![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hallo,
ik hoor zo vaak over die verfransing. Die is schandalig in mijn ogen en staat voor mij gelijk aan het uitlachen in het gezicht van Vlamingen die (ten koste van zichzelf) veel flexibeler zijn omtrent taal. Maar wat zou een splitsing hieraan kunnen veranderen? Dat is mij eigenlijk nooit duidelijk geweest. In de EU mag men vrij wonen en werken en deelnemen aan gemeenteraadsverkiezingen. Om die reden denk ik dat je enkel een definitief einde aan die verfransing kan maken door na een splitsing direct het onderricht van de Franse taal af te bouwen en te vervangen door Duits. Van Frans kan je eventueel zo nog een klein vakje op het einde maken (zo heb ik op het einde twee jaartjes Duits gehad). Engels komt op de eerste plaats en wordt reeds in de lagere school aangeleerd. Dat zou Vlamingen mondig maken in het Engels (zeg maar "de" internationale taal, als je in Japan terecht kan , zal het niet met Frans maar Engels zijn) en Duits, de dominante taal binnen deze Europese Unie. Het zou een vernedering zijn voor het Franse expansionisme : mensen hebben schrik gekregen om het aan te leren. ![]() Wat is jullie mening hierover?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een zeer idioot en ondoordacht voorstel.
Hoe meer talen iemand kent, hoe sterker hij staat op de arbeidsmarkt en op andere gebieden. In het Europa van vandaag kan je het je niet meer permitteren om enkel vast te houden aan de eigen moedertaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan kan je ineens alle talen afschaffen. Ik heb een hekel aan Duits maar heb het ook moeten studeren. Nu ben ik er blij om gezien Duits een belangrijke taal is in o.m. de maritieme sector.
Een taal willen afschaffen omdat je een Vlaams-nationalistische overtuiging hebt, is gewoon laag bij de grond.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 1 november 2006 om 18:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mjah... ik zie er eigenlijk geen reden in om het reeds bestaande pakket te veranderen. Frans en Duits zijn de twee andere landstalen en Engels is gewoon internationaal heel belangrijk.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zou dus best de volgorde en het aantal uren aanpassen: Engels als tweede, Duits als derde, Spaans als vierde en Frans als laatste taal.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou in de huidige situatie misschien ook niets veranderen. Het zorgt voor de slagvaardigheid van de vlaamse werknemers in belgië. Maar het blijft me wel hoogzitten dat onze waalse broeders liever niet zo'n systeem willen zoals in vlaanderen, nl. eerst de andere, belangrijke landstaal en dan een andere. Waarschijnlijk is deze frustatie ook de vonk geweest voor deze draad. ha en een mooie avond nog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar ik zou de volgorde veranderen, op dit moment krijg je Frans vanaf het 5de studiejaar, Engels vanaf het 2de middelbaar en Duits vanaf het 4de (als ik mij niet vergis). Ik zou de positie van Frans en Engels verwisselen, Engels is nu éénmaal meer nodig in de huidige wereld dan Frans...
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik zou gewoon het onderwijs vrijmaken en die keuzes dan overlaten aan de ouders in overleg met de scholen naar hun keuze.
Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 november 2006 om 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Iedereen tweetalig: moedertaal+Engels. Andere talen moeten maar op vrijwillige basis buiten de schooluren aangeleerd worden.
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Op mijn school gaf mijn Duits in het 4de, maar enkel in de talenrichtingen. Andere richtingen hebben nooit dat vak gekregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat wereldwijd het totaal aantal spaanssprekenden dat van het totale aantal engelssprekenden binnenkort zal overtreffen.
In feite kan je echter beter chinees leren dat is de grootste groep : het mandarijns geloof ik.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 1 november 2006 om 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Het onderscheid tussen moedertaal en businesstaal is daarbij niet te onderschatten. Doch, het is zowiezo een goed idee om Spaans te leren als je de internationale toer op wil gaan.
Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 november 2006 om 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Spaans blijft vooral beperkt tot Latijns-Amerika(niet direct een economische topregio) en Chinees zal misschien wel de lingua franca van zuid-oost Azië worden, maar alleen Europeanen die daar rechtstreeks handel mee drijven zullen zich daaraan moeten aanpassen.
![]() |
![]() |
#18 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Frans is goed voor deze contreien maar in Europa zal Duits belangrijker worden door de toetreding van een deel van Oost-Europa tot de EU. Engels zal uiteraard internationaal het belangrijkste blijven. Spaans zou ik niet meteen als een erg belangrijke taal bezien. Chinees evenmin, hoewel kennis van zo'n taal altijd op de goodwill van de potentiële klant kan rekenen. Hoe meer talen je kent, hoe meer surplus op je CV natuurlijk. Toch zou ik geen 7 jaar verspillen door sinologie te gaan studeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Ik denk dat je het beste de keuze aan leerlingen zelf kunt overlaten.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom men in de meeste landen (iig in Vlaanderen en Duitsland) cumulatief talen aanleert, d.w.z. hoe hoger het leerjaar des te meer talen. Dat systeem zorgt ervoor dat je niet zelf kunt kiezen: de taal die pas laat wordt aangeboden kun je nauwelijks nog uitdiepen, omdat je al bijna aan het einde van je schoolloopbaan zit. In Nederland begin je juist de middelbare school met zoveel mogelijk talen en blijven uiteindelijk alleen de talen over die je zelf kiest (tegenwoordig is Engels wel verplicht, maar dat werd ook al door iedereen gekozen toen het nog niet verplicht was). Zo krijg je van alle talen een verplichte basiskennis en kun je daarna zelf nog bepalen welke talen je verder wil uitdiepen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
![]() Ik schrok echt toen ik in de eerste reactie het woord "idioot" zag staan... kan het een beetje beleefd aub. Het valt me ook op dat zulke heftige reacties alleen maar uit uw hoek komen.
En wat u zegt over de drie landstalen houdt geen steek, ik zeg NA de splitsing. Citaat:
Citaat:
Daardoor kreeg ik vanaf het vijfde lager Frans, vanaf het tweede jaar Engels, vanaf het vijfde jaar Duits. Doordat ik met Latijn gestopt was, net voor ik aan Duits begon heb ik uiteindelijk nooit meer dan drie talen tegelijkertijd geleerd. Dat derde jaar duits komt dan waarschijnlijk doordat u een talenrichting heeft gevolgd? Wat u daar zegt over Wallonië is verstaanbaar. Het zal niet verdwijnen. Maar komaan, ze beginnen altijd zo graag met "ik zal wel Engels leren, Nederlands daar ben je nergens wat mee". Wel kom, laat dat dan op zijn minst eens zien! Maar ik herhaal mijn argumentatie : 1. Een einde maken aan de verfransing. Verfransing zie je niet in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk, hoe zou dat toch komen... 2. Duits is de meest gesproken taal binnen de Europese Unie. Dimitri's opmerking is wel interessant over dat cumulatieve systeem. Daar valt misschien iets voor te zeggen. Maar Engels zou ik verplicht houden, dat heb je echt nodig en de Engelse taal vormt geen bedreiging.
![]() |