Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2007, 19:09   #1
tomcpp
Banneling

Standaard Een stukje islam

Uit de heilige teksten van de moslims :

Op een dag kwamen enkele Joden de profeet zien. Zij vroegen zich af wat te doen. Een vrouw onder hun had immers overspel gepleegd. Zij wisten niet wat doen. En de profeet zei "wat zegt de Torah ?" "de torah zegt om haar ter dood te stenigen !". En de Joden zeiden "maar we tonen hun misdaad aan de wereld, en we willen haar sparen !".

Toen brachten ze hun torah tot bij de profeet en tijdens het lezen plaatste de rabbi zijn hand op de straf voor overspel, en las hij er in 1 vloeiende beweging over, zodat de straf voor overspel slechts een boete zou zijn.

De profeet beval hem "hef je hand op en lees opnieuw".

En de profeet beval de moslims om zowel de vrouw als de rabbi ter dood te stenigen.

Sahih Bukhari 4:56:829

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamen...ml#004.056.829
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2007, 19:15   #2
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Alsof je zulke leuke teksten niet in de bijbel of koran terugvindt
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2007, 19:48   #3
tomcpp
Banneling

Standaard

Eigenlijk vind je die daar niet nee
Oud 23 januari 2007, 21:03   #4
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Wat een énorm groot verschil met Christus:
GANS HETZELFDE VERHAAL!
EEN RADICAAL ANDER EINDE...
Joh.8:
[3] Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en [4] zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. [5] Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ [6] Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. [7] Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ [8] Hij bukte zich weer en schreef op de grond. [9] Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. [10] Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ [11] ‘Niemand, heer,’ zei ze. Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’
Oud 23 januari 2007, 21:05   #5
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Dit voorbeeld maakt me -zonder pretentie- blij om christen te zijn i.p.v. moslim.
Oud 24 januari 2007, 07:35   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’
Citaat:
Dit voorbeeld maakt me -zonder pretentie- blij om christen te zijn i.p.v. moslim.
Zowel het voorbeeld om vrouwen te stenigen bij overspel alsmede het voorbeeld wat betreft het vergeven van hun "zonden" ( de mannen laten we uiteraard ongemoeid, het idee alleen al! ) maakt me - zonder pretentie - blij dat ik noch het één noch het andere ben...

Stelletje moraalridders.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 24 januari 2007 om 07:49.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 07:47   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
Bah nee, Wautd. Weet je het nu nog niet?

Ondermeer het OT dient namelijk te worden "geinterpreteerd" volgens de "tijdsgeest", het NT dient letterlijk te worden geciteerd, woord voor woord.

Het één en ander is uiteraard afhankelijk van wat precies de doelstellingen zijn. Met die drie zogenaamde heilige boeken - Bijbel, Koran en Thorah - kun je alle kanten uit, van onbaatzuchtige naastenliefde enerzijds tot rechtvaardiging van genocide anderzijds.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 24 januari 2007 om 07:50.
Oud 24 januari 2007, 08:02   #8
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

De vernietiging van de Kanaänitische bevolking ....enzv had ook iets godelijks. Wel consequent blijven hè.
Oud 24 januari 2007, 08:37   #9
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Het radicalisme en extremisme van de monotheïstische godsdiensten...
Oud 24 januari 2007, 09:04   #10
tomcpp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Bah nee, Wautd. Weet je het nu nog niet?

Ondermeer het OT dient namelijk te worden "geinterpreteerd" volgens de "tijdsgeest", het NT dient letterlijk te worden geciteerd, woord voor woord.

Het één en ander is uiteraard afhankelijk van wat precies de doelstellingen zijn. Met die drie zogenaamde heilige boeken - Bijbel, Koran en Thorah - kun je alle kanten uit, van onbaatzuchtige naastenliefde enerzijds tot rechtvaardiging van genocide anderzijds.
Je weet dat in de bijbel ten eerste het leven van Jezus Christus als inspiratie dient, ik zou weleens willen weten hoe je dat als "rechtvaardiging van genocide" aanschrijft.

En er valt nog iets op aan jouw tekst. "Onbaatzuchtige naastenliefde", jouw ideaal, dat nagestreeft dient te worden, is, jawel, iets dat uniek is aan het christendom en je niet terugvind in noch de koran noch de torah.

Oops.
Oud 24 januari 2007, 09:58   #11
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee? Hier vind ik anders honderden voorbeelden:

http://www.skepticsannotatedbible.com/

Laatst gewijzigd door Wautd : 24 januari 2007 om 09:59.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 10:18   #12
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe ging dat weer van die farizeeer en die tollenaar?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 11:22   #13
tomcpp
Banneling

Standaard

2 mannen, een farizeeer en een tollenaar gaan bidden.

De farizeeer is een mohamed achtig figuur. Hij volgt de kleine regeltjes van het geloof perfect (geen varkensvlees !) en verder doet hij niets. Hij vraagt bijna aan God om hem te aanbidden omdat hij toch zo goed is. Hij "bewijst" constant zijn geloof.

De tollenaar daarentegen weet dat hij soms een slecht mens is, hij slaat weleens wat belastingen scheef om te gaan zuipen, maar hij ziet zijn eigen fouten, en hij gaat naar de tempel om God te vragen om genade. Om aan God te beloven dat hij gaat werken aan zijn fouten.

