Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2008, 16:07   #1
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard voedingsprijzen

Ben net terug uit vakantie en bleek dat in Spanje de voedingsprijzen gemiddeld 30% goedkoper zijn dan hier. Voor frisdrank was het nog veel meer. Dit verwonderde me toch ten zeerste. Iemand een idee over de reden waarom wij hier zoveel dienen te betalen.

Vooraleer men het hierop wil gooien : het ging niet om bepaalde voedingsproducten, maar over de totaliteit van datgene ik in 2 weken aankocht en overeenkomt met hetgeen ik hier ook koop.

Ofwel zijn de producenten ons aan het uitzuigen ofwel heeft de overheid hier zoveel taksen geheven en zijn zij ons aan het uitzuigen, maar ik kan bijvoorbeeld niet echt begrijpen waarom er zoveel verschil kan zitten in een fles Cola tussen België en Spanje.

E.e.a. bleek trouwens ook het geval voor brandstof.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 16:10   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Dat heeft zo zijn micro en macroeconomische redenen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 16:14   #3
Pierette
Banneling

Standaard

De personenbelastingen gaan naar beneden, meer loon in het zakje, maar ze pakken het volk dik en dubbel terug via pintje bier, sigretten,groensel,fruit, den afte,bruud, ect....
en het zal er nie op beteren zenne... de Walen, koninghuis, vreemdelingen onderhouden,... nietsnutregeringen, een justitie dat niet werkt, flikken aan de coke, psychisch ongeschikten, imamas....

Laatst gewijzigd door Pierette : 25 augustus 2008 om 16:15.
Pierette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 16:33   #4
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ben net terug uit vakantie en bleek dat in Spanje de voedingsprijzen gemiddeld 30% goedkoper zijn dan hier. Voor frisdrank was het nog veel meer. Dit verwonderde me toch ten zeerste. Iemand een idee over de reden waarom wij hier zoveel dienen te betalen.

Vooraleer men het hierop wil gooien : het ging niet om bepaalde voedingsproducten, maar over de totaliteit van datgene ik in 2 weken aankocht en overeenkomt met hetgeen ik hier ook koop.

Ofwel zijn de producenten ons aan het uitzuigen ofwel heeft de overheid hier zoveel taksen geheven en zijn zij ons aan het uitzuigen, maar ik kan bijvoorbeeld niet echt begrijpen waarom er zoveel verschil kan zitten in een fles Cola tussen België en Spanje.

Mss verdienen de mensen hier gemiddeld meer dan daar...
Kan je misschien es naar thailand gaan en terugkomen het effect zal nog gekker zijn.

30% lijkt me trouwens veel maar Spanje is goedkoper.

Het prijsverschil tussen diesel in Spanje en Diesel in België is denk ik marginaal te noemen voor Benzine ligt het anders.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 21:03   #5
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Kan wel zijn dat ze daar minder verdienen, maar uiteindelijk gaat het om dezelfde producten.

Voor wat betreft de diesel : 1,2 € versus 1.318 noem ik toch niet weinig. T.o.v. de Fransen was het nog veel meer : 1,480€
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:58   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Producenten ???

Citaat:
Ben net terug uit vakantie en bleek dat in Spanje de voedingsprijzen gemiddeld 30% goedkoper zijn dan hier.

Meestal zijn het NIET de producenten maar de zgn. tussenpersonen die de prijzen opjagen ! Informeer je eens bij een boer of tuinier. Die zal je haarfijn uitleggen hoe de vork aan de steel zit.
Ook de taksen en BTW zijn soms ongelooflijk. Een tijd geleden moest ik milieuTAKS betalen op het BTW bedrag v.e. produkt !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:59   #7
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof al jaren dat de euro alles duurder heeft gemaakt, als je er over nadenkt is het ook makkelijk als je veel landen de zelfde munt te geven om dan prijzen te controleren inflatie enzovoort...
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 11:41   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar heb jij je inkopen dan gedaan? De prijzen zijn er het laatste jaar net enorm gestegen, en zeker die van brandstof...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 11:42   #9
largo_w

Standaard

Citaat:
Kan wel zijn dat ze daar minder verdienen, maar uiteindelijk gaat het om dezelfde producten.
vorige maand zat ik in zuid afrika daar betaal je nog minder voor die producten nogtans ook dezelfde producten. Denk je niet dat je het wat kort op de bal bekijkt? ik neem zuid afrika omdat ik daar onlangs was en thaïland bleek zijn effect niet te hebben gedaan
Citaat:
Voor wat betreft de diesel : 1,2 € versus 1.318 noem ik toch niet weinig. T.o.v. de Fransen was het nog veel meer : 1,480€
http://www.vab.be/nl/viavab/verkeers...n/default.aspx
sp:1.259
b:1.295
Laatste gewijzigd op 21/08/2008.

