Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2006, 00:19   #1
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard Afspiegeling van de samenleving...

Het personeelsbestand van De Lijn moet een "afspiegeling van de samenleving" worden; zo stelde de topvrouwe I. Lieten stellig toen ze haar plan voor "niet vrijblijvende streefcijfers" -zeg maar quota- in de aanwervingspolitiek van het overheidsbedrijf presenteerde. Die "afspiegeling van de samenleving" is nodig om de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren. Onmiddellijk werd het debat over positieve discriminatie en quota aangezwengeld en werd er driftig stellig genomen door diverse politieke stemmingmakers.

Maar één ding blijft me tot op dit eigenste moment verwonderen: geen enkele journalist -u weet wel, die dames en heren die zichzelf "kritische geesten" plegen te noemen- heeft in heel dit debat de meest evidente vraag gesteld: "op welke manier leidt die afspiegeling van de samenleving dan precies tot een kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van de Lijn?" En dan wil ik nog niet eens gemeen doen door te stellen dat, mits er geen plat racisme in het spel zou zijn (en daar wil ik het bedrijf van Mw. Lieten zeker niet van beschuldigen), dat personeelsbestand zowiezo al de samenleving afspiegelt.

Hoe ziet Mw. Lieten dat precies? Of moeten we de vraag stellen aan de ideeënfabriek van de politieke partij die deze operatie heeft ontwikkeld? Kan iemand me hier eens duidelijk maken op welke manier het introduceren van quota (of streefcijfers) kan leiden tot een kwaliteitsverbetering in de dienstverlening? Of anders gesteld: hoe het introduceren van criteria die niks met de professionele capaciteiten van een kandidaat-werknemer toch een invloed kunnen hebben op diens functioneren binnen het bedrijf?

Ik sluit allerminst uit dat ik een essentiële redenering in heel dit debat heb gemist, daarom stel ik de vraag aan de forumleden die het idee van de "niet vrijblijvende streefcijfers" genegen zijn. U zal mij ongetwijfeld op het juiste spoor kunnen zetten...
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.


Laatst gewijzigd door Desiderius : 27 december 2006 om 00:20.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 00:35   #2
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Ik zal u dat eens heel simpel uitleggen se. Door een goed groepsverband te kweken binnen de lijn zou (ik zeg ZOU) de service kunnen verbeteren.

Als in een mannen bastion men met meer vrouwen moet werken zou dat kunnen leiden tot een betere communicatie tussen chaffeur en de vrouwelijke reizigers. "allez maddammeke" zou zo eens uit hun vocabulaire kunnen verdwijnen.

Ik denk inderdaad dat voor een bedrijf als de lijn een afspiegeling van de maatschappij vruchten kan opleveren.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 02:51   #3
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Tiens, ik dacht dat de Lijn al over een vrouwelijke topfiguur beschikte? Is die dan via de weg van de "positieve discriminatie" in haar zeteltje geraakt? Krijgt het personeel zowiezo geen opleiding in de omgang met klanten? Ik apprecieer dat u in de voorwaardelijke wijs spreekt; het "zou" natuurlijk ook kunnen zijn dat de kwaliteitsverbetering niet meteen gekoppeld is aan de samenstelling van het personeel, maar in de manier waarop het aangestuurd wordt.

En hoe zit het dan met die "afspiegeling" zelf? Is het niet tekenend dat men er niet in slaagt om vrouwen / allochtonen / etc... aan te trekken? Weerspiegelt dat op zijn manier de samenleving niet? Bijvoorbeeld: dat er zowiezo weinig vrouwelijke kandidaat-chauffeurs te vinden zijn? Verhoudingsgewijs gesproken dan? Of dat er verhoudingsgewijs weinig allochtonen (uit de "juiste" bevolkingsgroepen; u begrijpt vast wat ik bedoel) beschikken over de nodige kwalificaties en/of motivatie om bij de Lijn aan de slag te gaan? Zeg d�*t ook niets over die samenleving waaraan Mw. Lieten haar personeelsbestand wil spiegelen?
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 03:36   #4
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Wel het is een pusch-over constructie om te normaliseren.

Het leuke is, dat de probleemstelling "die de normalisatie tegengaat" niet echt duidelijk is. Laat staan of de normalisering "op zich" wel gedragen word door de maatschapij.

