Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2006, 18:10   #1
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard CD&V blaast het kartel met de N-VA op

Citaat:

do 30/11/06 - CD&V en N-VA gaan bij de parlementsverkiezingen van volgend jaar niet meer samen naar de kiezer. Dat is een gevolg van de toetreding van Jean-Marie Dedecker tot de N-VA.

Voor CD&V kon een kartel alleen nog zonder Dedecker op de lijst. Maar die voorwaarde was voor de N-VA een brug te ver en de twee partijen gaan dus apart naar de federale verkiezingen.
N-VA-kopstukken Geert Bourgeois en Bart De Wever zijn op dit moment al bij Vlaams minister-president Yves Leterme en CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen voor overleg.
Straks volgt er nog een verklaring van CD&V-voorzitter Van Deurzen. De reactie van CD&V komt er dus nadat veel christen-democratische parlementsleden hadden laten weten dat ze niet op één lijst wilden gaan staan met Dedecker.
Later meer.

Dat was te verwachten.
Is alleen maar toe te juichen.
N-VA zal nu zelf kunnen meten hoeveel ze waard zijn!
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:10   #2
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard CD&V blaast het kartel met de N-VA op

Citaat:
Het kartel tussen CD&V en N-VA wordt opgeblazen. CD&V en N-VA gaan afzonderlijk naar de verkiezingen. Directe aanleiding is de komst van Jean-Marie Dedecker naar N-VA.
Het kartel tussen CD&V en N-VA wordt opgeblazen. CD&V en N-VA gaan afzonderlijk naar de verkiezingen. Directe aanleiding is de komst van Jean-Marie Dedecker naar N-VA.
www.gva.be
EINDELIJK

De nv-a is eindelijk van de tsjeven af! Er is eens te meer gebleken dat een vakbond, de linkse belgicistische acv, de lakens uitdeelt in een politieke partij.

Nu nog het cordon opdoeken en er is ruimte voor een echt Vlaams Kartel!
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:17   #3
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
CD&V blaast het kartel met de N-VA op
do 30/11/06 - CD&V en N-VA gaan bij de parlementsverkiezingen van volgend jaar niet meer samen naar de kiezer. Dat is een gevolg van de toetreding van Jean-Marie Dedecker tot de N-VA.
Voor CD&V kon een kartel alleen nog zonder Dedecker op de lijst. Maar die voorwaarde was voor de N-VA een brug te ver en de twee partijen gaan dus apart naar de federale verkiezingen.

N-VA-kopstukken Geert Bourgeois en Bart De Wever zijn op dit moment al bij Vlaams minister-president Yves Leterme en CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen voor overleg.

Straks volgt er nog een verklaring van CD&V-voorzitter Van Deurzen. De reactie van CD&V komt er dus nadat veel christen-democratische parlementsleden hadden laten weten dat ze niet op één lijst wilden gaan staan met Dedecker.

Later meer.
Ook Renders van ACW was geen fan van Dedecker
ACW-voorzitter Jan Renders (foto) reageerde vanmorgen al erg geschrokken op de toetreding van de rechtse liberaal Dedecker tot de N-VA. Het ACW is de christelijke arbeidersbeweging en behoort tot de linkervleugel van CD&V.

(foto Belga) "Ik aanvaard dat niet gelaten", zei Renders. "Natuurlijk heb ik me als voorzitter van een sociale beweging niet te bemoeien met wat partijen doen", zei Renders.

"Maar er zijn wel heel wat ACW-mensen actief en geëngageerd in CD&V en ik ben ervan overtuigd dat zij het niet zullen zien zitten om met iemand als Dedecker samen te werken in een kartel."

Dedeckers extreem-liberale en rechtse standpunten staan volgens Renders haaks op het sociale gedachtengoed van het ACW.

Dedecker probeerde vanochtend de kritiek van Renders nog te ontzenuwen en zei het slachtoffer te zijn van een karikatuur.

www.vrtnieuws.net
Volgens het vrtnieuws.net lijkt het erop dat het een vakbond is die een kartel tussen twee politieke partijen opblaasd.

Wat een goed nieuws vandaag.
nu zijn de flaminganten echt een bedreigde onderdiersoort geworden
Oud 30 november 2006, 18:21   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Volgens het vrtnieuws.net lijkt het erop dat het een vakbond is die een kartel tussen twee politieke partijen opblaasd.

Wat een goed nieuws vandaag.
nu zijn de flaminganten echt een bedreigde onderdiersoort geworden
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:23   #5
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.
toont mij de weg en ik zal U volgen.

Ik ben een beetje sarcastisch, maar mijn dag kan niet meer stuk.
Beter een kleinere partij als ééntje die zijn standpunten moet inbinden vanwege de grote broer!

Laatst gewijzigd door Miguelito : 30 november 2006 om 18:24.
Oud 30 november 2006, 18:27   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan hier alleen maar blij mee zijn. Eindelijk van die tsjeven verlost!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:33   #7
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dedecker, de redder van België !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:37   #8
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

N-VA is een degelijke partij die goed werkt.
Ze doen dan ook wat ze zeggen.....
Ze draaien niet elke 5 minuten hun mening en partijrichting.

Daarvoor verdienen ze beloond te worden.....
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:38   #9
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fifke Bekijk bericht
N-VA is een degelijke partij die goed werkt.
Ze doen dan ook wat ze zeggen.....
Ze draaien niet elke 5 minuten hun mening en partijrichting.

Daarvoor verdienen ze beloond te worden.....
Dat heb ik in 2003 ook gehoord.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:40   #10
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

En ze volgen nog steeds dezelfde lijn....
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:41   #11
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fifke Bekijk bericht
En ze volgen nog steeds dezelfde lijn....
Maar werden er toen niet voor beloond(en ik betwijfel sterkt of dat in 2007 anders zal zijn).

