Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2006, 12:06   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Wederom een goede vriend slachtoffer van longkanker.

Vijf jaar geleden strieft al een vriend aan de verschrikkelijke ziekte. De behandelend longarts vertelde mij dat hij die ziekte opgelopen had door het veelvuldig blowen.
Zijn behandelend longarts verwachte een explosie van longkankerpatienten die in de jaren '60 en '70 begonnen zijn met blowen.
En nu dus weer een tweede geval.
Waarom wiet en hash nog gevaarlijker zijn dan tabak is mij niet geheel duidelijk.
Oud 28 december 2006, 12:08   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat het meer door de luchtvervuiling komt.
al dat verkeer, dieseluitstoot is puur vergif, 100 keer schadelijker dan tabaksrook.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 12:43   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Mitgard heeft een punt dat ook roetdeeltjes en dergelijke gevaarlijk zijn. Maar het is een beetje dom om te zeggen dat het gevaarlijker is als blowen, de concentraties liggen veeeeel hoger in dat geval.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:03   #4
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Vijf jaar geleden strieft al een vriend aan de verschrikkelijke ziekte. De behandelend longarts vertelde mij dat hij die ziekte opgelopen had door het veelvuldig blowen.
Straffe longarts die dat verband kan leggen en daarmee andere mogelijkheden kan uitsluiten...

Citaat:
Zijn behandelend longarts verwachte een explosie van longkankerpatienten die in de jaren '60 en '70 begonnen zijn met blowen.
Ofwel heeft die behandelende longarts zijn diploma gekregen bij 10 kilo waspoeder, ofwel heb jij hem verkeerd verstaan, ofwel heb je het hele verhaaltje verzonnen in een poging om je afkeer van het gebruik van cannabis kracht bij te zetten... Ik gok op de derde optie.

Citaat:
Als deze statistiek je verhaal moet onderbouwen, dan faal je jammerlijk. Twee gevallen op een periode van 5 jaar is nu niet meteen wat ik noem een "explosie"...

Citaat:
Waarom wiet en hash nog gevaarlijker zijn dan tabak is mij niet geheel duidelijk.
Dat geloof ik graag dat jou dat niet duidelijk is. Misschien omdat er daar geen enkele aanwijzing voor bestaat?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:14   #5
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Statistisch gezien inhaleer je veel dieper bij het blowen, dus gaan de gifdeeltjes ook veel dieper in je longen.

Om dezelfde reden zijn Light-sigaretten trouwens gevaarlijker dan gewone.
Want bij Lights ga je ook veel dieper inhaleren om toch maar genoeg nicotine binnen te krijgen.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:36   #6
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Straffe longarts die dat verband kan leggen en daarmee andere mogelijkheden kan uitsluiten...

Ofwel heeft die behandelende longarts zijn diploma gekregen bij 10 kilo waspoeder, ofwel heb jij hem verkeerd verstaan, ofwel heb je het hele verhaaltje verzonnen in een poging om je afkeer van het gebruik van cannabis kracht bij te zetten... Ik gok op de derde optie.

Als deze statistiek je verhaal moet onderbouwen, dan faal je jammerlijk. Twee gevallen op een periode van 5 jaar is nu niet meteen wat ik noem een "explosie"...

Dat geloof ik graag dat jou dat niet duidelijk is. Misschien omdat er daar geen enkele aanwijzing voor bestaat?
Als je het verhaal goed leest, dan denk ik niet dat Derk de tweede bij de behandelende longarts langs is geweest aangezien hij niet de patient is. Hij zal dus voort zijn gegaan op hetgeen zijn vriend hem verteld heeft.

