![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat wil je fundamenteel ? Als mijn politieke wens in de minderheid is, ... | |||
wil ik die toch doorduwen als ik daar formeel de kans toe krijg. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 12,50% |
wil ik niet dat die gerealiseerd wordt. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
wil dat zeggen dat ik alle mogelijke propaganda middelen moet aanwenden om de mensen van idee te veranderen. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
moet ik beter argumenteren waarom ik oprecht denk dat die keuze de juiste is. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 75,00% |
moet ik trachten met alle mogelijke middelen de anderen de mond te snoeren zodat enkel mijn mening nog toegelaten is. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 12,50% |
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het uitgangspunt van een democratie is dat de burger bij meerderheid bepaalt welke de politieke lijn is die zijn natie dient te volgen, wat dan weer ervan uit gaat dat elke burger zelf een voorkeur heeft betreffende die politieke lijn.
De vraag die zich nu stelt is of de democratie zelf een democratische wens is, dan wel of een meerderheid van burgers eigenlijk liever zijn eigen politieke voorkeur heeft boven het democratische concept zelf, en de democratie maar een truuk is om dat politieke programma te realiseren en andere middelen even goed zijn als ze werken. Kortom, de vraag is: als je zelf een burger met een politieke opvatting bent, wat geniet dan uw voorkeur ? De democratie als concept, of uw politieke opvatting ? Wil je in de eerste plaats dat de politieke wil van de meerderheid de lijn van uw natie bepaalt, of wil je dat uw eigen politieke visie de lijn van de natie bepaalt, OOK AL IS DAT VERWORPEN DOOR EEN MEERDERHEID ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2025 om 07:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen wil toch dat zijn politieke opvatting de lijn van de natie bepaalt?
Waarom ga je anders stemmen? Is er iemand die zegt: "Ik wil A, maar omdat de meerderheid B wil, zal ik ook maar B willen." Maar het betekent toch niet dat je voor het democratisch principe kan zijn? Ook al wordt je punt niet gesteund door de meerderheid? En als je vindt dat je visie uitgevoerd moet worden, ook al behoor je tot de minderheid, dan heb je tot de volgende verkiezingen om meer mensen tot uw 'geloof' te bekeren. Het uitgangspunt is volgens mij dat iedereen wil dat zijn politieke visie de lijn van de natie bepaalt maar dat de meeste mensen na de verkiezingen er mee kunnen leven dat hun visie niet toegepast gaat worden omdat de meerderheid er niet voor te vinden is. Je kan overigens niet alle minderheden tevreden stellen. Wat doen we met de minderheden die de gevels van huizen rood willen en de minderheid die die gevels groen willen? De meerderheid is gewoon een logisch gevolg.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rare enquete overigens.
Wie wil er nu dat zijn punt niet gerealiseerd wordt (2), of wie wil anderen de mond snoeren en vindt zichzelf belangrijker dan de rest (5) of is voorstander van propaganda (3)?
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen 1van de 2.
Wie wilt nu dat politici ze zeggen wat ze wel en niet mogen? Waarvan ge een premier hebt die niet eens genocide over de lippen krijgt. De premier van genocide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Democratie, werkt alleen als iedereen zelfstandig kan en wil denken.
Democracy, now in Belgium, dictatorship of the sheeple .
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 14 september 2025 om 08:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() als de groep te groot is
werkt democratie niet meer
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil je dat de wil van de meerderheid toegepast wordt, ook al is dat de jouwe niet, of wil jij je wil aan de meerderheid opleggen, ook al zijn ze daar niet mee akkoord ? Mijn idee is dat democratie eigenlijk voor vele mensen maar een truukje is, waar ze enkel moeten van hebben als hen dat hun dwang laat opleggen aan anderen. Je lijkt het te bewijzen.
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie daarentegen echt vindt dat democratie belangrijk is, die wil NIET dat zijn minderheidsopinie doorgedrukt wordt tegen de wil van de meerderheid, dat zou immers niet democratisch zijn. Nu kan die persoon dan twee dingen doen: oftewel afzien van dat punt, oftewel trachten te argumenteren waarom hijzelf eigenlijk tot dat standpunt is gekomen, denkende dat andere mensen, eens ze dat inzien, ook logischerwijze tot dat standpunt komen, dezelfde weg volgende.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2025 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() te groot en/of te divers.
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 september 2025 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil territoriale apartheid. Een gebied voor de ene mening en een gebied voor de tegengestelde.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een maatschappij kan dus nooit collectieve maatregelen nemen die een intelligentie tot begrip nodig hebben die de intelligentie van een meerderheid overklast. Een maatschappij moet dus bescheiden genoeg zijn om haar politieke inzichten intellectueel te beperken tot wat de meerderheid aankan. Het zou bijzonder dom zijn om vertrouwen te hebben in een intelligente minderheid. Zoals het altijd dom is om de macht te laten aan een minderheid. Die maakt daar altijd misbruik van. Het enige wat men kan doen om dat op te trekken, is dat te beseffen, en dus collectief die maatregelen te treffen die de intelligentie van de meerderheid zo hoog mogelijk probeert te krijgen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 september 2025 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men moet het territorium dus in 1 mljoen verschillende "provincies" kappen.
