Nagenoeg alle ingewijden betichten Connexxion nu van spelletjes. Het bedrijf
heeft zich maanden lang gedeisd gehouden in de hoop dat dit najaar, als de tijd
zou gaan dringen, de provincie alsnog met gunstiger voorwaarden zou instemmen.
Kienhorst: „Men heeft de kwestie bewust op z’n beloop gelaten. Daarmee ontstond
een soort chantage. Je gijzelt zo het openbaar vervoer in Brabant. Een blunder
maken in je aanbieding, zoiets kán gebeuren. Maar dan is er maar één weg:
nederig terug naar de opdrachtgever en netjes vragen om ontbinding van de
overeenkomst.“

Pas nu

Dat doet Connexxion pas op dit moment, nu de tijd enorm dringt. Doelbewust?
Misrekening? Het gevolg is wel dat de provincie voor Midden- en West-Brabant in
de armen gedreven wordt van de als tweede in het biedingsspel geëindigde, de
BBA.

En die heeft ook eisen. Gedeputeerde Eric Janse de Jonge vindt: te hoge eisen.
Afgezien van de hogere offerteprijs – anders was de BBA wel als eerste geëindigd
– vraagt de BBA vergoeding van ‘overgangskosten’ en, aldus de provincie,
verlenging van het contract voor de stad Tilburg tegen betere condities dan in
de bieding.

Samenvattend: ook Kienhorst is niet gek, die ziet óók een spartelende provincie
die openbaar vervoer voor elkaar moet zien te krijgen. Reddende engelen hebben
hun prijs.

Alleen: gedeputeerde Eric Janse de Jonge mag spartelen, hij geeft geen krimp.

Hij zegt, via een woordvoerder: „Ik begrijp de commotie. Het gaat ook om een
Brabants busbedrijf, de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten, die we
enkele jaren terug aan Veolia hebben verkocht. Alleen dat al was emotioneel en
dat is het nog enigszins. Maar ik kan niet aan de condities in biedingen gaan
rommelen. Dat verbiedt de wet.“

En nu zit de zaak muurvast en moeten er rechters aan te pas komen om de knoop te
ontwarren. Want Connexxion trekt zich niet terug, zo lang niet is gegarandeerd
dat ze geen verdere boetes of schadeclaims op haar dak krijgt. De provincie kán
Connexxion nog niet gedag zeggen, zo lang ze geen alternatief heeft voor het
busvervoer in Brabant. De BBA rekent zich, vanuit de ‘reddende engel-positie’
vooralsnog rijk, maar draagt daardoor ook bij aan verlenging van de impasse. Dus
boze buschauffeurs hoeven niet alleen naar provincie en Connexxion te kijken.

Spelletjes

„Het zijn de vervoerders die hier de spelletjes spelen“, zegt Janse de Jonge.
„Het gaat wel om 600 miljoen euro aan belastinggeld. Daar rekent datzelfde
publiek ons ook op af.“

Marktwerking in het openbaar vervoer, voor de buitenstaander lijkt het een
achterlijk gedoe: voor nauwelijks meer of minder geld worden complete bedrijven
met soms duizenden werknemers ontmanteld om die een provincie verderop weer op
te bouwen.

Want daar hebben ze dan toevallig wél een concessie in de wacht kunnen slepen.
Zo gaat de BBA met het hele circus naar Limburg en snoept het Zeeuws-Vlaanderen
weg bij...Connexxion.
--
Op naar het volgende onderwerp, dat ons weg laat kijken van de ware politiek.
brood en spelen, afleiding, tijdverspilling. De media verdienen zo nog wat, je kan ergens over borrelpolitieken, maar je let niet op de zaken die er werkelijk toe doen en stemt vervolgens maar weer met een natte vinger. "Doet u mij maar een pond van die mening" is aan jammerlijke Hollandse norm en 'waarde'
 
Oud 21 oktober 2006, 13:45   #2
Z.O.Z.
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"FNn" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Keihard pokerspel met busbedrijf
> Door Henk Schol
>
>
> Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze
> buschauffeurs
> in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister Karla
> Peijs
> van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met
> openbare
> aanbestedingen van het al even openbare - of beter: publieke - vervoer. In
> Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu?


Commercieel vervoer dus.



