Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2006, 10:32   #1
Banneling

Standaard Professionele anti-racisten gaan over op geweld

Gezin van 'racistische' werkgever bedreigd

Na afwimpeling Turkse sollicitant
Drongen - Een Turkse sollicitant afwimpelen omwille van zijn afkomst kan ernstige gevolgen hebben, ondervindt de bedrijfsleider van Euro-Lock in Drongen. Zijn gezin werd zelfs bedreigd.
K an jij die persoon afwimpelen? Een vreemdeling die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog niet gezien .'' Die reactie kreeg de Oost-Vlaamse Turk Murat Caliskan na zijn sollicitatie bij Euro-Lock. Flagrant racisme, dat niet alleen flink wat stof deed opwaaien in de media, maar ook niet zonder gevolgen blijft voor het bedrijf zelf.

Vooral de Zweedse kledinggigant H&M pikt de uitlatingen niet. ,,Wij zijn tevreden over de producten van Euro-Lock, maar toch hebben we de samenwerking opgeschort'', zegt woordvoerster Marianne Nerinckx, ,,Met racisme willen we niets te maken hebben. Bij ons werken mensen van alle nationaliteiten, ons cliënteel is al even divers. Wij stappen dan ook niet licht over zulke zaken. Wat voor onzin is het ook dat een Turk niet geschikt zou zijn om rolluiken te installeren of andere beveiliging aan te brengen in de winkel?''

Euro-Lock krijgt intussen nog wel van meer bedrijven de wind van voren. Het Drongense bedrijf pronkt op zijn website met de logo's van firma's voor wie het al opdrachten uitvoerde: opticien Hans Anders, Delhaize, C&A. Maar die laten nu stuk voor stuk weten dat die logo's er meteen van de site verwijderd worden.

,,Die man verbindt onze naam zomaar met zijn bedrijf zonder ons te raadplegen'', windt Niels Maartens van Hans Anders zich op. ,,Terwijl wij niet eens samenwerken met Euro-Lock, laat staan dat we akkoord zouden gaan met de gevoerde politiek in dat bedrijf.'' Dezelfde reactie weerklinkt bij de andere genoemde bedrijven.

Maar het gaat nog verder. Zelfs het logo van de politie prijkt op de website van het omstreden bedrijf. Woordvoerster Evie Claes gelooft haar oren niet als we het haar voorleggen. ,,Rechtstreeks hebben wij geen weet van enig contact met die firma. Misschien werkten ze ooit voor de Regie der Gebouwen of de lokale politie? Maar dan nog mogen ze ons logo niet zomaar plaatsen. Wij eisen dat het er meteen afgehaald wordt.''

Banden lek gestoken

,,Alle bedrijven die met een logo op onze site prijken, zijn klanten'', verzekert Yves Delgouffe, zaakvoerder van Euro-Lock. ,,Misschien via zelfstandige geranten, dat kan. Maar het maakt nu niet zoveel uit, ik laat de hele website toch opnieuw ontwerpen. Zonder logo's van andere bedrijven erbij.''

Maar het verhaal heeft voor Delgouffe nog meer gevolgen. ,,Met de hand op het hart zeg ik dat ik geen racist ben. Er werken ook twee allochtonen op zelfstandige basis mee in het bedrijf. Maar dat heeft geen effect meer, het verhaal is een eigen leven gaan leiden en verschillende klanten hebben afgehaakt. Afspraken werden plots afgezegd, offertes in de prullenmand gegooid. Gelukkig weten mijn particuliere klanten wie ik ben en werken zij gewoon voort met me.''

Maar de bedrijfsleider en zijn gezin werden ook al bedreigd. ,,Na de eerste krantenartikels kreeg ik een zestigtal negatieve mails, sommige echte haatberichten. Maar ook regelrechte bedreigingen. Er kwam hier een cassette binnen waarin werd gezegd dat ze mij en mijn gezin wel zouden vinden. We durfden vorig weekend niet eens thuis te blijven.''

,,Zondagavond bleek er ingebroken op het bedrijfsterrein en waren de banden van enkele wagens doorgeprikt.''

De ware aard van de professionele anti-racisten komt bovendrijven : het zijn echte haatbommen. Hoe laag men niet vallen als men al gezinsleden van iemand wiens proces nog niet eens voorgekomen is, begint af te dreigen en te intimideren?
Uiteindelijk had die zaakvoerder van Euro-Lock beter de Turks-Beringse methode gebezigt om die sollicitant wandelen te sturen ; het volstond om een paar bakstenen naar zijn hoofd te keilen en vervolgens te zeggen dat het zo niet bedoeld was .... om CGKR-klachtvrij te zijn.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 10:54   #2
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Maar het verhaal heeft voor Delgouffe nog meer gevolgen. ,,Met de hand op het hart zeg ik dat ik geen racist ben.
Ja voor de camera kan je alles zeggen maar de ware aard van de mens komt te voorschijn in zijn persoonlijk leven, en ik denk dat het in dit geval wel duidelijk is!