En Jezus vraagt, wie van deze 2 mensen is de beste mens ? En geeft ook ontegensprekelijk het antwoord : de tollenaar, de zondaar die om vergiffenis vraagt is een veel beter mens dan de regeltjesneuker.
Oud 24 januari 2007, 13:18   #14
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee? Hier vind ik anders honderden voorbeelden:

http://www.skepticsannotatedbible.com/
Mooie link.
Oud 24 januari 2007, 14:07   #15
cor
Minister

Standaard

Citaat:
2 mannen, een farizeeer en een tollenaar gaan bidden.

De farizeeer is een mohamed achtig figuur. Hij volgt de kleine regeltjes van het geloof perfect (geen varkensvlees !) en verder doet hij niets. Hij vraagt bijna aan God om hem te aanbidden omdat hij toch zo goed is. Hij "bewijst" constant zijn geloof.

De tollenaar daarentegen weet dat hij soms een slecht mens is, hij slaat weleens wat belastingen scheef om te gaan zuipen, maar hij ziet zijn eigen fouten, en hij gaat naar de tempel om God te vragen om genade. Om aan God te beloven dat hij gaat werken aan zijn fouten.

En Jezus vraagt, wie van deze 2 mensen is de beste mens ? En geeft ook ontegensprekelijk het antwoord : de tollenaar, de zondaar die om vergiffenis vraagt is een veel beter mens dan de regeltjesneuker.
Durf je de originele tekst niet geven, ipv uw 'interpretatie'?
Oud 24 januari 2007, 14:54   #16
tomcpp
Banneling

Standaard

Hier is de tekst van de statenvertaling van Lukas 18:10. Wat is je punt ?

10 Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar.
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Oud 24 januari 2007, 18:52   #17
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Zowel het voorbeeld om vrouwen te stenigen bij overspel alsmede het voorbeeld wat betreft het vergeven van hun "zonden" ( de mannen laten we uiteraard ongemoeid, het idee alleen al! ) maakt me - zonder pretentie - blij dat ik noch het één noch het andere ben...

Stelletje moraalridders.
'k Heb ooit een heel mooie uitleg aanhoord bij het lezen van het evangeliefragment dat Judokus aanreikt. Meer bepaald de uitleg van hetvolgende zinnetje:
Citaat:
Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond.
Nergens geeft de tekst meer uitleg over wát Jezus nu precies op de grond schreef. En dan mag je rustig even fantaseren en speculeren.

Misschien was het wel een vraag aan de vrouw: "Wie?" Want om overspel te plegen moet je nu eenmaal met zijn tweetjes zijn, nietwaar.

Fijntjes toch: het waren schriftgeleerden en Farizeeën die Hem de vraag stelden. Dat waren toch mannen?! Kregen die heren daar even een veeg uit de pan zeg. Ze waren er niet goed van.

En daarom vind ik je gecursiveerde zinsnede (tussen haakjes) niet alleen volledig naast de kwestie; ik vind ze bovendien getuigen van slecht kunnen lezen en zich slecht in een verhaal kunnen inleven.

Maar ja... 't komt toch maar uit de Bijbel en dat is allemaal toch maar gezever, nietwaar... Beetje selectief?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 20:33   #18
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Hier is de tekst van de statenvertaling van Lukas 18:10. Wat is je punt ?

10 Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar.
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Oud 24 januari 2007, 21:07   #19
tomcpp
Banneling

Standaard

?
Oud 25 januari 2007, 07:28   #20
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Fijntjes toch: het waren schriftgeleerden en Farizeeën die Hem de vraag stelden. Dat waren toch mannen?! Kregen die heren daar even een veeg uit de pan zeg. Ze waren er niet goed van.
Het waren inderdaad mannen. Mannnen die ervoor ijverden een vrouw te laten stenigen wegens een "vleselijke zonde". Mannen die met geen woord reppen over de (andere) man die nodig is om tot het begrip overspel te komen. Mannen die niet de vraag stelden of die man dan ook diende te worden gestenigd.
Citaat:
En daarom vind ik je gecursiveerde zinsnede (tussen haakjes) niet alleen volledig naast de kwestie; ik vind ze bovendien getuigen van slecht kunnen lezen en zich slecht in een verhaal kunnen inleven.
Je mag dat gerust vinden. Jullie katholieken komen hier en elders evenwel te pas en te onpas aandraven met allerlei evangelische teksten, die stuk voor stuk letterlijk geciteerd worden om hun grote gelijk te kunnen staven, maar een niet-gelovige die dezelfde teksten ontleed wordt dan verweten "slecht te lezen" en "zich niet in een verhaal kunnen plaatsen". Je moet het maar kunnen/durven!
Citaat:
Maar ja... 't komt toch maar uit de Bijbel en dat is allemaal toch maar gezever, nietwaar... Beetje selectief?
De bijbel is een samenraapsel van verhalen met toegevoegde of weggelaten elementen, ontelbare keren vertaald, verdraaid en aangepast. Eén van de vele ontelbare boeken dat handelt over een vermeende godheid. Zever? Neen, echter wel een religieus traktaat dat overeenkomstig dient te worden behandeld.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 januari 2007 om 07:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be