Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2009, 14:00   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Nederlandse vorstin heeft dubbele nationaliteit!

Toen ik vanmiddag naar het Nederlandse tv-programma Buitenhof keek, merkte daar de columnist Max Pam op dat Beatrix een dubbele nationaliteit heeft. Zij heeft de Nederlandse en de Britse nationaliteit. Mogelijk heeft ze zelfs ook nog de Duitse. Hoe het precies in elkaar steekt, is nogal ingewikkeld en dat interesseert me eigenlijk ook niet. Van belang is dat zij een dubbele nationaliteit heeft.

Het is indertijd in de jaren 90 uitgezocht door privaatrechtgeleerde professor Jessurun d’Oliveira – dubbele naam en ook dubbele nationaliteit? Hij heeft het zelfs eenmaal bij gelegenheid aan Beatrix tijdens een receptie gevraagd. Een vernietigende blik was zijn deel en een hooghartig stilzwijgen op zijn vraag. Maar er was geen ontkenning. Een duidelijk teken dat het verhaal over de dubbele nationaliteit klopt.

Majesteit, geef openheid over die dubbele nationaliteit! Er is toch al weinig Nederlands bloed meer in de familie. Sinds generaties al wordt gehuwd met buitenlanders. Met prinses Máxima – ik wou dat ik haar had - als laatste kroonjuweel toegevoegd. Die bekentenis van dubbele nationaliteit en eventueel zelfs driedubbelheid zou een acceptatie van meer mensen met een dubbele nationaliteit in Nederland (en misschien ook in België) alleen maar doen toenemen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 14:15   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dat is toch een algemeen gekend feit dat Beatrix ook de Britse nationaliteit heeft?

Citaat:
Door haar afstamming van Sophia, Keurvorstin van Hannover, kan de Koningin theoretisch de Britse nationaliteit claimen, gebaseerd op de Act for the Naturalization of the Most Excellent Princess Sophia, Electress and Duchess Dowager of Hanover, and the Issue of her Body van 1705. Volgens deze Britse wet, zijn alle nakomelingen van Prinses Sophia automatisch Britse onderdanen, mits zij nooit Rooms-katholiek zijn geweest [1]. Deze wet werd vervangen in 1948 en is niet langer van kracht: Koningin Beatrix is echter geboren in 1938. De Koningin heeft deze claim nooit doen gelden. Jessurun d'Oliveira, oud-hoogleraar migratierecht, is echter een andere mening toegdaan: hij beweert dat Wilhelmina, Juliana en Beatrix een dubbele nationaliteit hebben c.q. hadden.[2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beatrix_der_Nederlanden

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 19:17   #3
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Die bekentenis van dubbele nationaliteit en eventueel zelfs driedubbelheid zou een acceptatie van meer mensen met een dubbele nationaliteit in Nederland (en misschien ook in België) alleen maar doen toenemen.
Ik wil dat iedereen ook zo'n dubbele nationaliteit naar keuze kan aanvragen of toch minstens in landnumerieke evenredigheid van de uitgereikte passaportas.
Anders die discriminatie gewoon afschaffen.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 19:20   #4
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dat is toch een algemeen gekend feit dat Beatrix ook de Britse nationaliteit heeft?
Daarom dat het noordelijke deel van de Nederlanden zo onder anglosaksische invloeden staat, ultra liberalisme en zionisme het gaat er met de paplepel in.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 20:16   #5
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ik wil dat iedereen ook zo'n dubbele nationaliteit naar keuze kan aanvragen of toch minstens in landnumerieke evenredigheid van de uitgereikte passaportas.
Anders die discriminatie gewoon afschaffen.
Sinds ongeveer een jaartje mogen Belgen dat; Nederlanders (althans: de Autochtonen) NIET.
Oud 8 maart 2009, 22:04   #6
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Sinds ongeveer een jaartje mogen Belgen dat; Nederlanders (althans: de Autochtonen) NIET.
Merci Willem, 'k heb het opgezocht en je hebt gelijk: http://www.belgium.be/nl/familie/ide...nationaliteit/

En naar 't schijnt zijn zelfs 3 nationaliteiten mogelijk...
Dan zit ik met een gevoel, dat men dan ook van alle walletjes tegelijk kan eten en meen dat dit sociaal voorrecht dan haaks staat op het gelijkheidsbeginsel, ten nadele van degenen die slechts 1 nationaliteit bezitten.
Want iemand die bv uit een Nederlands-Duits koppel in Belgie geboren word, kan dan 3 nationaliteiten bezitten en zou dan (mogelijk) van 3 verschillende sociale voorzieningen kunnen genieten.
Ik hoop dat ik het mis heb.
Oud 8 maart 2009, 22:10   #7
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Merci Willem, 'k heb het opgezocht en je hebt gelijk: http://www.belgium.be/nl/familie/ide...nationaliteit/

