Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2006, 14:25   #1
Needles
Burger

Needles's schermafbeelding

Standaard Man naar cel voor besnijdenis van dochter

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...is/index.shtml

Citaat:
Man naar cel voor besnijdenis van dochter

do 02/11/06 - In de Amerikaanse staat Georgia is een man tot tien jaar cel veroordeeld omdat hij de clitoris van zijn dochter met een mes had weggesneden.

Het is de eerste keer dat in de Verenigde Staten een proces wordt gevoerd over de vrouwenbesnijdenis.

De vader is van Ethiopische origine en heeft de ingreep uitgevoerd met een schaar toen zijn dochter twee jaar oud was.
Voor de rechtbank ontkende de vader dat hij iets met de besnijdenis te maken had en beschuldigde hij zijn vrouw. De dochter, nu zeven jaar oud, getuigde echter voor de rechtbank dat ze zich de feiten nog kon herinneren.

De vrouwenbesnijdenis is vooral in Afrika een courante praktijk. In de Verenigde Staten werd het gebruik in 1997 bij wet verboden.
Dit hou je toch niet voor mogelijk!!!

Is dit een "cultureel" - of een "religieus" gegeven?
Oud 2 november 2006, 14:28   #2
Needles
Burger

Standaard meer uitleg...

http://www.notebooks.morgaine-lefaye...gieuze_redenen

Om van te kotsen......
Oud 2 november 2006, 14:36   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Eigenlijk hadden ze hem als bijkomende straf ook mogen besnijden : alles er gewoon af.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:37   #4
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

ziekelijk gedoe gewoon...
Nuja chance dat er nog wat kritische geesten zijn op deze aardbol...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:42   #5
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ziekelijk gedoe gewoon...
Nuja chance dat er nog wat kritische geesten zijn op deze aardbol...
Wat vind je ziekelijk : het besnijden of het veroordelen van de besnijder ?
Oud 2 november 2006, 14:44   #6
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Cynical Ice's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Cynical Ice
Standaard

Citaat:
Bepaalde groepen menen dat de clitoris een man impotent kan maken of hem zelfs kan doden tijdens de geslachtsgemeenschap. Dit komt onder andere voor bij de Mossi uit Burkina Faso en de Bambara uit Mali.

Ik heb hier echt geen woorden voor ...
Cynical Ice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:48   #7
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Wat vind je ziekelijk : het besnijden of het veroordelen van de besnijder ?
Geertje toch...

Het besnijden natuurlijk maar evenwel het feit dat men deze man dat in het hoofd heeft gestoken dat het normaal is!

Ziekelijk!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 14:53   #8
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Geertje toch...

Het besnijden natuurlijk maar evenwel het feit dat men deze man dat in het hoofd heeft gestoken dat het normaal is!

Ziekelijk!
't Was maar om zeker te zijn. Er zijn nu eenmaal mensen die dit wel normaal vinden. Bvb. in Soedan is 90 % van de vrouwen besneden.
Oud 2 november 2006, 14:54   #9
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Needles Bekijk bericht
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...is/index.shtml

Dit hou je toch niet voor mogelijk!!!

Verschrikkelijk gewoon....

Maar is dat niet cultuurgebonden? Was het religieus deden ze het dan niet bij alle meisjes zoals het besnijden van jongetjes bij de moslims?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 15:18   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het is een pre-islamitisch afrikaans gebruik dat hoofdzakelijk nu nog wordt toegepast door islamitische afrikanen. Lees het boek "Mijn Vrijheid" van Ayaan Hirsi Ali er op na waarin ze daar duidelijk over verteld.

Ik vind het raar dat die vader het zou gedaan hebben, vermits het een vrouwenmaterie is.
In Ayaan's geval is het dankzij haar grootmoeder (vader was tegen, moeder ook) dat zij en haar zus op een gegeven ogenblik werden besneden middels afknippen van clitoris en binnenste schaamlippen.

Maar het zijn dus de vrouwen die dat willen, daarom vind ik het nogal een raar verhaal hierboven.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 16:46   #11
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Needles Bekijk bericht

religie is een cultureel fenomeen
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:21   #12
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind het raar dat die vader het zou gedaan hebben, vermits het een vrouwenmaterie is.
Ik vind dat ook raar. Temeer omdat de man hardnekkig ontkent en zijn vrouw ervan beschuldigt - zo hoorde ik zonet op het vrt-journaal. En de aanklacht is gebaseerd op de getuigenis van een 7-jarige die de "ingreep" als 2-jarige ondergaan heeft. Hoe betrouwbaar is zo'n getuigenis? Hoe voorzichtig dient met het woord van een getraumatiseerd kind worden omgegaan?

