Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2006, 10:58   #1
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Cynical Ice's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Cynical Ice
Standaard Hulp bij zelfmoord

Vorige week (?) zag ik een reportage in Terzake: Lisette wil dood. Het gaat over ouderen (om niet te zeggen bejaarden, want zo slecht zag ze er absoluut niet uit) die zelfmoord willen plegen zodat ze later niet volledig afhankelijk worden. Dr. Philip Nitschke helpt hen daarbij door duidelijke informatie te verschaffen over de beste manieren om zelfmoord te plegen. Daarbij balanceert hij op het randje van de illegaliteit.

Nog iemand die deze reportage gezien heeft? Ik ben voorstander van euthanasie en ik vind dat het zou moeten toegelaten voor iedereen die genoeg heeft van het leven (met bepaalde grenzen, zoals ouderdom en gezondheid), zodat mensen geen toevlucht moeten nemen tot barbituraten en alcohol, of van gebouwen springen en dergelijke.
Volgens mij is het maar normaal dat je zelf beslist over je leven, en dat niet over laat aan een ander. Ik zou gek worden als ik voor de rest van mijn dagen aan een bed gekluisterd zou zijn en niet zou kunnen zeggen dat ik niet meer wil leven, of niets meer zelf kan doen en volledig moet afhangen van anderen. Ik zou zeker kiezen voor euthanasie en als dat wettelijk niet mag, dan zou ik er een einde aan maken voor het zover met me komt.

Wat is jullie mening hierover? Mag een mens zelf beslissen wanneer hij genoeg heeft van het leven, of moeten we alles in regeltjes en wetten laten gieten, wat mag en niet mag? Kan en mag een ander beslissen wanneer jij sterft?

Hier zijn nog een paar links van en over Dr. Philip Nitschke, of, in de ogen van de oh zo humane mensen: 'Doctor Death':

http://www.exitinternational.net/director.htm
http://www.chninternational.com/nitschke.htm
http://sixtyminutes.ninemsn.com.au/s.../story_965.asp

Laatst gewijzigd door Cynical Ice : 24 oktober 2006 om 11:06.
Cynical Ice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 11:03   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfmoordhulp
Ik krijg nog niet eens hulp bij het verhuizen.
Daar mogen ze ook wel eens aan denken, dan moet ik niet meteen zelfmoord plegen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 11:06   #3
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik krijg nog niet eens hulp bij het verhuizen.
Daar mogen ze ook wel eens aan denken, dan moet ik niet meteen zelfmoord plegen.

En dan nu, serieus! We zijn allemaal volwassen mensen eno2, dus verhuizen moet ge op u eentje kunnen! Desnoods kom ik u wel helpen, maar ik ben vrij minimalistisch, dus of ge veel gaat over houden aan uwe verhuis, is nog de vraag!
Oud 24 oktober 2006, 11:08   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice Bekijk bericht

En dan nu, serieus! We zijn allemaal volwassen mensen eno2, dus verhuizen moet ge op u eentje kunnen! Desnoods kom ik u wel helpen, maar ik ben vrij minimalistisch, dus of ge veel gaat over houden aan uwe verhuis, is nog de vraag!
Oja, ben jij zo'n oerang oetang die heel alleen zijn meubels de boom in kan slepen?
In dat geval zal je ook geen hulp nodig hebben bij zelfmoord...
Sommige volwassen mensen raken echter voor zulke klusjes te oud...

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 oktober 2006 om 11:10.
Oud 24 oktober 2006, 11:11   #5
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Oja, ben jij zo'n oerang oetang die heel alleen zijn meubels de boom in kan slepen?
In dat geval zal je ook geen hulp nodig hebben bij zelfmoord...

Wil je dan in een boom gaan wonen? Nieuw op VTM, vanaf deze week: de Boshut!

Niemand met serieuze commentaar over zelfmoord bij ouderen?

Laatst gewijzigd door Cynical Ice : 24 oktober 2006 om 11:11.
Oud 24 oktober 2006, 11:12   #6
ridderke
Schepen

ridderke's schermafbeelding

Standaard

Ze kunnen het moeilijk verbieden hé, stel je voor de doodstraf als je een mislukte poging doet hé.
Weet je euthanasie komt er ooit in heel de wereld he, net zoals holebirechten, stemrecht, vrouwenrechten al zal het bij het 1ne land langer duren dan een ander.
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 11:19   #7
schaduwrijk
Burgemeester

schaduwrijk's schermafbeelding

Standaard

ik ben zeker ook voorstander van euthanasie. Maar er moet wel altijd een procedure bestaan om tot de concrete uitvoering te komen.

ik heb de reportage niet gezien, maar veel oudere mensen hebben schrik van de komende beperktheden, of gewoon schrik van de dood. Het komt er op aan om die mensen eerst positief te begeleiden; naar wat nog mogelijk is. Daarna pas kan gepraat worden over euthanasie, als er echt geen toekomst meer in zit.
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 11:19   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wil je dan in een boom gaan wonen? Nieuw op VTM, vanaf deze week: de Boshut!