Ma bon, ik ben pro. zolang er voldoen word aan de criteria's voor het beroep (functionalistisch bekeken dus.) maar anderzijds ben ik anti. vaste quota's.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 08:10   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

MAW graffiti en drugs op de bus!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 09:53   #6
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Binnenkort gaat minstens 30% van de busgebruikers uit ouderen (laat ons zeggen 70+-ers-bestaan)...
Moet het personeel van De Lijn dan ook niet uit minstens 30% van deze groep bestaan (de directie uiteraard ook)?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 10:45   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Binnenkort gaat minstens 30% van de busgebruikers uit ouderen (laat ons zeggen 70+-ers-bestaan)...
Moet het personeel van De Lijn dan ook niet uit minstens 30% van deze groep bestaan (de directie uiteraard ook)?
dat is eigenlijk wel een goeie vraag
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 11:21   #8
globalisator
Burger
 
Geregistreerd: 5 november 2006
Berichten: 158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Binnenkort gaat minstens 30% van de busgebruikers uit ouderen (laat ons zeggen 70+-ers-bestaan)...
Moet het personeel van De Lijn dan ook niet uit minstens 30% van deze groep bestaan (de directie uiteraard ook)?

Sofisme. U negeert het aspect "beroepsbevolking".
globalisator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 11:35   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Maar één ding blijft me tot op dit eigenste moment verwonderen: geen enkele journalist -u weet wel, die dames en heren die zichzelf "kritische geesten" plegen te noemen- heeft in heel dit debat de meest evidente vraag gesteld: "op welke manier leidt die afspiegeling van de samenleving dan precies tot een kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van de Lijn?"
Daar zegt u het reeds. De media zijn verworden tot een juichpubliek voor Paars. Er is geen enkele kritische noot meer, geen enkele aanzet tot debat.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 05:01   #10
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Tiens, ik dacht dat de Lijn al over een vrouwelijke topfiguur beschikte? Is die dan via de weg van de "positieve discriminatie" in haar zeteltje geraakt? Krijgt het personeel zowiezo geen opleiding in de omgang met klanten? Ik apprecieer dat u in de voorwaardelijke wijs spreekt; het "zou" natuurlijk ook kunnen zijn dat de kwaliteitsverbetering niet meteen gekoppeld is aan de samenstelling van het personeel, maar in de manier waarop het aangestuurd wordt.

En hoe zit het dan met die "afspiegeling" zelf? Is het niet tekenend dat men er niet in slaagt om vrouwen / allochtonen / etc... aan te trekken? Weerspiegelt dat op zijn manier de samenleving niet? Bijvoorbeeld: dat er zowiezo weinig vrouwelijke kandidaat-chauffeurs te vinden zijn? Verhoudingsgewijs gesproken dan? Of dat er verhoudingsgewijs weinig allochtonen (uit de "juiste" bevolkingsgroepen; u begrijpt vast wat ik bedoel) beschikken over de nodige kwalificaties en/of motivatie om bij de Lijn aan de slag te gaan? Zeg d�*t ook niets over die samenleving waaraan Mw. Lieten haar personeelsbestand wil spiegelen?

Bent u niet een beetje vastgeroest, te oud, niet meer mee? U klinkt net alsof de eerste vrouwelijke postbode in dienst wordt genomen. De Lijn wil gewoon af van het imago dat met een bus rijden of met een tram een typisch mannenberoep is.

En ik snap niet wat u bedoelt met die allochtonen en "juiste" bevolkingsgroepen. Bedoelt u dat sommige bevolkingsgroepen te dom zijn om met een bus te rijden of waar doelt u op?

Verbeter me als ik fout ben maar de lijn heeft toch geen problemen de vacatures te vullen met mensen? Hun probleem is dat het gevuld wordt met hetzelfde soort mensen : laaggeschoolde mannelijke vlamingen. Betekend dit dat ze niet genoeg vrouwen of allochtonen kunnen vinden? Niet echt! Je weet niets over HR procedure dus is het voor u enkel ook gissen. Als er 9 vlamingen en 1 allochtoon in de selectie zitten is de kans gewoon hoger dat degene die de job krijgt een vlaming is en dat heeft dan niks te maken met racisme maar enkel met een cijferwetmatigheid. U kan nu wel repliceren dat de beste de job krijgt maar ik denk dat je bij een selectie bij de lijn al moeilijk niet geslaagd kan zijn en dan vallen we terug op gewoon cijfers. Als meer vlamingen zich aanbieden dan allochtonen zullen er normaal gezien meer vlamingen worden aangenomen en vermits vlamingen hier en masse zijn is dat helemaal niet verwonderlijk.
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren,
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 06:33   #11
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht

En ik snap niet wat u bedoelt met die allochtonen en "juiste" bevolkingsgroepen. Bedoelt u dat sommige bevolkingsgroepen te dom zijn om met een bus te rijden of waar doelt u op?
Nee, te lui. Dopgeld weet je wel...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Verbeter me als ik fout ben ...blablabal...
sorry geen tijd.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 06:34   #12
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Ik zal u dat eens heel simpel uitleggen se.
Daar zeg je zoiets.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 09:50   #13
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Maar één ding blijft me tot op dit eigenste moment verwonderen: geen enkele journalist -u weet wel, die dames en heren die zichzelf "kritische geesten" plegen te noemen- heeft in heel dit debat de meest evidente vraag gesteld: "op welke manier leidt die afspiegeling van de samenleving dan precies tot een kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van de Lijn?" En dan wil ik nog niet eens gemeen doen door te stellen dat, mits er geen plat racisme in het spel zou zijn (en daar wil ik het bedrijf van Mw. Lieten zeker niet van beschuldigen), dat personeelsbestand zowiezo al de samenleving afspiegelt.
Er is volgens mij geen verband tussen het invoeren van de quota en het verbeteren van de service, en ik denk dan ook dat de toelichting van Lieten eerder als PR moet worden geduid. Als er al een verband zou bestaan, dan zou ik eerder verwachten dat de quota tot een verslechtering van de service zouden leiden, en niet omdat allochtonen minder goed zouden werken maar omdat tijdens de selectieprocedure excellente kandidaten zouden kunnen weggeselecteerd worden doordat een quotum moet worden gerespecteerd.

Op zich vind ik het streven van de Lijn om haar personeelsbestand zo goed mogelijk te doen aansluiten bij de samenleving niet slecht, tenminste zolang het ook de bedoeling is om die allochtone personeelsleden op alle lijnen in te zetten, en niet alleen op die lijnen die de concentratiewijken aandoen, met het idee dat een allochtone bestuurder makkelijker kleine probleempjes met allochtone jongeren zou kunnen regelen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat laatste niet bij het plan hoort.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 09:58   #14
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
En hoe zit het dan met die "afspiegeling" zelf? Is het niet tekenend dat men er niet in slaagt om vrouwen / allochtonen / etc... aan te trekken? Weerspiegelt dat op zijn manier de samenleving niet? Bijvoorbeeld: dat er zowiezo weinig vrouwelijke kandidaat-chauffeurs te vinden zijn? Verhoudingsgewijs gesproken dan? Of dat er verhoudingsgewijs weinig allochtonen (uit de "juiste" bevolkingsgroepen; u begrijpt vast wat ik bedoel) beschikken over de nodige kwalificaties en/of motivatie om bij de Lijn aan de slag te gaan?
Ik begrijp niet waar je hier op wilt alluderen. De huidige situatie (weinig allochtonen bij De Lijn) kan volgens mij niet op een eenvoudige manier uitgelegd worden. Hier in Brussel bijvoorbeeld werken enorm veel allochtonen bij de MIVB. Waar kan het allemaal aan liggen? Job advertenties die misschien niet de juiste groepen aanspreken, selectieprocedure, werksfeer (?), specifieke voorwaarden, ...
Het is duidelijk dat De Lijn de factoren die invloed hebben zal moeten identificeren, want ze mag nog duizend quota invoeren, als er niet voldoende kandidaten zijn dat zal het daarmee niet lukken.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 10:42   #15
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
De Lijn wil gewoon af van het imago dat met een bus rijden of met een tram een typisch mannenberoep is.
Waarom eigenlijk? Behoort dat tot de kerntaken van De Lijn?

Betaalt de belastingbetaler De Lijn (met héél veel subsidies, tussen haakjes) om aan politiek te doen?

Is de wereld verbeteren een opdracht van De Lijn, of zou het aanbieden van klantgericht, fijnmazig openbaar vervoer al voldoende kunnen zijn?
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 28 december 2006 om 10:42.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 11:19   #16
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Waarom eigenlijk? Behoort dat tot de kerntaken van De Lijn?

