Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

Discussietools
Oud 13 januari 2007, 14:42   #1
bartje
Minister-President

Standaard Meertaligheid in Brussel?

Wat is jouw mening inzake het volgende?

In een Brussels restaurant staat er buiten een menukaart, op zich indd niets bijzonders ware het niet dat deze menu's vermeld staan in het Frans, Engels en Duits... Het Nederlands is deze uitbaters blijkbaar vreemd. Vind je dat normaal of is dat toch wel niet een regelrechte kaakslag tov de Vlamingen of laat me anders uitspreken tegenover de Nederlands sprekende Belgen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 15 januari 2007, 15:49   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
In een Brussels restaurant staat er buiten een menukaart, op zich indd niets bijzonders ware het niet dat deze menu's vermeld staan in het Frans, Engels en Duits... Het Nederlands is deze uitbaters blijkbaar vreemd. Vind je dat normaal of is dat toch wel niet een regelrechte kaakslag tov de Vlamingen of laat me anders uitspreken tegenover de Nederlands sprekende Belgen.
Hoogstwaarschijnlijk komt hier geen antwoord op. Een tijd geleden verklaarde immers de BUB-voorzitter dat Vlamingen zich in Brussel hoorden aan te passen aan de meerderheid. Kortom, in Brussel horen volgens Hans I de Vlamingen Frans te spreken...

Misschien is hij ondertussen van standpunt veranderd... Ongetwijfeld lezen we dat dan wel!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 15 januari 2007, 20:47   #3
bartje
Minister-President

Standaard

Laat me klaar en duidelijk zijn wie in Brussel een zaak heeft of er werkzaam is moet op zijn minst tweetalig zijn!

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 15 januari 2007, 21:12   #4
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat me klaar en duidelijk zijn wie in Brussel een zaak heeft of er werkzaam is moet op zijn minst tweetalig zijn!
Het restaurant waarover je sprak was toch drietalig (Engels, Duits & Frans)

Laat een restauranthouder toch eens zelf beslissen hoe ie zijn/haar restaurant runt. Als ie weigert om de Nederlandse vertaling van gerechten op de menu-kaart te drukken en daardoor potentiële inkomsten misloopt is dat diens eigen keuze.
Oud 15 januari 2007, 21:18   #5
Hans Van de Cauter

Hans Van de Cauter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is jouw mening inzake het volgende?

Men kan en men mag hier niet verbiedend of gebiedend in tussenkomen. Dit is een privé-zaak en het gebruik der talen is vrij in België (art. 30 grondwet). Degenen die dat wel doen (zoals in de Noordrand) overtreden de grondwet.

Een andere zaak is te zorgen voor een gunstig communautair klimaat en individuele tweetaligheid. Hoe meer communautaire ruzies er zijn tussen politici, hoe meer sommige Franstaligen het Nederlands zullen weren.

Nochtans merk ik veel vooruitgang in Brussel, ook zonder actieve tweetaligheidspolitiek. In Ukkel zijn de meeste gemeentelijke ambtenaren perfect tweetalig.

De B.U.B. pleit voor het inschrijven in de grondwet van een artikel dat de individuele tweetaligheid als een streefdoel beschouwt zoals artikel 70 van de Zwitserse grondwet.

Men moet hier maar eens serieus werk van maken. Vreemd genoeg stel ik nochtans vast dat net de flaminganten tweetalige scholen tegenhouden. Dat is verschrikkelijk hypocriet.

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 15 januari 2007, 21:19   #6
vulpes
Gouverneur

Standaard

'k heb begrepen dat in canada, ter bescherming van het frans, is voorzien dat restaurants tweetalige kaarten hebben.. ik neem aan dat u hier tegen bent?
vulpes is offline  
Oud 15 januari 2007, 21:20   #7
vulpes
Gouverneur

Standaard

vraagje:werkt u mee aan sensibiliseringscampagnes in wallonië waar - ik dacht in het luikse -vooral het engels als tweede taal wordt gegeven en niet het nederlands?
vulpes is offline  
Oud 16 januari 2007, 13:43   #8
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

De private sector moet dus niet meertalig zijn, wat met openbare functies? Politie-agenten, bijvoorbeeld.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 16 januari 2007, 13:56   #9
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
'k heb begrepen dat in canada, ter bescherming van het frans, is voorzien dat restaurants tweetalige kaarten hebben.. ik neem aan dat u hier tegen bent?
In Quebec bestaat er inderdaad zoiets als "de taalpolitie". Heb je een restaurant in Quebec dat enkel Engels op zijn kaarten zet, dan mag je morgen sluiten met een fikse boeten er bovenop.

Maar ja, dat zijn Franstaligen, die mogen dat .
Oud 16 januari 2007, 13:59   #10
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht

Nochtans merk ik veel vooruitgang in Brussel, ook zonder actieve tweetaligheidspolitiek. In Ukkel zijn de meeste gemeentelijke ambtenaren perfect tweetalig.

Minister Dewael gaf reeds eerder toe dat amper 52 % van het operationeel kader tweetalig is. Uit de cijfergegevens per politiezone blijken thans volgende percentages van tweetalige agenten :
- Brussel/hoofdstad/Elsene : 48,15 %
- Brussel West (Molenbeek, Jette, Ganshoren, St.Ag.Berchem) : 35,10 %
- Brussel Zuid (Anderlecht, St.Gillis en Vorst) : 59,48 %
- Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem : 71,08 %
- Montgomery (Etterbeek, St.Lambrechts-Woluwe, St.Pieters-Woluwe) :68,59 %
- Schaarbeek, St.Joost-ten-Node, Evere : 49,92 %
- Totaal over alle politiezones : 52,02 %
De cijfers verschillen per politiezone, maar tonen aan dat de beweringen van Minister Dewael (VLD) en Brussels Minister Vanhengel (VLD) over de positieve evolutie van de tweetaligheid manifeste leugens zijn! Zo blijkt immers dat slechts 14,96 % van ‘nieuwe personeelsleden’ in de Brusselse politiekorpsen tweetalig is.
Verder blijkt uit de cijfers dat de personeelsleden van de Franse taalrol praktisch telkens onderdoen voor de personeelsleden van de Nederlandse taalrol. Zo voldoet 63,81 % agenten van de Franse taalrol in zone Ukkel/Watermaal/Oudergem aan de wettelijke tweetaligheid terwijl de agenten van de Nederlandse taalrol in dezelfde zone voor 90,99 % aan deze wettelijke vereiste voldoen.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 16 januari 2007 om 13:59.
100% VLAMING is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:09   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De B.U.B. pleit voor het inschrijven in de grondwet van een artikel dat de individuele tweetaligheid als een streefdoel beschouwt zoals artikel 70 van de Zwitserse grondwet.
Artikel 70 van de Bondsgrondwet gaat helemaal niet over "individuele tweetaligheid":

Citaat:
Art. 70 Sprachen
1 Die Amtssprachen des Bundes sind Deutsch, Französisch und Italienisch. Im Verkehr mit Personen rätoromanischer Sprache ist auch das Rätoromanische Amtssprache des Bundes.
2 Die Kantone bestimmen ihre Amtssprachen. Um das Einvernehmen zwischen den Sprachgemeinschaften zu wahren, achten sie auf die herkömmliche sprachliche Zusammensetzung der Gebiete und nehmen Rücksicht auf die angestammten sprachlichen Minderheiten.
3 Bund und Kantone fördern die Verständigung und den Austausch zwischen den Sprachgemeinschaften.
4 Der Bund unterstützt die mehrsprachigen Kantone bei der Erfüllung ihrer besonderen Aufgaben.
5 Der Bund unterstützt Massnahmen der Kantone Graubünden und Tessin zur Erhaltung und Förderung der rätoromanischen und der italienischen Sprache.
Oud 16 januari 2007, 21:39   #12
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Verder blijkt uit de cijfers dat de personeelsleden van de Franse taalrol praktisch telkens onderdoen voor de personeelsleden van de Nederlandse taalrol. Zo voldoet 63,81 % agenten van de Franse taalrol in zone Ukkel/Watermaal/Oudergem aan de wettelijke tweetaligheid terwijl de agenten van de Nederlandse taalrol in dezelfde zone voor 90,99 % aan deze wettelijke vereiste voldoen.
Het verbaast me dat het verschil niet zo extreem is.
Vraagje : ik hoop dat in Sint Genesius Rode en zo alle agenten Vlamingen zijn? Of toch op zijn minst tweetalig?!
Oud 16 januari 2007, 21:49   #13
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
Zoals u al in die andere reactie lag, zijn de Franstaligen ietsje sneller op hun tenen getrapt dan die "racistische" Vlamingen!

Zoals ik al eens had bijeengezocht in een andere topic :
http://www.olf.gouv.qc.ca/francisati...urs/index.html
schrijft :

Citaat:
La Charte de la langue française reconnaît aux consommateurs de biens ou de services le droit d'être informés et servis en français.
en

Citaat:
L'affichage public, qu'il ait un caractère commercial ou non, doit se faire en français (Charte, article 58).
Par affichage public, on entend tout message affiché s'adressant au public, qu'il soit placé �* l'intérieur ou �* l'extérieur d'un établissement.

L'affichage public peut également être fait �* la fois en français et dans une autre langue pourvu que le français y figure de façon nettement prédominante par rapport �* toute autre langue, c'est-�*-dire que son impact visuel soit beaucoup plus important.
Sans exclure l'utilisation d'autres moyens pour donner au français un impact visuel beaucoup plus important, on peut présumer que la règle de la nette prédominance est respectée lorsque :
Sur une même affiche, le français est deux fois plus visible que toute autre langue.
Sur des affiches distinctes, il y a deux fois plus d'affiches en français, ou les affiches en français sont deux fois plus grandes.
Terwijl http://www.taalwetwijzer.be/
Citaat:

Mag een onderneming in het Frans reclame maken?
Reclame van ondernemingen valt volledig onder de vrijheid van taalgebruik. De overheid kan bedrijven niet opleggen welke taal ze voor hun reclame moeten gebruiken. Dat geldt ook voor de relaties van de ondernemingen met klanten.
Oud 17 januari 2007, 10:35   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans
Men kan en men mag hier niet verbiedend of gebiedend in tussenkomen. Dit is een privé-zaak en het gebruik der talen is vrij in België (art. 30 grondwet). Degenen die dat wel doen (zoals in de Noordrand) overtreden de grondwet.
Je bedoelt dat het gebruik van het Frans vrij is en dat de Nederlandstaligen zich daar aan hebben aan te passen?

In de 'Zuidrand' is volgens jou dus alles dik in orde daar je enkel de 'Noordrand' het overtreden van de grondwet verwijt.....

Citaat:
Wat belet jou eigenlijk om ook zonder gebiedend of verbiedend tussen te komen de individuele tweetaligheid in Brussel te bepleiten? En IK bedoel met tweetaligheid geen Frans/Engels maar deze van de twee officiële talen.
Oud 17 januari 2007, 18:13   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoogstwaarschijnlijk komt hier geen antwoord op. Een tijd geleden verklaarde immers de BUB-voorzitter dat Vlamingen zich in Brussel hoorden aan te passen aan de meerderheid. Kortom, in Brussel horen volgens Hans I de Vlamingen Frans te spreken...

Misschien is hij ondertussen van standpunt veranderd... Ongetwijfeld lezen we dat dan wel!
Hans houdt zich hier duidelijk iets meer op de vlakte dan gwoonlijk.
Indien hij echter aan zijn standpunt vasthoudt moet hij de lijn maar consequent doortrekken. In dat geval hebben de Franstaligen in Belgique zich dus aan te passen aan de Vlaamse meerderheid.
Oud 17 januari 2007, 18:41   #16
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een andere zaak is te zorgen voor een gunstig communautair klimaat en individuele tweetaligheid. Hoe meer communautaire ruzies er zijn tussen politici, hoe meer sommige Franstaligen het Nederlands zullen weren.

Men moet hier maar eens serieus werk van maken. Vreemd genoeg stel ik nochtans vast dat net de flaminganten tweetalige scholen tegenhouden. Dat is verschrikkelijk hypocriet.
Dit is toch grote onzin .
ALLE scholen in Vlaanderen ZIJN tweetalig : overal is Frans verplicht in het curriculum vanaf de laatste jaren van het basisonderwijs en in het secundair onderwijs ; overal tussen de 4 en 8 uren per week .
Enkel in franstalig België is tweetaligheid zeldzaam .
Het is toch werkelijk hypocriet om dit niet in te zien !
Meertaligheid is in Vlaanderen ruim verspreid , niet in het minst onder flaminganten .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 17 januari 2007 om 18:43.
Luc Bekaert is offline  
Oud 17 januari 2007, 21:01   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hans wéét dat er in Vlaanderen verplicht Frans als tweede taal gegeven wordt vanaf het basisonderwijs. Dit in tegenstelling tot in Brussel en Wallonië waar men vrij is om zijn tweede taal te kiezen. Nederlands moet om die reden meestal plaats ruimen voor Engels.
Hans zou dus beter zijn spijkers zoeken op Franstalige wateren, maar d�*t vraagt een minimum aan intellectuele eerlijkheid.
Oud 17 januari 2007, 21:04   #18
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hans wéét dat er in Vlaanderen verplicht Frans als tweede taal gegeven wordt vanaf het basisonderwijs. Dit in tegenstelling tot in Brussel en Wallonië waar men vrij is om zijn tweede taal te kiezen. Nederlands moet om die reden meestal plaats ruimen voor Engels.
Hans zou dus beter zijn spijkers zoeken op Franstalige wateren, maar d�*t vraagt een minimum aan intellectuele eerlijkheid.
We moeten wel eerlijk zijn, in Brussel is het toch verplicht voor de Franstaligen?
Oud 17 januari 2007, 21:05   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hans houdt zich hier duidelijk iets meer op de vlakte dan gwoonlijk.
Indien hij echter aan zijn standpunt vasthoudt moet hij de lijn maar consequent doortrekken. In dat geval hebben de Franstaligen in Belgique zich dus aan te passen aan de Vlaamse meerderheid.
Veelbetekend dat hij zich in deze draad niet meer laat zien... Of heeft hij het plotseling zo druk?
Oud 17 januari 2007, 21:06   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat is in Brussel verplicht voor de Franstaligen?
Tweede taal Nederlands in het basisonderwijs en de middelbare school?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be