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:49   #12
Dinooke
Burger

Dinooke's schermafbeelding

Standaard

Gaan ze nu van cd&v verlost zijn ook in praktijk "tegen het cordon" toepassen?

Moet Bourgeois zijn postje nu terug inleveren?
Dinooke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 18:55   #13
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard Kartel CD&V-NVA opgeblazen door Dedecker

Kartel CD&V - N-VA opgeblazen

donderdag 30 november 2006 6 min. geleden

(Belga) CD&V en N-VA gaan volgend jaar niet samen naar de federale verkiezingen. Reden is de overstap van Jean-Marie Dedecker naar de N-VA. CD&V ziet het niet zitten om met Dedecker op één lijst te staan en liet dit weten aan de N-VA. Daarop zou de N-VA het kartel hebben opgeblazen, zeggen mensen bij CD&V.

Nadat de intrede van Dedecker bij de N-VA donderdagmorgen officieel was voorgesteld, kwam het politiek bestuur van CD&V bijeen. Officieel luidde de verklaring dat CD&V "meer duidelijkheid" vroeg van de N-VA. Concreet betekent dit dat de CD&V wel een kartel met N-VA wil, maar niet met Dedecker op één lijst wil staan. Qua inhoud en stijl is hij onaanvaardbaar voor CD&V, klinkt het. Die boodschap is ook overgemaakt aan de N-VA. Volgens bronnen bij CD&V heeft N-VA daarop beslist alleen naar de kiezer te trekken. Bij N-VA was voorlopig niemand bereikbaar voor commentaar. (HOA)
Ik weet wel dat dit al op andere draden wordt besproken, maar het leek me aangewezen om de discussie te bundelen onder de juiste titel.

Wat denken de forumgangers, kost dit stemmen aan de NVA of levert dit hen stemmen op?
Hoe zal JMDD en Bouckaert zich kunnen aanpassen aan de NVA-standpunten?
Zal het Vb-Vlott-kartel hierdoor stemmen verliezen? Blijft CD&V ook zonder de NVA de grootste partij, dankzij het Leterme-effect?
Oud 30 november 2006, 18:59   #14
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik, als N-VA'er, ben blij dat we van de CD&V af zijn en ik ben niet de enige militant .
Oud 30 november 2006, 19:04   #15
Dave
Vreemdeling

Dave's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Ik, als N-VA'er, ben blij dat we van de CD&V af zijn en ik ben niet de enige militant .
Ben benieuwd welke partij nu de grootste van Vlaanderen gaat worden, nu de tsjeven hun jokers verliezen.
Oud 30 november 2006, 19:09   #16
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Enkele vragen van een newbie :

- maakt dat geen einde van de NVA-isering van CD&V (als die er al was), ik bedoel: trok dit kartel mensen zoals Leterme niet iets meer naar de Vlaamse zijde?

- Dedecker mag dan stemmenkanon zijn, als ik ons kiessysteem goed begrijp kunnen enkel West-Vlamingen in 2007 stemmen op hem. NVA behaalde 200.000 stemmen in 2003 maar behaalde in meerdere Vlaamse provincies iets tussen 4 en 5%, waardoor ze nu maar een zetel hebben in de Kamer. Kortom : zal dit een stem op de N-VA in 2007 geen weggegooide stem maken??
Oud 30 november 2006, 19:11   #17
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Respect voor Leterme, een man van princiepes.
Oud 30 november 2006, 19:19   #18
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Als liberaal moest hij 't afbollen
en wist eerst niet waarheen te hollen.
Naveel gezever
laat Bart De Wever
hem nu opnieuw zijn spierballen rollen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 19:19   #19
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maakt dat geen einde van de NVA-isering van CD&V (als die er al was), ik bedoel: trok dit kartel mensen zoals Leterme niet iets meer naar de Vlaamse zijde?
yep, dit toont EIGENLIJK aan dat de vervlaamsing in de cdv een fabeltje was dat leuk was voor de stemmen. Ze gebruiken nu een gedroomd excuus om van nva af te geraken en trachten de stemmen bij te houden door de nva nu af te schilderen als "die werken samen met een figuur zonder principes" en wat nog niet allemaal.

Op vlaams niveau gaat de samenwerking aldus cdv wel gewoon verder, immers gemaakte afspraken en zo, de nva kan proberen nu op vlaams niveau de samenwerking op te zeggen, helaas zou dit haar de naam geven van onbetrouwbaar aan haar gegeven woord enzovoorts.

Op vlaams niveau heeft cdv voordeel bij samenwerking met nva , op federaal niveau niet daar de nva federale regeringsdeelname voor de cdv bemoeilijkt zou hebben , cdv wil wel de baten maar niet de kosten van dat kartel en zet het dus nu (door dedecker zogezegd) niet verder om zelf bespreekbaar genoeg te kunnen blijven voor de ps.

Citaat:
- Dedecker mag dan stemmenkanon zijn, als ik ons kiessysteem goed begrijp kunnen enkel West-Vlamingen in 2007 stemmen op hem. NVA behaalde 200.000 stemmen in 2003 maar behaalde in meerdere Vlaamse provincies iets tussen 4 en 5%, waardoor ze nu maar een zetel hebben in de Kamer. Kortom : zal dit een stem op de N-VA in 2007 geen weggegooide stem maken??
ja , ik vrees dat dit idd klopt, helaas ben ik niet van plan om nogmaals mijn stem weg te gooien aan NET geen zetel.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 19:21   #20
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard

dat betekent toch dat het VB de grootste partij word?
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be