Verder ben ik het ook eens met de stelling dat vrouwenbesnijdenis weinig met de islam vandoen heeft.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:34   #13
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een pre-islamitisch afrikaans gebruik dat hoofdzakelijk nu nog wordt toegepast door islamitische afrikanen. Lees het boek "Mijn Vrijheid" van Ayaan Hirsi Ali er op na waarin ze daar duidelijk over verteld.

In Ayaan's geval is het dankzij haar grootmoeder (vader was tegen, moeder ook) dat zij en haar zus op een gegeven ogenblik werden besneden middels afknippen van clitoris en binnenste schaamlippen.

Maar het zijn dus de vrouwen die dat willen, daarom vind ik het nogal een raar verhaal hierboven.
Het exciseren van vrouwen is niet verplicht gesteld door Mohammed, maar wel toegestaan. Zodoende is het onmogelijk van deze praktijk uit te roeien in de mohammedaanse wereld: niemand kan, mag, durft ingaan tegen de uitspraken van Mohammed.

Toen hem erom gevraagd werd zei hij: doe maar, maar snij niet te diep. Dat "niet te diep" wordt in vele gevallen geïnterpreteerd als niet zo diep dat een bevruchting langs natuurlijke wijze niet meer mogelijk zou zijn. Clitoris en zelfs de schaamlippen mogen wel weggesneden worden.
Oud 2 november 2006, 18:38   #14
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een pre-islamitisch afrikaans gebruik dat hoofdzakelijk nu nog wordt toegepast door islamitische afrikanen.
Circeje, ben je daar weer met die leugen! Het wordt (jammer genoeg) ook vandaag nog toegepast bij ALLE godsdiensten/religies in Afrika: van christenen, tot joden, moslims en animisten. De extreemste vorm van besnijdenis (de faraonische besnijdenis, waarbij de volledige clitoris en schaamlippen worden weggesneden en de vaginale opening grotendeels wordt dichtgenaaid) komt voornamelijk voor in de hoorn van Afrika (Soedan, Eritrea, Ethiopië). En ook in die hoorn van Afrika wonen talrijke christenen (ongeveer de helft van de bevolking in Eritrea en Ethiopië) en ook bij hen worden veel vrouwen dus nog besneden. Met het blijven focussen op de Islam mbt vrouwenbesnijdenis bewijs je de slachtoffers ervan echt geen dienst. Maar dat heb ik je - tevergeefs - elders al eens aan het verstand proberen brengen.

Laatst gewijzigd door Edina : 2 november 2006 om 18:39.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:39   #15
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik vind dat ook raar. Temeer omdat de man hardnekkig ontkent en zijn vrouw ervan beschuldigt - zo hoorde ik zonet op het vrt-journaal. En de aanklacht is gebaseerd op de getuigenis van een 7-jarige die de "ingreep" als 2-jarige ondergaan heeft. Hoe betrouwbaar is zo'n getuigenis? Hoe voorzichtig dient met het woord van een getraumatiseerd kind worden omgegaan?

Verder ben ik het ook eens met de stelling dat vrouwenbesnijdenis weinig met de islam vandoen heeft.
Over dat laatste had ik het hierboven.

Uit literatuur en eigen gesprekken met de locale mannelijke bevolking heb ik geleerd dat de genitale mutilatie van meisjes inderdaad een exclusieve vrouwenaangelegenheide is, waar een locale man zich niet tegen durft te verzetten, ook niet juridisch wegens de uitspraak van Mohammed.

Onderhavig voorval speelt zich af in de Vrije Wereld kan de vader zich echter niet onttrekken van zijn verantwoordelijkheid door beroep te doen op een of andere obscure hadiet.
Oud 2 november 2006, 18:52   #16
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Het exciseren van vrouwen is niet verplicht gesteld door Mohammed, maar wel toegestaan. Zodoende is het onmogelijk van deze praktijk uit te roeien in de mohammedaanse wereld: niemand kan, mag, durft ingaan tegen de uitspraken van Mohammed.
Dat de religieuze betekenis die sommige(!) moslims eraan geven een extra moeilijkheid is bij het bestrijden ervan staat buiten kijf, maar dat is alles behalve de enige te overwinnen moeilijkheid. Indien dat niet het geval was zouden besnijdenissen bij niet-moslims al lang tot het verleden behoren. Wat dus verre van het geval is!!!

