![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Wat is jouw mening inzake het volgende?
In een Brussels restaurant staat er buiten een menukaart, op zich indd niets bijzonders ware het niet dat deze menu's vermeld staan in het Frans, Engels en Duits... Het Nederlands is deze uitbaters blijkbaar vreemd. Vind je dat normaal of is dat toch wel niet een regelrechte kaakslag tov de Vlamingen of laat me anders uitspreken tegenover de Nederlands sprekende Belgen.
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien is hij ondertussen van standpunt veranderd... Ongetwijfeld lezen we dat dan wel! |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Laat me klaar en duidelijk zijn wie in Brussel een zaak heeft of er werkzaam is moet op zijn minst tweetalig zijn!
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Laat een restauranthouder toch eens zelf beslissen hoe ie zijn/haar restaurant runt. Als ie weigert om de Nederlandse vertaling van gerechten op de menu-kaart te drukken en daardoor potentiële inkomsten misloopt is dat diens eigen keuze.
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Een andere zaak is te zorgen voor een gunstig communautair klimaat en individuele tweetaligheid. Hoe meer communautaire ruzies er zijn tussen politici, hoe meer sommige Franstaligen het Nederlands zullen weren. Nochtans merk ik veel vooruitgang in Brussel, ook zonder actieve tweetaligheidspolitiek. In Ukkel zijn de meeste gemeentelijke ambtenaren perfect tweetalig. De B.U.B. pleit voor het inschrijven in de grondwet van een artikel dat de individuele tweetaligheid als een streefdoel beschouwt zoals artikel 70 van de Zwitserse grondwet. Men moet hier maar eens serieus werk van maken. Vreemd genoeg stel ik nochtans vast dat net de flaminganten tweetalige scholen tegenhouden. Dat is verschrikkelijk hypocriet. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() 'k heb begrepen dat in canada, ter bescherming van het frans, is voorzien dat restaurants tweetalige kaarten hebben.. ik neem aan dat u hier tegen bent?
|
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() vraagje:werkt u mee aan sensibiliseringscampagnes in wallonië waar - ik dacht in het luikse -vooral het engels als tweede taal wordt gegeven en niet het nederlands?
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De private sector moet dus niet meertalig zijn, wat met openbare functies? Politie-agenten, bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar ja, dat zijn Franstaligen, die mogen dat ![]()
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Minister Dewael gaf reeds eerder toe dat amper 52 % van het operationeel kader tweetalig is. Uit de cijfergegevens per politiezone blijken thans volgende percentages van tweetalige agenten : - Brussel/hoofdstad/Elsene : 48,15 % - Brussel West (Molenbeek, Jette, Ganshoren, St.Ag.Berchem) : 35,10 % - Brussel Zuid (Anderlecht, St.Gillis en Vorst) : 59,48 % - Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem : 71,08 % - Montgomery (Etterbeek, St.Lambrechts-Woluwe, St.Pieters-Woluwe) :68,59 % - Schaarbeek, St.Joost-ten-Node, Evere : 49,92 % - Totaal over alle politiezones : 52,02 % De cijfers verschillen per politiezone, maar tonen aan dat de beweringen van Minister Dewael (VLD) en Brussels Minister Vanhengel (VLD) over de positieve evolutie van de tweetaligheid manifeste leugens zijn! Zo blijkt immers dat slechts 14,96 % van ‘nieuwe personeelsleden’ in de Brusselse politiekorpsen tweetalig is. Verder blijkt uit de cijfers dat de personeelsleden van de Franse taalrol praktisch telkens onderdoen voor de personeelsleden van de Nederlandse taalrol. Zo voldoet 63,81 % agenten van de Franse taalrol in zone Ukkel/Watermaal/Oudergem aan de wettelijke tweetaligheid terwijl de agenten van de Nederlandse taalrol in dezelfde zone voor 90,99 % aan deze wettelijke vereiste voldoen.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 16 januari 2007 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vraagje : ik hoop dat in Sint Genesius Rode en zo alle agenten Vlamingen zijn? Of toch op zijn minst tweetalig?! ![]()
![]() |
#13 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Zoals ik al eens had bijeengezocht in een andere topic : http://www.olf.gouv.qc.ca/francisati...urs/index.html schrijft : Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de 'Zuidrand' is volgens jou dus alles dik in orde daar je enkel de 'Noordrand' het overtreden van de grondwet verwijt..... Citaat:
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien hij echter aan zijn standpunt vasthoudt moet hij de lijn maar consequent doortrekken. In dat geval hebben de Franstaligen in Belgique zich dus aan te passen aan de Vlaamse meerderheid.
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ALLE scholen in Vlaanderen ZIJN tweetalig : overal is Frans verplicht in het curriculum vanaf de laatste jaren van het basisonderwijs en in het secundair onderwijs ; overal tussen de 4 en 8 uren per week . Enkel in franstalig België is tweetaligheid zeldzaam . Het is toch werkelijk hypocriet om dit niet in te zien ! Meertaligheid is in Vlaanderen ruim verspreid , niet in het minst onder flaminganten . Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 17 januari 2007 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hans wéét dat er in Vlaanderen verplicht Frans als tweede taal gegeven wordt vanaf het basisonderwijs. Dit in tegenstelling tot in Brussel en Wallonië waar men vrij is om zijn tweede taal te kiezen. Nederlands moet om die reden meestal plaats ruimen voor Engels.
Hans zou dus beter zijn spijkers zoeken op Franstalige wateren, maar d�*t vraagt een minimum aan intellectuele eerlijkheid.
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is in Brussel verplicht voor de Franstaligen?
Tweede taal Nederlands in het basisonderwijs en de middelbare school?