![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() 24/12 Regering VS geeft deel natuurgebied Alaska vrij voor houtkap
De Amerikaanse regering gaat 120.000 hectare van het Tongass National Forest in Alaska, het grootste niet-tropische regenwoud ter wereld, niet langer beschermen tegen wegenbouw, houtkap en andere exploitatie. De maatregel, waarmee een besluit van de vorige president Clinton wordt teruggedraaid, wekt de woede van milieuorganisaties. Het natuurpark is 6,72 miljoen hectare groot. Onder het bewind van Clinton werd bepaald dat 3,72 miljoen hectare volledig onaangetast moeten blijven. De regering van president George Bush is er nu via een juridische kunstgreep in geslaagd toestemming te verlenen om 3 procent van dat beschermde gebied te laten ontginnen. De staat Alaska spande in juni een rechtszaak aan om het verbod op de aanleg van wegen in het gebied aan te vechten. Er werd een schikking getroffen in de zaak: de regering heeft Tongass en het Chugach National Forest vrijgesteld van de vernieuwde regels omtrent wegenbouw in Alaska (lees: in Tongass en Chugach mogen wegen aangelegd worden). De Amerikaanse regering heeft van de vlugge schikkingen een beproefde tactiek gemaakt om strenge milieuregels te versoepelen. Milieubewegingen betichten de regering ervan de zaken zelf te organiseren om het Congres buitenspel te zetten. John Passacantando, hoofd van Greenpeace USA, beschuldigde Bush van het plunderen van het laatste ongerepte regenwoud in een gematigd klimaat. Een milieu-lobbybeweging, U.S. Public Interest Research Group, sprak van "alweer een kerstgeschenk voor de houtindustrie." Tja, nu Kyoto toch afgedaan heeft kan men maar ineens aan het kappen beginnen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
(vrij naar Antoon) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Groen kan hier ook niets aan doen , zij zitten immers niet in de Amerikaanse regering ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Hopelijk kan dit alsnog vermeden worden. Bush zou natuurlijk alles doen om de economie terug te laten werken. Ook probeerde hij reeds om olieboringen in Alaska te laten gebeuren.
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enkel voor de economie van zijn vrienden.
![]() |
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ach, nogmaals blijkt de onkunde van zijn entourage.
En dat is de tweeduizendste schande die hij begaat. De Amùerikaanse nationale parken zijn al zo geisoleerd en slecht beheerd. En nu slaan ze de laatste restjes stuk. Ik kan slechts een ding zeggen, u bent triest mr. Bush.
![]() |
#10 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wééral blinken de belgischgezinden uit van Anti-Amerikanisme??? Wat is uw probleem eigenlijk??? Wilt u graag dat Ford genk helemaal dicht gaat????
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Burger
|
![]() Ok.. das is waar
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat er honderden rangers zijn, en vioor zorgen dat ge geen papier op de grond gooit, dat het park goed beheerd wordt? Eerst en vooral zijn de parken niet rechtstreeks voor hun natuurlijke waarde gekozen, maar om hun geologische schoonheidswaarde. Voorts is er echt een grote vorm van massatoerisme, getuigen hiervan de Grandcanyon(5 131 210 bezoekers per jaar): 608 gebouwen van de post 800 km spoor 400 km autowegen 6 hotels 1135 slaapplaatsen helikoptervluchten fossielenjacht .... Ik ben er helemaal mee akkoord dat vtoerisme in de parken moet. Maar soms is het teveel van goede. De mensen willen terug naar de natuur, wel dat kan niet in een vijfsterrenhotel. De nationale parken hebben inderdaad een tamlelijk groot oppervlak. Maar als deze omgeven zijn door gigantische, zeeer intensieve landbougronden, van monotone mono-cultuur, waar niks anders leeft dan een genetisch gemanipuleerd graangewas, zijn ze onbereikbaar voor migratoren. Elk jaar neemt het aantal dieren af in de nationale parken. De prarie van de great plains was vroeger een gigantisch natuurgebied, nu landbouwindustrie. En hoe kan je nu het milieubeleid van George Bush goedkeuren?? Kyoto afwezen, milieuwetten afschaffen, kappen van bossen als bosbrandbestrijding, verdoezeling van milieu-misdaden, geen interesse voor duurzame ontwikkeling, van bossen olie-velden maken,.... Het enoigste positieve is nog dat de VS wel bezig is met waterstofenergie.
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() We kunnen misschien voorstellen om 'Politiek: Internationaal' te veranderen in 'Politiek:Amerika Bashing'.
Het is nogal wat gescheten soms. Ik weet dat het erg in is, en je kan er mede op straat komen en met je vrienden over praten. Populair is natuurlijk om te stellen dat Bush miljoenen keren slechter is dan Saddam. Wanneer je dit zinnetje scandeerd bij je linkse vrienden ben je wel even de blitz, jawel. ![]() En nog maar te zwijgen over de vele losse veronderstellingen gebaseerd op eigen opinie. (het volledige verhaal hoeft men niet te kennen uiteraard). ni te doen. -craban |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Meneertje, ik zie hier absoluut geen Amerika-bashing in.
Ik geef gewoon kritiek op het milieubeleid van de VS, die gans terecht is. Moet ik soms Heil Amerika roepen omdat ze haar natuur vernietigt. Europa is ook niet de meest milieuvriendelijke regio, dat weet ik. Maar qua milieuterrorisme spant de Amerikaanse overheid wel de kroon. Ik zeg nogmaals: I like America, but I don't like it's leaders. In plaats van volledig naast de kwestie mij aan te vallen, zonder kennis van zaken, zou u mij beter overtuigen waarom het Amerikaanse milieubeleid zo goed is. Dit is een belangrijke discussie. En waar haalt u het dat ik Saddam beter zou vinden dan Bush? Het is niet omdat ik een hekel aan de Bush-entourage heb, dat ik een Saddam-supporter ben.
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Celebfin, ik val U persoonlijk niet aan, enkel degenen die aan Amerika bashing doen omdat het tegenwoordig in is om eender welke reden.
Als ik de eindejaarsvraagjes in Humo lees blijken de CD&V politici hieromtrent het meest nuchter en wordt er niet met de meute meegelopen. Maar al de rest... -craban |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ben absoluut geen amerika-basher. Maar als natuurliefhebber zal ik nooit het milieuwanbeleid van president Bush kunnen goedkeueen.