![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml
do 07/12/06 - Emma en Milan blijven de populairste voornamen voor baby's in Vlaanderen. Dat zegt het Nationaal Instituut voor de Statistiek. Veel ouders kiezen opnieuw een traditionele voornaam voor hun kind of net een erg opvallende naam. Geen verandering in het rijtje met populaire namen: ook vorig jaar werden er in Vlaanderen vooral Emma's en Milans geboren. Na de 379 Emma's volgen ook veel meisjes die Luna, Julie, Marie of Lotte heten. Bij de jongens maken Kobe, Robbe, Seppe en Thomas de topvijf compleet. Twee tendensen vallen daarbij op. Zo kiezen veel ouders opnieuw voor de traditie. Zeven namen uit de toptien van meisjesnamen waren honderd jaar geleden al populair. Bij de jongens is dat minder opvallend. Tegelijk zijn er veel ouders die een unieke naam voor hun kind willen. De helft van de voornamen die vorig jaar werden gegeven, komt maar één keer voor. Met opvallende gevolgen als Babyface-Ralph, Deejay, Jefke-Ali, Jesse-James, Jihad, Everlasting, Poppie en Wonder. Dit begint een beetje uit de hand te lopen. Waarom vinden zoveel het ouders het zo belangrijk om kost wat kost hun kinderen een naam te geven die uniek is? Stel je eens voor dat je ergens gaat solliciteren met die namen? ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 15 december 2006 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar loopt inderdaad iets uit de hand.
De grootst mogelijke vrijheid bij de keuze van de voornaam, is een goed principe. Ik herinner me nog al te goed dat bij de aangifte van de geboorte van mijn kinderen, die aap van een ambtenaar bij het horen van de voorgestelde voornaam, met een grote grijns zijn kop onder zijn toonbank stak, om vervolgens met een groot dik boek te voorschijn te komen. In dat boek wellicht de namen, gebaseerd op kaloten-toestanden en analoge .... (maar geen nood: ze stonden erin). Bij solliciatatie hoop ik dat ze de beste geschikte kandidaat nemen. Anders zijn ze wel heel dom bezig. Ik word liever geopereerd aan mijn knie door bekwame dokter Ali, dat heel mijn been afgezet door onbekwame dokter Jan. Maar iemand aanwerven met de voornaam Jihad .... Ja, daar loopt iets uit de hand. 't Zijn altijd een paar klootzakken die misbruik maken van iets, en daardoor de anderen opzadelen met de gebakken peren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Jihad" is nochtans een vrij veel voorkomende meisjesnaam bij wredevolle moslims hoor.
Jefke-Ali lijkt me een voorbeeld van "verrijkende" multicultuur? Misschien moest in dit gemengd gezin "Ali" verplicht worden toegevoegd omdat het kind anders zijn Marokkaanse nationaliteit niet kon verkrijgen? Voor de Marokkaanse (en ook Turkse?) officiele diensten kunnen ze enkel kiezen uit een zeer beperkte namenlijst. Andere namen zijn VERBOTEN! En uiteraard, als je als vijfde generatie marokkaan in België geboren wordt, dan moét je toch een marokkaanse naam hebben om je marokkaanse paspoort te kunnen verkrijgen. Ge gaat U toch niet assimileren zekers? En die belgen worden toch gewoon aan die voor hen onuitspreekbare namen, we zijn straks in de meerderheid in de steden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Daarnaast is het wel grappig dat twee van de populaire namen Mohamed en.....Mohammed zijn. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() "Juiste" namen zijn vreselijk saai. Maar jullie kicken op saaiheid waarschijnlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een halve klas met mohammedjes en mohamedjes en mustaphakes en mustafakes is natuurlijk niet saai! Dat is verrijkend!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Vind ik inderdaad. Alles wat fout is, is verrijkend.
