![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Een grootse Nationale Democratische Conventie (CND) vond plaats in Mexico City op zaterdag 16 september en besloot een “legitieme regering” met Andres Manuel Lopez Obrador (AMLO) als president te verkiezen. Dit was het hoogtepunt van een twee maanden durende strijd tegen verkiezingsfraude die alle instellingen van de Mexicaanse bourgeoisie in vraag stelde. In aanloop naar de conventie bezetten tienduizenden aanhangers van AMLO 48 dagen lang het centrum van Mexico City met een tentenkamp. Hiermee verlamden ze de grootste hoofdstraten. Miljoenen namen deel aan enorme betogingen en bijeenkomsten (de grootste op 31 juli met 3 miljoen demonstranten).
http://www.vonk.org/CallReadOnly.asp...=1850&status=1 Natuurlijk geen objectieve bron. Maar het kan toch niet verzonnen zijn. We hadden al een draad gehad over de gistingen in mexico. (Wat was ik daar op mijn bek gegaan)En nu is het ijndelijk zover. Het volk zegenviert ![]() Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 14 oktober 2006 om 15:25. |
|
|
|
|
|
#2 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Chipie : 14 oktober 2006 om 15:45. |
||
|
|
|
|
|
#3 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Wat is er nu ?
De man is legitiem uitgeroepen tot president Wat wil je nu zegen, Dat het kinderachtig zou zijn als hij krijgt waarvoor hij is aangesteld. Dat het belachelijk zou zijn dat een door fraude aan de macht gekomen president niet zou mogen door regeren? Cuba,Venezuela,Bolivia,Equador en......... Mexico We weten alemaal nu naar waar het volk zich keert als ze het beu zijn om uitgebuit te worden Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 14 oktober 2006 om 16:08. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Parlementsvoorzitter
|
En die commune waar ik zo hart mee op mijn bek ben gegaan.
In Oaxaca ondertussen, heeft de APPO (de Volksvergadering) zichzelf tot legitieme regering van de deelstaat uitgeroepen en is begonnen met de overname van overheidsfuncties (publieke orde, transport, enz). De beweging blijft de rechtse gouverneur uitdagen. Enkele weken geleden was er een poging van enkele leiders van de APPO, van de lerarenvakbond (sectie 22 van de SNTE), om een einde te maken aan de lerarenstaking, die de ruggengraat van de beweging tot dusver vormde. De deal bedroeg een aanzienlijke loonverhoging (de eis waar het allemaal mee begon). Maar toen de leiders van de APPO en de SNTE 22 dit trachtten over te brengen aan hun achterban en het einde van de staking trachtten te rechtvaardigen, werd dit verworpen en werden ze uit de vergaderingen gegooid. Dit toont duidelijk de stemming in Oaxaca. De strijd gaat om meer dan enkel economische eisen. Kan mischien zijn dat die er nog van komt ook. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 14 oktober 2006 om 16:13. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In Oaxaca gaat de boel volledig fout door die macabere gouverneur van't moment. Maar het kan niet zijn dat in een land als Mexico enkele tienduizenden betogers het presidentschap "claimen". Dan zijn er nooit verkiezingen meer mogelijk, als de verliezers het daarna met geweld gaan afdwingen.
|
|
|
|
#6 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Banneling
|
Citaat:
U bent toch in het bezit van de statuten van de PVDA? Anders wil ik ze hier wel ergens klappen... Dan kunt U ook eens lachen... Laatst gewijzigd door Chipie : 14 oktober 2006 om 17:33. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Tja.
|
|
|
|
#9 |
|
|
@Lombas: Er kwamen meer dan een miljoen Mexicanen op de been om rechtvaardigheid te eisen. Dit is procentueel nog maar een klein deel van de bevolking maar het aantal deelnemers aan betogingen vermeningvuldig je best steeds met een ruime factor om het werkelijke beeld te krijgen. Het is echt niet zomaar wat marginaal protest dus.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ben geen lid van PVDA dus ga u gang maar.
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar dat praat hun misdaden niet goed, uiteraard, het viel me enkel op. Als je goede voorbeelden zoekt, neem dan Hitler. Wat Videla in jouw rijtje staat te doen, is me bijster.
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als we het over Mexico in het algemeen hebben, zijn het de verkiezingen die het woord uitmaken en bij twijfel de gerechtshoven (zoals bepaald bij Mexicaanse wet). Die hebben echter hun verdict al laten horen. Ik zie niet wat men nu zit te zeuren. In 2012 kan men het opnieuw proberen.
|
|
|
|
|
#13 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ja, echt een bijster rechtse rakker, die Jorge.
|
|
|
|
|
#15 | |
|
|
Citaat:
Zeker in Franco's geval kwamen de collectivisaties er pas n�* 18 juni 1936, na de staatsgreep van Franco en co.
|
|
|
|
#16 |
|
|
9000 tot 30.000 moorden, mensenrechten schendingen, folteringen, verbod op vakbonden en stakingen, paramilitaire milities. Een democratische pipo die Jorge.
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Op 18 juni had Franco en zijn Gezellig Broederschap van Katolische Maarschalken (GBKM) nog geen "staatsgreep" gedaan, m'n beste.
|
|
|
|
#18 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Moorden, folteringen en verboden op vakbonden en stakingen zijn jammer genoeg niet exclusief voorbehouden aan "rechtse" jongens.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Euh nee, heb ik ook niet beweerd hé
Soit, ik denk dat de electorale weg in Mexico toch niet zo vanzelfsprekend is. (Er is sprake van fraude en de staat zit ook vast in het imperialistisch kader (bescherming van vnl. buitenlands kapitaal.)) |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk dat Mexico een (pre)revolutionaire staat heeft berijkt. Ik vraag mij af wie er het sterkst is? |
|
|
|