![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die me de absolute noodzaak voor een kiesdrempel wilde vertellen.
Zelfs de meerderheidspartijen komen niet veel verder dan "we moeten die versnippering toch tegengaan nietwaar?", alsof de Zeven Plagen van Egypte ons tegelijk op de huid zullen vallen als we géén kiesdrempel invoeren. Bij mijn weten is zo'n kiesdrempel compleet overbodig. Als we kijken naar de toestand die we hadden voor de kiesdrempel, ging zo'n goeie 95% van de stemmen naar amper zes partijen: -VLD -CD&V -SP.A -VU -VB -Agalev Slechts drie van die partijen zijn echte grootmachten, dus waar ligt het probleem? Moet men met tien partijen een regering vormen zoals in sommige ons omringende landen gebeurt (Italië bv.)? Is alle politieke stabiliteit zoek en versplinteren de partijen aan snel tempo? Helemaal niet. Sinds WOII zijn er maar drie nieuwe partijen ontstaan (VU, VB en Agalev) die nog steeds bestaan, dus het electoraal systeem zuivert sowieso onleefbare partijen ongenadig weg. Wat is dan het nut van een kiesdrempel? Dat we naar een twee- of driepartijenstelsel evolueren waarin de meerderheid van de kiezers met tegenzin zijn bolletje kleurt omdat hij moet kiezen tussen pest en cholera? Is het beter voor de democratie als kleine themapartijen zoals Agalev en N-VA worden doodgedrukt en alles opgaat in haast kleurloze massapartijen zoals de SP.A en de VLD? Ik denk alvast van niet, maar wie een andere mening is toegedaan, graag uw argumenten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Er waren zes partijen van betekenis, dat is waar. Maar tot voor "zwarte zondag" in '91, was de CVP veruit de grootste. In '99 waren de stemmen meer verdeeld over de verschillende partijen. De verschillende partijen onderling waren niet zoveel groter of kleiner dan de andere partijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Wat vooral mijn punt is, ook zonder kiesdrempel bleef ons politieke landschap relatief overzichtelijk.
De grote naoorlogse partijen bleven allen intact en amper drie nieuwe partijen van belang ontstonden op een halve eeuw tijd. Waarom is er nu opeens dan een kiesdrempel nodig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben tegen de kiesdrempel !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() waarom dat dat nodig was? heel eenvoudig: de grote partijen willen steeds meer stemmen, ze hebben nu eens een legale manier gevonden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reken maar dat ik ertegen ben!
Het is de meest ondemocratische wet in jaren omdat ze uitsluitend bedoeld is nog maar eens een deel van het volk uit te sluiten terwille van het pure eigenbelang van de huidige machthebbers. Al eens gedacht aan het promoten van bindende referenda op volksinitiatief? Op die manier konden we zo'n wetten zelfs opnieuw afschaffen. Door de makers van zo'n strontwetten weg te stemmen hebben we immers hun wetten zelf nog niet weg.
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vergelijk het aantal stemmen maar eens van in 1958 ging 82% van de stemmen nog naar de 2 grootste partijen nu is dat nog amper 28% . In 58 komen er 7 partijen op in 99' zijn dat er al 53 . In 58 waren er 3 partijen met meer dan 10 zetels in 99 waren er 10 partijen met 10 of meer zetels. (alle cijfers van de kamer) Je kan de evolutie mooi volgen elke verkiezingen komen er meer partijen en elke verkiezingen komen er meer partijen die zetels halen. http://www.vub.ac.be/belgianelections/Browser.html PS:95% van de stemmen naar 6 partijen? De 6 grootste partijen van belgie komen nog niet aan 70% . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En daarom moeten volgens u partijen verdwijnen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
Maar de toename van het aantal partijen in de Kamer komt enkel en alleen door de opsplitsing van de drie grote partijen in een Vlaamse en een Franstalige partij. Daarnaast zijn Agalev/Ecolo en Vlaams Blok erbij gekomen, maar die zitten nu toch ook al 20 jaar in de Kamer. Wat dan nu ineens de reden is voor een kiesdrempel, mag jij me uitleggen. Citaat:
Trouwens, dit jaar waren er ondanks de kiesdrempel toch nog 10 partijen die zetels haalden. Wat is dan de zin van deze maatregel? Maar nogmaals, deze verhalen spelen allemaal niet op Vlaams niveau. Daar zijn er maar 7 partijen die zetels halen (6 serieuze en een UF dat toch nooit meer dan 1 zetel haalt) en gelden al deze argumenten dus niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ik denk dat het voordeel van een kiesdrempel vooral monetair kan uitgedrukt worden voor de meerderheidspartijen omdat hun dotaties afhangen van het aantal stemmen. Ben niet 100% zeker, misschien kan iemand confirmeren?
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() TomB, ik geloof dat de dotaties voor partijen inderdaad afhangen van het aantal stemmen of toch het aantal zetels dat ze halen.
Aangezien de kiesdrempel als enig resultaat oplevert dat de grote partijen meer zetels krijgen dan ze verdienen heb je gelijk.
![]() |
![]() |
#13 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk wel dat dat nu een beetje verandert is (naar aanleiding met agalev die heel hun dotatie kwijtwaren) hoe precies weet ik niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() voorstanders zitten alleen bij de grote partijen. Dat zegt genoeg.
eigen belang eerst
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar de rest van de tijd was er steeds een regering met 4 partijen of 2 families. Citaat:
Overigens, als de kiezers bepalen dat ze niet meer allemaal op de grote partijen stemmen maar meer hun stemmen verdelen, is dat ook een signaal aan die grote partijen dat ze hun werk niet goed doen. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() WEG MET DE KIESDREMPELS !
EN WEG MET DE VERKEERSDREMPELS ! ze zijn alléén maar goed om de spoilers van uwe verlaagde auto naar de zak te helpen ! ![]() ![]()
![]() |
#18 |
|
![]() Voila van de kiesdrempel naar de verkeersdrempel. Er zijn geen drempels meer.
Ergert ge U der ook zo aan ice man ? Ik ook. 'k hem nochtans gene lage spoiler. Ik zit redelijk hoog altijd. Ik erger mij vooral aan de verkeersvervuiling die drempels met zich meebrengen. Altijd afremmen (tot daar toe) maar na de drempel moet ge terug optrekken van 20 km/uur naar 50 of zo. En wanneer vervuilt een auto het meeste Agalev ????? Just as hem aan het optrekken is. Gewoon zinloos en in feite zou Agalev vierkant tegen verkeersdrempels moeten zijn. Zo vierkant als ze nu tegen kiesdrempels zijn. Voila we zijn weer waar we waren.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vanaf 74' zijn er dus 5 regeringen met 5 of meer partijen geweest en 4 met 4 merk trouwens op dat de grotere regering gemiddeld 2.5 jaar duurden en dat die met 4 partijen 3 en 3kwart van een jaar duurden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() kiesdrempel mogen ze gerust optrekken tot 15 %, dan gaan we nog lachen..... hoeveel partijen gaan er dan nog zijn ????
![]()