![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Wat in Zeebrugge kan is blijkbaar niet mogelijk in Antwerpen, zegt Marc Van Peel.
Ik verneem nu dat minister Dewael illegalen opneemt in gesloten centra's. Dat gebeurt voor een paarhonderd illegalen die op hun transfer naar Engeland wachtten. Ik vind de maatregel goed omdat de mensen dan in beter omstandigheden verblijven. Maar in Atwerpen tellen we een paar duizend illegalen waarbij er tallozen zijn die ook al het bevel hebben gekregen om het land te verlaten. En daar doet de minister niets. Aldus Van Peel.
![]() |
#2 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De CD&V wordt wakker, verkiezingen in aantocht? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Nog efkes, geduld! Het kartel vb - cd&v is in de maak!
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() En die van de SP-Asten partij zijn blijkbaar verdwenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() ze willen het niet weten in antwerpen.als ze den dam en omgeving afsluiten en alleman buiten roepen hebben ze geen vervoer genoeg om ze allemaal terrug te sturen.de mensen daar vragen al jaren om er iets aan te doen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Zeer straf...
Als wij van het begin af, bij de start van onze partij riepen om illegalen actief op te sporen en over te brengen naar de gesloten opvang, dan werden wij op gelijke voet met het Vlaams Blok gesteld en waren wij bruine of zwarte rakkers... Nu plots is het probleem buiten proportie gegroeid en dan pas horen we ook uit andere hoeken de roep opduiken! De motivatie is uiteraard electoraal gewin! Ik hoop dat iedereen daar grandioos door ziet en niet in deze val trapt, want eens ze zelf terug aan de macht zijn, laten ze de toestand weer gewoon rustig verrotten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Het is niet omdat jullie thans zo te keer gaan tegen het Vlaams Blok dat jullie een ietsiepietsie heiliger zijn geworden.
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Het gaat hier veelal om gezinnen die hier tussen de twee en de acht (!) jaar verblijven, en nog steeds geen definitieve beslissing kregen. Ondertussen zijn ze wel illegaal omdat recent beslist werd dat ondanks dat er nog een beroep bij de Raad van State loopt, toch deportatie mogelijk laat. Ttz in Vlaanderen dan, want dat arrest werd in Wallonië nietig verklaard. Dat is dan ook meestal het advies dat ik geef aan zulke mensen om in het slechtste geval naar Wallonië te verhuizen. Overigens vind ik een uitwijzingsbevel van 5 dagen te kort en onmenselijk. Ik vind dat die uitwijzingstermijn rechtevenredig moet zijn met het aantal jaren verblijf. Om die mensen de tijd te geven hun werk op te zeggen, hun huishuurkontrakt op een normale wijze te beeindigen, hun hebben en houden te verkopen of over te geven, en hun terugkeer op een normale manier voor te bereiden. Trouwens, velen keren niet terug naar hun heimat maar proberen het nog eens in een ander Europees land, en dikwijls met succes. Waarop ze terug naar België keren met hun Schengenpaspoort. Mensen zomaar opscheppen en direct opsluiten en uitzetten, die hier al jaren wonen is onmenselijk en in strijd met de Mensenrechten en het goed fatsoen.
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Eindelijk hoor ik je eens iets zinnigs vertellen, Piano!
U heeft gelijk, wat betreft de menselijkheid van de termijn voor het verlaten van het grondgebied. Anderzijds zijn er ook vele bij, die hier in dezelfde omstandigheden verblijven als die van Zeebrugge: Geen hebben en geen houden! Die in een kraakpand slapen en van de hand in de tand leven. Trouwens dat van die baan hebben: een illegaal te werk stellen is een misdrijf, maar dat weet U ook al... Dus hebben ze geen contractuele verplichtingen bij hun 'werkgever'. Wat betreft het huisvesten van illegalen: dat is eveneens een misdrijf... Dus geen contractuele verplichtingen met de huisbazen annex huisjesmelkers. Dus kunnen ze op redelijk korte termijn begeleid het land uitgezet worden! 5 dagen is te kort dus stel ik 14 dagen voor. Dura lex sed lex! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Iemand waarvan de verblijfsaanvraag hangende is is inderdaad geen illegaal, maar een vluchteling in de ontvankelijkheidsfase.
