Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2006, 13:44   #1
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard Eerste barsten tussen de CD&V en het micro-partijtje N-VA

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Laatste Nieuws
CD&V laat N-VA vallen in Oostende
Jean-Marie Dedecker lag met zijn beslissing aan de basis van de machtswissel in Oostende.
De Oostendse afdeling van de CD&V gaat dan toch geen gemeenschappelijke fractie vormen met de N-VA in de gemeentenraad en het OCMW. Aanleiding voor deze beslissing is de overstap van Jean-Marie Dedecker naar de N-VA. De overstap is voor de CD&V meteen het signaal om de eerder aangegane engagementen op te zeggen, laten de lokale voorzitster Krista Claeys en schepen Hilde Veulemans weten.
Een zeer verstandige zet van de plaatselijke CD&V, nu hopen dat ze ook nationaal de N-VA laten vallen waardoor de kiesdrempel voor de rest zal zorgen.
En dan kunnen we eindelijk eens de communautaire zever achter ons laten en met de serieuze zaken beginnen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:46   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Héél juist! Die NVA-idioten zijn niet geschikt om zich met serieuze, nationale politiek in te laten. Gedaan met communautaire zever!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:46   #3
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
En dan kunnen we eindelijk eens de communautaire zever achter ons laten en met de serieuze zaken beginnen.
Lid van de BUB geworden, jongen?

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:48   #4
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Als alle mensen die de communautaire zever beu waren, lid zouden zijn van BUB hadden we meer leden dan alle andere partijen samen, manneke.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:49   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Een zeer verstandige zet van de plaatselijke CD&V, nu hopen dat ze ook nationaal de N-VA laten vallen waardoor de kiesdrempel voor de rest zal zorgen.
Bent u tegenstander van de democratie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:49   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jan Renders van het ACW (linkervleugel vd CD&V) is ook al niet gelukkig met de toetreding van de ultra rechtse liberaal Dedecker tot de kartelpartij NVa. Het beloven nog leuke momenten te worden

Commentaar van Renders :

"Ik aanvaard dit niet gelaten"

De N-VA vormt een kartel met CD&V en binnen CD&V is er ook een belangrijke linkervleugel: de christelijke arbeidersbeweging.
(foto Belga)

ACW-voorzitter Jan Renders (foto) reageert erg geschrokken op de toetreding van de rechtse liberaal Dedecker tot de N-VA.
"Ik aanvaard dat niet gelaten", zegt Renders. "Natuurlijk heb ik me als voorzitter van een sociale beweging niet te bemoeien met wat partijen doen", zegt Renders.
"Maar er zijn wel heel wat ACW-mensen actief en geëngageerd in CD&V en ik ben ervan overtuigd dat zij het niet zullen zien zitten om met iemand als Dedecker samen te werken in een kartel."
Dedeckers extreem-liberale en rechtse standpunten staan volgens Renders haaks op het sociale gedachtengoed van het ACW.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:56   #7
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het lijkt me gewoon logisch dat Dedecker niet zal zetelen in de meerderheid in Oostende
Oud 30 november 2006, 14:12   #8
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Commentaar van Renders :

De N-VA vormt een kartel met CD&V en binnen CD&V is er ook een belangrijke linkervleugel: de christelijke arbeidersbeweging.
(foto Belga)

ACW-voorzitter Jan Renders (foto) reageert erg geschrokken op de toetreding van de rechtse liberaal Dedecker tot de N-VA.
"Ik aanvaard dat niet gelaten", zegt Renders. "Natuurlijk heb ik me als voorzitter van een sociale beweging niet te bemoeien met wat partijen doen", zegt Renders.
"Maar er zijn wel heel wat ACW-mensen actief en geëngageerd in CD&V en ik ben ervan overtuigd dat zij het niet zullen zien zitten om met iemand als Dedecker samen te werken in een kartel."
Dedeckers extreem-liberale en rechtse standpunten staan volgens Renders haaks op het sociale gedachtengoed van het ACW.
Bemoei u dan niet.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:20   #9
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het eerste mag van mij gerust gebeuren (ik ben nooit een tsjevenfan geweest), het tweede betwijfel ik ten zéérste en voor het derde moet je eerst Belgique splitsen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:23   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Als alle mensen die de communautaire zever beu waren, lid zouden zijn van BUB hadden we meer leden dan alle andere partijen samen, manneke.
Als alle mensen die Belgique beu waren dit ook eens politiek mochten uiten in een referendum bestond jouw land misschien niet eens meer.
Oud 30 november 2006, 14:37   #11
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Commentaar van Renders :

De vraag is hoeveel de CD&V zich moet aantrekken van wat het ACW zegt. Veel hebben ze aan die beweging niet gehad nadat ze in 1999 in de oppositie raakten en het ACW zich zeer lang en zeer openlijk afvroeg of ze hun wagon niet beter aan Agalev moesten hangen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:43   #12
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
heeft dat niet eerder iets te maken met de fractietoelages?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:44   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi, maar niet te snel. Zolang Leterme en Vandenbrande in de CDenV blijven, is communautaire rust zeker niet verzekerd.