Citaat:
Hoe laag men niet vallen als men al gezinsleden van iemand wiens proces nog niet eens voorgekomen is, begint af te dreigen en te intimideren?
Ik zou niet weten wat er dan voor een rechtbank zou kunnen veranderen (ja, je weet natuurlijk nooit in Belgie!) maar ik denk dat de waarheid al vast staat. Ondanks zijn vele praatjes die hij al heeft gezegt en waarschijnlijk nog zal zeggen!!!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:13   #3
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het verhaal heeft voor Delgouffe nog meer gevolgen. ,,Met de hand op het hart zeg ik dat ik geen racist ben.
De interne mail die vasthing aan de mail die deze Turkse solicitant kreeg, die door een slordigheidje werd vergeten, doet mij anders vermoeden :

"Kan jij die persoon afwimpelen? Een vreemdeling die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog niet gezien."

Niet echt een uitspraak van een anti-racist.........

Laatst gewijzigd door Pietje : 9 december 2006 om 11:14.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:14   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat mij persoonlijk het meeste stoort is de manier waarop de media hiermee omspringen. Door enkel bedrijven te vernoemen die op de politiek correcte kar springen wordt immers de indruk gewekt dat iedereen er hetzelfde over denkt.
Intussen lacht Fereyn wel in zijn vuistje want de reclame die geleid heeft tot het huidige succes van zijn bedrijf had hij nooit uit eigen zak kunnen betalen.

Nog storender is dat er zo lichtvaardig over flagrante geweldsdelicten wordt heengestapt terwijl er voor een mail waarin iemand enkel zijn (verboden!) gedacht zegt naar het CGKR wordt gelopen, en bepaalde bedrijven zich zelfs verplicht voelen om 'gepaste maatregelen te nemen' nog voor het inquisitiecentrum De Witte tot de te verwachten actie overgaat.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:18   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...dus van een rasechte racist, zeker?

Besef jij wel goed waar men mee bezig is en tot wat deze 21ste eeuwse heksenjacht zal leiden?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:21   #6
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De interne mail die vasthing aan de mail die deze Turkse solicitant kreeg, die door een slordigheidje werd vergeten, doet mij anders vermoeden :

"Kan jij die persoon afwimpelen? Een vreemdeling die beveiliging zal verkopen, dat heb ik nog niet gezien."

Daar zal de rechtbank over oordelen Pietje.
Het is dan ook niet aan de professionele anti-racisten om te gaan veroordelen en een kristallnacht op de familieleden van die man te organiseren.
Opmerkellijk dat je zwijgt over de intimidaties en dreigingen naar de familie toe. Zijn die ook linkscorrect?
Oud 9 december 2006, 11:23   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...dus van een rasechte racist, zeker?

Besef jij wel goed waar men mee bezig is en tot wat deze 21ste eeuwse heksenjacht zal leiden?
Hopelijk leidt het naar een samenleving waar gratuite vooroordelen tav vreemdelingen tot het verleden behoren.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:26   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
,,Zondagavond bleek er ingebroken op het bedrijfsterrein en waren de banden van enkele wagens doorgeprikt.''
Hopelijk heeft Eurolock beveiligingscamera's op hun terrein geïnstalleerd. De opnames zouden wel eens van pas kunnen komen om de combinatie "vreemdeling" en "beveiliging" te verduidelijken aan de rechtbank.

Maar inderdaad: overgaan tot de Turks-Beringse manier van reageren lijkt me aangewezen in de toekomst.
Die Gedänken zijn hier nicht mehr frei, de bakstenen daarentegen wel.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:34   #9
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezin van 'racistische' werkgever bedreigd
Afkeurenswaardig. Maar zoals het spreekwoord zegt: wie wind zaait, zal storm oogsten. Racisme en onverdraagzaamheid blijven nu eenmaal niet ongestraft.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:34   #10
Banneling

Standaard

Citaat:
Hopelijk leidt het naar een samenleving waar gratuite vooroordelen tav vreemdelingen tot het verleden behoren.
Uit de realiteit blijkt dat dit leidt naar een samenleving waar geweld op mensen die er een eigen, niet linkscorrecte mening op nahouden, als normaal beschouwd wordt, en waar echte racisten met bakstenen hun gangen mogen gaan, onder de hoge bescherming van de overheid, voor zover ze 'allochtoon' zijn.
Als het fascisme ooit terugkomt, zal het onder de noemer van het anti-fascisme zijn.
Wel het nouveau linkscorrecte fascisme n'est pas seulement arrivé, mais bientôt complètement institutionalisé.
Oud 9 december 2006, 11:34   #11
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Hopelijk heeft Eurolock beveiligingscamera's op hun terrein geïnstalleerd. De opnames zouden wel eens van pas kunnen komen om de combinatie "vreemdeling" en "beveiliging" te verduidelijken aan de rechtbank.
Ja als ze dat zouden kunnen bewijzen dat staat hij wel veel sterker in zijn schoenen maar de vraag is maar of hij het zal kunnen bewijzen, want als hij videocamera's heeft moet er wel nog op te zien zijn dat het allochtonen zijn!!!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:37   #12
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Afkeurenswaardig. Maar zoals het spreekwoord zegt: wie wind zaait, zal storm oogsten. Racisme en onverdraagzaamheid blijven nu eenmaal niet ongestraft.
Tiens, kan je even preciseren welke van die andere gezinsleden wind gezaait hebben?
Oud 9 december 2006, 11:40   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens, kan je even preciseren welke van die andere gezinsleden wind gezaait hebben?
Geen enkel, voor zover ik weet, hoewel de appel meestal niet erg ver van de boom valt... Speelt dat een rol?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 9 december 2006, 11:46   #14
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