Maar over die bevolkingsgroep gaat dan ook de discussie niet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Iemand die uitgeprocedeerd is, maar nog een regularisatieaanvraag heeft lopen, kan op vraag van de werkgever alsnog een arbeidskaart krijgen. Trouwens, omschrijf eens wat een illegaal is, het zal me benieuwen hoeveel je d'r van weet. Dan kunnen we misschien verder discuteren. Tweedens, zijn het vooral Belgische ondernemers die illegalen tewerk stellen en dehele zwarte economie draaiende houden. Uit ervaring zijn het dikwijls diegenen die de grootste racisten zijn, die altijd wel een illegale poetsvrouw e.a. in dienst hebben. Derdens zie ik illegalen niet als criminelen, maar als slachtoffers. Een minimum aan respect zou wel gepast zijn me dunkt.
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Trouwens, uitzetten is niks eenvoudig.
Eerst en vooral moet je achter de identiteit en de nationaliteit van de vluchteling zien te komen. Je kan een Kongolees toch moeilijk naar Saoudi-Arabië uitzetten me dunkt. Velen hebben niet eens papieren, of hebben ze zelf vernietigd bij aankomst. Ook de ambassades werken het soms tegen als ze die of die persoon niet 'kennen' of niet willen terugnemen. Daar kunnen verschillende oorzaken aan de bron liggen. De persoon in kwestie kan een valse naam opgeven die niet in het bevolkingsregister van het betreffende land voorkomt of hij wordt niet gevonden. De betrokkene kan een crimineel dossier hebben in eigen land en geweigerd worden. Vele landen willen niet eens hun landgenoten terugnemen, omdat ze ze als criminelen beschouwen doordat ze gevlucht zijn. Het gaat ook dikwijls om politieke vluchtelingen wiens dossier verkeerd geïnterpreteerd werd of te weinig of geen bewijsstukken konden worden getoond maar wèl degelijk in eigen land de strop wacht. Sommigen geven een valse naam op, om te beletten dat hun familie in eigen land vervolgd kan worden enz... enz...
![]() |
#16 |
|
![]() En dan zijn er nog de kosten. Het betreft hier meestal armoezaaiers (hun laatste centen gingen naar de overtocht) en naar landen zonder geld. Wie gaat die repatriering van duizenden mensen betalen? Ik zeg duizenden, maar over de ganse EU zijn dat er tienduizenden.
Een begeleide terugkeer? Wie gaat die begeleiden? Wie betaalt dat vliegtuigticket naar Rusland, Iran of Kongo? En wie zegt er dat ze straks niet terug voor je neus staan? Ik dank dat dat geld veel beter kan besteed worden door de mensen die gerepatrieerd worden, een startkapitaal mee te geven in een beheersfonds in het thuisland, beheerd door een Belgisch kantoor (want anders zijn criminelen, of corrupte staatslui ermee vandoor).
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zie in deze mensen geen slachtoffers in de zin dat ze zelf gekozen hebben om hier te blijven, ondanks het feit dat aangetoond is dat ze vooral economische vluchtelingen zijn, op zoek naar een grotere welvaart. Hen werd dan ook bevolen ons grondgebied te verlaten, wat ze uiteraard niet doen. Daarom dat ik wel respect heb voor hen als mensen, maar het feit dat zij zich niet schikken naar de bevelen van de overheid maakt hen, in mijn ogen tot criminelen. Wij moeten ons ook schikken naar de wetten en bevelen van de overheid. Wat de regularisatieprocedure betreft, daar was ik een zeer rabiaat tegenstander van. Zelfs nu kan de regering haar werk daaromtrent nog niet rondmaken en dus is de toestand voor iedereen, werkgever en illegaal allerminst optimaal te noemen. Actief opsporen en begeleid en humaan repatrieren lijkt me een veel duidelijker en op de lange duur efficientere oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder schrijft u: “in hun respectievelijke woonplaats, maar wel woonachtig in Antwerpen”. Kunt u mij dat uit leggen? In uw voorbeelden gaat het blijkbaar om mensen waarvan de aanvraag werd afgewezen maar de rechtsmiddelen uitputten. En dan maar klagen dat de procedures te lang duren. De mensen in Zeebrugge wonen hier niet, laat staan al een paar jaar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tot zolang procedures nog steeds jaren durven aanslepen, vind ik dat na zes maanden onmiddellijk een arbeidskaart moet uitgereikt worden. Dit om zwartwerk en uitbuiting van weerlozen tegen te gaan.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat ze anders geen kans maken op asiel ? Geen erg legale werkwijze nietwaar. |
|
![]() |
![]() |