Longartsen kunnen heel goed zien welke schade van welke vervuiling afkomstig is. Mijn vader was mijnwerker geweest (18 jaar ondergronds) en had slechte longen. Toen zijn behandelende longarts hem zei dat zijn longen in heel slechte staat waren zei mijn vader : ja de mijn he.
En de longarts reageerde (ik was erbij): de mijn ja, maar vooral tabak. De verwoestingen in de longen waren duidelijk van het type dat veroorzaakt wordt door tabak. Mijnstof veroorzaakt andere beelden en afwijkingen dan tabak.(Vraag me niet dewelke want ik ben geen arts)

Andere oorzaken uitsluiten is natuurlijk een zaak van een goede longarts. Ik veronderstel dat hij de patient wel degelijk goed zal onderzocht hebben en ondervraagd. Stel nu dat iemand niet rookt maar enkel blowt.....

Kan natuurlijk zijn dat de longarts van mijn vader ook een diploma bij de waspoeder heeft gekregen... (wat een denigrerende opmerking he Raf.....)
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 13:52   #7
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Als je het verhaal goed leest, dan denk ik niet dat Derk de tweede bij de behandelende longarts langs is geweest aangezien hij niet de patient is. Hij zal dus voort zijn gegaan op hetgeen zijn vriend hem verteld heeft.
Ik hebhet verhaal goed gelezen, ja. En jij?
Citaat:
De behandelend longarts vertelde mij dat hij die ziekte opgelopen had door het veelvuldig blowen.
Citaat:
Longartsen kunnen heel goed zien welke schade van welke vervuiling afkomstig is.
Daar twijfel ik geen moment aan. De vraag was echter hoe die dokter het causaal verband legt tussen de longkanker en het blowen. Denk je niet dat die longarts de wereldpers zou gehaald hebben met zo'n ontdekking?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 14:21   #8
PAJOT
Banneling

Standaard

ze zullen hun straf niet ontlopen ... en na de hel op aarde wacht hen de straf in het hiernamaals
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 14:42   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wiet en hash is voor de longen even erg, als niet minder erg dan roken. De geestelijke impact die het heeft is echter vele malen erger. Ik denk dan ook dat het een samenloop van omstandigheden is wat uiteindelijk bij die mensen is overkomen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 16:13   #10
globalisator
Burger

Standaard

Het inhaleren van verbrandingsrook is altijd schadelijk. Afgelopen zomer werd ik nog de levieten gelezen over de schadelijkheid van sigaretten door iemand die even tevoren nog had gezegd dat hij een barbecue-fanaat is en per "seizoen" minstens een keer of 40 aan zijn toestel staat te bakken... en gezond dat dat is!

Verstandige "blowers" gebruiken overigens al lang een verdamper.
globalisator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 16:56   #11

Karma's schermafbeelding

Standaard

Een of twee jointjes staat gelijk aan een hele pak sigaretten qua vuiligheid. Daarom is het gevaarlijk te doen alsof enkele jointjes eigenlijk ongevaarlijk is. Van de mentale aftakeling dan nog gezwegen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 17:06   #12
globalisator
Burger

Standaard

Mentale aftakeling?
globalisator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 17:33   #13
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalisator Bekijk bericht
Mentale aftakeling?
yep maar ge moogt gerust zijn, zelf voelt ge dat niet hoor....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Oud 28 december 2006, 17:53   #14
Comrade_B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wiet en hash is voor de longen even erg, als niet minder erg dan roken. De geestelijke impact die het heeft is echter vele malen erger. Ik denk dan ook dat het een samenloop van omstandigheden is wat uiteindelijk bij die mensen is overkomen.
Toch even nuanceren:

In cannabisrook zit ongeveer dezelfde samenstelling als in tabaksrook. Doordat cannabis vaak met tabak in een joint gerolt wordt komen de schadelijke effecten van de nicotine er nog bij. Echter, wanneer men cannabis rookt met een zogenaamde Vaporisor, een verdamper, wordt de cannabis niet verbrandt maar verdampt waardoor er amper koolstofmonoxide en teer vrijkomt en het dus veel gezonder is om te consumeren.
Een andere veilige manier om cannabis te consumeren zonder negatieve gevolgen op de gezondheid is er thee van te zetten of het verwerken in etenswaren.