100% akkoord dat dit flagrant racisme is en onaanvaardbaar is, maar de vraag is of het de baas zélf is die dit heeft geschreven.

Hoe dan ook, deze vormen van geweld tegen de fabriekseigenaar en zijn gezin zijn bijzonder verwerpelijk en bewijzen dat de grote racismebestrijders vaak zelf overlopen van onverdraagzaamheid.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 11:50   #15
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Geen enkel, voor zover ik weet, hoewel de appel meestal niet erg ver van de boom valt... Speelt dat een rol?
Oh u vindt zo'n kristallnacht op familieleden van mensen die niet eens voor de rechtbank verschenen zijn, doodnormaal.
Als ik uw redenering doortrek, dan bulkt Beringen van de Turkse racisten! U weet wel, de ouders, broers, zussen, tantes, ooms, etc van die lieverdjes die bakstenen op joodse jongeren kieperden.
Allemaal volwassen mensen, en kijk mits de appel niet erg van de boom valt, en het linkscorrect is om zelfs familieleden van 'vermeende' racisten te gaan intimideren, wees dan consequent Rafke en vertel het CGKR dat ze zich schromelijk vergist heeft. I.p.v. de zaken te minimaliseren had ze de Beringse gemeenschap (de zussen, broers, ouders van 'echte' racisten) moeten intimideren ! Want de appel valt meestal toch niet ver van de boom. Waar wacht je op Rafke?
Oud 9 december 2006, 11:59   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een racist is een onmens. Hij behoort voor de rechtbank te komen.

Iemand die zelf het recht in eigen handen neemt, en misdrijven pleegt tegen een krimineel en zeker tegen diens gezin, is evenzeer een onmens, en behoort ook voor de rechtbank te komen.

Voor beiden hierboven, geen pardon.
Dat is een absolute regel in een rechtsstaat.
(en tegen die regel wordt doorgaans veel gezondigd in zowel links- als rechts-ekstremistische regimes)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 12:02   #17
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Dat de zaakvoerder van die firma een bevooroordeelde dwaasheid uithaalde dat staat als een paal boven water.
Ik blijf het echter moeilijk hebben met het feit dat niet enkel de beklaagde wordt geviseerd maar ook bijvoorbeeld zijn gezin én uiteindelijk - mocht de firma die hij leidt het zwaar te verduren krijgen - ook de werknemers van zijn bedrijf.

Het is in deze te makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de zaakvoerder te leggen. Een essentie van de rechtstaat is dat enkel het gedrag van een beklaagde ter discussie staat en dat voor wangedrag enkel de uitvoerder ervan aansprakelijk is en er de gevolgen van draagt. Dit is door de hetze helemaal niet meer mogelijk.

Het is ronduit schandelijk dat meerdere mensen worden gestraft - bijvoorbeeld door gezinsbedreiging - omdat zoiets me overkomt als: "Uw grootvader was ne zwarten, dus gij zijt er ook één!".
Ik heb een vriend wiens grootvader inderdaad 'ne zwarten' was, maar neem van me aan dat hij dat verre van is.

Neen, ondanks de klacht tegen de zaakvoerder, moet elke vorm van intimidatie tegenover derden expliciet worden afgekeurd. Wie hiertoe niet in staat is, is eigenlijk in hetzelfde haatbedje ziekelijk blind.
Oud 9 december 2006, 12:03   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh u vindt zo'n kristallnacht op familieleden van mensen die niet eens voor de rechtbank verschenen zijn, doodnormaal.
Nee, dat heb ik ook nooit gezegd. Kijk misschien nog eens even terug naar mijn eerste reactie in deze draad, voor je me absurde verwijten naar het hoofd slingert.

Citaat:
Oud 9 december 2006, 12:08   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hoeft maar te kijken naar het huidige succes van de firma Fereyn om te weten dat dit ijdele hoop is. Wat daar gebeurt lijkt op stilzwijgend protest omdat vrij spreken niet langer kan. En hoe gaan ze dat afstraffen?

Hoeveel dictaturen hebben trouwens hun doel al (voor langere tijd) bereikt met identieke middelen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be