Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2006, 11:04   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Belgische bevolking.

België neemt kaap van 10,5 miljoen inwoners

Grafiek

Nooit telde ons land meer inwoners. We zijn nu met 10,5 miljoen.

Het rijksregister telde begin dit jaar 10.511.382 inwoners. Dat waren er 65.530 meer dan het jaar voordien. In vergelijking met het millenniumjaar 2000 steeg het aantal inwoners met 2,7 procent. De vrouwen zijn met 223.740 meer en houden het overwicht op de mannen. Toch stijgt het aantal mannen iets sneller dan het aantal vrouwen, een verschil van 0,18 procent.

De vergrijzing laat zich nog niet echt zwaar voelen: het aantal jongeren (tot en met achttien jaar) blijft zowat constant hangen op 2,4 miljoen en overtreft daarmee nog steeds de 1,8 miljoen 65-plussers. Maar die groep senioren stijgt met 5,5 procent wel dubbel zo snel als de globale bevolking sinds 2005.

Het aantal vreemdelingen in ons land zat dit jaar met 870.862 onder de piek van net geen 900.000 niet-Belgen in het referentiejaar 2000.

Die daling heeft vooral te maken met de snel-Belgwet van dat jaar. Sinds 2002 steeg het aantal niet-Belgen overigens weer met 2,8 procent.

De grootste groep vreemdelingen telt het Hoofdstedelijk Gewest: in Brussel is ruim een kwart (26 procent) niet-Belg en de snel-Belgwet bracht daarin nauwelijks verandering. In Vlaanderen is 4,9 procent van de bevolking vreemdeling.

In de top-25 van de steden en gemeenten verandert er helemaal niets, op Mechelen na, dat van de veertiende naar de dertiende plaatst springt, over Elsene heen.

De top-vijf blijft bijgevolg bestaan uit Antwerpen, Gent, Charleroi, Luik en (de relatief kleine gemeente) Brussel.

uit de Standaard 211106

Misschien eens interessant als opfrissing of bevestiging... Men goochelt hier nogal graag met cijfers: dit zou dus "officieel" moeten zijn...
Met betrekking tot het "aantal vreemdelingen" in het land kunnen we ons nu beter een "klein idee" vormen: 900.000 plus diegenen die "Belg geworden zijn" plus illegalen waarvan het aantal niet gekend is.
Het blijft dus toch een beetje gokken, maar dat het niet om een "verwaarloosbare" groep gaat, dat is zeker...

Laatst gewijzigd door andev : 21 november 2006 om 11:05.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 07:51   #2
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

op zo'n cijfers moet je niet fier zijn...
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 09:12   #3
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Sinds 1970 zijn er dus 1 miljoen Belgen bijgekomen (waarvan 650.000 in Vlaanderen), en we hebben in 2006 het bevolkingsaantal bereikt dat door de overheid was vooropgesteld voor 2010.

Is dit zo positief ? Belgie is steeds een zeer dicht bevolkt land geweest, we evolueren nu naar overbevolking met negatieve impact op :
  • Huisvesting : een degelijke huisvesting is een basisrecht, opgenomen in de grondwet. Maar een appartement, huis of bouwgrond wordt totaal onbetaalbaar voor een doorsnee gezin (zelfs tweeverdieners). En de vooruitzichten zijn dat ook in de toekomst deze kost sterk zal blijven stijgen. Deze explosie van de huisvestingskost wordt volgens mij veroorzaakt doordat de vraag naar woningen ietsje groter is dan het aanbod (dus door de bevolkingstoename). Een klein onevenwicht kan een gigantische impact op de prijs hebben
  • Mobiliteit : we zitten in een verkeersinfarct, zeker rond de grote steden. Dit zal enkel maar erger worden.
  • Milieu : we behoren tot de meest vervuilde gebieden ter wereld (waterlopen, lucht, grond). Meer inwoners is meer vervuiling en CO2 uitstoot (vervoer, verwarming, consumptie, ...)
  • Tewerkstelling : er is reeds een grote structurele werkloosheid
  • Mentaliteit : teveel mensen op een te kleine oppervlakte bij elkaar zetten is vragen voor problemen (zie proeven op ratten). We zitten reeds bij de meer misdadige landen ter wereld (met 9,6 moorden per 100.000 inwoners zitten we in vele statistieken bij de top ...)
Deze sterke toename van de bevolking in een klein en dichtbevolkt land lijkt me een zeer grote uitdaging - hoe kan je dit onder controle houden, en beletten dat er teveel negatieve gevolgen komen. Ik ben hier zeer pessimistisch over ...
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 11:53   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Alleen het aantal politici stijgt nog sneller.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 11:56   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Alleen het aantal politici stijgt nog sneller.
Alleen het aantal Onbekwame politici stijgt nog sneller
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 12:38   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ge zou dat eens moeten vergelijken t.o.v het geboorte overschot,

