Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2003, 10:34   #1
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In GVa staat vandaag een artikel waarin aan de hand van de cijfers NVA-er H<; Bourgeois bewijst dat Vlaamse rechters harder werken (meer vonissen uitspreken) dan de Waalse per jaar.

lees het maar na 't staat op het eerste blad van de GVA vandaag.

Wat mij betreft : Vlaamse RECHTers werken zich KROM.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 10:35   #2
whoisy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
In GVa staat vandaag een artikel waarin aan de hand van de cijfers NVA-er H<; Bourgeois bewijst dat Vlaamse rechters harder werken (meer vonissen uitspreken) dan de Waalse per jaar.

lees het maar na 't staat op het eerste blad van de GVA vandaag.

Wat mij betreft : Vlaamse RECHTers werken zich KROM.
Resultaat: Vlaamse inwoner die "het aan zijne frak heeft" betaalt zich krom.
whoisy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 10:56   #3
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

In Veltem (mijn dorp) werken ze harder als in Beisem (mijn buurdorp).

"Veltem onafhankelijk!!!"
Oud 22 december 2003, 11:08   #4
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Maar nergens in dat artikel staan cijfers over onderwijs in de rechtenstudies en criminaliteit.

Misschien is er meer criminaliteit in Antwerpen dan in Mons dat daar meer gevonnisd wordt? Misschien zijn er minder gegadigde studenten in Vlaanderen dan in Wallonië geweest de laatste jaren zodat er bij ons minder rechters zijn?

In het verzwijgen van cijfers die er onrechtstreeks ook heel sterk toe doen, is Bourgeois steeds goed gebleken.

Geen conclusies trekken voordat je het volledige plaatje kent. Het vel van de beer...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 11:10   #5
Tegendradigaard

Standaard

Ik had eigenlijk gehoop dat iemand anders dezen topic had geopend dan zou mijn tegendraadse opmerking beter zijn opgevallen.
Daarom herhaal ik ze even :

Vlaamse RECHTers werken zich KROM.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 22 december 2003, 11:14   #6
Tegendradigaard

Standaard

Foundation er werd in dat artikel wel geen vergelijking gemaakt tussen Antwerpen en Bergen(Mons). Wel tussen Turnhout en Bergen(Mons).

'k zal het zelfs even letterlijk overtypen :

Nog een vergelijking : Bergen en Turnhout. In beide steden wonen ongeveer evenveel inwoners. Maar wat zien we ? Turnhout heeft 16 rechters (4 per honderdduizend) en Bergen 26 (6 per honderdduizend). En toch worden er in Turnhout quasi evenveel vonissen afgeleverd als in Bergen.

Voila de waarheid heeft ook haar rechten.

Oud 22 december 2003, 12:12   #7
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had eigenlijk gehoop dat iemand anders dezen topic had geopend dan zou mijn tegendraadse opmerking beter zijn opgevallen.
Daarom herhaal ik ze even :

Vlaamse RECHTers werken zich KROM.
Uw tegendradigheid is zo sterk de norm geworden dat U enkel door niet meer tegendradig te zijn, nog tegendradig kan zijn.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 12:15   #8
Tegendradigaard

Standaard

Amai das moeilijk zenne.

oververhitting van mijn hersenpan is nu onvermijdelijk. Als ik onzin uit begin te kramen (watte nog meer dan nu ... ???) dan komt het door uw bijdrage S.

Ik leg alle verantwoordelijkheid bij U.

Oud 22 december 2003, 12:21   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Amai das moeilijk zenne.

oververhitting van mijn hersenpan is nu onvermijdelijk. Als ik onzin uit begin te kramen (watte nog meer dan nu ... ???) dan komt het door uw bijdrage S.

Ik leg alle verantwoordelijkheid bij U.
Vraag aan uw vrouw om wat koud water op te gieten
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 12:24   #10
Tegendradigaard

Standaard

ksssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

whoeeehaaaaa kssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

brrrrrrr efkens in de sneeuw gaan staan helpt ook.

Oud 22 december 2003, 14:40   #11
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

de rechters in de walen werken harder s'nachts en in t'week-end....
ga maar eens na wie ge allemaal tegenkomt in de louche bars langs de waalse steenwegen !
Oud 22 december 2003, 16:41   #12
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

De perverse taktgiek van twijfel zaaien: het staat u natuurlijk VRIJ om zelf met relevante CIJFERS te komen, én om er ook met uw echte naam zich op te engageren. Indien u echter géén enkel relevcant feit nocvh enig cijfer weet tegenover te zetten, blaas dan niet zo hoog vande toren met te beweren dat een andersdenkende fout zit.

FEITEN en u ervoor ENGAGEREN!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Maar nergens in dat artikel staan cijfers over onderwijs in de rechtenstudies en criminaliteit.

Misschien is er meer criminaliteit in Antwerpen dan in Mons dat daar meer gevonnisd wordt? Misschien zijn er minder gegadigde studenten in Vlaanderen dan in Wallonië geweest de laatste jaren zodat er bij ons minder rechters zijn?

In het verzwijgen van cijfers die er onrechtstreeks ook heel sterk toe doen, is Bourgeois steeds goed gebleken.

Geen conclusies trekken voordat je het volledige plaatje kent. Het vel van de beer...
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 22:44   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Méér vonnissen betekent niet betere vonnissen. Uit mijn eigen praktijk weet ik dat Franstalige rechters langere vonnissen schrijven die over het algemeen ook beter gemotiveerd zijn. Ik verkies dat laatste.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2003, 23:40   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Leuke vaststelling.
Rechters worden aangesteld in functie van het aantal studenten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 10:49   #15
Willy Eeckhout
Lokaal Raadslid

Standaard

Hierna de PM van N-VA

-------------------------------------
Vlaamse rechters met minder, maar met meer werkkracht dan Franstalige collega's

Vlaanderen heeft heel wat minder rechters in eerste aanleg per hoofd van de bevolking dan Wallonië. Anderzijds wordt er in de Vlaamse rechtbanken van eerste aanleg heel wat harder gewerkt dan in de Waalse.

Dat blijkt uit een antwoord van minister van Justitie Onkelinx op een schriftelijke vraag van N-VA-Kamerlid Geert Bourgeois.
Volgens minister Onkelinx is er echter geen vuiltje aan de lucht. Als de PS geen problemen ziet, moeten we maar naar een Vlaamse Justitie gaan, reageert Bourgeois.

Aan de hand van het antwoord van minister Onkelinx berekende de N-VA-voorzitter dat Vlaanderen 289 rechters in eerste aanleg heeft of 5,3 rechters per 100.000 inwoners.

In Wallonië bedraagt het aantal rechters 219 of 6,5 rechters per 100.000 inwoners. Brussel telt dan weer 105 rechters of 6,8 per 100.000 inwoners. Maar ook al heeft Vlaanderen minder rechters, ze werken wel heel wat beter. De Vlaamse rechters vellen gemiddeld 438 vonnissen per jaar, de Brusselse 352 en de Waalse 381.

De vergelijking tussen het arrondissement Hasselt en Bergen spreekt boekdelen. Hasselt heeft meer inwoners dan Bergen maar heeft 26 % minder rechters (19 tegenover 26). Toch worden er in Hasselt 5 % meer zaken afgehandeld (9.040 tegenover 8.658).

Of vergelijken we het arrondissement Turnhout met Bergen. Turnhout heeft bijna evenveel inwoners als Bergen, maar Turnhout heeft met 16 rechters nog geen 4 rechters per 100.000 inwoners tegenover meer dan 6 rechters per 100.000 inwoners in Bergen. Toch worden er in Turnhout bijna evenveel vonnissen geveld als in Bergen.

In Antwerpen zijn er 64 rechters voor 935.381 inwoners of 6,8 rechters per 100.000 inwoners. In de grootste Waalse stad Luik zijn er 48 rechters voor maar 619.271 inwoners of 7,8 rechters per 100.000 inwoners. Ook hier is het verschil in werkkracht opvallend: in Antwerpen worden er 430 vonnissen geveld per rechter, in Luik is dat maar 324.

Negatieve uitschieter is het arrondissement Marche-en-Famenne waar er 6 rechters zijn voor 67.639 of bijna 9 rechters per 100.000 inwoners. Dat is het hoogste getal voor heel België maar toch heeft hetzelfde arrondissement het laagste aantal vonnissen per rechter.

