Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2002, 15:13   #1
bartje
Minister-President

Standaard

Daar ben ik nu eens niet mee akkoord, dat er op de lijsten om beurt een vrouw en man moet staan. Velen zullen daar de boot missen alhoewel ze pakken meer bekwaam zijn! Trouwens er zullen nu véél vrouwen op de lijst staan maar dat hen zich an sich niet kan schelen. Waarom moet dit veranderen? Het is toch goed zoals het nu was 1/3 vrouwen is al meer dan genoeg? We hebben dit natuurlijk ook weer te danken aan de groenen die dit geëist hebben.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 17:23   #2
S.A.V.E.R.
Vreemdeling

Standaard

Een vrouw moet wel evenveel kansen krijgen.
de meest bekwame personen bovenaan. En als dat nu een vrouw is, dan moet die vrouw bovenaan staan. Anders werk je incompetentie en discriminatie in de hand.
S.A.V.E.R. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 17:37   #3
bartje
Minister-President

Standaard

Volledig akkoord SAVER, maar waarom moest dit aangepast worden. Bovenaan zetten ze de bekwaamsten, en of dit nu een man of vrouw is maakt me niets uit, en is er een meerderheid aan bekwamen bij vrouwen dan lijkt het me logisch dat die de meerderheid op de lijst vertegenwoordigen.
Oud 2 oktober 2002, 06:59   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Het is een vorm van mannendiscriminatie, op basis van geslacht.
Totaal arbitrair.
Even verwerpelijk als discriminatie op basis van
  • huidskleur
    afkomst
    sexuele voorkeur
    .........

Verschrikkelijk gewoon
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2002, 09:29   #5
bartje
Minister-President

Standaard

OK Ik heb me hier misschien een beetje verkeerd uitgedrukt. LAat het héél duidelijk zijn: ik heb er niets op tegen dat er véél vrouwen op de lijsten staan integendeel zelfs.

Voorbeeld als een lijst uit 21 personen bestaat zou ik er geen probleem mee hebben als die lijst uit bv 15 vrouwen bestaat die zich er dan ook compleet voor inzetten met de nodige bekwaamheid.

Maar dat ritsprincipe zal zeker nog voor de nodige problemen zorgen want er zijn partijen die nu al met moeite aan 1/3 vrouwen geraken. En waarom, de politiek is nog altijd overwegend een mannenberoep, dit zou mogen veranderen maar toch niet al te drastisch hé.

Maar nogmaals ik heb helemaal NIETS tegen véél vrouwen op de lijsten!!!!
Oud 5 oktober 2002, 21:07   #6
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Als de politici het nodig vinden dat er evenveel mannen als vrouwen op de lijsten staan dan is het evenzeer nodig dat er evenveel ouderen als jongeren, evenveel homo's als hetero's, evenveel gelovigen als ongelovigen, evenveel mensen met auto als zonder auto, evenveel .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....................met een kletskop als met haar op hun hoofd op de lijsten staan.
Als die dan ook nog bekwaam zijn dan is dat een prettig maar wel onbelangrijk detail.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2002, 21:31   #7
amexx
Schepen

Standaard

Binnenkort moeten er evenveel allochtonen als autochtonen op de lijsten staan! De manier om het vlaams blok zeer moeilijk te maken.
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2002, 21:47   #8
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Verkiezingen op zich zijn al belachelijk, dus is de lijstvorming dat uiteraard ook. Uit kwantiteit (stemmenaantal) kan nooit kwaliteit (autoriteit) volgen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2002, 21:56   #9
merel
Gouverneur

merel's schermafbeelding

Standaard

Als ik het verkeerd voor heb, dan moet je me verbeteren. Maar ik dacht niet dat het ritssysteem verplicht is voor de komende verkiezingen. Volgens mij is de voorwaarde dat er bij de eerste 3 plaatsen een vrouw moet staan. Dus zijn er verschillende combinaties mogelijk:
man-vrouw-man; man-man-vrouw; vrouw-man-man; vrouw-vrouw-man; vrouw-man-vrouw; man-vrouw-vrouw.
merel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2002, 13:39   #10
bartje
Minister-President

Standaard

Merel je hebt gelijk, binnen de eerste 3 moet er een vrouw zijn of één man.
Oud 7 oktober 2002, 14:34   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Kunt u dat eens even verduidelijken, Guderian?
Oud 7 oktober 2002, 18:40   #12
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Zeg, straks moeten er zelfs nog evenveel bekwame als onbekwame politici op een lijst staan. Dat krijgen ze echter nooit voor elkaar.

(Supperstaaf nog even bedankt voor je commentaar.)
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 13:48   #13
Kikki
Vreemdeling

Kikki's schermafbeelding

Standaard

Ik ga akkoord dat dit systeem ook geen goede oplossing is.
Dit is een positieve discriminatie voor de vrouwen.
Het is nog steeds zo dat er meer mannen dan vrouwen geïnteresseerd
zijn in politiek, nu worden de mannen echt achteruitgestoken én
hebben een aantal partijen moeilijkheden om geschikte kandidaten
te vinden.

Als vrouw vind ik dit systeem zeer onrechtvaardig
Kikki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 13:48   #14
Kikki
Vreemdeling

Kikki's schermafbeelding

Standaard

Guderian schrijft: 'Verkiezingen op zich zijn al belachelijk, dus is de lijstvorming dat uiteraard ook. Uit kwantiteit (stemmenaantal) kan nooit kwaliteit (autoriteit) volgen.'