 
Oud 21 oktober 2006, 19:05   #3
han krol
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected]...
> > Keihard pokerspel met busbedrijf
> > Door Henk Schol
> >
> >
> > Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze
> > buschauffeurs
> > in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister

Karla
> > Peijs
> > van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met
> > openbare
> > aanbestedingen van het al even openbare - of beter: publieke - vervoer.

In
> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu?

>
> Commercieel vervoer dus.
>

Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.


 
Oud 21 oktober 2006, 21:45   #4
De Joker ©
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH

han krol wrote:
> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht
>> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht


> In
>> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu?

>>
>> Commercieel vervoer dus.

>
> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.


Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?!

(J)

 
Oud 22 oktober 2006, 01:25   #5
Z.O.Z.
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> han krol wrote:
>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht
>>> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht

>
>> In
>>> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu?
>>>
>>> Commercieel vervoer dus.

>>
>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.

>
> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?!


Omdat die onbetaalbaar is.


 
Oud 22 oktober 2006, 01:25   #6
Z.O.Z.
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"han krol" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
>
> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht
> news:[email protected]...
>>
>> "FNn" <[email protected]> schreef in bericht
>> news:[email protected]...
>> > Keihard pokerspel met busbedrijf
>> > Door Henk Schol
>> >
>> >
>> > Zaterdag 21 oktober 2006 - Vergeefs wachtenden bij de haltes, boze
>> > buschauffeurs
>> > in een impasse waarvoor het CNV al hulp heeft gevraagd aan minister

> Karla
>> > Peijs
>> > van Verkeer. Marktwerking moest er komen in het openbaar vervoer, met
>> > openbare
>> > aanbestedingen van het al even openbare - of beter: publieke - vervoer.

> In
>> > Brabant loopt het - hopeloos mis. En nu?

>>
>> Commercieel vervoer dus.
>>

> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.


Dat wil ik dus ook, maar het scenario is nogsteeds privatiseren,
de religie van de vrije markt, en een ieder die iets van symboliek weet.
De caduceus, oftewel het bewind van hermes/mercurius.


 
Oud 22 oktober 2006, 10:55   #7
Mart van de Wege
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH

FNn <[email protected]> writes:

<snip>
>
> Nagenoeg alle ingewijden betichten Connexxion nu van spelletjes. Het bedrijf
> heeft zich maanden lang gedeisd gehouden in de hoop dat dit najaar, als de tijd
> zou gaan dringen, de provincie alsnog met gunstiger voorwaarden zou instemmen.
> Kienhorst: „Men heeft de kwestie bewust op z’n beloop gelaten. Daarmee ontstond
> een soort chantage. Je gijzelt zo het openbaar vervoer in Brabant. Een blunder
> maken in je aanbieding, zoiets kán gebeuren. Maar dan is er maar één weg:
> nederig terug naar de opdrachtgever en netjes vragen om ontbinding van de
> overeenkomst.“
>
> Pas nu
>
> Dat doet Connexxion pas op dit moment, nu de tijd enorm dringt. Doelbewust?
> Misrekening? Het gevolg is wel dat de provincie voor Midden- en West-Brabant in
> de armen gedreven wordt van de als tweede in het biedingsspel geëindigde, de
> BBA.
>
> En die heeft ook eisen. Gedeputeerde Eric Janse de Jonge vindt: te hoge eisen.
> Afgezien van de hogere offerteprijs – anders was de BBA wel als eerste geëindigd
> – vraagt de BBA vergoeding van ‘overgangskosten’ en, aldus de provincie,
> verlenging van het contract voor de stad Tilburg tegen betere condities dan in
> de bieding.
>
> Samenvattend: ook Kienhorst is niet gek, die ziet óók een spartelende provincie
> die openbaar vervoer voor elkaar moet zien te krijgen. Reddende engelen hebben
> hun prijs.
>


Hoezo?

*Waarom* zou de BBA moeten betalen voor de fouten van de provincie en
Connexxion?

Ze hebben groot gelijk als ze vinden dat de verantwoordelijken de
kosten moeten dragen.

