Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2010, 14:57   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Al die cursussen?

Stel u eens voor, je bent werkloos en je wil een gewoon werk zoals metser volgen om aan de slag te gaan.
Niks te hoog gegrepen dacht ik, een doodgewone cursus metsen dus. Nu klik eens samen met mij op het aantal opleidingen dat ze voor u voorzien hebben alvorens je een “volle” metser kan zijn.

Klik; http://bouwopleidingen.vdab.be/adv14.asp en vervolgens op “maak een keuze” en daar ziet u alle opleidingen die u tot een goed einde moet brengen.

Zo indien u nog moed over hebt en daar alle gepasseerd bent zal u een “metser” zijn.
Ik weet niet wie alles zomaar blijft uitsplitsen maar het begint om den duur indrukwekkend belachelijk te worden nietwaar? En duur!

Al die cursussen…is feitelijk 1 cursus!

Verwonderd het nog iemand dat we een eindeloze lijst knelpunt beroepen hebben gekregen?

En dan mag je alleen nog maar metsen hé, begint die aan het dak hebben ze daar nog zo een lijst in petto.
Oud 9 januari 2010, 15:05   #2
kameleon
Minister

Standaard

Dees is wel een toffe opleiding
http://bouwopleidingen.vdab.be/fiche.asp?id=1121

Ze duurt 10 dagen, begint op 16/01/2010 en eindigt op 3/27/2010
Is dit al een stiekeme intelligentietest ?
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 15:09   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Dees is wel een toffe opleiding
http://bouwopleidingen.vdab.be/fiche.asp?id=1121

Ze duurt 10 dagen, begint op 16/01/2010 en eindigt op 3/27/2010
Is dit al een stiekeme intelligentietest ?
Dat is om te kijken of je genoeg geduld hebt voor al de volgende cursussen.
En je moet ze allen doorstaan hé...vooral uw geduld moet dat doorstaan dus.
Oud 9 januari 2010, 15:10   #4
kameleon
Minister

Standaard

In Denderleeuw zijn er dus maar 10 cursusdagen per cursus, maar ze vallen wel allemaal op een zaterdag. Dus je doet er een jaar over om 5 cursussen af te werken.

Weer zo een typisch dikkenekske dat in zijn vrije tijd waarschijnlijk privécursuskes geeft en moet verdienen op de kap van de werklozen
Oud 9 januari 2010, 15:16   #5
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Denderleeuw zijn er dus maar 10 cursusdagen per cursus, maar ze vallen wel allemaal op een zaterdag. Dus je doet er een jaar over om 5 cursussen af te werken.

Weer zo een typisch dikkenekske dat in zijn vrije tijd waarschijnlijk privécursuskes geeft en moet verdienen op de kap van de werklozen
er zijn andere plaatsen genoeg waar je dat op weekdagen kan volgen.
wat is er mis mee om opleidingen ook op zaterdag aan te bieden zodat mensen die al werken die opleiding ook kunnen volgen?
Oud 9 januari 2010, 15:21   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Je schrijft je in, en krijgt dan te horen dat er een wachtlijst is.

Heb ik voorgehad met een opleiding kunststoflassen.
Ik verlaat het school, en na een beetje herbronnen (twijfelen tussen toch verder studeren of gaan werken), schrijf ik me in bij de VDAB, en zie daar een hoop foldertjes staan over opleidingen. Aangezien een deel van mijn basis opleiding lassen was, dacht ik, leuk, een extra opleiding, en schrijf me in.
"Sorry ,maar de opleiding is al volzet, U zal moeten wachten. We zullen U verwittigen."

2 jaar later, ik al lang volop aan't werk, een brief van de VDAB in de bus,
"U kan de door U gekozen opleiding volgen binnen 4 maand, bla bla bla...."

Ondertussen had ik mezelf al wat geprobeerd, en gelezen.
Om het verhaal kort te maken, zonder opleiding heb ik al HDPE waterstofperoxide tanks, PVDF fluorwaterstofkiezelzuur pompwaaiers, PP sierdelen voor een kunstwerk.
Kortom, als je moet vertrouwen op een staatsinstelling, dan kan je net zoals in de Sovjet Unie best eerst beginnen met de cursus wachtrijen.
Oud 9 januari 2010, 16:11   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Met goede cursussen te geven kan je toch gemakkellijk enkele honderde euros per uur verdienen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 16:16   #8
kameleon
Minister

Standaard

Dat is net het grote probleem, iedereen vindt van zichzelf dat ze goed zijn, maar ze zijn de zoveelste onoriginele op geld beluste copycats.
Oud 9 januari 2010, 16:34   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is net het grote probleem, iedereen vindt van zichzelf dat ze goed zijn, maar ze zijn de zoveelste onoriginele op geld beluste copycats.
Dan geeft ge er geen geld aan he ?
Oud 9 januari 2010, 16:36   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dan geeft ge er geen geld aan he ?
over het algemeen moet ge wel betalen als ge u hebt ingeschreven voor een cursus zenne.

er zijn maar weinig lesgevers die werken volgens het 'niet tevreden, geld terug' principe.
Oud 9 januari 2010, 16:40   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
over het algemeen moet ge wel betalen als ge u hebt ingeschreven voor een cursus zenne.

er zijn maar weinig lesgevers die werken volgens het 'niet tevreden, geld terug' principe.
Neen maar meestal weet je op voorhand wel al wie de cursus geeft. In het geval van enkele honderden euros per uur hebben we het hier ook vaker over professionals die al jaren in het vak zitten. Kortom, google brengt dan vaak raad.