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een politieker is maar de knecht van onze eisen in een democratie. Uw generatie maakte dat andersom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: pensioen, moet dat: 1) via de staat gaan en moet dat het omslagsysteem zijn ? 2) via de staat gaan maar een soort spaarformule ? 3) puur prive zijn, mensen sparen voor hun oude dag ? 4) een klein staatspensioen en voor de rest prive ? Zo zie je dat voor dit ene item, de 4 mogelijkheden al heel grof zijn, we zouden in de details kunnen gaan met vele keuzes. Werkloosheid, moet daar: 1) een sociale hulp voor zijn via de staat ? 2) moeten er prive verzekeringen bestaan daarover ? 3) als het via de staat gaat, moet die uitkering materieel zijn, of in geld ? 4) als er een staatsuitkering is, moet die beperkt zijn in de tijd ? Ik ben nog niet eens rond met de grote lijnen. Ziekenzorg, legerdienst, gehandicapten, huwelijk, schoolplicht, schoolstructuur, ... Je ziet het, aan 10 items geraken met 4 grote lijnen is zelfs bijzonder weinig.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat IK-perspectief van de vraagstelling holt weg van waar democratie over gaat namelijk: samenleven.
Democratie is WIJ de meest talrijke, met specifieke/gerichte (onderwerp) macht over, ZIJ de minst talrijke, op een specifiek moment. Op een volgend moment/onderwerp kan die WIJ en ZIJ uit andere personen bestaan. Er is dus niet zoiets als "de meerderheid" als een doorheen de tijd afgebakend bevolkingsdeel. Als dit wel zo zou zijn, betekent dat die bevolkingsdelen niet samen willen leven waardoor democratie niet eens relevant meer is. Democratie stelt tot doel zo goed als mogelijk samen te doen leven, dat als baat het grote economisch voordeel heeft. Voor de minst talrijke in de specifieke/gerichte onderwerpen is het een kosten/baten afweging. Doen wat de meest talrijke dicteren, of bij alles van hen buitengesloten worden als radioactief. Niet Braaf = niet mee aan tafel, zulke zaken. ![]() Het specifieke samenlevings-voordeel van de specifieke normering "meest talrijke" is dat parasitair gedrag voor meerderheden lastiger is dan voor minderheden. Het is voor 1 gemakkelijker mee schuiven aan een tafel met 100, dan voor 100 aan een 1persoonstafel. ![]() Dat betekent dat er in een democratie enige "ingebouwde" gratis voortdurende corrigering van door de meerderheid ongewenst gedrag is - parasitair gedrag wordt voortdurend onderdrukt, in tegenstelling tot niet-democratie, waar het kan toenemen tot breekpunten. Zoals CUFI schetste: in een democratie is een politicus aanstellen gewoon een delegering - het is geen machtsafgave, het is, net als eender welke andere job, een gegeven taak/takenpakket uitvoeren naar tevredenheid van de bazen (=de meest talrijke), zoniet, de delegering kwijtspelen, en een ander jobke moeten zoeken. Dat zorgt voor enige motivatie om de bazen tevreden te houden, waardoor die minder moeten ingrijpen, en alles gesmeerder loopt. ![]() Democratie zijn ingrepen in de samenleving die op momenten door meest talrijken als momenteel nodig worden ervaren, ongeacht programma van ongeacht wie ongeacht moment van schrijven ervan. Er zijn dus zoveel ingrepen als nodig, en de dreiging van ingrijpen verkleint dat aantal nodige. Net als een nieuwe op 't werk. In 't begin moet die altijd alles gezegd worden, na een tijdje soms nog iets, en weer wat later moet ge er uw eigen tijd niet meer aan verdoen. Dat beweerd "probleem" van 1000 verschillende meningen over 1000 onderwerpen en in 1 miljoen geografische provincies kappen, is een Klassieke Fabel over democratie komende uit de antidemocratische centrale plannings sfeer, die natuurlijk bang zijn van de meesten rond hen, want het zijn die op wie ze parasiteren.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze tolereren zelfs uitverkoren rassen, sterker enabelen en pamperen het, zover de never again. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als men even gaat nadenken, gaan die anderen in de wereld hetzelfde willen doen waarbij GIJ een van die "anderen" zijt die dus oftewel die andere IK moet dienen, oftewel afgemaakt worden. Dat is tweede orde simplisme. Men kan dus vinden dat er een voordeel te rapen is bij het vormen van een bende, om samen sterkter te zijn tegen de anderen daarbuiten. Voila, een volk. Maar dan gaat ge U afvragen hoe het BINNEN de bende moet. Hoe weet ge dat ge zelf niet door de rest van de bende mismeesterd gaat worden ? Dan moet ge een systeem bedenken dat uitgaat van bovenstaande normaliteit van IK probeer de ANDEREN te onderwerpen en afmaken, en maakt dat die groep toch dingen doet die voor de meesten voordelig zijn binnen de groep. En democratische besluitvorming is volgens mij de enige methode die werkt, behalve natuurlijk "ik ben de totalitaire dictator for life en iedereen gelooft dat".
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stemde voor "moet ik beter argumenteren waarom ik oprecht denk dat die keuze de juiste is" maar ik had graag meerdere mogelijkheden kunnen aanduiden.