Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 19:14   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Voornamen in Vlaanderen:wij verwelkomen Babyface-Ralph en Jihad

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml

do 07/12/06 - Emma en Milan blijven de populairste voornamen voor baby's in Vlaanderen. Dat zegt het Nationaal Instituut voor de Statistiek. Veel ouders kiezen opnieuw een traditionele voornaam voor hun kind of net een erg opvallende naam.

Geen verandering in het rijtje met populaire namen: ook vorig jaar werden er in Vlaanderen vooral Emma's en Milans geboren.
Na de 379 Emma's volgen ook veel meisjes die Luna, Julie, Marie of Lotte heten. Bij de jongens maken Kobe, Robbe, Seppe en Thomas de topvijf compleet. Twee tendensen vallen daarbij op.
Zo kiezen veel ouders opnieuw voor de traditie. Zeven namen uit de toptien van meisjesnamen waren honderd jaar geleden al populair. Bij de jongens is dat minder opvallend.
Tegelijk zijn er veel ouders die een unieke naam voor hun kind willen. De helft van de voornamen die vorig jaar werden gegeven, komt maar één keer voor.
Met opvallende gevolgen als Babyface-Ralph, Deejay, Jefke-Ali, Jesse-James, Jihad, Everlasting, Poppie en Wonder.

Dit begint een beetje uit de hand te lopen. Waarom vinden zoveel het ouders het zo belangrijk om kost wat kost hun kinderen een naam te geven die uniek is? Stel je eens voor dat je ergens gaat solliciteren met die namen?

Laatst gewijzigd door evilbu : 15 december 2006 om 19:15.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 11:57   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Daar loopt inderdaad iets uit de hand.

De grootst mogelijke vrijheid bij de keuze van de voornaam, is een goed principe. Ik herinner me nog al te goed dat bij de aangifte van de geboorte van mijn kinderen, die aap van een ambtenaar bij het horen van de voorgestelde voornaam, met een grote grijns zijn kop onder zijn toonbank stak, om vervolgens met een groot dik boek te voorschijn te komen. In dat boek wellicht de namen, gebaseerd op kaloten-toestanden en analoge .... (maar geen nood: ze stonden erin).

Bij solliciatatie hoop ik dat ze de beste geschikte kandidaat nemen. Anders zijn ze wel heel dom bezig. Ik word liever geopereerd aan mijn knie door bekwame dokter Ali, dat heel mijn been afgezet door onbekwame dokter Jan.

Maar iemand aanwerven met de voornaam Jihad ....
Ja, daar loopt iets uit de hand.
't Zijn altijd een paar klootzakken die misbruik maken van iets, en daardoor de anderen opzadelen met de gebakken peren.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:04   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

"Jihad" is nochtans een vrij veel voorkomende meisjesnaam bij wredevolle moslims hoor.

Jefke-Ali lijkt me een voorbeeld van "verrijkende" multicultuur? Misschien moest in dit gemengd gezin "Ali" verplicht worden toegevoegd omdat het kind anders zijn Marokkaanse nationaliteit niet kon verkrijgen? Voor de Marokkaanse (en ook Turkse?) officiele diensten kunnen ze enkel kiezen uit een zeer beperkte namenlijst. Andere namen zijn VERBOTEN!

En uiteraard, als je als vijfde generatie marokkaan in België geboren wordt, dan moét je toch een marokkaanse naam hebben om je marokkaanse paspoort te kunnen verkrijgen. Ge gaat U toch niet assimileren zekers? En die belgen worden toch gewoon aan die voor hen onuitspreekbare namen, we zijn straks in de meerderheid in de steden.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:09   #4
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
"Jihad" is nochtans een vrij veel voorkomende meisjesnaam bij wredevolle moslims hoor.

Jefke-Ali lijkt me een voorbeeld van "verrijkende" multicultuur? Misschien moest in dit gemengd gezin "Ali" verplicht worden toegevoegd omdat het kind anders zijn Marokkaanse nationaliteit niet kon verkrijgen? Voor de Marokkaanse (en ook Turkse?) officiele diensten kunnen ze enkel kiezen uit een zeer beperkte namenlijst. Andere namen zijn VERBOTEN!