En als iemand slechte cursussen geeft, wel, in dat wereldje, gaat zoiets rond als een lopend vuurtje, en is die mens zijne business snel gedaan....

Bij VDAB cursussen zal het wel anders liggen. Ik vermoed dat die dat gewoon in bijberoep doen ?
Oud 9 januari 2010, 16:43   #12
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen maar meestal weet je op voorhand wel al wie de cursus geeft. In het geval van enkele honderden euros per uur hebben we het hier ook vaker over professionals die al jaren in het vak zitten. Kortom, google brengt dan vaak raad.

En als iemand slechte cursussen geeft, wel, in dat wereldje, gaat zoiets rond als een lopend vuurtje, en is die mens zijne business snel gedaan....

Bij VDAB cursussen zal het wel anders liggen. Ik vermoed dat die dat gewoon in bijberoep doen ?
ondertussen heeft hij ze wel verdiend.
en ben jij je geld kwijt.
Oud 9 januari 2010, 16:48   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ondertussen heeft hij ze wel verdiend.
en ben jij je geld kwijt.
een duurzame business is het wel niet dan
Oud 9 januari 2010, 16:56   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Stel u eens voor, je bent werkloos en je wil een gewoon werk zoals metser volgen om aan de slag te gaan.
Niks te hoog gegrepen dacht ik, een doodgewone cursus metsen dus. Nu klik eens samen met mij op het aantal opleidingen dat ze voor u voorzien hebben alvorens je een “volle” metser kan zijn.

Klik; http://bouwopleidingen.vdab.be/adv14.asp en vervolgens op “maak een keuze” en daar ziet u alle opleidingen die u tot een goed einde moet brengen.

Zo indien u nog moed over hebt en daar alle gepasseerd bent zal u een “metser” zijn.
Ik weet niet wie alles zomaar blijft uitsplitsen maar het begint om den duur indrukwekkend belachelijk te worden nietwaar? En duur!

Verwonderd het nog iemand dat we een eindeloze lijst knelpunt beroepen hebben gekregen?

En dan mag je alleen nog maar metsen hé, begint die aan het dak hebben ze daar nog zo een lijst in petto.
Er is gewoon gebrek aan belangstelling om metser te worden. Zie de populatie in de vakscholen. Daar begint het al.
Aannemers zitten niet te wachten op midlifers met een omscholing metser achter de rug. Er zijn voldoende jonge gemotiveerde Oosteuropeanen op de markt die nog zin hebben om hard, misschien wel tijdelijk, te werken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 19:48   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er is gewoon gebrek aan belangstelling om metser te worden. Zie de populatie in de vakscholen. Daar begint het al.
Aannemers zitten niet te wachten op midlifers met een omscholing metser achter de rug. Er zijn voldoende jonge gemotiveerde Oosteuropeanen op de markt die nog zin hebben om hard, misschien wel tijdelijk, te werken.
Ik ben daar deels mee akkoord, anderzijds als je als jonge mens een hoop module's voor u uit ziet verschijnen waaruit je dan soms nog zelf moet kiezen tussen wat wel en wat niet ....is de belangstelling vaak al gedaan nog voor het begonnen is.

90% van al die verschillende cursussen is in principe slechts 1 cursus waar dat allemaal inzat hoor!

Maar nu heb je een attest x (weet ik veel wat) en kom je niet in aanmerking voor werk y , dat er rechtstreeks mee te maken heeft.
Want als de school splits in opleidingen, dan ook de werkgevers.
En om den duur heb je enkel nog half en kwart opgeleide mensen meer.
Oud 9 januari 2010, 20:11   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met goede cursussen te geven kan je toch gemakkellijk enkele honderde euros per uur verdienen.
idd, en daar knelt het schoentje.
Oud 9 januari 2010, 20:26   #17
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik ben daar deels mee akkoord, anderzijds als je als jonge mens een hoop module's voor u uit ziet verschijnen waaruit je dan soms nog zelf moet kiezen tussen wat wel en wat niet ....is de belangstelling vaak al gedaan nog voor het begonnen is.

90% van al die verschillende cursussen is in principe slechts 1 cursus waar dat allemaal inzat hoor!