Niemand met serieuze commentaar over zelfmoord bij ouderen?
Ik bewonderde jouw en niet mijn krachten als oerang oetang.
Ik heb bovendien al een serieuze commentaar gegeven. Ze moeten geholpen worden.
Niet alleen met euthanasie, maar ook met zelfmoord.
En met verhuizen.
Maar dat laatste zal meer voeten in de aarde hebben.

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 oktober 2006 om 11:22.
Oud 24 oktober 2006, 11:22   #9
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Maar hoever kun je gaan in die hulp en wat houdt die hulp dan in? Volgens sommige mensen is er nog steeds hoop voor een 80jarige die in een home zit te verkommeren
Oud 24 oktober 2006, 11:26   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar hoever kun je gaan in die hulp en wat houdt die hulp dan in? Volgens sommige mensen is er nog steeds hoop voor een 80jarige die in een home zit te verkommeren
De mensen willen altijd voor een ander beslissen.
Oud 24 oktober 2006, 11:40   #11
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Uit het leven gegrepen :

Een tiental jaar geleden heeft mijn grootmoeder er ook een einde aan gemaakt op 85 jaar. Tot +/- 82 was ze een wereldreizigster, ging ze 3-4 keer op reis naar om het even waar. Toen ze dat niet meer kon was het voor haar genoeg geweest. Een doosje slaappillen en ze dacht dat dat voldoende zou zijn....Ze is nog wakker geworden, had spijt van wat ze gedaan had naar haar kinderen/kleinkinderen toe en is dan toch ten gevolge van een longontsteking, in het ziekenhuis opgeraapt, na een week toch gestorven.
Conclusies?
1 Ze heeft het in een opwelling gedaan? (spijt achteraf)
2 Je moet ieder zijn wil respecteren
3 Hou, als je het van plan bent, toch wat rekening met de achterblijvers.
4 Ik mis ze nog steeds......
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 11:55   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mensen moeten steeds en altijd geholpen worden als ze hulp nodige hebben, zelfs al is het om een einde te maken aan hun leven.

Maar dat einde maken aan iemands leven, zelfs al is het je eigen leven, mag niet zomaar onder alle omstandigheden gebeuren.

De meeste zelfdoders doen dit immers in een opwelling en als deze poging lukt is er geen weg terug.

Als mensen door medisch oorzaken enorm afzien en in een totaal uitzichtloze situatie zitten, moeten zij idd bij gestaan worden als zij beslissen dat ze op het eindpunt van hun verdragingsvermogen zitten.

Ook mensen die enkel nog in leven worden gehouden op een kunstmatige manier moet men rustig laten gaan als zij daar zo zelf overbeslist hadden.

Maar gezonde mensen die er een eind aan willen maken enkel en alleen omdat ze het niet meer zien zitten, moet men uit hun problemen helpen en zeker niet helpen met er een einde aan te maken.
Zelfdoding moet en mag echt geen handel worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 14:20   #13
Karpax
Burger

Standaard

Dit begint toch wel sterk te rieken naar het elimineren van iedereen die niet meer nuttig is in de maatschappij.

Begrijp me niet verkeerd, voor euthanasie voor mensen in MEDISCH uitzichtloze situaties wil ik nog wel een lans breken.
Maar iemand die zich van kant wil maken omdat hij schrik heeft om afhankelijk te worden, dat klinkt toch wel erg wrang.
Waar zijn die mensen hun kinderen, vrienden, familie,...?

Dit is niet iemand uit zijn lijden verlossen.
Dit is iemand waar niemand naar om wil zien de kortste weg naar het kerkhof wijzen.

Laatst gewijzigd door Karpax : 24 oktober 2006 om 14:22.
Karpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 14:28   #14
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Als mensen daar zelf voor kiezen, waarom niet? Ze moeten dat ook ni verantwoorden waarom vind ik...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 16:30   #15
Karpax
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Als mensen daar zelf voor kiezen, waarom niet? Ze moeten dat ook ni verantwoorden waarom vind ik...
Daar zit nu net het probleem volgens mij.
Behoeftige mensen moeten zich er voor verantwoorden dat ze afhankelijk zijn van hulp. Of dat is toch alleszins waar ze schrik voor hebben.

Wat mij betreft is er geen schande in behoeftig zijn.
Het is juist de "maatschappij" die zich ervoor moet schamen dat zo'n mensen nergens terecht kunnen.
Als je zo iemand dan gaat motiveren om zich zelf van kant te maken dan ben je volgens mij bezig om uw eigen schande te verbergen ipv die mens zijn problemen op te lossen.

Think for yourself!!
Karpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 20:19   #16
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vorige week (?) zag ik een reportage in Terzake: Lisette wil dood. Het gaat over ouderen (om niet te zeggen bejaarden, want zo slecht zag ze er absoluut niet uit) die zelfmoord willen plegen zodat ze later niet volledig afhankelijk worden. Dr. Philip Nitschke helpt hen daarbij door duidelijke informatie te verschaffen over de beste manieren om zelfmoord te plegen. Daarbij balanceert hij op het randje van de illegaliteit.