Dus geboortes - sterfgevallen, ... ik denk dat ge aan een wreed raar cijfer gaat komen,

ge gaat dan zien dat die groeicijfers vooral op import van mensen slaat en dus niet op een natuurlijke bevolkingsaangroei...

Als je dan nog eens gaat verdercijferen, dat inwijkelingen uit islamitische of afrikaanse landen dan ook nog eens voor een groter geboortecijfer zorgen, dan moet je geen ginie zijn om te weten dat dit binnen dit en 10 tot 20 jaar tot een totaal scheefgetrokken situatie gaat lijden als er niet voor een gezonde megratiepolitiek gaat gezorgd worden.

In Nederland is het nu al zo dat er meer emigratie dan imigratie aan het komen is, en dat zijn dan vooral autochtonen die vertrekken naar landen als Canada, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika , Noorwegen enz...

M.a.w. de kapitaalkrachtigen, of hoog gestudeerden, bollen het allemaal af, als dit zo doorgaat, is Holland binnen 10 jaar een ontwikkelingsland...

En voor den belziek zal het al nie veel beter zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 14:05   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In België is dat een tautologie.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 14:11   #8
DenMathias
Schepen

Standaard

Dat zien er redelijk normale cijfers uit.

In de meeste Westerse landen ('k had er ooit eens een studie over gezien) zijn er zowat 10% vreemdelingen.
In de meeste Westerse stijgt het aantal ouderen redelijk snel.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:08   #9
araneus
Gouverneur

Standaard

Ik vind het storend dat de bevolking nog steeds groeit. Vlaanderen is nu al één van de meest bevolkte regio's ter wereld, het gaat er dus niet op verbeteren.

In ieder geval, normaal gezien vertrek in 2008 met vrouw en kind, dan komen er weeral 3 plaatskes vrij in Vlaanderen. Ik denk dat er al staan te drummen om mijn plaatske hier in te nemen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:14   #10
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie was die bekwame dan?
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:18   #11
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik vind het storend dat de bevolking nog steeds groeit. Vlaanderen is nu al één van de meest bevolkte regio's ter wereld, het gaat er dus niet op verbeteren.

In ieder geval, normaal gezien vertrek in 2008 met vrouw en kind, dan komen er weeral 3 plaatskes vrij in Vlaanderen. Ik denk dat er al staan te drummen om mijn plaatske hier in te nemen.
Ok dan maak ik er nog drie bij.Wij zitten al aan zes.

Waar ga je naar China?
Schijnt populair te zijn, mijn ex-werkgever deed dit ook met bedrijf en al.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:21   #12
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis Bekijk bericht

Wie was die bekwame dan?

Een volk heeft de politiekers die het verdient !
Oud 22 november 2006, 15:31   #13
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Een onbekwaam politicus is als een zwarte merel
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:33   #14
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een pleonasme.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:38   #15
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een volk heeft de politiekers die het verdient !
--------

Neen beste linkse vriend , wij hebben hebben dat niet.

Bij een objectieve en niet afschuwelijk links gesatureerde media heeft Belgie,...excuseer, Vlaanderen wel de politici die het verdiend.