Dan zit ik met een gevoel, dat men dan ook van alle walletjes tegelijk kan eten en meen dat dit sociaal voorrecht dan haaks staat op het gelijkheidsbeginsel, ten nadele van degenen die slechts 1 nationaliteit bezitten.
Want iemand die bv uit een Nederlands-Duits koppel in Belgie geboren word, kan dan 3 nationaliteiten bezitten en zou dan (mogelijk) van 3 verschillende sociale voorzieningen kunnen genieten.
Nee, ik meen dat er een soort voorbehoud geregeld is tussen EU-landen onderling (maar of dat werkelijk alle manipulaties kan ondervangen weet ik niet).
Oud 9 maart 2009, 08:50   #8
Jozef Ostyn

Standaard

Er lijkt mij toch wel een ernstig verschil tussen de stelling dat de Nederlandse koningin door haar afstamming een buitenlandse nationaliteit kan claimen en de stelling dat ze die nationaliteit heeft.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 09:16   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Er lijkt mij toch wel een ernstig verschil tussen de stelling dat de Nederlandse koningin door haar afstamming een buitenlandse nationaliteit kan claimen en de stelling dat ze die nationaliteit heeft.
Juliana was nochtans wel snel om met haar Brits paspoort naar Canada te emigreren toen het hier wat hitsig werd...

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 9 maart 2009, 09:33   #10
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Juliana was nochtans wel snel om met haar Brits paspoort naar Canada te emigreren toen het hier wat hitsig werd...
Het is toch ook altijd iets met die migranten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 10:04   #11
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Jawel, maar anderzijds hoeft een Koningin ook niet minder rechten te hebben dan haar schoondochter en ruwweg een millioen burger-allochtonen.

En wat "het volk" betreft: verschil moet er zijn, ze zullen weten wie hier de baas is.
Oud 9 maart 2009, 12:02   #12
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, mocht Beatrix actief haar Britse nationaliteit gaan claimen, dan zou zij in theorie haar Nederlandse nationaliteit moeten verliezen. De praktijk is natuurlijk weerbarstiger en het feit dat zij het staatshoofd is maakt het allemaal nog wat ingewikkelder, maar wettelijk gezien is het in Nederland niet toegestaan om 2 EU-nationaliteiten te hebben.
Oud 9 maart 2009, 12:51   #13
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:

U hebt het mis.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 19:51   #14
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
U hebt het mis.
Kan zijn, maar ietske meer uitleg uwentwege, zou dan ook niet misstaan.
Oud 9 maart 2009, 20:30   #15
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Daarom dat het noordelijke deel van de Nederlanden zo onder anglosaksische invloeden staat, ultra liberalisme en zionisme het gaat er met de paplepel in.

Tja, idd... Het huis van Oranje-Nassau deugt niet. Het zijn bastaarden. Nederland is wat mij betreft goed genoeg als natuurlijk overstromingsgebied van de Noordzee bij springtij. Dat "Dietsland" oudewijvengedoe, dat overjaarse Groot-Nederland gezwans... De DeVlag had het destijds ook al beter begrepen dan de VNV'ers.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 20:49   #16
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Tja, idd... Het huis van Oranje-Nassau deugt niet. Het zijn bastaarden. Nederland is wat mij betreft goed genoeg als natuurlijk overstromingsgebied van de Noordzee bij springtij. Dat "Dietsland" oudewijvengedoe, dat overjaarse Groot-Nederland gezwans... De DeVlag had het destijds ook al beter begrepen dan de VNV'ers.
Tut, tut. Niet zo onvriendelijk jegens onze buren. Dat de Oranjes niet deugen, soit. Maar welk koninklijk huis deugt er wel?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 21:15   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beatrix stamt in iedergeval af van Willem van Oranje.
Voor bastaarden moet je bij het Belgische koningshuis zijn, die zijn er zowat bij de haren bijgesleept.
Bea kijkt soms wat zuur onder haar hoedje, maar ze is tenminste een echte koningin. Willem de V zal een goede koning worden.

En deze jongen, die laat je toch op een lolly sabbelen.
Oud 9 maart 2009, 21:33   #18
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

De algemene regel om van de sociale voorzieningen van een land te kunnen genieten, is dat je er moet verblijven. Omdat je niet in 3 landen kan verblijven, kan je ook niet van de drie verschillende sociale voorzieningen genieten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 21:37   #19
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Een bastaard is een "niet uit een wettig huwelijk geboren kind".
Wat deugd er niet aan een bastaard?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 21:52   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Beatrix stamt in iedergeval af van Willem van Oranje.Voor bastaarden moet je bij het Belgische koningshuis zijn, die zijn er zowat bij de haren bijgesleept.
Bea kijkt soms wat zuur onder haar hoedje, maar ze is tenminste een echte koningin. Willem de V zal een goede koning worden.

En deze jongen, die laat je toch op een lolly sabbelen.
Maar nee man! Daarom dat ze nooit DNA wilden afstaan om een test te doen van een of ander iets met Victoria.
Het is toch algemeen geweten dat die Willem beetje niks meer kon (tenzij met de andere parochie, en met syfillis) en dat er dus een of andere hofmeier zijn diensten heeft aangeboden aan jonge Emma...

Wiki't er maar even op los.

Er is weinig oranje aan de oranjes van vandaag hoor.....

Laatst gewijzigd door circe : 9 maart 2009 om 21:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be