Het probleem ligt dus niet bij cannabis, maar bij de manier waarop men het doorgaans rookt. Men kan er dus vanuit gaan dat cannabis geen negatieve gevolgen heeft op de gezondheid, ALS het op de correcte manier geconsumeerd wordt.

Over de psychische gevaren die hier beschreven worden kan ik kort zijn. Cannabis heeft ten eerste geen blijvende gevolgen op het geheugen. Wel is het zo dat emoties versterkt worden en de afname van motivatie en prestaties vastgesteld kunnen worden, net als depressie, maar dit is een onderliggend probleem, met een andere oorzaak die door het cannabisgebruik versterkt wordt, maar niet toe te schrijven is aan de rechtstreekse effecten van (langdurig)cannabisgebruik.
Labiele, depressieve personen kunnen dus best geen gebruik maken van cannabis. Doch wil dit niet zeggen dat het voor stabiele personen geen genotsmiddel kan zijn zonder negatieve gevolgen op de gezondheid mits het goed gebruikt wordt natuurlijk.

Onderstaand artikel staaft mijn beweringen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...t&art_id=845#8
Comrade_B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 17:58   #15
Tegendradigaard

Standaard

Maar werd die verdamper in de jaren 60-70 al gebruikt ?
Oud 28 december 2006, 18:05   #16
Comrade_B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar werd die verdamper in de jaren 60-70 al gebruikt ?
Niet dat dit ook maar iets met de discussie te maken heeft, maar neen, toen hadden ze nog geen verdampers. In die tijden werden de mensen immers ook niet ingelicht over de schadelijke gevolgen van sigaretten, dus wat zou het nut zijn om te verdampen?

Wat wél al eeuwen wordt gedaan is cannabis oraal consumeren dmv thee, cake, gebakjes enz..
Oud 28 december 2006, 18:15   #17
Tegendradigaard

Standaard

Vandaar dat die longarts misschien sprak van een explosie van cannabisgebruikers uit de jaren 60-70 ....?
ten andere als ik blowers zie, dan blowen ze meestal gewoon zonder verdamper...
Oud 28 december 2006, 18:23   #18
Comrade_B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vandaar dat die longarts misschien sprak van een explosie van cannabisgebruikers uit de jaren 60-70 ....?
ten andere als ik blowers zie, dan blowen ze meestal gewoon zonder verdamper...
Vaak zijn het dan ook gewone rokers die zich niets van de gevolgen aantrekken.. De niet-rokers die jointen roken zijn slecht geïnformeerd door de gevolgen van het roken van cannabis op de gezondheid of kennen geen andere manier van consumeren..
Oud 28 december 2006, 18:30   #19

Karma's schermafbeelding

Standaard

De waarheid over de Joint !

Achter een onschuldig lijkend ‘jointje’ * gaat de toegangspoort schuil naar de wereld van drugs, waar niemand gelukkig is. De gevolgen van marihuana of hasj zijn veel ernstiger dan men denkt. Inmiddels zijn daar stapels gegevens en bewijzen van.

Cannabis, wat is dat ?
Cannabis is het meer officiële woord voor de hennepplant. Hieronder vallen marihuana (=wiet) en hasj. Je kunt cannabis gebruiken in een sigaret (joint, vroeger ‘stickie’ geheten), maar ook in hapjes en drankjes. Ze noemen het ook wel ‘shit’. Marihuana en hasj worden op verschillende manieren uit de plant gewonnen, maar de werking ervan is gelijk. Het gaat om de stof THC (delta-9-tetrahydrocannabinol). Dit is een giftige stof. THC werkt in op de hersenen, de lever, de longen en andere organen. Na het roken, drinken of eten van THC hopen resten van de stof zich op in het vetweefsel van het lichaam. Het kan vele maanden duren voordat THC helemaal uit het lichaam verdwijnt en geen effecten meer veroorzaakt bij de gebruiker.

Cannabis is gevaarlijk voor diegene die het gebruikt, maar ook voor de omgeving.
Tal van zware ongelukken worden door cannabis veroorzaakt. In 1986 ontplofte de space shuttle Challenger waarbij zeven mensen omkwamen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de ontploffing deels te wijten was aan het cannabisgebruik van het technisch personeel. (1)

Er zijn door de Amerikaanse marine experimenten uitgevoerd met flight simulators. Vierentwintig uur nadat ervaren piloten met vliegbrevet slechts één enkele joint gerookt hadden, maakten ze nog ernstige besturingsfouten. Niet één van hen bleek in staat een volkomen horizontale landing te maken. Toch beweerden alle piloten in prima vorm te zijn! (2)

“Een jointje roken is niet erger dan een biertje drinken.” Deze theorie wordt door slecht geïnformeerde mensen en vaak door drugsdealers zelf verkondigd. Het verschil zit ‘m in het effect wat cannabis op het lichaam en de geest heeft, vergeleken met alcohol.

Verkeersongevallen
Onderzoeken gedaan in Duitsland, Frankrijk, Zweden en de Verenigde Staten wijzen uit dat 12 tot 37% van de verkeersongevallen te wijten zijn aan het gebruik van cannabis (2)

Drugs: ‘hard’ en ‘soft’
Marihuana en hasj zijn drugs. De lichamelijke en geestelijke stoornissen die ze veroorzaken, laten dat duidelijk zien. Dat ze afkomstig zijn van een plant wil nog niet zeggen dat ze niet gevaarlijk zijn. Van de plant alsem (verwerkt tot alcoholische drank absint) kun je immers krankzinnig worden. De plant monnikskap is ook giftig, om nog maar een voorbeeld te noemen. Er zijn dus plantaardige stoffen die gewoon in de natuur voorkomen, maar wel degelijk giftig zijn.

Bij mannen verandert cannabis de structuur van spermacellen. Dit kan leiden tot tijdelijke onvruchtbaarheid. Bij vrouwen verstoort cannabis de menstruatiecyclus. Als vrouwen cannabis gebruiken tijdens de zwangerschap, verlaagt dat het geboortegewicht van haar kind.

De kans op een zeldzame vorm van kinderleukemie (leukemie is een soort bloedkanker) is tien keer hoger als de moeder cannabis gerookt heeft tijdens de zwangerschap. Als de moeder cannabis gebruikt heeft voor de zwangerschap, is de kans hierop twee tot vijf keer hoger. (2)

Als we de verslavende werking van cannabis en de gevolgen ervan voor de gezondheid bekijken, kunnen we dan eigenlijk nog spreken van een ‘soft’ drug? Is dit niet misleidend?

Lichamelijke gevolgen van het gebruik van cannabis:

* Ophoping van giftige stoffen in de vetweefsels, de hersenen, de geslachtsorganen
* Pijnklachten
* Vermindering van de weerstand tegen heersende ziekten, zoals griep
* Groeistoornissen
* Schade aan longen en hersenen
* Vermindering vruchtbaarheid bij mannen
* Impotentie
* Verhoging van de kans op leukemie (bloedkanker) bij een kind van een cannabis gebruikende moeder

Geestelijke gevolgen van het gebruik van cannabis:

* Minder goed kunnen leren en onthouden
* Verandering van de persoonlijkheid en van het humeur
* Apathie (=afgestompt, gevoelloos zijn)
* Slaperigheid, traagheid
* Kans op waanideeën
* Niet meer helder kunnen denken

De joint: het begin
93% van de heroïneverslaafden is begonnen met softdrugs. (1) Dit bewijst dat softdrugs wel degelijk de deur opent naar harddrugs.

“Joints roken wordt saai” is een veel gehoord geluid van (ex-) verslaafden aan harddrugs.” Na een tijd heeft het niet voldoende uitwerking meer”. Zo eindigt menige jointroker met een spuit in de arm – door behoefte aan nieuwe sensatie...

In 1998 had in België reeds 24,2% van de jongens tussen 13 en 18 jaar hasj gebruikt. Bij de meisjes van dezelfde leeftijdsgroep was dit 16,9%. Waarin 1990 nog maar 3,8% van de 17-18 jarige meisjes en 12,3% van de 17-18 jarige jongens ooit drugs gebruikt had, was dit in 1998 respectievelijk 34,5% voor de meisjes en 44,5% voor de jongens. Naar schatting zullen 2% onder hen overstappen naar harddrugs. (2) In de nabije toekomst zullen ongeveer 10.000 jongeren per jaar meer dan nu aan drugs verslaafd raken.

De verdedigers van cannabis zeggen dat deze drug in bepaalde beschavingen elke dag zonder problemen werd gebruikt. Ze vertellen er alleen niet bij dat de gebruikers, in Maleisië bijvoorbeeld, krankzinnig werden. (Voor die rokers gebruikte men het woord ‘amok’, wat in het Maleis ‘duivel van de moord’ betekent).

Bovendien zullen ze de oorsprong van het Franse woord ‘assassin (=moordenaar) wel niet kennen. Het woord ‘assassin’ stamt af van het Arabische ‘haschischin’, wat ‘hasjroker’ betekent. De haschischins waren leden van een wrede stam. Deze drug “stal hun geweten”. De hasjrokers konden dan moorden plegen zonder wroeging te voelen.

Waarom brengt cannabis bij ons zoveel schade toe?

Het antwoord is deels in oude geschriften te vinden. Daarin staat dat de volkeren die cannabis rookten de gevaren van deze drug kenden. Daarom vonden ze filters uit, om het vergif er uit te filteren. Bovendien inhaleerden zij de rook niet. Ze namen een trekje en hielden de rook alleen in de mond.

Hasj, werkt het zoals alcohol?
Het staat buiten kijf dat alcohol, verschrikkelijk veel leed kan veroorzaken. Echter:

Al in hun opbouw zijn hasj en alcohol niet met elkaar te vergelijken.

De hennepplant bevat tientallen chemische bestanddelen. Alcohol daarentegen bevat slechts één bestanddeel, namelijk ethanol. Verder zijn de eigenschappen, de structuur en de effecten van de hennepplant heel verschillend van die van alcohol.

Het is vastgesteld dat het menselijk lichaam vele maanden nodig heeft om de resten van THC in het lichaam volledig af te voeren. Om resten alcohol uit te scheiden is slechts zes uur nodig.
Door slechts 2 tot 3 joints per week te roken is de blower permanent onder de invloed van THC. (3)

Geen enkel onderzoek bewijst dat cannabis ongevaarlijk is. Integendeel, men weet dat cannabis enkele honderden giftige stoffen bevat. (1)

Referenties:
1. Le joint – Celui par qui tant de scandales arrivant – Pasteur G. Claudel Ed. Vida Miami, Verenigde Staten.
2. La drogue et l’Etat dealer – J. Ph. Chenaux, Centre patronal, Lausanne
3. Historie du Hasch – Gabriel Nahas – Ed Robert Laffont
4. Droit, droque, cervaeu et liberté – Gabriel Nahas – La revue des deux mondes 1990

De Nederlandse Volks-Unie pleit voor een totaal verbod op softdrugs en keiharde aanpak van harddrugsdealers. Geen genade voor de handelaren in de dood en die onze bevolking vergiftigen met dit gif! Doodstraf voor drugshandelaren!

Bron:http://www.nvu.info/schart/11.html
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2006, 18:34   #20
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
ze zullen hun straf niet ontlopen ... en na de hel op aarde wacht hen de straf in het hiernamaals
Weer eentje die niet van de vliegzwammen kan afblijven...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be