Nog iemand die deze reportage gezien heeft? Ik ben voorstander van euthanasie en ik vind dat het zou moeten toegelaten voor iedereen die genoeg heeft van het leven (met bepaalde grenzen, zoals ouderdom en gezondheid), zodat mensen geen toevlucht moeten nemen tot barbituraten en alcohol, of van gebouwen springen en dergelijke.
Volgens mij is het maar normaal dat je zelf beslist over je leven, en dat niet over laat aan een ander. Ik zou gek worden als ik voor de rest van mijn dagen aan een bed gekluisterd zou zijn en niet zou kunnen zeggen dat ik niet meer wil leven, of niets meer zelf kan doen en volledig moet afhangen van anderen. Ik zou zeker kiezen voor euthanasie en als dat wettelijk niet mag, dan zou ik er een einde aan maken voor het zover met me komt.

Wat is jullie mening hierover? Mag een mens zelf beslissen wanneer hij genoeg heeft van het leven, of moeten we alles in regeltjes en wetten laten gieten, wat mag en niet mag? Kan en mag een ander beslissen wanneer jij sterft?

Hier zijn nog een paar links van en over Dr. Philip Nitschke, of, in de ogen van de oh zo humane mensen: 'Doctor Death':

http://www.exitinternational.net/director.htm
http://www.chninternational.com/nitschke.htm
http://sixtyminutes.ninemsn.com.au/s.../story_965.asp
Een tijdje geleden heb ik reeds een gelijkaardig humanistisch voorstel gelanceerd, met een daar bij horende peiling.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 20:31   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Als mensen dood willen mag het van mij, maar geef me dan geen treinvertraging. Voor.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 20:42   #18
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mensen moeten steeds en altijd geholpen worden als ze hulp nodige hebben, zelfs al is het om een einde te maken aan hun leven.

Maar dat einde maken aan iemands leven, zelfs al is het je eigen leven, mag niet zomaar onder alle omstandigheden gebeuren.

De meeste zelfdoders doen dit immers in een opwelling en als deze poging lukt is er geen weg terug.
Waar slaat dit nu op? Euthanasie moest er toch komen omdat we uitgingen van het zelfbeschikkingsrecht van elkeen. Nu ineens moeten anderen mee oordelen of het wel geoorloofd is zich het leven te (laten) benemen. Straks is men nog verplicht beroep te doen op een erkende euthanasiedienst uiteraard na het doorlopen van de geijkte procedures. Wat een betutteling.

Wie uit het leven wil stappen doet dit maar. Indien ertoe in staat bij voorkeur zelf. Het zou niet nodig moeten zijn anderen voor het vuile werk op te laten draaien.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 08:57   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karpax Bekijk bericht
Dit begint toch wel sterk te rieken naar het elimineren van iedereen die niet meer nuttig is in de maatschappij.

Begrijp me niet verkeerd, voor euthanasie voor mensen in MEDISCH uitzichtloze situaties wil ik nog wel een lans breken.
Maar iemand die zich van kant wil maken omdat hij schrik heeft om afhankelijk te worden, dat klinkt toch wel erg wrang.
Waar zijn die mensen hun kinderen, vrienden, familie,...?

Dit is niet iemand uit zijn lijden verlossen.
Dit is iemand waar niemand naar om wil zien de kortste weg naar het kerkhof wijzen.
Er zit een fatale tegenstrijdigheid in jouw uitleg (waarvan ik de tendentie toch wel begrijp).

Je kan iemand die er zelf uitstapt om niet afhankelijk te worden, niet gelijkschakelen met iemand, die "de kortste weg naar het kerkhof gewezen wordt".
Dat tweede zou alleen opgaan voor mensen die eruit stappen omdat ze totaal genegeeerd worden en de eenzaamheid niet langer kunnen verdragen.

Herformuleren dus, je bezwaar.
Oud 25 oktober 2006, 09:27   #20
eno2
Banneling

Standaard

Artois:
Citaat:
Euthanasie moest er toch komen omdat we uitgingen van het zelfbeschikkingsrecht van elkeen
Zelfbeschikking, dat is zelfmoord. Euthanasie, dat is maatschappelijke consensus en organisatie.
Citaat:
Nu ineens moeten anderen mee oordelen of het wel geoorloofd is zich het leven te (laten) benemen.
Bij euthanasie wel ja.
Citaat:
Straks is men nog verplicht beroep te doen op een erkende euthanasiedienst uiteraard na het doorlopen van de geijkte procedures. Wat een betutteling.
Dat is nu al zo en het kan niet anders.
Als je die heisa wil vermijden, zit je weer bij zelfmoord.
Citaat:
Wie uit het leven wil stappen doet dit maar. Indien ertoe in staat bij voorkeur zelf.
Id
Maar het gaat over mensen die hulp nodig hebben en vragen.
Citaat:
Het zou niet nodig moeten zijn anderen voor het vuile werk op te laten draaien
Id
Maar niet iedereen die dat wil is daartoe in staat, voor verschillende redenen vragen ze hulp.
Ik heb ook groot bezwaar tegen de uitdrukking 'het vuile werk', voor een daad van liefde en empathie tegenover geliefden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be