Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2007, 18:58   #1
Paul Schietekat
Vreemdeling

Paul Schietekat's schermafbeelding

Standaard Wat is eigenlijk een allochtoon?

Kan mij hier iemand op dit forum nu eens vertellen wat de definitie is van een allochtoon en tot welke generatie dit statuut geldig is.

Ben benieuwd naar de antwoorden. Tracht misschien eens te onderbouwen of je de terminologie autochtoon, allochtoon een goede zaak vind of niet.
Volgens mij werkt elke vorm van terminologie met betrekking tot diversiteit, discriminatie en racisme in de hand.
Daarom stel ik voor om dit termen voorgoed uit ons leven te bannen. Als je een Belgische nationaliteit hebt, ben je Belg. Je dient je dan ook volgens de wetten van het land te gedragen en ernaar te leven, zonder voordelen of nadelen.

"Nothing is more savage, than civilisation"
Paul Schietekat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 19:28   #2
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Schietekat Bekijk bericht
Kan mij hier iemand op dit forum nu eens vertellen wat de definitie is van een allochtoon en tot welke generatie dit statuut geldig is.

Ben benieuwd naar de antwoorden. Tracht misschien eens te onderbouwen of je de terminologie autochtoon, allochtoon een goede zaak vind of niet.
Volgens mij werkt elke vorm van terminologie met betrekking tot diversiteit, discriminatie en racisme in de hand.
Daarom stel ik voor om dit termen voorgoed uit ons leven te bannen. Als je een Belgische nationaliteit hebt, ben je Belg. Je dient je dan ook volgens de wetten van het land te gedragen en ernaar te leven, zonder voordelen of nadelen.

Juist uw laatste zin zorgt ervoor dat er twijfel is over dat Belg zijn!
Oud 3 januari 2007, 20:41   #3
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

iemand wiens familie niet minstens sinds 4 generaties in Europa aanwezig is, is een allochtoon.Vooral als die persoon dan ook niet tot het zogeheten blanke ras behoort.En met "blank ras" word gewoonlijk bedoeld mensen die uit Europa afkomstig zijn.Veel Amerikanen en Australiërs, maar lang niet allemaal, behoren daar ook toe.Dit zijn ook allochtonen dus, maar aanverwanten.Degenen die niet blank zijn, zijn géén aanverwanten. Wat dit met discriminatie te maken heeft, zie ik niet? Een kat noem je toch een kat, een hond een hond, en een varken, een varken? Dat is gewoon zo, en daarmee uit.Racistisch zou zijn om bvb te zeggen dat allochtonen dommer, slechter, lelijker enz enz zijn...maar die begrippen zijn niet in het woord"allochtoon" inbegrepen.Nu, voor dat woord zelf heb ik ook niet veel sympatie, beter zou men duidelijker zijn, allochtoon is te vaag.Vreemdeling, of Belg, afkomstig van...(vul maar in) zou veel beter zijn.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 20:56   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Officieel schijnt men allochtoon te zijn indien één of beide van je ouders in het buitenland geboren zijn.

In realiteit vind ik dat iemand allochtoon is indien die zich vastklampt aan zijn vroegere nationaliteit en er voor de lol de belgische even bijneemt als schaamlapje.

Elke marokkaan of turk met dubbele nationaliteit blijft voor mij een allochtoon, of hij/zij nu 47ste generatie is of niet. Niemand verplicht hen namelijk om hun kinderen telkens opnieuw als Turk of Marokkaan te laten registreren op de ambassade. Indien je zoiets noodzakelijk acht, ben je in de eerste plaats Turk/Marokkaan en geen Belg.