noem dat gerust niet marginaal ik doe dat wel...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 26 augustus 2008, 11:45   #10
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Waar heb jij je inkopen dan gedaan? De prijzen zijn er het laatste jaar net enorm gestegen, en zeker die van brandstof...
dit is normaal spanje en belgië maken deel uit van de europese unie. Liberalisering van de markten zorgt er op termijn voor dat de prijzen in alle landen gelijk zullen zijn.
En ja ik weet het verschillen zullen blijven maar op termijn moet men die zo goed mogelijkplatstrijken... Dat betekent dat in landen zoals belgie de prijzen zullen dalen (inkomens daarom ook!!!) maar in landen zoals polen zullen de prijzen stijgen (inkomens ook!!!). Maar helemaal open zijn de grenzen (nog) niet dus dit kan nog een tijdje duren (protectionisme??)
Citaat:
Oud 26 augustus 2008, 12:14   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
dit is normaal spanje en belgië maken deel uit van de europese unie. Liberalisering van de markten zorgt er op termijn voor dat de prijzen in alle landen gelijk zullen zijn.
En ja ik weet het verschillen zullen blijven maar op termijn moet men die zo goed mogelijkplatstrijken... Dat betekent dat in landen zoals belgie de prijzen zullen dalen (inkomens daarom ook!!!) maar in landen zoals polen zullen de prijzen stijgen (inkomens ook!!!). Maar helemaal open zijn de grenzen (nog) niet dus dit kan nog een tijdje duren (protectionisme??)
Dat weet ik allemaal niet. Ik weet alleen dat de gewone man en vrouw in de Spaanse straat het moeilijker krijgt om rond te komen. De prijzen zijn gestegen, maar de lonen blijven dezelfde, en die zijn in het algemeen serieus wat lager dan hier. Ook de arbeidsvoorwaarden zijn er vaak niet om over naar huis te schrijven.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 26 augustus 2008, 12:48   #12
largo_w

Standaard

Citaat:
Dat weet ik allemaal niet. Ik weet alleen dat de gewone man en vrouw in de Spaanse straat het moeilijker krijgt om rond te komen. De prijzen zijn gestegen, maar de lonen blijven dezelfde, en die zijn in het algemeen serieus wat lager dan hier. Ook de arbeidsvoorwaarden zijn er vaak niet om over naar huis te schrijven.
ach wij belgen zijn dan ook niet veel (meer) gewoon... Je zou eens een tour moeten gaan doen in zuid afrika of india of brazilie. Bepaalde mensen zouden nogal hun ogen opentrekken en zien in wat voor een paradijs wij leven (en die spanjaarden uiteindelijk ook zij het iets minder [misschien])...
één ding staat vast; wij hebben niet te klagen. En kijk eens waarover deze (en vele) draad gaat !

één ding staat vast tis ier duur een ander staat ook vast dat heeft zijn redenen ik denk dat mensen dat eens moeten bekijken heeft een medaille niet altijd twee zijden?
Citaat:
Oud 26 augustus 2008, 12:50   #13
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier zijn ze er op uit om de indexering van de lonen af te schaffen. Buiten het weer krijgen we hier dan ook ook Spaanse toestanden.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:52   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ach wij belgen zijn dan ook niet veel (meer) gewoon... Je zou eens een tour moeten gaan doen in zuid afrika of india of brazilie. Bepaalde mensen zouden nogal hun ogen opentrekken en zien in wat voor een paradijs wij leven (en die spanjaarden uiteindelijk ook zij het iets minder [misschien])...
één ding staat vast; wij hebben niet te klagen. En kijk eens waarover deze (en vele) draad gaat !

één ding staat vast tis ier duur een ander staat ook vast dat heeft zijn redenen ik denk dat mensen dat eens moeten bekijken heeft een medaille niet altijd twee zijden?
Het is absoluut waar dat het hier een goed leven is, dat is waar. Maar als het gaat over vergelijken tussen landen die het goed hebben, mag toch gezegd worden dat er verschillen bestaan.
Trouwens, toen ik in juli in Baskenland was, zei m'n vroegere werkgever me heel duidelijk "in het najaar gaan we goed voelen wat er aan het gebeuren is". Hij verwacht zich alleszins aan serieuze problemen. Dat is hier nog niet het geval.
Oud 26 augustus 2008, 12:52   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Hier zijn ze er op uit om de indexering van de lonen af te schaffen. Buiten het weer krijgen we hier dan ook ook Spaanse toestanden.
Klopt.
Oud 26 augustus 2008, 12:57   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
weer zo'n naieveling die denkt dat de loonindexering in t voordeel van de burger is ...

ter info : de belastingsschalen worden in het beste geval twee jaar na de indexering aangepast (de facto dus 4 jaar na de inkomsten) ... elke indexering verhoogt dus het percentage belastingen in uw loonmassa : wat wil dat nu voor u zeggen ? dat je minder koopkracht overhoudt na een indexatie.

Laatst gewijzigd door Anna List : 26 augustus 2008 om 12:58.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 13:00   #17
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

In Nederland bestaan er zelfs vaste prijzen voor voedingswaren.
Oud 26 augustus 2008, 13:02   #18
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
weer zo'n naieveling die denkt dat de loonindexering in t voordeel van de burger is ...

ter info : de belastingsschalen worden in het beste geval twee jaar na de indexering aangepast (de facto dus 4 jaar na de inkomsten) ... elke indexering verhoogt dus het percentage belastingen in uw loonmassa : wat wil dat nu voor u zeggen ? dat je minder koopkracht overhoudt na een indexatie.
Dus volgens jou is het voor de gewone werkmens beter dat prijzen blijven stijgen en dat de lonen hetzelfde blijven?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 13:02   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
In Nederland bestaan er zelfs vaste prijzen voor voedingswaren.
een blokkering van prijzen is dan ook veel efficienter dan indexeringen ... maar daar zijn de staatsinkomsten de dupe van ... dat maakt in B geen kans meer (we hebben dat wel gekend in de jaren zeventig)
Oud 26 augustus 2008, 13:03   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus volgens jou is het voor de gewone werkmens beter dat prijzen blijven stijgen en dat de lonen hetzelfde blijven?

nee, dat heb ik niet geschreven, maar de automatische loonsindexering zoals ze nu is, is een illusie waar alleen de staat beter van wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be