![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() Gossie, en dit gaat strakjes met SP, Groenlinks, D'66 en PvdA samen een
kabinet vormen? "Door gevaarlijke gekken omringd", schreef Hermans in 1988 al. * André Rouvoet van de Christenunie beveelt een boek aan dat niet veel op heeft met democratie. God sluit even graag een verbond met een dictator. Christenen moeten zich wapenen voor het komende einde der tijden. Hun belangrijkste wapen: gebed. Ze moeten God bij zijn strijd tijdens 'de oogst van de volken' helpen. Wat en hoe die volkeren volgens God zijn, meldt 'De volken geroepen' van Pieter Bos. Zijn boek wordt als 'verrassend en vernieuwend' aanbevolen door André Rouvoet, leider van de ChristenUnie. Zendeling Bos heeft weinig op met democratie. "Wij zijn sterk vervreemd van Gods werkelijkheid en zijn manier van handelen, via verbonden. Maar God, de Gemeente, het huwelijk en Jezus' komende koningschap zijn niet democratisch.'' Ligt de democratische gedachte dan niet toch heel dicht bij onze christelijke harten, vraagt Bos retorisch. Antwoord: God sluit verbonden met de volken "waarbij van de uitverkoren partij absolute onderwerping wordt gevraagd. Gods verbond met de volken is niet democratisch.'' Rouvoet schrijft op de achterflap dat Bos' boek "niet alleen een uitdaging is voor de christelijke politiek, maar hopelijk ook vele individuele christenen én de christelijke gemeente zal prikkelen zich op haar actuele roeping in de samenleving te bezinnen.'' God heeft volgens Bos geen boodschap aan democratie. "Hij zal geen centimeter toegeven aan onze democratische middelmatigheid en compromissen.'' Voor Rouvoet, die op 25 oktober het eerste exemplaar van het boek in ontvangst nam, komt de boodschap van Bos precies op het juiste moment, schrijft hij. "Terwijl in het Nederlandse politieke debat de publieke betekenis van een levend geloof meer dan ooit onder vuur ligt, biedt Pieter Bos een verrassende en vernieuwende visie op het klassieke thema van kerk en staat.'' Volgens Bos werkt God samen met volken waarmee hij een verbond heeft gesloten - hij noemt naast Israël onder andere Nederland, de Verenigde Staten, Rusland, Noorwegen, Engeland en Brazilië. "Satan haat alle verbondspartners en richt hierop zijn agressie, zegt Bos, en hij beschrijft de belangrijke 'valse verbonden van de eenentwintigste eeuw'. De meest agressieve 'anti-verbonden' worden volgens hem gevormd door de vrijmetselarij en de islam, dat hij 'een cultureel onderdrukkend systeem' noemt. Nederland kan dan wel een verbondsland zijn, toch heeft de Satan er vrij spel. Wanneer nationale wetgeving 'gruwelen bevat zoals echtscheiding' is dat een verbond met de Satan. "Blijkbaar is Satan vastbesloten Gods nieuwe verbond met alle volken te blokkeren.'' Bos noemt enkele 'proefpolders' van God, zoals de straatarme en corrupte Afrikaanse landen Benin, Oeganda en Zambia, waar hij meer van 'het koninkrijk van God' ziet dan in het verloederde Nederland waar men topless zont. Is Bos daadwerkelijk tegen de democratie? Desgevraagd zegt hij: "Er zijn allerlei andere regeringsmodellen mogelijk waarin God de plaats krijgt die hem toekomt. In Zambia had je bijvoorbeeld een staatsbestel dat alleen in naam democratisch was, maar waarin de macht in feite bij één man lag. Maar die man had wel een verbond met God gesloten. Zo ontstond er een directe God-staat-relatie. Dat is te verkiezen boven een democratie waarin niet naar God wordt geluisterd.'' André Rouvoet zegt desgevraagd dat hij op de achterflap alleen een 'heel globale aanbeveling' heeft geschreven. "En op de presentatie heb ik mijn schroom over de concreetheid waarmee hij over de verschillende volken spreekt, uitgesproken." Dat de opmerkingen van Bos over democratie niet erg concreet zijn, maar eerder principieel, erkent Rouvoet. "Maar ik kende Bos al langer, en ik vind wat hij zegt interessant. Daarom heb ik dat boek toch aanbevolen. Maar natuurlijk ben ik een democraat. Anders zat ik niet in de Tweede Kamer." Het boek van Bos wil een theologische basis bieden voor 'geestelijke oorlogvoering'. Hiermee inspireert Bos orthodoxe en evangelische gebedsgroepjes in heel Nederland die bidden tegen homobars, coffeeshops, vrijmetselaarsloges en new agecentra (zie www.stadsgebed.nl). Zo voeren ze oorlog mét God tegen de duivel. Die strijden beiden op aarde om de zielen van mensen. Het klinkt allemaal nogal militaristisch. Bos heeft het over de 'terreingesteldheid' van het 'geestelijk slagveld' waar de Satan zich met vloeken, occultisme en homoseksualiteit doet gelden. Belangrijkste wapen: het gebed. Dat is geen vrijblijvende hobby, maar hoogst urgent. In de nabije toekomst zal de eindtijd aanbreken, weet Bos op grond van het bijbelboek Openbaring. "Bij de vijfde bazuin pijnigen schorpioenen de ongelovigen zodat ze willen sterven, maar'', voegt Bos er schalks aan toe, "er is dan geen euthanasie.'' Bron : Trouw |
![]() |
#2 |
|
![]() Hieke schreef: > Gossie, en dit gaat strakjes met SP, Groenlinks, D'66 en PvdA samen een > kabinet vormen? > "Door gevaarlijke gekken omringd", schreef Hermans in 1988 al. Ik weet wel zeker dat jij geen enkel boek van Hermans hebt gelezen, hooguit een uittreksel. |
![]() |
#3 |
|
![]() "Hieke" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Gossie, en dit gaat strakjes met SP, Groenlinks, D'66 en PvdA samen een > kabinet vormen? > "Door gevaarlijke gekken omringd", schreef Hermans in 1988 al. > > * > > André Rouvoet van de Christenunie beveelt een boek aan dat niet veel op > heeft met democratie. God sluit even graag een verbond met een dictator. > Christenen moeten zich wapenen voor het komende einde der tijden. Hun > belangrijkste wapen: gebed. Ze moeten God bij zijn strijd tijdens 'de > oogst van de volken' helpen. Wat en hoe die volkeren volgens God zijn, > meldt 'De volken geroepen' van Pieter Bos. Zijn boek wordt als 'verrassend > en vernieuwend' aanbevolen door André Rouvoet, leider van de ChristenUnie. Zoek eens naar "in den beginne" van Bram Vermeulen op google video denk ik, ofzo. Dan heb je opeens een ander beeld over de schepping en "de oogst". |
![]() |
#4 |
|
![]() "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> schreef in bericht news: > Ik weet wel zeker dat jij geen enkel boek van Hermans hebt gelezen, > hooguit een uittreksel. Uit mijzelf omdat ik ze leuk vond om te lezen : 1. Onder professoren 2. Mandarijnen op zwavelzuur 3. Uit talloos veel miljoenen 4. Boze brieven van Bijkaart 5.Door gevaarlijke gekken omringd 6. De laatste roker 7. Klaas kwam niet 8. Malle Hugo Destijds voor m'n eindlijst : 9. Het behouden huis 10. Nooit meer slapen |
![]() |
#5 |
|
![]() "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht news: > Zoek eens naar "in den beginne" van Bram Vermeulen op google video denk > ik, ofzo. Was die ook al zo gek? > Dan heb je opeens een ander beeld over de schepping en "de oogst". Hoe dan? |
![]() |
#6 |
|
![]() Hieke schreef: > "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> schreef in > bericht news: > > Ik weet wel zeker dat jij geen enkel boek van Hermans hebt gelezen, > > hooguit een uittreksel. > > Uit mijzelf omdat ik ze leuk vond om te lezen : > 1. Onder professoren > 2. Mandarijnen op zwavelzuur > 3. Uit talloos veel miljoenen > 4. Boze brieven van Bijkaart > 5.Door gevaarlijke gekken omringd > 6. De laatste roker > 7. Klaas kwam niet > 8. Malle Hugo > > Destijds voor m'n eindlijst : > 9. Het behouden huis > 10. Nooit meer slapen Mooie tool, google! |
![]() |
#7 |
|
![]() Hieke ([email protected]) wrote:
> Gossie, en dit gaat strakjes met SP, Groenlinks, D'66 en PvdA samen > een kabinet vormen? Nee. Is totaal niet aan de orde. Het kabinet wat op het moment onderzocht wordt, is CDA, PvdA en SP. Mocht dat mislukken, dan is Rouvoet een optie, maar het zal dan Balkenende zijn die hem er het liefste bij wil hebben. > "Door gevaarlijke gekken omringd", schreef Hermans in 1988 al. Overigens is er van alle partijen maar één die een voorkeur heeft uitgesproken voor een kabinet met Rouvoet erin, en dat is de partij van Geert Wilders. |
![]() |
#8 |
|
![]() "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> schreef in bericht news: > Mooie tool, google! We zijn niet allemaal charlatans zoals jij Herbert. |
![]() |
#9 |
|
![]() "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> schreef in bericht news: >> Uit mijzelf omdat ik ze leuk vond om te lezen : >> 1. Onder professoren >> 2. Mandarijnen op zwavelzuur >> 3. Uit talloos veel miljoenen >> 4. Boze brieven van Bijkaart >> 5.Door gevaarlijke gekken omringd >> 6. De laatste roker >> 7. Klaas kwam niet >> 8. Malle Hugo >> >> Destijds voor m'n eindlijst : >> 9. Het behouden huis >> 10. Nooit meer slapen > > Mooie tool, google! "Ik draag geen helm met vederbos" was ik nog vergeten. |
![]() |
#10 |
|
![]() Hieke wrote:
> "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> schreef in > bericht news: >> Ik weet wel zeker dat jij geen enkel boek van Hermans hebt gelezen, >> hooguit een uittreksel. > > Uit mijzelf omdat ik ze leuk vond om te lezen : > 1. Onder professoren > 2. Mandarijnen op zwavelzuur > 3. Uit talloos veel miljoenen > 4. Boze brieven van Bijkaart > 5.Door gevaarlijke gekken omringd > 6. De laatste roker > 7. Klaas kwam niet > 8. Malle Hugo Ik zie dat je voornamelijk van non-fictie van Hermans houdt. Juist dat gaat mij op den duur vervelen, zeker de wat latere bundels. Ook mensen die gelijk hebben worden vervelend als ze oud en drammerig worden. |
![]() |
#11 |
|
![]() "el misti" <[email protected]> schreef in bericht news: > Ik zie dat je voornamelijk van non-fictie van Hermans houdt. Juist dat > gaat mij op den duur vervelen, zeker de wat latere bundels. Ook mensen die > gelijk hebben worden vervelend als ze oud en drammerig worden. Ja dat klopt, ik vond "Nooit meer slapen" niet om door te komen en de non-fictie van Hermans prettig leesbaar en vol humor. Ik kan me herinneren dat m'n broer "Onder professoren" aan het lezen was en telkens moest schaterlachen en dan weer aan Mamma een leuke passage ging voordragen. Ik ben dat boek toen ook met veel plezier gaan lezen. |
![]() |
#12 |
|
![]() Hieke wrote:
> "el misti" <[email protected]> schreef in bericht news: >> Ik zie dat je voornamelijk van non-fictie van Hermans houdt. Juist >> dat gaat mij op den duur vervelen, zeker de wat latere bundels. Ook >> mensen die gelijk hebben worden vervelend als ze oud en drammerig >> worden. > > Ja dat klopt, ik vond "Nooit meer slapen" niet om door te komen en de > non-fictie van Hermans prettig leesbaar en vol humor. > Ik kan me herinneren dat m'n broer "Onder professoren" aan het lezen > was en telkens moest schaterlachen en dan weer aan Mamma een leuke > passage ging voordragen. > Ik ben dat boek toen ook met veel plezier gaan lezen. Ik denk dat jij een beetje te dom bent voor 'Nooit Meer Slapen', eigenlijk. De gemakkelijker leesbare werken van Hermans zullen je dan beter bevallen. Geeft niet hoor, ik ben bijvoorbeeld te dom om 'De God Denkbaar..' goed op waarde te schatten. Zo heeft een ieder zijn grens. Misschien moet je eens wat van Ronald Giphart gaan lezen, dat lijkt me zowel qua niveau als qua onderwerpen wel geschikt voor jou, Hieke. Zelf heb ik er geen ervaring mee hoor, ik kan die vent niet uitstaan namelijk. |
![]() |
#13 |
|
![]() el misti schreef: > Hieke wrote: > > "el misti" <[email protected]> schreef in bericht news: > >> Ik zie dat je voornamelijk van non-fictie van Hermans houdt. Juist > >> dat gaat mij op den duur vervelen, zeker de wat latere bundels. Ook > >> mensen die gelijk hebben worden vervelend als ze oud en drammerig > >> worden. > > > > Ja dat klopt, ik vond "Nooit meer slapen" niet om door te komen en de > > non-fictie van Hermans prettig leesbaar en vol humor. > > Ik kan me herinneren dat m'n broer "Onder professoren" aan het lezen > > was en telkens moest schaterlachen en dan weer aan Mamma een leuke > > passage ging voordragen. > > Ik ben dat boek toen ook met veel plezier gaan lezen. > > Ik denk dat jij een beetje te dom bent voor 'Nooit Meer Slapen', eigenlijk. De > gemakkelijker leesbare werken van Hermans zullen je dan beter bevallen. > Geeft niet hoor, ik ben bijvoorbeeld te dom om 'De God Denkbaar..' goed op waarde te > schatten. Zo heeft een ieder zijn grens. > Misschien moet je eens wat van Ronald Giphart gaan lezen, dat lijkt me zowel qua niveau > als qua onderwerpen wel geschikt voor jou, Hieke. Zelf heb ik er geen ervaring mee hoor, > ik kan die vent niet uitstaan namelijk. Ook senator Algera (ARP) was indertijd tegen die Gerard Kornelis van 't Reve, zonder dat ie diens reisbrieven zelf gelezen had. Zonder "Mandarijnen op zwavelzuur" geen W.F. Hermans. Diens beste werk uit zijn latere periode is overigens "Uit talloos veel miljoenen." Net als velen kan ik Mulisch niet uitstaan, maar ik heb wel het een en ander van hem gelezen. Slechts een paar (w.o. "Het Mirakel) stonden mij wel aan. Van het journalistieke werk van Hermans heb ik vooral veel over de Franse literatuur opgestoken en het is nog steeds leesbaar en echt niet alleen maar drammerig. |
![]() |
#14 |
|
![]() J-33 wrote:
> el misti schreef: > >> Hieke wrote: > Ook senator Algera (ARP) was indertijd tegen die Gerard Kornelis van > 't Reve, zonder dat ie diens reisbrieven zelf gelezen had. Zonder > "Mandarijnen op zwavelzuur" geen W.F. Hermans. Diens beste werk uit > zijn latere periode is overigens "Uit talloos veel miljoenen." Ben ik niet met je eens. Hoewel hij naar zijn verhuizing naar Frankrijk in mijn ogen sowieso een niveau lager is gaan schrijven (alsof hij de prikkel, het schrijven als wraakoefening, miste) vind ik uit die periode toch 'Een heilige van de horlogerie' het beste. 'Uit talloos veel miljoenen' vind ik zelfs ronduit saai. > Net als > velen kan ik Mulisch niet uitstaan, maar ik heb wel het een en ander > van hem gelezen. Ik ook, een volstrekt oninteressant schrijver, maar wel een groot talent. Jammer dat hij zo inhoudsloos is. > Slechts een paar (w.o. "Het Mirakel) stonden mij wel > aan. Van het journalistieke werk van Hermans heb ik vooral veel over > de Franse literatuur opgestoken en het is nog steeds leesbaar en echt > niet alleen maar drammerig. Zeker niet alleen maar, maar bundel na bundel wordt het vaak wel herhaling. Ik ben hem wel dankbaar voor de tip 'Knut Hamsun', wiens boek 'Honger' mijn nummer 1 aller tijden is. |
![]() |
#15 |
|
![]() "Hieke" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht news: >> Zoek eens naar "in den beginne" van Bram Vermeulen op google video denk >> ik, ofzo. > > Was die ook al zo gek? Nog gekker, maar kinderen en en gekken spreken de waarheid.(spreekwoord) >> Dan heb je opeens een ander beeld over de schepping en "de oogst". > > Hoe dan? Ja euh, effe zoeken en kijken he. Voorgekauwd eten smaakt anders hoor. |
![]() |
#16 |
|
![]() Z.O.Z. wrote:
> "Hieke" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> >> "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht news: >>> Zoek eens naar "in den beginne" van Bram Vermeulen op google video >>> denk ik, ofzo. >> >> Was die ook al zo gek? > > Nog gekker, maar kinderen en en gekken spreken de > waarheid.(spreekwoord) Je haalt er twee door elkaar: "Gekken en dwazen schrijven op muren en glazen." en "Kinderen en dronkaards spreken de waarheid." Die eerste is een dom spreekwoord, die tweede in het geval van dronkaards zeker niet, en kan soms verrassende gevolgen hebben, zoals Mel Gibson met zijn antisemitische uitspraken laatst. (Overigens dient 'waarheid' hier niet opgevat te worden in de zin van 'universeel feit', maar in de zin van 'onverbloemd je mening weergeven'.) |
![]() |
#17 |
|
![]() "Hieke" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "Z.O.Z." <z@z> schreef in bericht news: >> Zoek eens naar "in den beginne" van Bram Vermeulen op google video denk >> ik, ofzo. > > Was die ook al zo gek? >> Dan heb je opeens een ander beeld over de schepping en "de oogst". > > Hoe dan? Niet voorkauwen, gewoon even kijken staat op deze site, http://www.rvu.nl/rvu.php?i=4&n=168 Veel plezier. |
![]() |
#18 |
|
![]() On Fri, 1 Dec 2006 10:43:53 +0100, "Hieke"
<[email protected]> wrote: >Gossie, en dit gaat strakjes met SP, Groenlinks, D'66 en PvdA samen een >kabinet vormen? >"Door gevaarlijke gekken omringd", schreef Hermans in 1988 al. ~ >Volgens Bos werkt God samen met volken waarmee hij een verbond heeft >gesloten - hij noemt naast Israël onder andere Nederland, de Verenigde >Staten, Rusland, Noorwegen, Engeland en Brazilië. "Satan haat alle >verbondspartners en richt hierop zijn agressie, zegt Bos, en hij beschrijft >de belangrijke 'valse verbonden van de eenentwintigste eeuw'. De meest >agressieve 'anti-verbonden' worden volgens hem gevormd door de >vrijmetselarij en de islam, dat hij 'een cultureel onderdrukkend systeem' >noemt. De christelijke Kerk kan je ook beschouwen als een cultureel onderdrukkend systeem. De heksenverbrandingen en de kruistochten uit de geschiedenis zijn ook duidelijke voorbeelden. ~ >Het boek van Bos wil een theologische basis bieden voor 'geestelijke >oorlogvoering'. Hiermee inspireert Bos orthodoxe en evangelische >gebedsgroepjes in heel Nederland die bidden tegen homobars, coffeeshops, >vrijmetselaarsloges en new agecentra (zie www.stadsgebed.nl). In plaats daarvan moeten de mensen natuurlijk naar de Kerk. Stel je voor zeg. Meneer pastoor duldt geen concurrentie. -- http://afluisterland.nl/ronald/ |
![]() |
#19 |
|
![]() "J-33" <[email protected]> schreef in bericht news: > Diens beste werk uit zijn latere periode is overigens "Uit talloos veel > miljoenen." Dat vind ik ook. > Net als velen kan ik Mulisch niet uitstaan. Dat ligt echt niet aan jou hoor. |
![]() |
#20 |
|
![]() "el misti" <[email protected]> schreef in bericht news: > Ik denk dat jij een beetje te dom bent voor 'Nooit Meer Slapen', > eigenlijk. Gossie, dat zal het zijn! > Misschien moet je eens wat van Ronald Giphart gaan lezen, dat lijkt me zowel qua niveau > als qua onderwerpen wel geschikt voor jou, Hieke. Daar heb ik nog niets van gelezen, ga het eens proberen. Ik lees op het ogenblik "Brazzaville Beach" van William Boyd dat ik van m'n ene zus te leen heb. |