Rechtse politici !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bob. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:54   #16
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis Bekijk bericht
Ok dan maak ik er nog drie bij.Wij zitten al aan zes.

Waar ga je naar China?
Schijnt populair te zijn, mijn ex-werkgever deed dit ook met bedrijf en al.
Xi'an (prov. Shaanxi)
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 15:57   #17
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht

Wat ga je daar precies doen, in China?

Klinkt wel tof, eens aan de andere kant van de wereldbol gaan wonen
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 16:00   #18
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bob. Bekijk bericht
--------

Neen beste linkse vriend , wij hebben hebben dat niet.

Bij een objectieve en niet afschuwelijk links gesatureerde media heeft Belgie,...excuseer, Vlaanderen wel de politici die het verdiend.

Rechtse politici !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och ja, die "linkse media". De gekende extreem-rechtse mantra wordt weer herhaald. Men hoopt dat als men deze onzin maar genoeg herhaalt, dat de mensen het zullen geloven, niettegenstaande de feiten in de andere richting wijzen. De media zijn hier centrum-rechts, net als bijna overal trouwens. In geen enkel van de grote media wordt het kapitalisme in vraag geseld, alle media gaan uit van het status quo, alle privé-media zijn in handen van liberale ondernamers of rechtse ondernamers. Als Van Thillo en André Leysen (vroeger lid van de Hitlerjugend) links zijn, dan ben ik de kleinzoon van de paus.
Alle ex-journalisten die politiek actief worden, kezen voor rechtse of centrum-rechtse partijen: Ivo Belet, Mark Demesmaecker, Jurgen Verstrepen, Dirk Sterckx, Emiel Goelen, Reddy De Mey, ...
De enige zogezegd "progressieve" krant in Vlaanderen , de Morgen, is sinds het aantreden van Yves Desmedt een "progressieve centrumkrant", geen linkse krant meer (en heeft dan ook haar ondertitel gewijzijgd in "onafhankelijk" dagblad, en de kleur rood vervangen door geel). Wie de Standaard links noemt, heeft nog nooit een artikel van Bart Brinckman of Mia Doornaert gelezen. VTM wordt gecontroleerd door liberalen en Roularta, Westvlaamse kapitalisten en even links als de rechter-kleine teen van Ronald Reagan. De VRT heeft een raad van bestuur die wordt samengesteld volgens de zetelverdeling van het Vlaams Parlement, dus met vooral VB'ers en CD&V-NVA'ers. Links heeft één vierde van de zetels.
De linkse Vlamingen worden niet door de media vertegenwoordigd. Het centrum-rechtse verhaal overheerst. Natuurlijk kan extreem-rechts zich ook genegeerd voelen, maar zij zijn een kleinere groep van de bevolking.

Hoedanook, ik heb nog nooit een deftig argument gelezen op dit forum dat het spookbeeld van de "linkse media" zou moeten staven. Enkel holle frazen en inhoudsloze slogans.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 22 november 2006 om 16:02.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 16:09   #19
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk ook een interpretatie van 8 oktober.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 16:12   #20
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
...

Hoedanook, ik heb nog nooit een deftig argument gelezen op dit forum dat het spookbeeld van de "linkse media" zou moeten staven. Enkel holle frazen en inhoudsloze slogans.
Je hebt gelijk, het gaat voornamelijk om 'onbekwame media' met zijn 'kritische vragen' als een politicus/poltica een microfoon voor zijn neus krijgt. Die onbekwaamheid blijkt ook uit het politieke gehalte van de geciteerde namen: echt geweldige politici dat daar uit voortgekomen zijn. En blijkbaar hebben die knapen al een partijkaart vooraleer ze bij de media komen werken, ik kan het echt niet anders verklaren. En of ze nu links zijn of rechts laat me ijskoud. Ik vind dat ze liegen, verzwijgen etc allemaal op grond van hun partijkaartje dat hun jobje garandeert.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be