Betaalt de belastingbetaler De Lijn (met héél veel subsidies, tussen haakjes) om aan politiek te doen?

Is de wereld verbeteren een opdracht van De Lijn, of zou het aanbieden van klantgericht, fijnmazig openbaar vervoer al voldoende kunnen zijn?
Tot de kerntaken behoort dat niet nee, maar je kan niet ontkennen dat een openbaar vervoersmaatschappij op een heel eigen en intensieve manier interageert met een groot deel van de bevolking. In die zin kan ik er wel inkomen dat zo'n bedrijf aandacht besteedt aan de manier waarop het bij die bevolking overkomt.
Dit staat uiteraard volledig los van hoe de hoofdtaak wordt ingevuld.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 11:34   #17
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Op zich vind ik het streven van de Lijn om haar personeelsbestand zo goed mogelijk te doen aansluiten bij de samenleving niet slecht, tenminste zolang het ook de bedoeling is om die allochtone personeelsleden op alle lijnen in te zetten, en niet alleen op die lijnen die de concentratiewijken aandoen, met het idee dat een allochtone bestuurder makkelijker kleine probleempjes met allochtone jongeren zou kunnen regelen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat laatste niet bij het plan hoort.
U raakt hier een teergevoelig puntje.

Vermits de doelstelling is dat het personeel van De Lijn een afspiegeling van de samenleving moet zijn, denk ik niet dat het de bedoeling is een allochtone chauffeur in te zetten op de lijn naar Tutterewuttere waar ze nog geen enkele allochtoon hebben gezien ---> dit zou geen "afspiegeling" van de maatschappij zijn.

Ik vermoed dus dat de allochtone chauffeurs in het allochtone gedeelte zullen rondrijden en de autochtone chauffeurs in het autochtone gedeelte wat nog rest in dit land. vb. eenmaal buiten agglomeratie Brussel stapt allochtone chauffeur uit en wordt vervangen door een franstalige autochtone inwijkeling! Uiteraard zal erop worden toegezien dat in het Brusselse ook het percentage vlamingen zal worden ingezet als afspiegeling van de maatschappij.

Het wordt dus nog een hele organisatorische klus, samen met het op en afstappen van de juiste chauffeur op de juiste plek!

Laatst gewijzigd door circe : 28 december 2006 om 11:35.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 11:38   #18
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Tot de kerntaken behoort dat niet nee, maar je kan niet ontkennen dat een openbaar vervoersmaatschappij op een heel eigen en intensieve manier interageert met een groot deel van de bevolking. In die zin kan ik er wel inkomen dat zo'n bedrijf aandacht besteedt aan de manier waarop het bij die bevolking overkomt.
Is er dan vraag vanuit de bevolking naar quota bij de indienstnemingen door De Lijn? Welke aanwijzingen heb je daarvoor?

Citaat:
Dit staat uiteraard volledig los van hoe de hoofdtaak wordt ingevuld.
Natuurlijk niet, het is er integendeel innig mee verweven. Hoe zou een openbaar vervoersmaatschappij aan politiek kunnen doen zonder dat de recipiënten van de betreffende boodschap daarbij aan het goed functioneren van bussen en trams denken?

Tussen haakjes, nogal wat mensen menen dat de beslissing van De Lijn, die met veel media-misbaar werd gelanceerd, eigenlijk niet meer dan een vorm van goedkope PR is. Enkele vrouwen heb ik verontwaardigd horen reageren dat ze door De Lijn alweer als een te beschermen minderheidsgroep worden opgevoerd. Ik zie niet direct redenen om hen ongelijk te geven.
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 28 december 2006 om 11:38.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:54   #19
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalisator Bekijk bericht
Sofisme. U negeert het aspect "beroepsbevolking".
we moeten toch langer werken ....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:57   #20
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Weet ge wat die madame Lieten eens zou moeten doen ? Zorgen dat de bussen op tijd rijden dedju.
En of er nu nen hottentot,ne Vlaming, ne chinees, nen eskimo achter het stuur zit doet er niet toe. Als je al meer dan een jaar lang telkens op de bus moet wachten die ongeveer altijd 10 minuten te laat is zodat ik mijn aansluiting mis dan moet ze daar haren tijd insteken in plaats van te zitten zeveren over afspiegeling van de maatschappij.

Ze moet zorgen dat haar bussen een afspiegeling zijn van haar uurroosters!

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 28 december 2006 om 14:00.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be