23 januari 2007, 11:15
|
|
Provinciaal Statenlid
|
Beste Johan Vande Lanotte/open brief
Citaat:
Beste Johan Vande Lanotte,
Het was weer koekenbak dit weekend. Je hebt je weer eens van je meest arrogante kant laten zien. Alweer vond je het nodig en blijkbaar ook bijzonder dringend om het bestaansrecht van een ecologische partij in vraag te stellen.
Sorry voor jou Johan, maar het ecologisme is een volwaarde politieke stroming in België en bij uitbreiding Europa, naast de christendemocratie, het liberalisme, de sociaaldemocratie en zelfs het nationalisme. Je hoort het wellicht niet graag, maar overal in Europa zijn groene partijen als politieke poot van de ecologische beweging actief. En Groen! is in Vlaanderen de politieke tak van de Vlaamse ecologische beweging.
De verbetenheid waarmee je het bestaansrecht van Groen! wil bekampen, is ook onbegrijpelijk. Nog nooit heb ik, en bij uitbreiding gans Groen!, het bestaansrecht van een partij als de sp.a in vraag gesteld. Integendeel, ik vind de sp.a heel hard nodig, als sociaal-democratische actor in het politieke landschap.
Het is ook bijzonder flauw om nog maar eens verkeerde info te verspreiden over de groenen in de VS. Neen, het is niet de schuld van de groenen dat Bush aan de macht is. Dat is hetzelfde zeggen als zou de sp.a verantwoordelijk is voor de oorlog in Irak, gezien de grote rol van sociaaldemocraat Blair in deze. Maar zoiets zeg ik niet, wegens de graad van belachelijkheid van zo'n non-argument.
Het is ook nuttig voor jou om weten dat het niet door de Amerikaanse Green Party en hun presidentskandidaat Ralph Nader komt dat de Democraten in 2000 het presidentschap hadden verloren. Democratisch presidentskandidaat Al Gore behaalde immers 539.898 stemmen méér dan George W. Bush, alleen werd Gore geen president omdat het Hooggerechtshof besliste de hertellingen stop te zetten en de uitslag van de gekende cijfers op dat ogenblik als het officiële resultaat te erkennen. Het Hooggerechtshof baseerde zich daarvoor op het principe van de gelijke behandeling. Officieel haalde daarmee George W. Bush in Florida 537 stemmen meer dan Al Gore.
Het verhaal is zelfs sterker: dankzij Nader zijn uiteindelijk heel veel Amerikanen wél gaan kiezen, en ze hebben daarbij niet op de Republikeinen gestemd zoals ze oorspronkelijk van plan waren, maar op de groene partij. Nader snoepte met andere woorden stemmen weg van de Republikeinen, niet van de Democraten.
En dan de uitspraak als zouden er reeds ecologisten in het parlement zitten, namelijk bij de sp.a. Ik stel alleen maar vast dat minister Tobback (sp.a) de Kyotonorm niet haalt (en dat gaat om ocharme 7,5% minderuitstoot t.a.v. 1990, terwijl elke wetenschapper erop hamert dat België moet gaan naar 80% minderuitstoot in 2050), dat toen jij nog Noordzeeminister was in één pennentrek de ganse Noordzee windturbinevrij hebt gemaakt, dat de sp.a er meer heeft voor gezorgd dat de vervuilende steenkolencentrales langer mogen draaien (in plaats van ze meteen te sluiten, halen we in één klap Kyoto). Wreed ecologisch vind ik dat allemaal niet.
Tot slot. Je programma overgieten met een groen sausje is ruim onvoldoende. Wat politieke marketing op de groene flank evenmin. Wat we wél nodig hebben om de grootse uitdagingen van de 21ste eeuw het hoofd te kunnen bieden, zijn radicale, ecologische oplossingen. En daarvoor zijn ecologisten nodig, in Kamer en Senaat. Zie in ons dan ook een medestander, geen tegenstander. In plaats van op ons te schieten, stel ik voor dat je je wapens richt op de echte politieke tegenstanders: rechts en extreem-rechts.
Ik kijk dan ook heel nieuwsgieruig uit naar je ideologisch congres dit weekend.
Met groene groet!
Els Keytsman
http://www.keytsman.be/blog/
|
Dat van Nader (heeft hij o.a. gezegd in de 7e dag) vond ik ook wel kort door de bocht. Een beetje concurrentie is natuurlijk normaal (en nuttig) in de politiek, maar zoals Vande Lanotte nu bezig is, dat getuigt toch van weinig respect voor de groene partij en voor de groene kiezers. Omdat Groen! een onafhankelijke koers wil varen, wil hij Groen! nu gewoon "verpulveren", en zelf met alle stemmen gaan lopen. Om wat te doen? Meer halfslachtige maatregelen die niets uithalen in de strijd tegen de opwarming van de aarde? Groen! is en blijft nodig. Omdat ze verder durven denken en doen dan andere partijen...
|
|
|