![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Ooit al bij stilgestaan ?????
je gaat op een dag met je "flitsend" nieuwe bankkaart naar de bancontact automaat om je PROTON op te laden.... kaartje gaat in de machine, je transfert van bv 20 euro is in een wip geklaard en hop, van je rekening is onmiddellijk het geld verdwenen naar je protonkaart.... je hebt echter nog niks betaald met je protonkaart, maar het geld is wel al van je rekening verdwenen....... en nog NIET op één of andere handelaar zijn rekening terechtgekomen mits je nog niets gekocht hebt...... waar is de poen ?????? die is op die moment samen met de 20 of 50 of méér eurootjes van duizenden andere brave proton-burgertjes intrest aan het opbrengen voor......... juist, ja ....... de bank natuurlijk ! ![]()
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() HEb ik ook al zitten denken. Hetzelfde geldt trouwens voor overschrijvingen: het is volgens mij niet toevallig dat het 3 dagen duurt tussen het van uw rekening halen en het storten op die van de begunstigde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Banken zijn de enigen die in elke economische situatie winnen. Toch zijn ze niet weg te denken in het huidige systeem. Een vrijmaken van de interest om hem door de markt te laten bepalen zou kunnen helpen.
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() TomB,
Vind jij dat alle banktransacties (ik bedoel normale geldverschuivingen: geld afhalen, overschrijvingen enzo) kosteloos moeten gebeuren, in het kader van vrij verkeer van kapitaal? En vind je dat dit ook in real time moet gebeuren (allez, als het technisch mogelijk is toch, desnoods met een delay van 2 minuten, maar geen 3 dagen voor een overschrijving, zoals bij Fortis?)? Ook in het kader van vrij verkeer? Of zijn daar goede argumenten tegen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu mag je niet teveel focussen op het woord "moet". Ik dacht eigenlijk dat er in een vrije economie de stroom van goederen, arbeiders en kapitaal zoveel mogelijk vrij moet (oeps!) worden gelaten. Als je deze mening hebt, lijkt het mij fout indien banken eigenlijk heel veel geld vragen om iets simpel als een overschrijving, en dat dit dan nog een eeuw duurt eer deze transactie uitgevoerd wordt. Een vrije economie betekent volgens mij niet dat er aan een bedrijf geen verplichtingen mogen opgelegd wrden. Een bedrijf moet (!) de regels respecteren die juist deze economie in stand houden: geen monopolies, geen belemmeringen op het vrij verkeer en dergelijke. Daarin past mijn visie op zo kosteloos mogelijke en real time geldtransacties (versta mij niet verkeerd, ik heb het ENKEL over diensten waarbij een som van de ene rekening op de andere verplaatst wordt, of bij storten en afhalen, niet over de extra diensten die er bij komen kijken ). Stel dat vanaf morgen elke bank 20% gaat vragen op elke simpele transactie, dan belemmer je toch de economie, of niet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() wat ze hier bij ons "banken" noemen daar hebben ze in de states een mooie uitdrukking voor : "lone-sharks" noemen ze dat daar !
![]()
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Ik stel voor dat er een nieuwe bank tot leven wordt geroepen. We maken er ook een vzw van, dan kan het allemaal nog net iets goedkopen
![]() Een bank blijft een bedrijf dat winst moet maken, daar heb ik niets tegen. Maar het moet wel redelijk blijven naar mijn bescheiden mening. Jammer genoeg heb ik niet het benodigde kapitaal (ben een arme student) om met een bank te beginnen. Maar misschien, nadat ik mijn diploma heb gehaald, dat er daar verandering in komt ![]()
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit is één van die gevolgen van de mundialisering, als je niet groot genoeg bent wordt je opgekocht en als je dan groot genoeg bent spreek je toch gewoon af met de andere grote jongens, zo veel zijn dat er op de lange duur niet meer.
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Om toch op uw vraag te antwoorden: Wat houdt u tegen om een bank te beginnen? 50 miljoen BEF en ge zijt bezig. Doe gerust wat onderzoek. Mocht blijken dat deze op het eerste gezicht onredelijke manier van transfers resultaat is van oligopolische afspraken binnen de bankwereld - wat wel eens zou kunnen zijn - dan moet daar zeer hardhandig tegen opgetreden worden omdat het in dat geval inderdaad een beknotting op de vrije markt is.
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien brengt dat systeem de kleine handelaar steeds meer in de verdrukking, samen met de steeds verder woekerende monopolisering en schaalvergroting van de economie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar inderdaad, als de klienten van fortis vinden, dat hun teveel kosten worden aangerekend, moeten ze maar naar de bank van de post of argenta gaan. Wat houdt hun tegen ? Zij kunnen er alleen maar voordeel uit halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Absolute vrijheid voor de ene is dictatuur voor de andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maar inderdaad, als de klienten van fortis vinden, dat hun teveel kosten worden aangerekend, moeten ze maar naar de bank van de post of argenta gaan. Wat houdt hun tegen ? Zij kunnen er alleen maar voordeel uit halen.
Als Argenta te veel in de weg gaat lopen wordt ook die bank overgenomen, er waren trouwens al geruchten. Het wordt één potje nat Wat ze daar op de EU doen vraag ik mij eveneens af. Wat hier gebeurd bij de banken en Bansys zijn toch zuivere prijsafspraken maken. Met die vrije concurentie, vooral van de banken moet ik lachen. Dat ze economisch gezien fusioneren begrijp ik, maar dat men prijsafspraken toelaat, is net iets te ver.