![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zie andere onderwerpen: definieer de Luxemburgse identiteit zonder gebruik te maken van staatsnationalistische concepten.
![]() |
#2 |
|
![]() Persoonlijk vind ik Luxemburger een moeilijk te definiëren identiteit.
Je merkt duidelijk een gevoel van verwantschap over de staatsgrens heen. Ook is er een politieke gelijkenis, waar in beide Luxemburgse delen de christen-democratie behoorlijk sterk staat. Ik heb dan ook het gevoel dat je de Luxemburgse grenzen zo uit het niets kan trekken (Groot-Luxemburg dan wel), maar op basis van welke criteria dit zou gebeuren? Kortom: ik weet het niet. U wel?
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Een Luxemburger is een lid van een volk dat in de loop van de geschiedenis van de Noord-west Europese volkeren als enige de mazzel (of de pech) heeft gehad niet opgeslokt te zijn geworden door een groter geheel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Kon dit niet in één topic?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Tantist verveelde zich en wilde het communautaire vuurtje weer eens wat aanwakkeren
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Waal is een Nederlandse rivier. Het is de grootste arm van de Rijn, die zich ter hoogte van Pannerden splitst in het Pannerdensch Kanaal naar rechts (het noorden, van Doornenburg tot Wijk bij Duurstede bekend als Nederrijn en vandaar af als Lek) en de Waal naar links (het westen). De Waal is van beide de waterrijkste en de voornaamste voor de scheepvaart.
De Waal gaat vanaf de vroegere samenvloeiing met de Maas bij Woudrichem (nu de Afgedamde Maas) over in de Merwede en stroomt vervolgens via verschillende routes naar de Noordzee; het meeste water stroomt via de Noord, de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg. De grootste stad aan de Waal is Nijmegen. Hoewel de stad op de linkeroever ligt, strekt de gemeente zich sinds enige jaren ook uit over de rechteroever, waarmee deze gemeente als enige op beide oevers ligt. De uitbreiding van Nijmegen naar de rechteroever heet de Waalsprong. Andere grotere plaatsen zijn Tiel (rechts) en Zaltbommel (links). De Waal scheidt de Betuwe op de rechteroever van achtereenvolgens het Rijk van Nijmegen, het Land van Maas en Waal en de Bommelerwaard op de linkeroever. De Waal wordt met de Nederrijn en Amsterdam verbonden door het Amsterdam-Rijnkanaal (bij Tiel) en met de Maas door het Maas-Waalkanaal (bij Nijmegen) en het Kanaal van Sint Andries. Op dat laatste punt vloeien de Waal en Maas op een afstand van 1,9 km langs elkaar heen. De naam de Waal wordt ook wel gebruikt voor een oude stuk rivierarm tussen door het Zuid-Hollandse eiland IJsselmonde. Deze rivierarm staat ook bekend onder de naam het Waaltje. Bruggen over de Waal zijn er bij Nijmegen (Waalbrug, spoorbrug), Ewijk (A50), Beneden-Leeuwen (Prins Willem Alexanderbrug) en Zaltbommel (Martinus Nijhoffbrug, spoorbrug).
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() jij kent niet veel Walen zeker?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of je kapitalisme een cultuur kunt noemen, maar je kunt wel stellen dat in de VS en Luxemburg dit diep in de cultuur geworteld is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Nee, anders is het een chaos en nu zal het al erg genoeg zijn...
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |