Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2003, 19:32   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Chirac wil verbod op hoofddoekjes op scholen

PARIJS (ANP) - Een nieuwe wet in Frankrijk moet het dragen van religieuze symbolen op openbare scholen verbieden. Dat heeft president Jacques Chirac woensdag gezegd in en toespraak. Hij benadrukte dat Frankrijk seculier moet blijven.

De nieuwe wet moet volgens de president aan het begin van het nieuwe schooljaar van kracht worden

====================================

Chirac backs ban on headscarves

Stasi says secularism is a chance for Islam
French President Jacques Chirac has voiced support for a law that would ban the wearing of headscarves in schools.
He was giving his reaction to last week's report by a government commission, which proposed a ban on conspicuous religious signs in schools.

Jewish skull-caps and large Christian crosses would be affected, as well as headscarves worn by Muslim girls.

Some religious leaders have objected to the idea, but polls suggest a majority of voters would back it.

"Discreet" medallions and pendants which merely confirm a person's religious faith would be allowed.

No holiday

Mr Chirac dropped another controversial proposal made by the commission - for school holidays to mark the Muslim feast of Eid el-Kabir and the Jewish Yom Kippur.

HAVE YOUR SAY
The integration of people from other cultures cannot be achieved unless they accept European values

Dimitri, France

Send us your comments
The idea sent shockwaves through the centre-right government which is currently drafting legislation to make state employees work on the Christian holiday of Pentecost in order to raise money for care for the elderly.

The commission, headed by former minister Bernard Stasi, consulted a wide cross-section of public opinion, including teachers, religious leaders, sociologists and politicians before handing in the report to the president on Thursday.

Although it dealt with the wider subject of French secularism, debate on the issue has focused on the wearing of Islamic headscarves in schools.

Public opinion

France has the largest Muslim population in the European Union, with around five million people, and several thousand teenage girls are estimated to wear headscarves to classes.

The spirit and general tone of the report stigmatise one section of the nation, and take no account of the reality of Islam in France

French Council for the Muslim Religion
The issue has led to a number of celebrated cases where girls have been suspended or expelled for wearing headscarves to school.

A survey published by Le Parisien newspaper on Wednesday suggested that public opinion has swung behind a ban on religious signs in schools and colleges.

It suggests that 69% of French citizens now support such a law, compared with 55% before the publication of the Stasi commission report.

But according to the same poll, only 39% of French Muslims favoured a ban on religious signs.

The survey questioned 1,004 French people over the age of 18 on 14 and 15 December.

The French Council for the Muslim Religion - recently created as Muslims' first ever representative body in France - said it regretted the report's recommendations.

"The spirit and general tone of the report stigmatise one section of the nation, and take no account of the reality of Islam in France," it said.

====================================
en hier het rapport van Bernard Stasi:

http://www.liberation.fr/img/docs/rapport_stasi.pdf

(zie pag. 12-13 voor basisprincipe - pag.40 en volgende voor meer duidelijke info!)
=====================================

[size=6]Vermits heel Europa uiteindelijk mee geprofiteerd heeft van de Franse Revolutie, hoop ik dat we deze keer weer zo slim zullen zijn om in het kielzog van de Fransen ook in de rest van Europa deze wet in te voeren![/size]

Vive La France! -->effe klikken

Allons enfants de la Patrie
Le jour de gloire est arrivé.
Contre nous, de la tyrannie,
L'étandard sanglant est levé,
l'étandard sanglant est levé,
Entendez-vous, dans la compagnes.
Mugir ces farouches soldats
Ils viennent jusque dans nos bras
Egorger vos fils,
vos compagnes.

Aux armes citoyens!
Formez vos bataillons,
Marchons, marchons!
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons.

Amour sacré de la Patrie,
Conduis, soutiens nos bras vengeurs,
Liberté, liberté cherie,
Combats avec tes defénseurs;
Combats avec tes défenseurs.
Sous drapeaux, que la victoire
Acoure �* tes mâles accents;
Que tes ennemis expirants
Voient ton triomphe et notre gloire!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2003, 19:41   #2
Euskadi
Vreemdeling

Standaard

Wanne zever is me da hier .
Euskadi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2003, 20:08   #3
Hanne
Banneling

Standaard

Chirac verbiedt hoofddoekjes op school De Standaard 17.12.03

PARIJS - De Franse president Jacques Chirac zal binnenkort een wetsvoorstel indienen dat het dragen van hoofddoekjes en andere religieuze symbolen op openbare scholen verbiedt. Het verbod moet volgend schooljaar van kracht worden.

Vorige week sprak de commissie-Stasi, die de Franse president Jacques Chirac over het onderwerp moest adviseren, zich uit voor een wet die ,,ostentatieve religieuze symbolen'' op school verbiedt. Het gaat zowel om hoofddoekjes als om grote kruisen en keppels.

Vertegenwoordigers van de drie grote godsdiensten in Frankrijk -- de katholieke en orthodoxe kerk, de joodse gemeenschap die met 600.000 de grootste in Europa is en de moslims -- spraken zich uit tegen een verbod.
Een Franse wet van 1905 schrijft religieuze neutraliteit voor in gebouwen en instellingen van de Franse republiek, dus ook in staatsscholen. Anderzijds oordeelde de Raad van State in 1989 dat religieuze symbolen op school mogen, als die niet te opvallend zijn of niet bedoeld zijn om zieltjes te werven.

Bravo Chirac !
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2003, 20:50   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Euskadi
Nou, Baskische Emigrant , ik zou bijna zeggen, vergeef me mijn enthousiasme.....
maar ik vind dit eindelijk eens een ademGEVEND teken dat er BEPERKINGEN zijn in Europa aan de opmars van een dictatoriale religie!
En JA daarvoor wil ik wel eens de Marseillaise spelen.

Dat die voor jou als Bask niet zo goed in de oren klinkt (welke streek? frans baskenland?) laat me hier even volkomen koud (met mijn excuses).

Het gaat me nu vooral om het principe van scheiding tussen Kerk en Staat!
En ik ben ontzettend blij dat Chirac erop ingaat.

(hij kon ook moeilijk anders natuurlijk! ik vind die fransen hun stemgedrag trouwens schitterend! ZIJ hebben de kans om eventjes het vuur aan de schenen te leggen door Le Pen mee naar voren te schuiven, maar dan toch nog net Chirac te laten voorgaan! In elk geval wist hij wat er leeft in Frankrijk - in tegenstelling tot wat hier in Vlaanderen leeft (of in Nederland) waar de meningen zeer verdeeld naar voren komen én waar bovendien een groot deel van de vlaamse stemmers totaal niet gehoord kunnen worden)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 17 december 2003, 21:32   #5
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Euskadi
Ontplof.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2003, 22:10   #6
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Vive la France!
Sta mij toe om mee te zingen.

Religieuze neutraliteit in publieke scholen moet in de Europese grondwet.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2003, 18:12   #7
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Vive la France!

Vive la France??? De grootste en ondankbaarste verraders van het Europese continent met hun zogenaamd gelul over vrede maar wel dictators zoals Hussein voorzien van massa-vernietigingswapens. Weg met die hypocrieten
Oud 18 december 2003, 18:16   #8
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Hoofddoeken niet toelaten is dan toch een schending op die neutraliteit niet?
Oud 18 december 2003, 18:20   #9
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is een hoofddoek evenveel een symbool van de islam als de beha van het christendom. Dus?
Oud 18 december 2003, 18:26   #10
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Je zou toch ook niet bepaalde kledingstukken uittrekken gewoon omdat je in een ander land gaat wonen?
Oud 18 december 2003, 18:32   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

jij bent nog nooit naar het zuiden op verlof geweest zeker?

