![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() “Velen zijn het contact met hun ziel kwijtgeraakt, omdat ze niet (meer) in het bestaan van de ziel geloven”.
We leven in een maatschappij waarin er geen aandacht meer lijkt te zijn voor het aspect ziel. Was er aanvankelijk nog de kerk die ons (deels) met onze eigen ziel verbond, nu moeten/mogen wij het contact met de ziel zelf maken. Gelukkig zijn er binnen allerlei spirituele stromingen nogal wat handvatten die ons toch in staat stellen het contact met onze ziel te herstellen en omdat wij er zelf mee aan de slag zijn gegaan het ook diep kunnen verankeren. Zonder een goed contact met onze ziel te maken en hebben, kunnen wij geen evenwichtig leven hebben en die mens zijn die aspecten als mededogen en sereniteit hoog hebben. Onze ziel is onze verbinding met het AL. Het is bijzonder te leren ervaren dat juist een goed contact met de ziel en het kosmische ons beter doet aarden in dit aardse bestaan. De ziel is ook ons ge-weten en dit geweten stelt ons in staat ge-wetensvol te leven. Zonder een goed contact met onze ziel, zijn wij ook de ge-wetenlozen die roofbouw plegen op onze planeet en anderen naar het leven staan en ons machtig willen voelen >>>> als louter compensatie voor de leegte die we kunnen ervaren als mens. Het verschil tussen een bezield leven en een leven wat ons jagers naar meer maakt is, dat een bezield leven ons absolute volheid doet ervaren, terwijl een maatschappelijk jagers bestaan ons altijd aan zal zetten tot een streven naar meer om volheid te blijven kunnen ervaren. Maar wat de meeste mensen niet beseffen is dat ze ook geen contact meer kunnen maken met hun ware zelf. In het idee dat wij autonome schepsels zijn begaan we de ene blunder na de andere en gaat het streven naar meer bevrediging van het gevoel van leegte voorop. Het ego is in deze tijd meer ons sturend aspect geworden dan onze ziel Een goed middel om in aanraking met onze ziel te komen is onze angst te passeren. Angst (ego) die als grote tegenhanger van liefde (ziel) nogal impopulair is, zien wij als grote ongewenste indringer in ons be-staan. Angst vormt een soort onzichtbare muur tussen het contact hebben met onze ziel/Goddelijkheid en zal vanwege het vaak on-dragelijke gevoel dat het in ons aanwakkert door het ego als indringer worden geïdentificeerd en uit de weg gegaan willen worden. Het ego met zijn niet te hanteren angst, blokkeren het contact met onze ziel onmiddellijk. Door angst toe te laten, er naar te kijken, je af te vragen wat er nu wezenlijk zo mis gaat of kan gaan, kom je de angst voorbij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Mensen hebben geen (individuele en eeuwige) ziel die het leven op aarde ervaart. Er is alleen ervaring, niks dat het ervaart.
Laatst gewijzigd door Bhairav : 16 december 2006 om 12:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En elke generatie moet de uitdaging durven aangaan de fouten die de jongere generatie maakt te accepteren onder het motto: "Tenslotte zijn wij ook jong geweest." En met de troost dat "die jongeren misschien nog sneller oud worden dan wijzelf, aangezien de samenleving steeds sneller evolueert." Dus volstaat ervaring alleen niet om vooruitgang te boeken. Was dat wel zo, waarom leert een jongere generatie dan niet van de ouderen? Ik herinner me, een heel aantal jaren geleden, toen ikzelf een prille twintiger was - ik ben er vandaag 41. Een gast van een jaar of 16 had zich aangesloten bij een groepje extreem-rechtse skinheads. En in een klein plattelandsdorpje was dat, zeker toen nog, schokkend nieuws. De ouders poogden de jongen tot rede te brengen, wezen hem op de verhalen van zijn grootvader die krijgsgevangen was geweest... maar niks gekort: de jongeman bleef volhouden dat de holocaust in scène was gezet. Totdat op zekere dag zijn vader, in woede ontstoken, hem het pak slaag van zijn leven gaf, hem tot in de auto schopte en linea recta 1000 km oostwaarts reed tot in een Pools dorp dat vandaag Oswiecim heet... ... maar dat onder zijn Duitse naam een archetype is geworden: Auschwitz. Een dag of vier later kwamen vader en zoon weer thuis. Binnen de kortste keren groeide er weer haar op de kale schedel van de jonge kerel, en gaf hij te kennen weer te willen gaan studeren. Vandaag is hij zelf een brave huisvader, en zijn relatie met zijn vader is nog steeds opperbest. Een tijdje geleden had ik een gesprekje met hem. Hij vertelde me dat niet zozeer de aanblik van Auschwitz hem overtuigd had - hoe shockerend hij de confrontatie ook ervoer - maar vooral de woede van zijn vader en de krachtdadigheid waarmee die hem op zijn nummer zette. Uit het gesprek licht ik dit korte fragmentje, voor zover ik het zo letterlijk mogelijk kan reconstrueren: We waren nog geen 200 km ver, toen ik hem smeekte terug naar huis te rijden. Want wist ik veel dat wij naar Auschwitz op weg waren. Maar hij zei geen woord en reed in één ruk naar ginder. We hadden beiden honger en dorst, maar pas nadat hij me aan mijn arm het hele kamp, Birkenau inbegrepen, had rondgesleurd - bijna een hele dag - zocht hij een hotelletje op en gingen we eten. Ik moest hem beloven me van die skinheads te distantiëren. En dat deed ik prompt, niet zozeer o.w.v. de aanblik van Auschwitz, maar in de eerste plek uit respect voor de manier waarop mijn vader optrad. Nee, waarde Bhairav! Ervaring alléén is niét voldoende... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ziel.....is essentie van ons bestaan, verlichting in ons aanwakkeren, mens zijn
Laatst gewijzigd door nubian : 16 december 2006 om 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Partijlid
|
![]() Onlangs, op 12 december, was er nog iets over ziel op Terzake;
Citaat:
...dus een ziel bestaat niet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
D.m.v. gericht toedienen van eenvoudige magnetische pulsen gedurende een bepaalde tijd, was voor een half uur daarna het moreel besef van de proefpersoon gewoon uitgeschakeld! Doet me ook denken aan een docu die ik jaren geleden zag. Eigenlijk was de conclusie ervan: liefde (bijvoorbeeld) is zuiver een chemisch proces in de hersenen. Kan in- en uitgeschakeld worden d.m.v. toedienen van chemo. Experiment: een moederrat is druk in de weer met de verzorging van haar jongen. Eén spuitje, en de moeder beziet haar jongen niet meer, laat ze liggen in de hoek. Een ander spuitje en ze is niet meer van haar kroost weg te slaan! Straffe toebak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() De ziel verstekt ons alle informatie die voor onszelf nodig is. We luisteren hier lang niet altijd naar en sommigen onder ons helemaal niet zelfs, maatschappelijke strebers, of mensen die volledig vanuit hun ratio leven bij voorbeeld. De ziel geeft ons aan wat onze werkelijke behoeften zijn, maar is ook een aangever waar onze grenzen liggen en ons ge-weten; wat is goed, wat is niet goed voor jou of mij.
Tuurlijk kun je je spiegelen in boeken, het Zelf her-kennen dus, zeker wanneer de behoefte er is om een introspectieve groeispurt te maken. Spiegel je je via een boek dan zal datgeen wat “van jou”is in je doorklinken als eigenheid. Boeken lezen om de wijsheid te absorberen, geeft kennis maar deze is werkelijk van geen enkele waarde als je niet in staat bent jezelf te zien. Zoiets van vol in het hoofd maar leeg in het hart en de ziel dus. Steeds vaker besef ik dat de enige relefante kennis die wij kunnen opdoen, de kennis van het zelf is. Zien wij onszelf, dan zien wij alles en het eindeloze projecteren is voor eens en altijd afgelopen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Volledig akkoord nubian.
Maar waarom noem je dat eerst de ziel. Is Zelf niet goed? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Wat een typisch westerse troep lees ik hier toch...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() de vader dwong blijkbaar respect af. de zoon erkende zijn vader als sterk zijnde, tot emotie in staat, in staat om die emotie te tonen en ernaar te handelen en dus respectwaardig.
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maak jij een onderscheid tussen hart en ziel? of hoe zie je dat?
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voorbeeld , psychopaten hebben hersenschade in de linkervoorhoofdskwab . Is dit aangeboren , welnee , als je permanent je inlevingsvermogens die in de linkervoorhoofdskwab liggen onderdrukt uit kwade wil , dan ontwikkelt dat gedeelte niet meer en raakt het beschadigt . Ik vind de ziel de maks ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Gewoon zwak dus. Niet alleen omdat hij zich liet doen, maar ook omdat hij zo'n domme meningen heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() De ziel zwijgt….en kijkt toe hoe het hart de strijd met zichZelf en die ander aangaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar dat is nog geen bewijs dat een ziel bestaat! Trouwens als jullie het hier hebben over een mens en een ziel, willen sommigen hier dan beweren dat wij allemaal tweeledige personen zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je scanfoto's van hersenen bekijkt kijk je wel anders . Dat is kompleet verschillend , alsmede ons persoonlijkheid . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() De ziel is de ware ik, de ziel is hetgene van ons dat niet sterft. De ziel vergeet zelf wie hij is wanneer hij incarneert en vermsmelt met het brein van het lichaam dat hij occupeert.
![]() |