Maar gij wilt alles lekker vertrouwd enzo. Autistisch ofzo? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Het valt op dat Nederland en Vlaanderen wat naamgeving betreft naar elkaar toegroeien. Waren in het verleden in Vlaanderen ofwel Franse voornamen ofwel vernederlandste voornamen (Kris i.p.v. Chris) populair, nu zie ik in de top-20 van Vlaanderen namen die erg Nederlands of zelfs Fries aandoen, zoals Femke. Anderzijds zitten er nog steeds wel Franse namen in, zoals Julie, Marie, Louise en Louis. Even vergelijken:
Top-20 meisjesnamen Vlaanderen 2005: 1. Emma 2. Luna 3. Julie 4. Marie 5. Lotte 6. Laura 7. Amber 8. Hanne 9. Femke 10. Lore 11. Zoë 12. Louise 13. Charlotte 14. Britt 15. Lisa 16. Sarah 17. Merel 18. Elise 19. Lara 20. Jana Top-20 meisjesnamen Nederland 2005: 1. Sanne 2. Emma 3. Anna 4. Iris 5. Anouk 6. Lisa 7. Eva 8. Julia 9. Lotte 10. Isa 11. Maud 12. Sophie 13. Fleur 14. Lieke 15. Anne 16. Amber 17. Noa 18. Roos 19. Marit 20. Femke Top-20 jongensnamen Vlaanderen 2005: 1. Milan 2. Kobe 3. Robbe 4. Seppe 5. Thomas 6. Rune 7. Wout 8. Arne 9. Senne 10. Lars 11. Jasper 12. Noah 13. Daan 13. Quinten 15. Xander 16. Jonas 17. Lucas 18. Louis 19. Jelle 20. Nathan Top-20 jongensnamen Nederland 2005: 1. Daan 2. Sem 3. Thomas 4. Tim 5. Lucas 6. Lars 7. Thijs 8. Milan 9. Jesse 10. Bram 11. Max 12. Stijn 13. Niels 14. Ruben 15. Luuk 16. Sven 17. Nick 18. Jasper 19. Daniël 20. Tom Opvallend: in de top-20 van jongensnamen in België als geheel staat Mohammed op plaats 8! In Nederland stond Mohammed incl. alle varianten in 2004 op plaats 18. Blijkbaar wonen er meer Marokkanen en Arabieren in België dan in Nederland. Interessante ontwikkeling is verder dat in de voorlopige top-20 jongensnamen in NL van 2006 nieuw is binnengekomen: Jan. Traditionele namen komen ook in Nederland dus weer in de mode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Mijn dochter noemt Adolf .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Belgie worden in Vlaanderen en Wallonie verschillende namen gegeven: de namenlijst zal dus veel langer zijn. In Nederland zal de naamgeverij ongeveer voor heel het land gelijklopen: "kortere" namenlijst dus. Dat Mohammed hier op 8 staat en slechts op 18 in Nederland zegt dus niet dat er meer Mohammeds in Belgie rondlopen dan in Nederland. Wel dat er in Belgie meer verscheidene namen worden gegeven (waals+vlaams) dan in Nederland. Net als bij de verkiezingen (beperktere keuze aan kandidaten voor allochtonen) zullen vreemde (allochtone)namen (elke oudste zoon heet Mohammed) steeds bovenaan prijken. Vooral met verkiezingen lijkt me dit een kwalijke zaak: (vb. 20.000 voorkeurstemmen op 20 kandidaten geeft geen verkozen kandidaat, 2500 voorkeurstemmen op de 2 allochtone kandidaten geeft twee verkozen gemeenteraadsleden!). Alles hangt er namelijk van af in hoeveel delen je de koek wenst te verdelen! Laatst gewijzigd door circe : 16 december 2006 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Of je inschrijven op een discussieforum.
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Nu kan dat komen omdat er veel meer allochtonen in Brussel wonen. Moham(m)ed is in A'dam nl. de enige allochtone voornaam in de top-20, terwijl in Brussel de top-20 vol staat met allochtone namen: Ayoub, Rayan, Mehdi, Yassine, Ayman, Hamza en Rayane. Als je dan weet dat in A'dam al 34% van de bevolking niet-westers allochtoon is, vraag ik me af welk percentage het in Brussel zou zijn (als er statistieken van waren geweest, want die zijn er niet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha juist! Als je de aantallen gaat vergelijken dan krijg je een ander beeld.
In Nederland heeft men natuurlijk ook veel Indonesische en Antilliaanse allo's, en zitten ze misschien meer verspreid over alle steden? Ik dacht dat het aantal allochtonen in Nederland in feite hoger lag (maar dan mét indonesiers en antillianen bijgerekend). Van "ons" land hebben we natuurlijk geen cijfers! Dat is slecht voor de politiek. Hier wonen enkel belgen uiteraard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Nederlands-Indiërs/Indonesiërs worden overigens bij de westerse allochtonen gerekend, omdat dit in meerderheid mensen van blanke en gemengde afkomst zijn die zich mede daarom zeer snel en perfect hebben geïntegreerd. De Molukkers vormen maar een kleine minderheid van alle Nederlands-Indiërs/Indonesiërs in Nederland. Ook zij zijn meestal uitstekend geïntegreerd trouwens (accentloos Nederlands!), ondanks dat velen nog in aparte buurten wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Johan valt weer uit de boot
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() heeft er in feite iemand namenlijsten van enkele grote Waalse steden? Charleroi of zo?
Ben eens benieuwd of Mohammed daar ook de kroon spant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Ter vergelijking: in arr. Antwerpen op 27, arr. Sint-Niklaas op 17, arr. Mechelen op 17, arr. Halle-Vilvoorde op 34. In alle andere arrondissementen staat Mo veel lager is of is 'ie afwezig. Zie excelbestand: http://www.statbel.fgov.be/downloads...mesarr2005.xls Je kunt ook kijken op het Namenportaal van Statbel. Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 december 2006 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De Anarchistische Bankier ook. En hoor je mij klagen?