En uiteraard, als je als vijfde generatie marokkaan in België geboren wordt, dan moét je toch een marokkaanse naam hebben om je marokkaanse paspoort te kunnen verkrijgen. Ge gaat U toch niet assimileren zekers? En die belgen worden toch gewoon aan die voor hen onuitspreekbare namen, we zijn straks in de meerderheid in de steden.
Inderdaad, voor Marokko zou de lijst zich beperken tot vijf bladzijden. Daar stond eens iets over in Humo.
Daarnaast is het wel grappig dat twee van de populaire namen Mohamed en.....Mohammed zijn.
Oud 16 december 2006, 12:27   #5
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

"Juiste" namen zijn vreselijk saai. Maar jullie kicken op saaiheid waarschijnlijk.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:31   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
"Juiste" namen zijn vreselijk saai. Maar jullie kicken op saaiheid waarschijnlijk.
Een halve klas met mohammedjes en mohamedjes en mustaphakes en mustafakes is natuurlijk niet saai! Dat is verrijkend!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 16 december 2006, 12:34   #7
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Vind ik inderdaad. Alles wat fout is, is verrijkend.
Maar gij wilt alles lekker vertrouwd enzo. Autistisch ofzo?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:40   #8
Dimitri

Standaard

Het valt op dat Nederland en Vlaanderen wat naamgeving betreft naar elkaar toegroeien. Waren in het verleden in Vlaanderen ofwel Franse voornamen ofwel vernederlandste voornamen (Kris i.p.v. Chris) populair, nu zie ik in de top-20 van Vlaanderen namen die erg Nederlands of zelfs Fries aandoen, zoals Femke. Anderzijds zitten er nog steeds wel Franse namen in, zoals Julie, Marie, Louise en Louis. Even vergelijken:

Top-20 meisjesnamen Vlaanderen 2005:
1. Emma
2. Luna
3. Julie
4. Marie
5. Lotte
6. Laura
7. Amber
8. Hanne
9. Femke
10. Lore
11. Zoë
12. Louise
13. Charlotte
14. Britt
15. Lisa
16. Sarah
17. Merel
18. Elise
19. Lara
20. Jana

Top-20 meisjesnamen Nederland 2005:
1. Sanne
2. Emma
3. Anna
4. Iris
5. Anouk
6. Lisa
7. Eva
8. Julia
9. Lotte
10. Isa
11. Maud
12. Sophie
13. Fleur
14. Lieke
15. Anne
16. Amber
17. Noa
18. Roos
19. Marit
20. Femke

Top-20 jongensnamen Vlaanderen 2005:
1. Milan
2. Kobe
3. Robbe
4. Seppe
5. Thomas
6. Rune
7. Wout
8. Arne
9. Senne
10. Lars
11. Jasper
12. Noah
13. Daan
13. Quinten
15. Xander
16. Jonas
17. Lucas
18. Louis
19. Jelle
20. Nathan

Top-20 jongensnamen Nederland 2005:
1. Daan
2. Sem
3. Thomas
4. Tim
5. Lucas
6. Lars
7. Thijs
8. Milan
9. Jesse
10. Bram
11. Max
12. Stijn
13. Niels
14. Ruben
15. Luuk
16. Sven
17. Nick
18. Jasper
19. Daniël
20. Tom

Opvallend: in de top-20 van jongensnamen in België als geheel staat Mohammed op plaats 8! In Nederland stond Mohammed incl. alle varianten in 2004 op plaats 18. Blijkbaar wonen er meer Marokkanen en Arabieren in België dan in Nederland.

Interessante ontwikkeling is verder dat in de voorlopige top-20 jongensnamen in NL van 2006 nieuw is binnengekomen: Jan. Traditionele namen komen ook in Nederland dus weer in de mode.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:47   #9
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Mijn dochter noemt Adolf .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:53   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opvallend: in de top-20 van jongensnamen in België als geheel staat Mohammed op plaats 8! In Nederland stond Mohammed incl. alle varianten in 2004 op plaats 18. Blijkbaar wonen er meer Marokkanen en Arabieren in België dan in Nederland.
Ik denk niet dat je het zo mag bekijken.

In Belgie worden in Vlaanderen en Wallonie verschillende namen gegeven: de namenlijst zal dus veel langer zijn.
In Nederland zal de naamgeverij ongeveer voor heel het land gelijklopen: "kortere" namenlijst dus.

Dat Mohammed hier op 8 staat en slechts op 18 in Nederland zegt dus niet dat er meer Mohammeds in Belgie rondlopen dan in Nederland. Wel dat er in Belgie meer verscheidene namen worden gegeven (waals+vlaams) dan in Nederland.

Net als bij de verkiezingen (beperktere keuze aan kandidaten voor allochtonen) zullen vreemde (allochtone)namen (elke oudste zoon heet Mohammed) steeds bovenaan prijken.

Vooral met verkiezingen lijkt me dit een kwalijke zaak: (vb. 20.000 voorkeurstemmen op 20 kandidaten geeft geen verkozen kandidaat, 2500 voorkeurstemmen op de 2 allochtone kandidaten geeft twee verkozen gemeenteraadsleden!).

Alles hangt er namelijk van af in hoeveel delen je de koek wenst te verdelen!

Laatst gewijzigd door circe : 16 december 2006 om 12:56.
Oud 16 december 2006, 13:11   #11
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Stel je eens voor dat je ergens gaat solliciteren met die namen?
Of je inschrijven op een discussieforum.
Oud 16 december 2006, 13:14   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat je het zo mag bekijken.