Niet enkel Paola en Fabi zijn allochtonen maar ook hun spruiten volgens de officiele benadering. En bébert dus ook (zweedse moeder)... en hunne pa (duitse ma) etc.. etc....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 04:30   #5
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
iemand wiens familie niet minstens sinds 4 generaties in Europa aanwezig is, is een allochtoon.Vooral als die persoon dan ook niet tot het zogeheten blanke ras behoort.En met "blank ras" word gewoonlijk bedoeld mensen die uit Europa afkomstig zijn.Veel Amerikanen en Australiërs, maar lang niet allemaal, behoren daar ook toe.Dit zijn ook allochtonen dus, maar aanverwanten.Degenen die niet blank zijn, zijn géén aanverwanten. Wat dit met discriminatie te maken heeft, zie ik niet? Een kat noem je toch een kat, een hond een hond, en een varken, een varken? Dat is gewoon zo, en daarmee uit.Racistisch zou zijn om bvb te zeggen dat allochtonen dommer, slechter, lelijker enz enz zijn...maar die begrippen zijn niet in het woord"allochtoon" inbegrepen.Nu, voor dat woord zelf heb ik ook niet veel sympatie, beter zou men duidelijker zijn, allochtoon is te vaag.Vreemdeling, of Belg, afkomstig van...(vul maar in) zou veel beter zijn.
Heb je het toevallig over Caucasische mensen (of misschien zelfs zuivere Ariërs ), als je spreekt over Europeanen en sommige Amerikanen en Australiërs? Want dan heb ik slecht nieuws voor u
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 04:47   #6
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
En wat met diegenen, die GEEN belgische nationaliteit hebben, maar toch in belgie wonen.

Of mezelf: als ik nu terug in belziek zou wonen, MET een Canadese nationaliteit, ben ik dan allochtoon????

Ergens verder las ik ook, dat er mensen zijn die nog altijd hun oude nationaliteit blijven behouden. Yep: allochtonen!!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 06:51   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Ergens verder las ik ook, dat er mensen zijn die nog altijd hun oude nationaliteit blijven behouden.
Er is daar dan ook niets mis mee.
Oud 4 januari 2007, 08:05   #8
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

[quote=circe;2302355]Elke marokkaan of turk met dubbele nationaliteit blijft voor mij een allochtoon, of hij/zij nu 47ste generatie is of niet. Niemand verplicht hen namelijk om hun kinderen telkens opnieuw als Turk of Marokkaan te laten registreren op de ambassade. Indien je zoiets noodzakelijk acht, ben je in de eerste plaats Turk/Marokkaan en geen Belg./QUOTE]

Je stelt het toch wel wat te simpel voor, de Marokaanse nationaliteit kan je niet verwerpen, en als je dd Turkse nationaliteit wil verwerpen, moet je daar zwaar voor dokken.(wat uiteraard niet wegneemt dat ze niet verplicht zijn om hun kinderebn aan te geven bij de ambassade)

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 08:59   #9
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Veel mensen nemen de dubbele nationaliteit aan omdat ze nog eigendommen hebben of misschien ooit eens zouden kunnen erven in het land van herkomst. Doodnormaal en menselijk dus dat ze dat doen. Uiteindelijk valt die link in verdere generaties wel eens weg, omdat de families hier en in het land van afkomst steeds verder uit elkaar groeien. Ikzelf ben nazaat van een franse emigrant, maar buiten mijn achternaam heb ik geen enkele band meer met fransen, mijn vader heeft enkele jaren zelfs avondschool frans gevolgd omdat hij het niet kon.

Het woord allochtoon kent geen definitie, de ene gebruikt het om mensen aan te geven die wat pigment in hun vel hebben, de andere specifiek op alles wat van noord-afrika komt, ...
Oud 4 januari 2007, 09:08   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat met diegenen, die GEEN belgische nationaliteit hebben, maar toch in belgie wonen.

Of mezelf: als ik nu terug in belziek zou wonen, MET een Canadese nationaliteit, ben ik dan allochtoon????

Ergens verder las ik ook, dat er mensen zijn die nog altijd hun oude nationaliteit blijven behouden. Yep: allochtonen!!
Een aantal maanden geleden blijkt de wet te zijn aangepast (héél stilletjes, niemand weet er precies iets over).

In plaats van maatregelen te nemen om de dubbele nationaliteit te beperken mag een oude Belg nu ook twee nationaliteiten hebben.
Of het met terugwerkende kracht ook kan weet ik niet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 4 januari 2007, 09:11   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor werkgelegenheidsbeleid zijn er voorstellen om allochtoon te definiëren als elke persoon die in Vlaanderen woont of deel uitmaakt van de Vlaamse Gemeenschap (dus woonachtig in het Vlaams of Brussels gewest), en van wie ten minste één grootouder buiten de Europese Unie is geboren en met uitsluiting van de andere West- en Noord-Europese staten, de VS en Canada. Deze definitie beoogt een betere afstemming van het beleid op die maatschappelijke groepen die met zekere achterstanden kampen.