Oud 18 december 2003, 18:38   #12
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Van de 20 moslim-vrouwen/meisjes die ik goed ken draagt er welgeteld 1 een hoofddoek. Wat in haar land (Indonesië) trouwens een uitzondering is. Hoewel het het grootste islam-land ter wereld is.
Oud 18 december 2003, 18:42   #13
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Vive la France??? De grootste en ondankbaarste verraders van het Europese continent met hun zogenaamd gelul over vrede maar wel dictators zoals Hussein voorzien van massa-vernietigingswapens. Weg met die hypocrieten
100% accoord ... Frankrijk = meest hypocriete volk op't continent en de President de la Republique is een zielig fraudeurke ...

http://merdeinfrance.blogspot.com/
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2003, 18:59   #14
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Citaat:
Vive la France!

Dat zogenaamde gelul over vrede is diplomatie van de hoogste plank en was ter verdediging van de Europese belangen in die regio. Nu niet de naieveling spelen eh , ook Amerika profileert zich als "vredebrenger" in het Midden-Oosten (nadat ze het platbombarderen natuurlijk ) om haar belangen na te streven.

Massavernietigingswapens leveren aan Irak ? En waar zijn die wapens? Terug gefedexed naar Parijs? Frankrijk en Duitsland hebben knowhow en materieel geleverd aan Irak voor de 1ste golfoorlog , maar daar maken alle grootmachten zich "schuldig" aan. Het is volstrekt legaal om landen aan kerntechnologie voor burgerdoeleinden te leveren , wat Frankrijk ook gedaan heeft voor onze vrienden aan de andere kant van de oceaan de kans toe hebben gehad. Van wie denk je dat Irak tijdens de Iran oorlog zijn knowhow van chemische wapens haalde? US of A , hooyah!

Frankrijk is de voortrekker van de Europese souveraniteit , hebben zich altijd geprofileert als pro-Europa en altijd een visie gehad voor Europa.

Vive la France! Chiraq for European presidency!
Oud 18 december 2003, 20:27   #15
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Frankrijk is de voortrekker van de Europese souveraniteit , hebben zich altijd geprofileert als pro-Europa en altijd een visie gehad voor Europa.

Als ik van u was zou'k voorstander zijn van een miniatuur Europa: Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Belgie ... want de rest heeft blijkbaar een andere visie voor Europa ... en de nieuwste leden, tja, die gaan echt wel niet mee met Chirac's 'top-diplomatie' ... by the way, die topdiplomatie heeft schandelijk gefaald eh ... kijk eens naar de resultaten ... dus misschien toch niet zo top ... en misschien ook niet zoveel visie ....
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2003, 20:50   #16
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Citaat:

Als ik van u was zou'k voorstander zijn van een miniatuur Europa: Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Belgie ... want de rest heeft blijkbaar een andere visie voor Europa ... en de nieuwste leden, tja, die gaan echt wel niet mee met Chirac's 'top-diplomatie' ... by the way, die topdiplomatie heeft schandelijk gefaald eh ... kijk eens naar de resultaten ... dus misschien toch niet zo top ... en misschien ook niet zoveel visie ....
Wel u hebt me helemaal door. Want ik ben voor een Europese kern. Een politieke unie binnen de economische unie die de huidige EU is. Die kern zal gebaseerd zijn op een gemeenschappelijk buitenlands beleid , een europese grondwet , meerderheidsdemocratie , defensie. Die kern zal bestaan uit Frankrijk , Duitsland, België en Luxemburg. De elite van Europa. Zij waren diegene die de economische EU uit de grond hebben gestampt en zij zullen de politieke EU uit de grond stampen. De gang of four IS Europa , de rest zal wel volgen en indien ze niet volgen , tja dan blijven ze een economisch afzetgebied , want dat is de EU enkel : een afzetgebied. Waar zit de eer in dat?

En op welke wijze heeft de diplomatie van Chiraq gefaald? Welke resultaten? Bedoelt u de economische crisis waar de hele geindustrialiseerde wereld mee kampt? Dat was al vóór Irak weet je nog.