In Belgie worden in Vlaanderen en Wallonie verschillende namen gegeven: de namenlijst zal dus veel langer zijn.
In Nederland zal de naamgeverij ongeveer voor heel het land gelijklopen: "kortere" namenlijst dus.

Dat Mohammed hier op 8 staat en slechts op 18 in Nederland zegt dus niet dat er meer Mohammeds in Belgie rondlopen dan in Nederland. Wel dat er in Belgie meer verscheidene namen worden gegeven (waals+vlaams) dan in Nederland.
Dat zou kunnen. Als we echter de hoofdsteden vergelijken (Amsterdam met 740.000 inwoners en Brussel met 1.000.000 inwoners) zien we dat in beide steden Moham(m)ed weliswaar op één staat, maar dat het in 2005 in A'dam gaat om 65 kinderen en in Brussel om 229 kinderen (206 Mohameds en 23 Mohammeds). Onevenredig veel meer Moham(m)eds in Brussel dus.

Nu kan dat komen omdat er veel meer allochtonen in Brussel wonen. Moham(m)ed is in A'dam nl. de enige allochtone voornaam in de top-20, terwijl in Brussel de top-20 vol staat met allochtone namen: Ayoub, Rayan, Mehdi, Yassine, Ayman, Hamza en Rayane. Als je dan weet dat in A'dam al 34% van de bevolking niet-westers allochtoon is, vraag ik me af welk percentage het in Brussel zou zijn (als er statistieken van waren geweest, want die zijn er niet).
Oud 16 december 2006, 13:21   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ha juist! Als je de aantallen gaat vergelijken dan krijg je een ander beeld.

In Nederland heeft men natuurlijk ook veel Indonesische en Antilliaanse allo's, en zitten ze misschien meer verspreid over alle steden?

Ik dacht dat het aantal allochtonen in Nederland in feite hoger lag (maar dan mét indonesiers en antillianen bijgerekend).

Van "ons" land hebben we natuurlijk geen cijfers! Dat is slecht voor de politiek. Hier wonen enkel belgen uiteraard.
Oud 16 december 2006, 13:33   #14
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Mijn dochter noemt Adolf .
Mijn zoon Eva
Oud 16 december 2006, 13:34   #15
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ha juist! Als je de aantallen gaat vergelijken dan krijg je een ander beeld.

In Nederland heeft men natuurlijk ook veel Indonesische en Antilliaanse allo's, en zitten ze misschien meer verspreid over alle steden?

Ik dacht dat het aantal allochtonen in Nederland in feite hoger lag (maar dan mét indonesiers en antillianen bijgerekend).

Van "ons" land hebben we natuurlijk geen cijfers! Dat is slecht voor de politiek. Hier wonen enkel belgen uiteraard.
Zolang er van België geen cijfers zijn, kunnen we ook niet weten of het aantal allochtonen in Nederland hoger of lager is dan in België. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het per saldo niet zo heel veel uitmaakt.

Nederlands-Indiërs/Indonesiërs worden overigens bij de westerse allochtonen gerekend, omdat dit in meerderheid mensen van blanke en gemengde afkomst zijn die zich mede daarom zeer snel en perfect hebben geïntegreerd. De Molukkers vormen maar een kleine minderheid van alle Nederlands-Indiërs/Indonesiërs in Nederland. Ook zij zijn meestal uitstekend geïntegreerd trouwens (accentloos Nederlands!), ondanks dat velen nog in aparte buurten wonen.
Oud 16 december 2006, 13:35   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Johan valt weer uit de boot
Oud 16 december 2006, 13:42   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

heeft er in feite iemand namenlijsten van enkele grote Waalse steden? Charleroi of zo?

Ben eens benieuwd of Mohammed daar ook de kroon spant.
Oud 16 december 2006, 13:45   #18
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
heeft er in feite iemand namenlijsten van enkele grote Waalse steden? Charleroi of zo?

Enkel op de PS lijsten
Oud 16 december 2006, 13:53   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:

Ik heb wel de arrondissementen voor je: In arr. Charleroi staat Mohamed op 34, in arr. Luik op 32.

Ter vergelijking: in arr. Antwerpen op 27, arr. Sint-Niklaas op 17, arr. Mechelen op 17, arr. Halle-Vilvoorde op 34. In alle andere arrondissementen staat Mo veel lager is of is 'ie afwezig.

Zie excelbestand: http://www.statbel.fgov.be/downloads...mesarr2005.xls

Je kunt ook kijken op het Namenportaal van Statbel.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 december 2006 om 13:55.
Oud 16 december 2006, 13:58   #20
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Johan valt weer uit de boot
De Anarchistische Bankier ook. En hoor je mij klagen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be