In onderwijscontext spreekt men van allochtoon als de leerling of (minstens) één van beide ouders niet in Vlaanderen geboren is.

Een variante hierop is de leerling waarvan géén van beide ouders Nederlands als moedertaal heeft.
Graag gedaan.
Oud 4 januari 2007, 09:13   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mijn tante is Canadese, mijn nonkel is het dan maar geworden. Zij worden behandeld als allochtonen. Zij mag hier zelfs niet met de auto rijden met haar Canadees rijbewijs, bijvoorbeeld.
Oud 4 januari 2007, 09:15   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel mensen nemen de dubbele nationaliteit aan omdat ze nog eigendommen hebben of misschien ooit eens zouden kunnen erven in het land van herkomst.
En hoeveel generaties moeten ze dan wachten op hun erfenis?

Oud 4 januari 2007, 09:28   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg Bekijk bericht
Veel mensen nemen de dubbele nationaliteit aan omdat ze nog eigendommen hebben of misschien ooit eens zouden kunnen erven in het land van herkomst.
Andere mensen hebben ze omwille van een maffe koning.
Oud 4 januari 2007, 09:39   #15
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
En hoeveel generaties moeten ze dan wachten op hun erfenis?
Hoe lang zou je zelf wachten? Zolang er iets te rapen valt zeker?
Oud 4 januari 2007, 10:39   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

In mijn familie is dat gewoonlijk op één generatie beklonken hoor.

Oud 4 januari 2007, 15:31   #17
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Er is daar dan ook niets mis mee.
Wel volledige zinnen quoten, en mij geen woorden in de mond leggen!!!
Citaat:
De start van deze draad was: Wat is een allochtoon?
En mijn stelling was dat iemand die zijn oude nationaliteit blijft behouden een allochtoon is.

Nergens geef ik aan dat daar iets mis mee is.

Dus volgende keer: beter quoten en beter lezen - in functie van de gestarte draad.
Oud 4 januari 2007, 15:34   #18
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kan mij hier iemand op dit forum nu eens vertellen wat de definitie is van een allochtoon
Uit de van Dale:

al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen)
1 iem. die van elders afkomstig is => allo, medelander; <=> autochtoon

al·loch·toon2 (bn.)
1 van elders afkomstig <=> autochtoon
Oud 4 januari 2007, 15:42   #19
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Goh, wat een definities hier. Het is poepsimpel.

al:
loch: opening waardoor de glasmaker het gesmolten glas aan zijn blaaspijp steekt
toon: klank met een gelijk blijvend aantal periodieke trillingen

Een allochtoon is dus een hele opening waardoor een glasmaker het gesmolten glas aan zijn blaaspijp steekt en een met gelijk blijvend aantal periodieke trillingen klank produceert.
Oud 4 januari 2007, 15:52   #20
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een aantal maanden geleden blijkt de wet te zijn aangepast (héél stilletjes, niemand weet er precies iets over).

In plaats van maatregelen te nemen om de dubbele nationaliteit te beperken mag een oude Belg nu ook twee nationaliteiten hebben.
Of het met terugwerkende kracht ook kan weet ik niet.
Er is inderdaad al een hele tijd wat beweging rond dubbele nationaliteit.
Of die wet al is aangepast weet ik niet?

Buiten het feit dat je de belzieke nationaliteit kan verkrijgen, moet je ze ook willen.... Op de manier [sarcasme]waarop ik belziek in het hart draag[/sarcasme] lijkt het mij niet echt consequent om voor een lidmaatschap te gaan.
Ik wacht nog even en ga dan voor een Vlaamse nationaliteit!

Waarom kan iemand met een vreemde nationaliteit de belzieke als een tweede hebben, terwijl autochtone (geboren) belzieken hun nationaliteit moeten afstaan als ze voor een tweede kiezen?
(twee maten, twee gewichten?)

PS: http://www.viw.be/dubbele_nationaliteit.htm
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be