Mart

--
Leon de Winter is consequent politiek-correct. Nu de politiek-
correctheid een draai van 180 graden heeft gemaakt is Leon consequent
meegedraaid.
--- Niek Holtzappel in nl.politiek
 
Oud 22 oktober 2006, 12:15   #8
De Joker ©
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH

Z.O.Z. wrote:
> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>> han krol wrote:
>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht


>>>> Commercieel vervoer dus.
>>>
>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.

>>
>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?!

>
> Omdat die onbetaalbaar is.


Maar dat is toch een schande!

Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto
te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan
moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig.

(J)


 
Oud 22 oktober 2006, 12:15   #9
Z.O.Z.
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Z.O.Z. wrote:
>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>>> han krol wrote:
>>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht

>
>>>>> Commercieel vervoer dus.
>>>>
>>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.
>>>
>>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?!

>>
>> Omdat die onbetaalbaar is.

>
> Maar dat is toch een schande!
>
> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto
> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan
> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig.


Ik wil geen auto.


 
Oud 22 oktober 2006, 12:55   #10
De Joker ©
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH

Z.O.Z. wrote:
> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>> Z.O.Z. wrote:
>>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>>>> han krol wrote:
>>>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht


>>>>>> Commercieel vervoer dus.
>>>>>
>>>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en gratis.
>>>>
>>>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?!
>>>
>>> Omdat die onbetaalbaar is.

>>
>> Maar dat is toch een schande!
>>
>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto
>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan
>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig.

>
> Ik wil geen auto.


Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.!

(J)

 
Oud 22 oktober 2006, 13:15   #11
Z.O.Z.
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Z.O.Z. wrote:
>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>>> Z.O.Z. wrote:
>>>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>>>>> han krol wrote:
>>>>>> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht

>
>>>>>>> Commercieel vervoer dus.
>>>>>>
>>>>>> Dus niet,Je ziet dat het niet werkt.OV terug naar de staat en
>>>>>> gratis.
>>>>>
>>>>> Maar waarom gaan de mensen dan toch niet gewoon met de auwto?!
>>>>
>>>> Omdat die onbetaalbaar is.
>>>
>>> Maar dat is toch een schande!
>>>
>>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto
>>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan
>>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig.

>>
>> Ik wil geen auto.

>
> Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.!


Hij is er dan ook niet meer ;o)
Maar Adolf had ook zo`n droom geloof ik, voor iedereen een auto.
En Ford natuurlijk ook.


 
Oud 22 oktober 2006, 15:35   #12
De Joker ©
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH

Z.O.Z. wrote:

...
>>>>> Omdat die onbetaalbaar is.
>>>>
>>>> Maar dat is toch een schande!
>>>>
>>>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto
>>>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan
>>>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig.
>>>
>>> Ik wil geen auto.

>>
>> Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.!

>
> Hij is er dan ook niet meer ;o)
> Maar Adolf had ook zo`n droom geloof ik, voor iedereen een auto.
> En Ford natuurlijk ook.


Je begrijpt dus wel dat het zinloos is dat jij dat dan opeens
"niet wilt", Z.O.Z. Ken je plaats, zou ik zeggen!

(J)

"Resistance is futile"

 
Oud 22 oktober 2006, 23:25   #13
Z.O.Z.
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BLARGHHHHHHHHHHHHHH


"De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected]...
> Z.O.Z. wrote:
>
> ...
>>>>>> Omdat die onbetaalbaar is.
>>>>>
>>>>> Maar dat is toch een schande!
>>>>>
>>>>> Joop den Uyl heeft zich nog wel zo ingezet om iedereen een auto
>>>>> te geven. Daar zou de rechtse regering eens een voorbeeld aan
>>>>> moeten nemen! Dan is dat hele OV geneuzel verder niet meer nodig.
>>>>
>>>> Ik wil geen auto.
>>>
>>> Joop Den Uyl hield absoluut niet van tegenargumenten, Z.O.Z.!

>>
>> Hij is er dan ook niet meer ;o)
>> Maar Adolf had ook zo`n droom geloof ik, voor iedereen een auto.
>> En Ford natuurlijk ook.

>
> Je begrijpt dus wel dat het zinloos is dat jij dat dan opeens
> "niet wilt", Z.O.Z. Ken je plaats, zou ik zeggen!


ja en die is op de fiets, heerlijk gewoon.


 
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be