Voor alle duidelijkheid: de meerderheid van de moslims kent het gebruik niet en heeft het ook nooit gekend. Nota bene ook de meest fundamentalistische moslimlanden zoals Afghanistan, Pakistan, Iran en Saoedi-Arabië kennen het niet. En ook bijvoorbeeld in Marokko wordt het niet toegepast.

En bovendien is die hadith waarover jij spreekt betwist. Hij wordt dus niet door alle moslims aanvaard (en door de meerderheid dus niet). Aangezien vrouwenbesnijdenis zoals je zegt bovendien niet verplicht is volgens die hadith, wordt trouwens ook niet ingegaan tegen de uitspraken van Mohammed door het niet te doen. Dat is dan ook juist één van de argumenten die worden gebruikt door moslims die er tegen strijden!!!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 19:05   #17
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het heel verdacht dat die man daarvoor veroordeeld is. Zeker als je weet dat de moeder beweert pas na 2 jaar gemerkt te hebben dat haar dochter was besneden (bron). Die man zegt dat hij het niet heeft gedaan, zijn dochter (die toen slechts 2 jaar oud was) zegt van wel... and that's it. Ik dacht dat men tegenwoordig bewijzen nodig had alvorens iemand te veroordelen.
Oud 2 november 2006, 20:07   #18
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik vind het heel verdacht dat die man daarvoor veroordeeld is. Zeker als je weet dat de moeder beweert pas na 2 jaar gemerkt te hebben dat haar dochter was besneden (bron). Die man zegt dat hij het niet heeft gedaan, zijn dochter (die toen slechts 2 jaar oud was) zegt van wel... and that's it. Ik dacht dat men tegenwoordig bewijzen nodig had alvorens iemand te veroordelen.
Inderdaad, zeer vreemd.
Normaalgezien is vrouwenbesnijdenis een vrouwenzaak, het slachtoffer herinnert zich alles, ookal was ze maar 2 jaar en is er al 5 jaar verstreken ondertussen. En hoe kun je nu zoiets als moeder pas na 2 jaar merken ?!
Oud 2 november 2006, 20:09   #19
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat de religieuze betekenis die sommige(!) moslims eraan geven een extra moeilijkheid is bij het bestrijden ervan staat buiten kijf, maar dat is alles behalve de enige te overwinnen moeilijkheid. Indien dat niet het geval was zouden besnijdenissen bij niet-moslims al lang tot het verleden behoren. Wat dus verre van het geval is!!!

Voor alle duidelijkheid: de meerderheid van de moslims kent het gebruik niet en heeft het ook nooit gekend. Nota bene ook de meest fundamentalistische moslimlanden zoals Afghanistan, Pakistan, Iran en Saoedi-Arabië kennen het niet. En ook bijvoorbeeld in Marokko wordt het niet toegepast.

En bovendien is die hadith waarover jij spreekt betwist. Hij wordt dus niet door alle moslims aanvaard (en door de meerderheid dus niet). Aangezien vrouwenbesnijdenis zoals je zegt bovendien niet verplicht is volgens die hadith, wordt trouwens ook niet ingegaan tegen de uitspraken van Mohammed door het niet te doen. Dat is dan ook juist één van de argumenten die worden gebruikt door moslims die er tegen strijden!!!
De indruk wordt steeds gewekt dat het niet alleen in mohammedaanse middens wordt toegepast, maar ook in christelijke en animistische. De documentatie die her en der over het probleem bestaat duidt toch wel overwegend in de richting van de mohammedaanse bevolking in de landen waar het gebruik bestaat.

In Afrika zou het gebruik nog bestaan in maar liefst 28 landen. Mijn ervaringen zijn eerder beperkt: Senegal, Burkina Faso, Somalië, en Egypte, maar telkens was het wel in mohammedaanse middens.

Officiële onderzoekers zijn zeer terughoudend om het probleem te koppelen aan een religie.

De WHO heeft in het begin van deze eeuw een studie ondernomen in enkele probleemlanden: Burkina Faso, Ghana, Kenya, Nigeria, Senegal, and Sudan. De gepubliceerde gegevens werden wel gemaskerd om de "etniciteit" van de slachtoffers niet vrij te geven, maar volgende globale cijfers geven een bepaalde indicatie (het percentage "moslim" werd uit het CIA factbook gehaald, het percentage Female Genital Mutilation komt uit de publieke gegevens van het rapport op http://www.who.int/reproductive-health/fgm/ )

De "sampling" bevatte ongeveer 28.000 gevallen.