Laten we kijken naar de resultaten van Amerika :

1) Grootste schuldennatie van de wereld. De Amerikaan heeft gemiddeld $30.000 kredietschuld. Een uiterst onstabiele situatie.
2) Gezichtsverlies in Irak
3) Teruggefloten door WTO voor staal taxen. Met terugwerkende kracht.
4) Zal waarschijnlijk teruggefloten worden door de WTO voor haar boycotten van bedrijven in de heropbouw van Irak. Indien dit gebeurt zal de 2de Golfoorlog alleen maar geld gekost hebben. Niet vergeten dat de Amerikaanse economie een oorlogseconomie is, waar meer dan één vierde van de werkbevolking direct of indirect werkt in defensie. Oorlog is bussiness.
5) Prestige op laagste peil ooit
6) Moet speciale gezant sturen naar Chiraq en Schröder om te smeken om Irak schuld te verminderen.

Frankrijk heeft heus geen gezichtsverlies geleden hoor. Waarom denk je da we niks meer horen van grumpy Rumsfeld? Is niet meer zo arrogant eh? hehe

De regering Bush is een fiasco aan het worden and they know it. Darom dat ze hardasses zoals Rumsfeld de mond snoeren. Om verder gezichtsverlies te vermijden.

Long live the democrats , zou'k zeggen als'k Amerikaan was.
Oud 18 december 2003, 20:57   #17
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.

Wel u hebt me helemaal door. Want ik ben voor een Europese kern. Een politieke unie binnen de economische unie die de huidige EU is. Die kern zal gebaseerd zijn op een gemeenschappelijk buitenlands beleid , een europese grondwet , meerderheidsdemocratie , defensie. Die kern zal bestaan uit Frankrijk , Duitsland, België en Luxemburg. De elite van Europa. Zij waren diegene die de economische EU uit de grond hebben gestampt en zij zullen de politieke EU uit de grond stampen. De gang of four IS Europa , de rest zal wel volgen en indien ze niet volgen , tja dan blijven ze een economisch afzetgebied , want dat is de EU enkel : een afzetgebied. Waar zit de eer in dat?
Frankrijk en Duitsland die erin slagen één van de basisverdragen (openbare schuld) aan hun laars te lappen en dan zelfs niet van een berisping willen horen?
Mooie elite....

Fuck the EU! 8)
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2003, 21:16   #18
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Tja, als ik kijk naar wat ze voor de EU hebben betekend , dan is dit intern gekibbel maar een juridisch akkefietje. Dit zal wel opgelost worden en zou nog beter opgelost worden met duidelijke regels in een Europees Parlement mét meerderheidsdemocratie en een grondwet.
Oud 19 december 2003, 00:47   #19
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Long live the democrats , zou'k zeggen als'k Amerikaan was.
Dus indien Clinton, die zelf zegt hoogstwaarschijnlijk ook Irak aangevallen te zouden hebben (cf. ook operation desert fox 1998), dan zou het niet zo erg zijn?

Citaat:
meer dan één vierde van de werkbevolking direct of indirect werkt in defensie.
bron?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2003, 14:50   #20
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als ik kijk naar wat ze voor de EU hebben betekend , dan is dit intern gekibbel maar een juridisch akkefietje. Dit zal wel opgelost worden en zou nog beter opgelost worden met duidelijke regels in een Europees Parlement mét meerderheidsdemocratie en een grondwet.
Vorig jaar heeft de VRT een reeks uitzendingen gewijd aan de grondlegging en het ontstaan van de EU.
Wat daarin vooral opviel was de opeenstapeling van listen, bedrog en argwaan van de betrokken partijen, hoe wisselende kampen elkaar wisten te bedotten om protocollen en akkoorden te ondertekenen. De 'helden' van toen waren blijkbaar nog fier op hun slinkse praktijken.
Wat jij een 'akkefietje' noemt is voor mij de voorafspiegeling van een hopeloos verdeeld continent dat nooit harmonieus kan samenwerken omdat de individuele belangen en verschillen met elkaar botsen.
Op democratisch vlak is de EU nu al een mislukking, het doet me eerder denken aan de Opperste Sovjet...
basil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be