Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2006, 22:54   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard De objectieve journalistiek van onze oorlogsjournalist...

In De Standaard van dit weekeinde staat een artikel over o.a. de dood van één van de 'fixers' die Rudi Vrankcx in Irak regelmatig hielp.

Hieronder een uittreksel:
Een van de twee ‘fixers’ die Rudi Vranckx bij elke journalistieke opdracht in Irak vergezellen, is in Bagdad vermoord. De andere vreest voor zijn leven. ,,Irak is pure waanzin’’

Blijft u nu gewoon weg uit Irak?

,,Nee. Je moet de oorlog een gezicht geven. Niet wat de Amerikanen ons voorspiegelen, maar wat je met je eigen ogen ziet.’’

Waar komt die drang van u vandaan?

,,Ik wil zijn waar de geschiedenis zich ontrolt. Niet voor het avontuur, dat vind ik een vies woord. In een oorlog leef ik gewoon heel intens. Je moet gewoon de oorlog laten zien zoals hij is. (heel overtuigend) Ik geloof in die journalistiek. Daar geloof ik echt in.’’

(DS - 'Ik heb geen hoop meer' 02/12/2006)

Hierbij stel ik me de vraag of Rudi ook in Irak regelmatig aanwezig zou zijn, indien de VS daar niet bij betrokken was?

Laten we nu veronderstellen dat de VS in Tsjetsjenië in plaats van Irak oorlog aan het voeren was... Waar zou hij de oorlog verslaan?

Wanneer hebben we hem trouwens mogen zien in Tsjetjenië, in Congo, in Darfur...

O ja, in Libanon en Palestina komt hij soms ook...
Hoe zou dat komen?

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 december 2006 om 22:56.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 23:29   #2
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Niet wat de Amerikanen ons voorspiegelen, maar wat je met je eigen ogen ziet.’’
[...]
Hierbij stel ik me de vraag of Rudi ook in Irak regelmatig aanwezig zou zijn, indien de VS daar niet bij betrokken was?

Laten we nu veronderstellen dat de VS in Tsjetsjenië in plaats van Irak oorlog aan het voeren was... Waar zou hij de oorlog verslaan?

Wanneer hebben we hem trouwens mogen zien in Tsjetjenië, in Congo, in Darfur...

O ja, in Libanon en Palestina komt hij soms ook...
Hoe zou dat komen?

Ik denk dat de VRT of voor welke zender hij ook voor werkt hem daar wil hebben. En Irak, Palestina, Libanon omdat over het algemeen wij, het westen, ons daarvoor intereseren en niet voor de Congo, Darfur en Tjetjenie. Wat die eerste zin betreft(in mijn quote), er is nu een memo uitgelekt(zoals je misschien weet) waar uit blijkt dat Rumsfeld zelf ook tot de conclusie is gekomen dat het niet zo zonnig is als men voorheen heeft voorgestelt, dus lijkt me dat het geen verkeerde opvatting van hem is.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 23:36   #3
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nog steeds voor een onmiddellijke terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Irak. Eens dat gebeurd, pakt die Vranckx, waar ik nog nooit van gehoord heb, waarschijnlijk ook zijn valies want Irak zou plots geen interessant nieuws meer zijn.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 09:31   #4
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik ben nog steeds voor een onmiddellijke terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Irak. Eens dat gebeurd, pakt die Vranckx, waar ik nog nooit van gehoord heb, waarschijnlijk ook zijn valies want Irak zou plots geen interessant nieuws meer zijn.
Ja, Longhorn, dat begrijp ik wel...
Maar waarom is het geen interessant nieuws meer?
Waarom is een Irakese dode interessanter dan een Congolees?

Zijn we dan zo objectief dat doden enkel maar interessant zijn, indien ze op de buik van de Amerikaan kunnen geschreven worden?

Dat we dienen ingelicht te worden van wat in Irak gebeurt, dat vind ik niet meer dan normaal...
Maar waarom niet wat er in de Congo gebeurt of in Darfur?

Zijn oorlogen voor een nationale nieuwszender dan niets meer dan waspoederproducten?

Laatst gewijzigd door Chipie : 4 december 2006 om 09:31.
Oud 4 december 2006, 09:51   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat er in andere regio's gebeurd, heeft geen invloed op onze economie.

Het is dus helemaal niet interessant om met deze oorlogen op tv te komen.

Het zou trouwens wel eens andere dingen blood kunnen leggen, die men liever niet onder de aandacht van de mensen brengt.

Namelijk de werkelijke redens waarom er zoveel ellende is in die landen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 10:11   #6
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat er in andere regio's gebeurd, heeft geen invloed op onze economie.

Het is dus helemaal niet interessant om met deze oorlogen op tv te komen.

Het zou trouwens wel eens andere dingen blood kunnen leggen, die men liever niet onder de aandacht van de mensen brengt.

Namelijk de werkelijke redens waarom er zoveel ellende is in die landen.
Dus doden zijn voor ons enkel interessant als ze invloed hebben op onze economie?... Tja, dat is idd een erg humane visie...

En wat zijn volgens U de werkelijke redenen waarom er zoveel elliende in die landen is... Of wilt U dat niet zeggen omdat ze economisch niets bijbrengen?...

Laatst gewijzigd door Chipie : 4 december 2006 om 10:12.
Oud 4 december 2006, 10:27   #7
schaduwrijk
Burgemeester

schaduwrijk's schermafbeelding

Standaard

in irak zit een deel van de wereld in de oorlog (vooral irakezen en amerikanen, maar ook engelsen,...)

in darfour en congo gaat het om een strijd tussen bevolkingsgroepen binnen een land...(die gevechten zijn vaak zeer verspreid)

in irak is de echte 'oorlog' voorbij, nu zijn het alleen nog aanslagen...
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 10:28   #8
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus doden zijn voor ons enkel interessant als ze invloed hebben op onze economie?... Tja, dat is idd een erg humane visie...
Nieuws is de laatste jaren een product geworden zoals alle anderen. En producenten (hier de media) focussen zich op die producten die goed verkopen. Inderdaad een zeer inhumane opstelling en ik verafschuw evenzeer deze rationeel-economische manier van nieuwsgaring, maar dit is het nieuws dat de mensen willen horen blijkbaar.
Oud 4 december 2006, 10:42   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Er zijn blijkbaar nog mensen die zich vragen stellen bij het neutraliteitsgehalte van rudi Vranckx:

http://lezersbrieven.wordpress.com/2...aar-niet-vrij/

Citaat:
Natuurlijk na 48 uur geen reactie op deze vraag vanwege Rudi Vranckx.

—————–

uitspraak van Rudi Vranckx op de 7de dag zondag 10 september

Geachte,
ik hoorde u zeggen dat u als onderzoeksjournalist alles op een rijtje moet zetten en daar een patroon moet in vinden.

Kunt u me dan uitleggen waarom de VRT niets, maar ook niets verteld heeft over de manipulaties van de media en zelfs door de media in de 2de Libanonoorlog?
Deze manipulaties verschenen wel in detail op de Duitse televisie.
Deze artikels kunnen u hierbij wel helpen, oa wat de lezers van La Libre Belgique wel mochten vernemen.
http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=303473
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 10:42   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wat zijn volgens U de werkelijke redenen waarom er zoveel elliende in die landen is... Of wilt U dat niet zeggen omdat ze economisch niets bijbrengen?...
De oorlogen zijn idd pas interessant als ze onze economie raken. Het is zelfs zo erg, dat oorlogen die onze economie bevoorderen ook uit de media gehouden worden. Elke wat onze bankrekening doet verminderen deerd de westerling.

De meeste ellende is er juist om onze economie te bevoorderen, hoe armer de mensen zijn in de landen met de natuurlijke grondstoffen, hoe liever men het heeft. Want wie arm is en in ellende leeft, verkoopt zijn producten aan de prijs die men bied, omdat men het geld moet hebben om te leven. Wie rijk is en overvloed heeft, bepaald zelf hoeveel hij voor zijn producten wil en zal niet verkopen aan een andere prijs dan deze die hij wil hebben.
Want deze hebben voldoende om te wachten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 10:46   #11
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in Darfur...
Volgens sommigen de grootste genocide die de mens ooit heeft meegemaakt. De "hel" op aarde als het ware.

Maar je weet wel... er zitten daar geen joden of amerikanen.. dus ze zullen niet hoeven te rekenen op de steun die de anti-oorlogsactivisiten lijken te koesteren voor de palestijnen en de irakezen.

Verkeerde kleur, weet je wel
Oud 4 december 2006, 11:14   #12
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij heeft Jantje min of meer gelijk.
Maar verder, of de doden nu in Bagdad of in Kinshasa of in Grozny of in ... vallen, men ligt er hier toch niet wakker van hoor.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 13:04   #13
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De oorlog een gezicht geven?! Kijk eens aan, wat een smoel.

Ik heb mijn bakkes hier al s over opengedaan, in Belziek zijn er geen journalisten, en al zeker geen goeie, bekwame of objectieven.

Hoernalisten in Belziek GENOEG en zelfs te veel,
maar journalisten... KEEP ON DREAMING

Oud 4 december 2006, 13:04   #14
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
in irak zit een deel van de wereld in de oorlog (vooral irakezen en amerikanen, maar ook engelsen,...)

in darfour en congo gaat het om een strijd tussen bevolkingsgroepen binnen een land...(die gevechten zijn vaak zeer verspreid)

in irak is de echte 'oorlog' voorbij, nu zijn het alleen nog aanslagen...
De oorlog in Congo werd/wordt uitgevoerd door het regime van Kagame in Rwanda, dat van Museveni in Oeganda en dat van Burundi.

Laatst gewijzigd door Chipie : 4 december 2006 om 13:05.
Oud 4 december 2006, 13:28   #15
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht

, in Belziek zijn er geen journalisten, en al zeker geen goeie, bekwame of objectieven.

Hoernalisten in Belziek GENOEG en zelfs te veel,
maar journalisten... KEEP ON DREAMIN

[/center]
In België zijn er weinig goeie, bekwame en objectieve debaters. Schelders, zagers en vooringenomenen GENOEG en zelfs te veel
Oud 4 december 2006, 13:30   #16
schaduwrijk
Burgemeester

schaduwrijk's schermafbeelding

Standaard

maar vooral in congo... (een regio, maar rwanda,... zijn peanuts tov Congo)
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 14:54   #17
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Oorlogen zijn pas interessant voor de media als onze eigen belangen (lees economie/terrorisme/etc.) in het gedrang komen of als er bekenden (lees westerse/blanke landen) in betrokken zijn. Af en toe komt er echter een hype voorbij en springt de hele media en vervolgens ook de politiek op een andere oorlog zoals in Darfur.
Er kraait momenteel geen haan naar de 20 andere conflicten in Afrika waar net zo goed sprake is van wreedheden.
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 15:01   #18
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Heeft hier niemand het debat tussen Rudi Vranckx en Elian Ifshahan gehoord in 'Trio' (= programma op klara)? Rudi Vranckx is ABSOLUUT niet pro islam of de naïeve multikul allochtonen knuffelaar waar hij hier voor versleten wordt. De fout bij het gebrek aan objectiviteit op de VRT kan je beter hogerop zoeken. De vrt ten tijde van de Libanon crisis was werkelijk degoutant, het was zo ongeveer een verfilmde 'De Morgen'.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be