94% moslim 79% FGM: Senegal
70% moslim 82% FGM: Sudan
50% moslim 88% FGM: Nigeria
50% moslim 81% FGM: Burkina Faso
16% moslim 40% FGM: Ghana
10% moslim 60% FGM: Kenya

Er lijkt dus wel een zekere correlatie te bestaan tussen het aantal moslims en het voorkomen van genitale mutilatie. Daar de WHO niet de plaats van de onderzoekscentra mededeelde kan men voor plaatsen waar de moslims een kleine minderheid vormen misschien tot verkeerde conclusies komen?

Verdere aanwijzingen kan men vinden in de Vrije Wereld, waar het probleem duidelijk geïmporteerd werd door mensen uit de mohammedaanse wereld.

Female Genital Mutilation in North America & Europe
...
This operation is occasionally performed on children of immigrants from some Muslim countries of the Middle East, Africa, Indonesia and other Muslim countries in Asia. It is seen by some of its supporters as a religious duty, social custom, and/or a necessary operation for health reasons. It is criticized by those in opposition as a cruel mutilation of a young girl in order to reduce her sexual response after puberty.
(bron: http://www.religioustolerance.org/fem_cira.htm )

Nog een indicatie van het feit dat het probleem er vooral een is van de mohammedaanse wereld is dat er wetgeving rond FGM bestaat in landen waar de mohammedaanse leer een grote impact heeft op de samenleving:

Burkina Faso
Central African Republic
Côte d'Ivoire
Djibouti
Egypt
Ghana
Guinea
Indonesia
Nigeria
Senegal
Somalia
Tanzania
Togo
Uganda
(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Female_genital_cutting )

Dat men de obscure hadiet niet zo maar terzijde kan schuiven blijkt uit volgende recente gerechtelijke uitspraken:

Mohammed Sayyed Tantawi, head of the al-Azhar Islamic Institute has stated that the practice is un-Islamic. The Health Minister of Egypt, Ismail Sallam, announced the ban on FGM in 1996-JUL. This was upheld by a junior administrative court in Cairo.
Sheik Youssef Badri, a Muslim fundamentalist, took the health minister to court. In 1997-JUN, an Egyptian court overturned the country's ban on FGM. Eight Muslim scholars and doctors had testified that the ban exceeded the government's authority and violated the legal rights of the medical profession. Sheik Youssef Badri commented: "[Female] circumcision is Islamic; the court has said that the ban violated religious law. There's nothing which says circumcision is a crime, but the Egyptians came along and said that Islam is a crime."

Fatwas are published opinions by Muslim religious scholars. They are non-binding in law. But Muslim believers are expected to follow them. In Egypt, a number of Fatwas have been issued by the influential Egyptian Fatwa Committee on FGM:
- 1949-MAY-28: They decided that it is not a sin to reject female circumcision.
- 1951-JUN-23: They stated that female circumcision is desirable because it curbs "nature" (i.e. sexual drive among women). It stated that medical concerns over the practice are irrelevant.
- 1981-JAN-29: The Great Sheikh of Al-Azhar (the most famous University of the Islamic World) stated that parents must follow the lessons of Mohammed and not listen to medical authorities because the latter often change their minds. Parents must do their duty and have their daughters circumcised.
(bron: http://www.religioustolerance.org/fem_cirm.htm )

---

Tenslotte: het is niet door te weigeren het probleem te benoemen dat men het uit de wereld zal helpen.
Oud 3 november 2006, 13:03   #20
Needles
Burger

Standaard

Citaat:

Never mind wie het gedaan heeft. Het is een gruwelijk feit dat dit nog altijd uitgevoerd wordt.
Ik had ook, een fractie van een seconde, de bedenking ofdat een 2 jarige dit zou herinneren. Maar die gedacht wordt volledig weggeblazen door het gruwelijk feit zelf: het meisje is verminkt.
Als je dan leest dat meeste van die verminkingen dan nog in erbarmelijke toestanden worden uitgevoerd???
Soms vraag ik me af welk nut al die ontwikkelingshulp nog heeft.
Met alle respect voor al die mensen die met volle moed en zuiver idealisme de ziel uit lijf werken.
Soms heb je de indruk dat de "hulp" wel aanvaard wordt, maar dat sommige stammen "ontwikkeling" naast zich neerleggen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be