![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Richard Dawkins, een van de belangrijkste wetenschappers en publieke intellectuelen van ons tijdperk, roept alle atheisten op om duidelijker en explicieter hun wereldbeeld te verkondigen en te verdedigen.
Vandaag zien we overal in de wereld gevaarlijke opstoten van irrationaliteit en religieus fanatisme. Alle monotheistische religies kennen een réveil en veroveren zelfs het rationele Europa. Maar vooral in de Verenigde Staten is er een reuzegroot probleem en maakt het wetenschappelijk gefundeerde, rationele wereldbeeld stilaan plaats voor protestantse waanzin, fantasie en irrationaliteit, met alle gewelddadige gevolgen vandien. Dawkins wil dit veranderen en geeft als een razende gek overal lezingen. Zijn boek The God Delusion is inmiddels een wereldwijde best-seller. Maar er is nog heel veel werk. Eén van de beste strategieën om de religieuze fanatici in te tomen en tot rede te brengen is een groot, verenigd, atheistisch front te vormen. Mensen moeten openlijk durven zeggen dat ze niet in God geloven, laat staan in de Joods-Christelijke God die hen is opgedrongen. Dawkins meent dat er in het Westen eigenlijk zeer veel atheisten rondlopen, maar dat die niet zichtbaar genoeg zijn. Dit heeft gevolgen voor het publieke debat en de politieke besluitvorming. In de VS is de toestand zo dramatisch dat als je je als politicus durft "outen" als atheist, je geen schijn van kans meer maakt om verkozen te worden. Deze absurde trend moet gebroken worden, in naam van de beschaving. De vraag is dus eenvoudig: volg je Dawkins' oproep? Zie je dezelfde nood om expliciet op te komen voor je atheistische overtuigingen en rationele wereldbeeld? Laatst gewijzigd door C2C : 6 januari 2007 om 20:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Ik heb geregeld gesprekken met moslimcollega's op mijn werk, en verklaar steeds dat ik atheîst ben.
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Weer al een religie er bij : geloven in niet geloven. Ik ben een atheist maar als er iets is wat we zeker niet moeten doen is zieltjes gaan winnen want dan start je een nieuwe religie. Laat mensen geloven in wat ze willen, het geeft voor velen invulling aan hun leven.
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 6 januari 2007 om 20:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben atheïst, maar echt mensen gaan overtuigen, neen, dat is me te extremistisch.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Maar ik denk dat Dawkins' oproep niet zozeer gericht is op zieltjes winnen. Het gaat erom dat wij als atheisten duidelijker moeten durven zeggen dat we niet in God geloven. Zo moeten we voorkomen dat het publieke debat wordt gekoloniseerd door religieuze fanatici, wat vandaag eigenlijk het geval is.
Dus geen zieltjes winnen, maar gewoon de stilte doorbreken. Zodat de fanatici weten dat z�*j niet zomaar zieltjes zullen winnen. Anderzijds kan zo'n strategie misschien wel het tegengestelde effect hebben, namelijk dat religieuze freaks erdoor nog sterker overtuigd raken en nog meer aan proselytisme gaan doen. Een beetje een dubbeltje op z'n kant. Laatst gewijzigd door C2C : 6 januari 2007 om 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het grootste probleem dat ik zie ivm geloof (ben zelf atheïst, voor alle duidelijkheid) is de vaak totaal verstarde visie op deze wereld, en vanuit die bekrompen visie zijn ze dan ook niet in staat hedendaagse problemen aan te pakken. Ik denk dan bv. aan het aanpakken van de overbevolking: geen enkele godsdienst roept op tot het matigen van geboortecijfers, de VN slaagt er ook niet via haar bevolkingsprogramma, mede dankzij boycotts van christelijk rechts in de VS en de Islamitische landen. Die overbevolking leidt dan weer tot honger, oorlog, extremisme etc. Dat is volledig de schuld van religieuze conservatieven.
Dus op dat vlak vind ik dat de atheïsten en progressieven zich duidelijker moeten laten horen om hun stem meer te laten wegen op het beleid en zich duidelijk af te zetten tegen de invloed van religie op de maatschappij. Wat mensen persoonlijk kiezen op vlak van zingeving, daar heeft niemand zich mee te moeien, dat zou volledig vrij van dwang moeten zijn.
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor meer info hierover google eens op Brian Greene
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]()
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
In de V.S. denk ik niet meteen dat de situatie verslechtert - eerder dat we er nog nooit echt op gelet hadden.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]()
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() volledig akkoord. Die stommiteiten hebben lang genoeg geduurd.
Mensen die stemmen in hun hoofd horen worden opgesloten, maar als het een gelovige betreft is het plots de stem van god. Zulke flauwekul kan toch niet blijven duren. We dienen gelovigen te durven aanzien voor wat ze zijn; makkelijk beïnvloedbare wezens die niet in staat zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen leven en mensen die niet in staat zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen daden (want het is de wil van god) zijn te gevaarlijk om in onze maatschappij los te lopen. Dus opsluiten en hun het gevaar van hun onverantwoorde levensstijl duidelijk maken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Gow wat een opmerkingsvermogen
![]() En nu de rest van de post lezen!
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zolang hij maar agnost blijft tijdens het opstellen van z'n werk ben ik al lang content ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() leven de agnosten, beide voetjes op de grond en het kan me niet schelen...
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Daar worden Falun Gong beoefenaars en andere leden van religies opgepakt en in heropvoedingskampen gebracht. Ze worden daar d.m.v. reëducatie, elektrostimulatie en medicatie opnieuw 'atheïstisch' gemaakt.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 6 januari 2007 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |