Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2002, 19:45   #1
Bavo
Vreemdeling

Bavo's schermafbeelding

Standaard

We kennen het allemaal: MP3, de filesharing,... Het is leuk, het is fun, het is gratis. Daar staat tegenover dat de muziekindustrie, de filmindustrie, de softwareindustrie,... massa's geld verliezen. Eigenlijk kan dat niet blijven duren.

Twee vragen:

1. Wie van jullie download regelmatig een mp3, een divx, of een stuk software.

2. Wat zou de overheid en de industrie kunnen doen om het kopen terug aantrekkelijk te maken en het illegaal downloaden in te dijken?

Graag jullie mening hierover!
Bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2002, 19:47   #2
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Ik ben schuldig.

BTW-tarief naar omlaag halen.

Zo dit was kort
Oud 17 augustus 2002, 19:48   #3
Bavo
Vreemdeling

Bavo's schermafbeelding

Standaard

En denk je echt dat die maatregel zou helpen?
Oud 17 augustus 2002, 19:52   #4
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Vriendelijk vragen zal niet helpen. Net zoals zeggen dat de muziekindustrie naar de haaien gaat.
Als jongeren geen geld hebben dan kunnen ze niets kopen. Als ze weinig geld hebben dan kunnen ze iets kopen.

Wat kost een CD? 20 €
Wat kost het je om een CD te schrijven? Computer met internetaansluiting heeft bijna iedereen. Als je een muziekfreak bent heb je het geld voor de overige installatiekosten (CD-writer, lege CD's) al vlug terug gewonnen. Waarom zou je het niet doen? De kans dat je gesnapt wordt als particulier is héél erg klein (eigenlijk onbestaande).
Oud 17 augustus 2002, 19:55   #5
Bavo
Vreemdeling

Bavo's schermafbeelding

Standaard

De industrie is gedoemd!!!!!
Oud 17 augustus 2002, 20:04   #6
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Tenzij de veiligheidsmaatregelen indringend verbeteren en dan nog...
Oud 17 augustus 2002, 20:38   #7
Bavo
Vreemdeling

Bavo's schermafbeelding

Standaard

Pieterjan Kazaa, klinkt wel goed!
Oud 19 augustus 2002, 13:45   #8
Bavo
Vreemdeling

Bavo's schermafbeelding

Standaard

Dit berichtje kreeg ik in mijn mailbox, een heel interessante analyse!!

[size=6]Muziekpiraten blijken trouwste cd-kopers[/size]

[size=3]AMSTERDAM - Het instorten van de verkoop van muziek-cd's is volgens onderzoeksbureau Forrester niet de schuld van de miljoenen muziekpiraten die mp3-deuntjes via het web ophalen. Eerder is de slechte economie de oorzaak dat de verkoop van muziek de laatste twee jaar met vijftien procent is gedaald, zegt Josh Burnoff, analist bij Forrester Research.[/size]

De grote platenlabels, zoals AOL Time Warner, Sony, Bertelsmann, EMI en het inmiddels nagenoeg failliete Vivendi klagen dat zij miljarden dollars verliezen door het illegaal kopiëren van muziek via het internet. Zij dwongen vorig jaar de uitwisseldienst Napster te sluiten.

Dat hielp overigens weinig, want nieuwe internetruilbeurzen als Kazaa, LimeWire en Morpheus, staken al snel de kop op. Verleden week meldde een ander onderzoeksbureau, Yankee Group, dat websurfers inmiddels al weer jaarlijks 5,1 miljard nummers uitwisselen.

Forrester ontdekte nog een andere oorzaak voor de gekelderde omzetten bij de platenlabels: de opkomst van radiostations met een beperkte playlist - de lijst met vaste nummers die gedraaid worden. Dit schrale aanbod vermindert de neiging van luisteraars naar de winkel te rennen voor een bepaalde artiest.

Burnoff concludeert dat de beschuldigingen van de platenmaatschappijen niet terecht zijn. Consumenten besteden bijvoorbeeld gewoon meer tijd aan het kijken naar dvd-films en het spelen van computerspellen. Voor muziek blijft minder tijd over.

''Het valt niet te ontkennen dat de muziekindustrie zware tijden doormaakt. Maar dat komt echt niet door het downloaden. Op grond van onze enquête onder duizend on line-consumenten zien wij geen bewijs dat consumenten die vaak digitale muziek downloaden, minder cd's aanschaffen,'' aldus de onderzoeker.

De platenmaatschappijen kunnen hun verkopen zelfs opvijzelen door het (betaald) kopiëren van on line muziek gemakkelijker te maken. Burnoff laat geen spaan heel van de legale websites waar internetters digitale downloads kunnen aanschaffen, zoals Emusic, FullAudio, MusicNet en Pressplay.

De consumenten blijken best te willen betalen voor muziekdownloads, stelt hij vast. Maar de opzet van de legale websites ontmoedigt hen ronduit. ''De consument eist het recht muziek te kiezen van alle platenlabels, niet alleen van twee of drie.'' De meeste legale muziek-sites bieden maar enkele labels aan.

Verder wil de muziekliefhebber niet worden gedwongen complete albums aan te schaffen, zoals op de legale websites het geval is. De klanten willen losse nummers kunnen downloaden en blijken een hekel te hebben aan de vaste maandabonnementen die deze sites als enige betaalwijze hanteren.

Nog een opmerkelijke zaak blijkt uit het onderzoek van Bernoff: de twee groepen die het meeste illegale muziek downloaden en cd's 'rippen' - kopiëren - zijn allereerst de fanatieke muziekliefhebbers en daarnaast mensen die muziekles volgen. Zij vormen gezamenlijk twintig procent van de illegale downloaders. Maar zij blijken ook goed te zijn voor 36 procent van de legale aankopen van muziek-cd's. En juist deze groepen kopen niet minder cd's dan voorheen.

De consumenten zijn de komende vijf jaar in potentie bereid ongeveer twee miljard dollar aan legale downloads uit te geven, concludeert Forrester uit het onderzoek. Maar de platenmaatschappijen zullen daar, bij gebrek aan klantvriendelijke internetsites, vooralsnog niet veel van binnenhalen, denkt Bernoff.

De grote download-hits zullen pas volgen na 2005, wanneer de consument thuis, via zijn settop-box, impulsaankopen kan doen op muziekgebied. Voorwaarde is dan wel dat zij het recht krijgen deze nummers naar believen te kopiëren naar hun mobieltje, hun pc of hun mp3-speler.
Oud 27 augustus 2002, 13:49   #9
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen downloader van MP3's en andere toestanden. Waarom niet? Heel eenvoudig antwoord: ik heb er het materiaal niet voor! Indien ik wel de benodigde toestanden zou hebben zou ik me wel schuldig maken vrees ik!
Wat de overheid kan doen aan het illegale kopiëren. Zorgen dat de prijzen van kwaliteits-CD's omlaag gaan. Een goed opgenomen cd kost nu tussen de 17 en de 20 euro. Misschien zoals PJ zegt de BTW laten zakken zodat de prijs terug wat aantrekkelijker wordt.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 13:54   #10
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Ik ben schuldig.

BTW-tarief naar omlaag halen.

Zo dit was kort
Hebben de liberalen daar ook al iets tegen? toch nog wat kapitalisme in hun bloed! Ik pleit mijzelf schuldig!

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2002, 17:27   #11
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bavo
We kennen het allemaal: MP3, de filesharing,... Het is leuk, het is fun, het is gratis. Daar staat tegenover dat de muziekindustrie, de filmindustrie, de softwareindustrie,... massa's geld verliezen. Eigenlijk kan dat niet blijven duren.

Twee vragen:

2. Wat zou de overheid en de industrie kunnen doen om het kopen terug aantrekkelijk te maken en het illegaal downloaden in te dijken?

Graag jullie mening hierover!
Massa's geld verliezen? Dat is helemaal niet zo zeker hoor... De studies daarover zijn allesbehalve eenduidig. Bovendien maakt de industrie de fout te denken dat een gedownloade MP3 direct staat voor een nummer dat niet bij hen werd gekocht. De industrie kiest ook vaak voor de makkelijkheidsoplossing: de mindere resultaten afschuiven op de downloaders en niet op de economische crisis.

In de toekomst denk ik dat de industrie een pijnlijke transformatie zal moeten doorgaan. De huidige manier van distributie voldoet voor velen niet meer aan wat technologisch mogelijk is.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 17:31   #12
jjRousseau
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik download regelmatig, maar -en dit zal jullie misschien verwonderen- legaal.
Bepaalde sites laten me toe auteursrechtelijk beschermd materiaal aan te kopen voor een schappelijke prijs (1 Euro per liedje of zelfs gratis).
Computerprogramma's kunnen ook gratis of goedkoop verkregen worden.
Ik gebruik dan ook alleen datgene wat ik wedrkelijk nodig heb.
Waarom zou ik MS-Office kopen als ik OpenOffice gratis kan hebben?