Nog dit: het gerechtelijk arrondissement Hoei werd in de berekening niet opgenomen. Eenvoudigweg omdat de minister van Justitie alleen weet dat er in Hoei 9 rechters zijn, verder niets.

Geert Bourgeois reageert geërgerd: “Over het aantal zaken dat er in Hoei wordt behandeld, het aantal vonnissen en dergelijke meer, heeft de minister niet eens informatie. Hoe kan je een degelijk justitiebeleid voeren wanneer je niet eens weet wat er in de rechtbanken wordt uitgespookt?”

De N-VA-voorzitter is niet verbaasd over de cijfers: “Ze bevestigen enkel wat iedereen die Justitie in ons land volgt al lang weet”. Minister Onkelinx ziet er nochtans allemaal geen graten in: “Conclusies kunnen pas getrokken worden na een echte werklastmeting die op een wetenschappelijk verantwoorde manier wordt uitgevoerd”. Bourgeois: “Je moet maar durven.

Ik vraag al jaren zo’n objectief onderzoek. Maar het zijn net de Franstaligen die dat tegenhouden omdat ze vrezen dat dan de hele waarheid naar boven komt”.

Bourgeois begrijpt het allemaal niet meer: “Ergens anders verklaren ze je voor gek als je met zulke cijfers afkomt. Als bediende Jean in een bedrijf veel minder werkt dan bediende Jef dan wordt er toch opgetreden om te zorgen dat Jean evenveel werkt? Bij de PS ziet men dat allemaal door de vingers. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, het is ook de PS die al die rechters benoemd heeft.”

Voor de N-VA illustreren de cijfers dat er nood is aan een eigen Vlaams justitiebeleid: “Het gaat hem natuurlijk niet alleen over de werkkracht van de rechters. Belangrijker is dat er vandaag eigenlijk al een Justitie met twee snelheden bestaat, maar ondertussen kunnen wij geen eigen beleid voeren.

Om maar een voorbeeld te geven: in Wallonië wordt niet opgetreden tegen de gijzeling van directieleden, ook al zit het parket er met z’n neus op. In Vlaanderen zou dat onmogelijk zijn. De Vlamingen willen ook een fundamenteel andere bedrijfscultuur in Justitie maar de Franstaligen blokkeren dit, net zoals het jeugdsanctierecht, de regeling voor spijtoptanten enzovoort.”

Geert Bourgeois,
Kamerlid, algemeen voorzitter
Oud 23 december 2003, 13:25   #16
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
De perverse taktgiek van twijfel zaaien: het staat u natuurlijk VRIJ om zelf met relevante CIJFERS te komen, én om er ook met uw echte naam zich op te engageren. Indien u echter géén enkel relevcant feit nocvh enig cijfer weet tegenover te zetten, blaas dan niet zo hoog vande toren met te beweren dat een andersdenkende fout zit.

Ik ben niet diegene die de stelling van de N-VA bijkomend moet onderbouwen als zij slechts een onvolledig beeld geeft. Ik kan de N-VA daar enkel op wijzen dat hun plaatje onvolledig is, het argumenteren moeten zij zelf doen.

Ik heb het volste recht de N-VA te bekritiseren als zij onvolledig is. Vervolledigen moeten zij dan maar zelf doen, ik ben geen N-VA'er. Hun stelling is voor mij gebakken lucht, als daar geen cijfers over criminaliteit bij zitten. Daar moeten zij mee komen aandragen, ik niet.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 13:33   #17
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick

Ik ben niet diegene die de stelling van de N-VA bijkomend moet onderbouwen als zij slechts een onvolledig beeld geeft. Ik kan de N-VA daar enkel op wijzen dat hun plaatje onvolledig is, het argumenteren moeten zij zelf doen.

Ik heb het volste recht de N-VA te bekritiseren als zij onvolledig is. Vervolledigen moeten zij dan maar zelf doen, ik ben geen N-VA'er. Hun stelling is voor mij gebakken lucht, als daar geen cijfers over criminaliteit bij zitten. Daar moeten zij mee komen aandragen, ik niet.
Dus omdat er meer criminaliteit zou kunnen zijn in een stad, wil dit zeggen dat de rechters in die stad minder vonnissen gaan uitspreken ?
Of bedoel je iets anders ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be