Dat zou slechts het geval zijn als België opnieuw een unitaire staat wordt met provinciale decentralisatie.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:54   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Mooi, maar niet te snel. Zolang Leterme en Vandenbrande in de CDenV blijven, is communautaire rust zeker niet verzekerd.

Dat zou slechts het geval zijn als België opnieuw een unitaire staat wordt met provinciale decentralisatie.
Je bedoelt: als de Vlamingen niets meer te zeggen zouden hebben en jaknikken en voor de rest zwijgen.
Oud 30 november 2006, 15:27   #15
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je bedoelt: als de Vlamingen niets meer te zeggen zouden hebben en jaknikken en voor de rest zwijgen.
Pff, u vergeet dat de vlamingen dan eindelijk van hun meerderheid gebruik kunnen maken.
Oud 30 november 2006, 15:29   #16
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik ben de communautaire zever beu, maar ik zou nooit lid worden van de BUB, integendeel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Pff, u vergeet dat de vlamingen dan eindelijk van hun meerderheid gebruik kunnen maken.
Of zoals Lode Claes het ongeveer verwoordde: "Een unitair belgië met één man = één stem (én een Vlaamse frontvorming) en belgië spat uiteen binnen 4 jaar."

Laatst gewijzigd door Metternich : 30 november 2006 om 15:31.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 15:34   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kartel breken betekent ook dat de CD&V haar positie in vraag zal moeten stellen. Aldus zal ze niet langer de grootste politieke formatie uitmaken.

Vraag is of de andere vleugel - buiten het ACW - dat wel zal willen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 15:55   #18
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

En 't blijft maar barsten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
CD&V wil gesprek over kartelafspraken

BRUSSEL - De CD&V is zeer bezorgd over de evolutie bij zijn kartelpartner N-VA. Voorzitter Jo Vandeurzen wil daarom een gesprek over de kartelafspraken. Eerder vanmorgen maakten Jean-Marie Dedecker en Bart De Wever op een gezamelijke persconferentie de overstap van het enfant terrible van de Belgische politiek naar de N-VA bekend.
Woensdagavond raakte het nieuws bekend. "De aankondiging was wat later gepland. Maar door omstandigheden hebben we de zaak wat naar voren moeten opschuiven", aldus De Wever. Oorspronkelijk zou het bericht pas volgende week de wereld worden ingestuurd.

CD&V is bezorgd

Dat brengt ook met zich mee dat kartelpartner CD&V pas laat werd ingelicht. Vanmiddag kwam het partijbureau van de CD&V samen om te beraadslagen over de overstap van Dedecker. CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen liet in een reactie aan De Standaard weten ''zeer bezorgd'' te zijn en wil een overleg met de N-VA over de kartelafspraken. In Oostende hebben ze daarop niet gewacht. De CD&V heeft daar het kartel met de N-vA reeds opgezegd.

Eerder liet ACW-voorzitter Jan Renders liet donderdag al duidelijk verstaan niet enthousiast te zijn over de overstap. De Wever van zijn kant gaf aan het gesprek met CD&V te zullen aangaan en is er gerust op dat de ruis van het verhaal de komende dagen zal verdwijnen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 16:00   #19
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

de macht is in de neus van de CD&V geslagen en de N-VA laat eventjes de tanden zien. Conclusie: het kartel begint te wankelen. Wacht tot de onderhandelingen beginnen n�* de verkiezingen.

Nu, als de CD&V nu zijn afspraken breekt in de gemeenteraden zal het niet de beste dag zijn voor de N-VA.

En dat het in Oostende als eerste is, hoeft niet te verbazen. Als ik me niet vergis verloren die hun kans op een zetel voor het Vlaams Parlement door het kartel. Oude zeren blijven spelen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 16:28   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik ben de communautaire zever beu, maar ik zou nooit lid worden van de BUB, integendeel Of zoals Lode Claes het ongeveer verwoordde: "Een unitair belgië met één man = één stem (én een Vlaamse frontvorming) en belgië spat uiteen binnen 4 jaar."
Dan bent u toch een unitarist én Belg, niet?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be