Citaat:
De overheid zal niet veel kunnen doen buiten het effectief promoten van het open source, shareware of freeware concept.
Natuurlijk kan de BTW naar beneden gehaald worden, maar die maatregel zal hoogstens 3 of 4 Euro kunnen uitmaken.

De industrie zou kunnen ophouden met mekkeren en een effectief beleid gaan voeren om hun producten op een eenvoudige en redelijk geprijsde manier aan de man te brengen.
Ze zouden er misschien ook best aan doen om wat transparanter te zijn in hun zogeheten werkeingskosten.

Als je de verdelingssleutel van SABAM ziet, begrijp je zelfs niet dat artiesten nog iets kunnen verdienen.

Illegaal kopiëren valt nooit te vermijden (zelfs schilderijen worden gekopiëerd).
Het enige wat kan gedaan worden is de kopieurs aanpakken, te beginnen bij de groten, maar ik vrees dat vooral de kleintjes zullen gepakt en gestraft worden omdat de groten toch altijd de dans zullen kunnen ontspringen.
Né citoyen d'un Etat libre, et membre du souverain, quelque faible influence que puisse avoir ma voix dans les affaires publiques, le droit d'y voter suffit pour m'imposer le devoir de m'en instruire.
jjRousseau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2002, 20:31   #13
aeneas
Vreemdeling

Standaard

het maken van een cd kost véél minder dan het maken van een LP

toch verhoogden ze de prijs

de muziekindustrie was enorm inhalig en gulzig.

indien ze een redelijker prijs en een redelijker winstmarge zouden gebruiken...
aeneas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2002, 13:51   #14
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas
het maken van een cd kost véél minder dan het maken van een LP

toch verhoogden ze de prijs

de muziekindustrie was enorm inhalig en gulzig.

indien ze een redelijker prijs en een redelijker winstmarge zouden gebruiken...
Dat een liberaal dit zegt, moet ik toch even van slikken. Een echte liberaal/liberalistische partij zou dit vrij moeten stellen. U pleit hier nu voor een redelijkere prijs op basis van een wet of gaat u nu terug deinzen?
Oud 26 december 2002, 15:26   #15
datri
Gouverneur

Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Opgelet thomas, er is een groot verschil tussen wat een liberaal zegt, en wat hij DOET ; kijk maar naar de verkiezingsbeloftes en wat ze ervan terecht brengen!
Oud 26 december 2002, 17:21   #16
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door datri
Opgelet thomas, er is een groot verschil tussen wat een liberaal zegt, en wat hij DOET ; kijk maar naar de verkiezingsbeloftes en wat ze ervan terecht brengen!
Dat is een feit
Oud 6 december 2006, 11:22   #17
eno2
Banneling

Standaard

Moet de markt ook vrij zijn voor de dieven?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 13:12   #18
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Een beetje duidelijkheid. Muziek gratis downloaden op zichzelf is LEGAAL. Het verspreiden ervan is VERBODEN EN ILLEGAAL.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 13:42   #19
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Ach, vroeger nam ook iedereen liedjes van de radio op op zijn cassettes. Voor eigen gebruik. Geen haan die er naar kraaide.
En nu stort de muziekindustrie in omdat Jan met de pet zijn muziek van het internet haalt net als zijn vader vroeger deed met cassettes ?
Dat geloof je toch zelf niet...

Het probleem zit hem niet in het downloaden, maar in de (verrotte) kern van de muziekindustrie. Ze hebben te lang gedacht dat hun gouden jaren zouden blijven duren...
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 14:13   #20
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Ik download principieel niet (behalve wanneer het rechtstreeks van de site van de artiest komt en dus gepermitteerd is). Maar ik moet eerlijk toegeven dat het soort CD's dat ik koop vooral uit het underground circuit komen en stukken goedkoper zijn dan mainstream muziek + ik krijg ook veel muziek gratis als recensent. Ik begrijp zelfs mensen die naar popmuziek luisteren en nummers downloaden, de hype van de dag is immers zo kort dat het de moeite niet is om het nummer aan te kopen, nog voor je goed en wel betaald hebt is het immers al oud nieuws.

Het is waarschijnlijk nog nooit onderzocht maar ik ben er bijna zeker van dat het downloaden veel minder voorkomt in kleine en eerder obscure subculturen dan wanneer het gaat over bekende artiesten.

Laatst gewijzigd door Metal Tom : 6 december 2006 om 14:15.
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be