Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2006, 10:14   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Definieer Hollander

Wat maakt een Hollander tot een Hollander?

Weer zal er al te makkelijk gegrepen worden naar staatsnationalistische definities als zijnde de inwoners van het huidige land Nederland, maar dat is helaas onvoldoende.

(ik besef ook wel dat een Hollander een pars pro toto is, maar ik wil duidelijk het verschil afbakenen)
Oud 13 november 2006, 10:40   #2
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Hier in Zeeuws-Vlaanderen is alles van boven de rivieren 'Olland'(in de rest van Zeeland iets minder, maar daar leeft dat ook wel). Maar voor mij is een Hollander iemand uit de provincies Noord- en Zuid Holland. Maar eigenlijk hoort de provincie Utrecht daar ook wel bij. Maar dat is dan weer een kwestie van dialect en zo.

Pfew, eigenlijk nog niet zo makkelijk, een definitie geven
Oud 13 november 2006, 10:58   #3
Tantist

Standaard

Volgens mij is een "Hollander" iemand afkomstig uit een gebied dat grotendeels protestants van origine is en Nederlandstalig, zonder dat er een andere taal meegesproken wordt.

Dat valt dus niet samen met het huidige Nederland: zowel ten zuiden van de rivieren als in Friesland heb je dus iets anders.
Oud 13 november 2006, 11:02   #4
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Hmm, kweet niet. Noord-Holland is denk ik nu wel zo goed als seculier, maar had een grote katholieke minderheid(regio Haarlem met name). En of mensen uit bijvoorbeeld Twente zich snel als Hollander zullen definieren, vraag ik me ok af.
Oud 13 november 2006, 11:31   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht

Weer zal er al te makkelijk gegrepen worden naar staatsnationalistische definities als zijnde de inwoners van het huidige land Nederland, maar dat is helaas onvoldoende.

(ik besef ook wel dat een Hollander een pars pro toto is, maar ik wil duidelijk het verschil afbakenen)
Nu: pakweg de Randstad.
Was: Noord- en Zuid-Holland en een deel van Zeeland.
Alleen over Texel, Wieringen heb ik nog mijn tweifels.
Oud 13 november 2006, 11:56   #6
Dimitri

Standaard

Citaat:
Volgens mij is een "Hollander" iemand afkomstig uit een gebied dat grotendeels protestants van origine is en Nederlandstalig, zonder dat er een andere taal meegesproken wordt.

Dat valt dus niet samen met het huidige Nederland: zowel ten zuiden van de rivieren als in Friesland heb je dus iets anders.
Haal er het Nedersaksische taalgebied af (dus niet alleen de mensen die nog dialect spreken, maar het hele gebied) en je hebt min of meer het gebied te pakken waar men zich Hollander noemt of waarvan je de mensen als Hollander kunt omschrijven. Grofweg Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland en een deel van Gelderland.

Overigens is van origine niks protestants hè. En Holland is nu niet bepaald te beschouwen als een protestants gebied. De provincie Noord-Holland heeft bijv. altijd grote godsdienstige minderheden gekend: katholieken, luthersen, joden, etc.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 15:58   #7
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik word nooit hollander genoemd. In het Engels zeggen ze namelijk 'Dutch'. Als ze vragen: 'Are you from Holland' dan zeg ik ja. Ik kan moeilijk de leeuw in z'n hempie laten staan! Als je zou zeggen 'No I'm Dutch but I'm not from Holland, I'm from Brabant (Gelderland, Overijssel, whatever)' dan kijken ze je aan alsof je een gekke separatistische rechtse oetlul bent die zich op fora zoals politics.be zou begeven. Dat laat geen goeie indruk achter...
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 16:02   #8
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik word nooit hollander genoemd. In het Engels zeggen ze namelijk 'Dutch'. Als ze vragen: 'Are you from Holland' dan zeg ik ja. Ik kan moeilijk de leeuw in z'n hempie laten staan! Als je zou zeggen 'No I'm Dutch but I'm not from Holland, I'm from Brabant (Gelderland, Overijssel, whatever)' dan kijken ze je aan alsof je een gekke separatistische rechtse oetlul bent die zich op fora zoals politics.be zou begeven. Dat laat geen goeie indruk achter...
Kunt nog altijd "The Netherlands" zeggen
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 16:03   #9
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet wat het is, maar ik weiger er een te zijn.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 16:07   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik naar het buitenland ga, zeg ik altijd bij dat ik Vlaming ben, hoor. En Belgique zet ik met plezier in zijn hemd.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 16:55   #11
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een Hollander is simpelweg een Nederlander die in Noord of Zuid-Holland woont, waar een relatief kleiner deel ABN spreekt, waar meer allochtonen wonen, waar het economisch hart van Nederland ligt. Ik denk echter wel dat een échte Nederlander het dichtst bij de Hollander staat omdat dit deel van het land de minste invloed (op Engels na dan) van het buitenland heeft. In de Achterhoek spreekt men zowat Duits, het Limburgs en Brabants lijkt nogal op Vlaams, enz.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 17:12   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Hier in Zeeuws-Vlaanderen is alles van boven de rivieren 'Olland'(in de rest van Zeeland iets minder, maar daar leeft dat ook wel). Maar voor mij is een Hollander iemand uit de provincies Noord- en Zuid Holland. Maar eigenlijk hoort de provincie Utrecht daar ook wel bij. Maar dat is dan weer een kwestie van dialect en zo.

Pfew, eigenlijk nog niet zo makkelijk, een definitie geven
Splitsen, die boel !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 17:13   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als ik naar het buitenland ga, zeg ik altijd bij dat ik Vlaming ben, hoor. En Belgique zet ik met plezier in zijn hemd.
Ach ja, ge hebt altijd van die rare kwibussen in het buitenland, hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 17:14   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach ja, ge hebt altijd van die rare kwibussen in het buitenland, hè.
Als advocaat bent u vaak in het buitenland vermoed ik
Oud 13 november 2006, 18:52   #15
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be