Dit vind ik persoonlijk een gevaarlijke stelling.
Verkiezingen moeten er zijn in een democratie.
En waarom zou er uit een lijst met zoveel kandidaten geen valable mensen kunnen komen?!
Onderschat je medemensen niet he! Noch de kiezers, noch de politici!
Kikki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 14:06   #15
Gilles
Vreemdeling

Gilles's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gilles
Standaard

Op zich heb ik niks tegen dat verplichte aantal vrouwen op de lijst, maar denk eens verder, binnenkort verplicht men de partijen om minstens één homosexueel op de lijst te zetten, dan één rolstoelpatiënt , ...

En wie is hier de dupe van, juist, de jonge en onervaren politici die zeer veel geld moeten hebben om een enorme campagne op te starten of die zeer goed moeten zijn in bazenpoeperij anders zullen ze nooit op een verkiesbare plaats geraken.
Oud 17 oktober 2002, 17:29   #16
Björn
Vreemdeling

Björn's schermafbeelding

Standaard

Er zullen volgens mij ook heel wat interne discussies gehouden worden bij
alle partijen...het grote voorbeeld is dat gekibbel binnen de VLD.
Wie komt er nu na Verhofstadt? Het gekibbel is nu al aan de gang, dus dat belooft...
Oud 22 oktober 2002, 10:57   #17
bartje
Minister-President

Standaard

idd Bjorn en ik moet als liberaal zeggen dat ik dit gekibbel betreur. Je hebt trouwens een mooi onderschrift, iets wat van mij ook van toepassing is. Hoe ze het daar zullen oplossen, ik weet het echt niet.

Politiek het is gewoon een microbe die je te pakken hebt die je niet los kunt laten.
Oud 22 oktober 2002, 20:15   #18
Björn
Vreemdeling

Björn's schermafbeelding

Standaard

Het zou mij geen moer kunnen schelen wie op welke plaats sta op de lijst...ik ben er steevast van overtuigd dat als de burger jouw bolletje wil kleuren, hij die ook zal zoeken totdat hij je vindt...

Waar ik wel absoluut tegen ben, dat is het feit dat er zoveel percentage (1/3 als ik me niet vergis) vrouwen op je lijst moet staan. Zolang die vrouwen, en neem me niet kwalijk als ik iemands mening eens herhaal, maar bekwaam zijn is er geen geurtje te bespeuren.

Ik zelf kan getuigen dat bij het kiezen van een bestuur dat dit 1/3-systeem heeft toegepast, gewoon de vrouwelijke kandidaten heeft opgenomen om de simpele redenen er niet genoeg vrouwelijke kandidaten waren. Daar kan ik me nog een klein gedeelte in vinden, maar wat is het resultaat? Een deel van deze vrouwelijke bestuursleden zijn op bestuursvergaderingen nog stiller dan een dode muis. Nooit hebben die een mening, nooit streven ze voor iets, nooit tonen ze ook maar enig interesse...Geef nu toe, is dit systeem dan wel nog te verantwoorden? Hoewel het tegenstrijdig is ben ik wel voor emancipatie, ik wil geen verkeerde indruk geven...

Grtz,

Bjorn
Oud 22 oktober 2002, 21:30   #19
Bolter
Gouverneur

Standaard

Ritssystemen, misschien wel handig....
Sneller dan knopen trouwens.

Maar in de politiek...
Op deze maatregel stond ik echt niet te wachten.

Nu wordt men, en dan vooral op het lokale niveau, verplicht om mensen op de lijst te plaatsen die eigenlijk niet echt overtuigd zijn van hun beslissing om de stap te zetten.
Velen worden na langdurig aandringen van kennissen, die op zoek zijn naar kandidaten, overhaald om "het" dan toch maar te doen.

Wat mij veel meer ambeteert is de strijd die zich afspeelt binnen elke partij om toch maar de beste plaats op de lijst in te nemen.
Dit komt de interne werking van de verschillende partijen zeker niet ten goede.

Daarom dit nieuwe idee rond lijstvorming dat vooral toepasbaar is waar electronisch wordt gestemd.

"Het rollend stemscherm"

1) de lijststem verdwijnt
2) de lijst wordt alfabetisch opgesteld
3) vanaf het moment dat iemand op een bepaalde lijst z'n stem uitgebracht heeft verschuiven de plaatsen in die zin dat de eerste op de lijst verschuift naar de laatste plaats waardoor de anderen één plaatsje naar voor schuiven
4) De volgende die de lijst aanklikt krijgt dan de nieuwe volgorde. Als deze zijn stem uitbrengt voltrekt zich hetzelfde scenario.
Alzo komt elke kandidaat op elke plaats terecht.

Men verhindert dan elke discussie over lijstvorming en de stemming wordt alleszins democratischer. Iedereen strijdt dan immers met gelijke wapens.
Misschien kan men met zulk systeem ook meer mensen overtuigen om een stap in de politiek te zetten, vrouwen incluis.
Al met al komt dit ook geloofwaardiger over bij de burger.

De grote kannonnen zullen waarschijnlijk dit systeem liever niet willen toepassen.

Het is dan ook maar een idee.....
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2002, 22:40   #20
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Ik zie dat je geen ervaring hebt met politieke partijen. Je gaat er van uit dat daar op een democratische manier de lijsten worden gemaakt maar dat is een reuzegrote vergissing. Dat gaat daar aan toe zoals op een bedrijf: er is een bestaande hierarchie en de sterksten bepalen hoe het gaat. Trouwens, politieke partijen ZIJN eigenlijk bedrijven. U dacht toch niet dat het daar om ideologie ging?
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be