Maar nu heb je een attest x (weet ik veel wat) en kom je niet in aanmerking voor werk y , dat er rechtstreeks mee te maken heeft.
Want als de school splits in opleidingen, dan ook de werkgevers.
En om den duur heb je enkel nog half en kwart opgeleide mensen meer.
de school of de privè opleidingen doen allen wel hun best om u de basis aan te leren doch bij vele beroepen is het enkel de ervaring waaruit je leert, zeker in het voorbeeld dat u stelt zijnde metser.
ikzelf ben afgestuurd indertijd als schrijnwerker (a2), ik kwam op de werkvloer en ik kon eigenlijk niks (t's te zeggen baserend op mijn schoolse opleiding, ik kluste gelukkig al bij sinds mijn dertien jaar).
het vak zelf heb ik op de werkvloer geleerd.

anderzijds dien ik ook te vermelden dat een diploma of attest totaal overbodig is om aan een job in de bouwsector te geraken, gemotiveerde solicitanen zonder diploma gaat veel meer kansen hebben dan een minder gemotiveerde diploma houdende solicitant.
Oud 9 januari 2010, 20:37   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
de school of de privè opleidingen doen allen wel hun best om u de basis aan te leren doch bij vele beroepen is het enkel de ervaring waaruit je leert, zeker in het voorbeeld dat u stelt zijnde metser.
ikzelf ben afgestuurd indertijd als schrijnwerker (a2), ik kwam op de werkvloer en ik kon eigenlijk niks (t's te zeggen baserend op mijn schoolse opleiding, ik kluste gelukkig al bij sinds mijn dertien jaar).
het vak zelf heb ik op de werkvloer geleerd.

anderzijds dien ik ook te vermelden dat een diploma of attest totaal overbodig is om aan een job in de bouwsector te geraken, gemotiveerde solicitanen zonder diploma gaat veel meer kansen hebben dan een minder gemotiveerde diploma houdende solicitant.
Ja en nee. U hebt al een a2 dus u kan verder.
Maar voor ieder andere nieuwkomer staat er weer een waaier van houtbewerkingen te wachten alvorens hij kan zeggen dat hij een volle schrijnwerker is.
Hij mag het dan nog zo goed kunnen, als hij daar dan weer niet de gepaste diploma's van kan voorleggen zit er dan weer het probleem in bv zijn verloning alleen al.
Je hebt dan ; ongeschoolde arbeider ; geschoolde, geschoolde 2é klasse, 1é klasse, buiten categorie ...zo ongeveer dus.

Ergens onderweg geef je het op hé?
Oud 9 januari 2010, 20:56   #19
delcom
Burgemeester

Standaard

[quote=Mambo;4533975]Ja en nee. U hebt al een a2 dus u kan verder.
Maar voor ieder andere nieuwkomer staat er weer een waaier van houtbewerkingen te wachten alvorens hij kan zeggen dat hij een volle schrijnwerker is.
Hij mag het dan nog zo goed kunnen, als hij daar dan weer niet de gepaste diploma's van kan voorleggen zit er dan weer het probleem in bv zijn verloning alleen al.
Je hebt dan ; ongeschoolde arbeider ; geschoolde, geschoolde 2é klasse, 1 klasse, buiten categorie ...zo ongeveer dus.

Ergens onderweg geef je het op hé?[/QUOTE

daar gaat het net om, nergens waar ik gewerkt heb diende ik mijn diploma voor te leggen (met uitzondering van de opstart van mijn zelfstandige cariere dan).
uw categoriën kloppen redelijk, en wat is er mis met te starten met een loon als ongeschoolde, je kan je steeds weer opwerken.
ik ben na school direct gestart als zelfstandige (in bijberoep welliswaar wegens gebrek aan ervaring), bij mijn eerste baas in de houtbewerking verdiende ik slechts 80% van het toen vastgestelde loon van een ongeschoolde (ik was bij het behalen van mijn diploma nog minderjarig), doch dat deerde mij niet, twee jaar later had ik mij opgewerkt tot verantwoordelijke van het machinepark, magazijn en werkplaats, ik deed er ook nog eens de veiligheidscoördinatie bij (dat opwerken gebeurde stap voor stap door mijn entousiasme en bijscholingen ('s avonds en in het weekend) ging dat alles vrij vlot).
Oud 9 januari 2010, 21:01   #20
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad, de nagel op de kop. In mijn domein, dat van de psychologie, vissen er ook heel veel in dezelfde vijver: psychiaters, huisartsen, psychologen, psychologisch assistenten, bachelors in de toegepaste psychologie, psychotherapeuten, maatschappelijk assistenten, psychiatrisch verpleegkundigen, ergotherapeuten, zorgkundigen, ... .

Elk tracht zoveel mogelijk zijn eigen terrein af te bakenen en te beschermen. Het zijn de universiteiten, hogescholen en andere opleidingsinstituten die enorme rigiditeiten op de arbeidsmarkt creëren met het oog om zelf zoveel mogelijk middelen naar zich toe te trekken.

Het is logisch dat opleiding nodig is voor bepaalde activiteiten. Maar momenteel is het inderdaad naar het belachelijke geëvolueerd. De indruk wordt gecreëerd dat iemand niks kan tenzij hij/zij er eerst een opleiding voor gevolgd heeft, m.a.w. een opgelegde afhankelijkheid van opleidingsinstituten, zeg maar een monopolie op het leren.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be