![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo, dit mijn eerste posting hier.
Mijn toekomstvisie over de Benelux en de EU ! Is het niet een betere oplossing om de Benelux op te splitsen in allerlei kleine staatjes waarin de identiteit van die kleinere staajes beter naar voren komt dan in de huidige drie nationalistische staten. Er zijn nu veel gebieden die grensoverschrijdend zijn en door staatsgrenzen zijn afgesneden van elkaar in zowel taal, identiteit en als cultuur. Door de Benelux opnieuw in te delen lijkt mij dat deze grensoverschrijdende gebieden of regio's , later, soevereine staatjes genoemd en hierdoor een nieuwe kans krijgen om weer naast elkaar te staan en een nieuwe kans krijgen hun eigen cultuur en identiteit nieuw leven in te blazen. Er zijn binnen de Benelux veel delen die je zo op zou kunnen noemen die heirvoor in aanmerking komen.Luxemburg, Brabant, Limburg, Holland, Friesland, Vlaanderen kun je zo gemakkelijk als soevereine delen hiervoor in aanmerking laten komen.Economisch zijn zulke delen ook beter beheersbaar dan de huidige staten.En levert per hoofd van de bevolking waarschijnlijk een hoger inkomen op dan nu. Als politiek systeem zou het confederale systeem mij het beste lijken, daar deze kleine staatjes soeverein blijven en hierdoor hun cultuur en ideniteit beter bewaart blijft.Ook zou deze nieuwe confederaal ingedeelde Benelux dan als voorbeeld voor een steeds grotere wordende EU kunnen dienen voor nieuwe staten die zich toevoegen. De EU zou dan ook confederaal opgedeeld kunnen worden. En misschien wel de hele wereld ? Een land als Frankrijk zou daar eventueel ook een voorbeeld aan kunnen nemen, met landsdelen als Bretagne en Baskenland, die sterk naar soevereiniteit neigen. Er lijkt mij voor de EU en zelfs de hele wereld, een deel van de oplossing voor het terrorisme in te zitten, want je geeft bevolkingen cq. ondergesneeuwde volken hun identiteit en kultuur terug die ze door vorming de huidige bestaande nationalistische staten zijn kwijtgeraakt. En laten we Nederland in dit geval ook niet vergeten, als een evenzo sterke eenheidsstaat als Frankrijk. Hoe denken jullie hierover ? groetjes, Roscoe |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Wat gaan de mensen nog allemaal splitsen?
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Alle Vlaamingen die zich denken te willen aan sluiten bij de zo geweldige Nederlandse Staat denkt nog maar eens goed hierover na. De eenheidsstaat vernietigt andersoortige identiteiten/talen en culturen binnen zo'n staat. Voorbeelden zoals het Limburgs,Brabants , Vlaams , Fries etc.. Begeef u a.u.b. niet op dit pad. Een confederaal Benelux zou een betere en vooral cultuurgerichtere oplossing zijn !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik ben een voor een splitsing van de BeneLux. De gemeenschappen en gewesten kunnen zelf hun buitenlandse betrekkingen regelen, dus waarom geen verdrag tussen de Vlaamse gemeenschap en Nederland? Een Algemeen Vlaams Nederlands Samenwerkingsverdrag. De reeds bestaande verdragen tussen Vlaanderen en Nederland (Taalunie, Commissie Cultureel Verdrag Vlaanderen Nederland) kunnen dan in de nieuwe organisatie geïntegreerd worden. Alle verdragen overkoepeld door een groot. De economische rol van de BeNeLux is toch volledig overgenomen door de EU. Het heeft alleen zijn nut door gezamelijk standpunten neer te leggen binnen de EU die op die manier meer aandacht krijgen. Daarom is een Vlaams-Nederlands verbond belangrijk om als spreekbuis te dienen van onze taalgemeenschap binnen Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben geen tegenstander van zulke indeling van de Nederlanden. Ik ben voornamelijk separatist omdat Wallonië zich niet schikt in zulk verband.
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() Maar dan wel een confederaal opgedeeld Benelux en geen Groot-Nederlands verbond.
Nederland staat op dit moment gelijk aan Holland en daaruit mag je zelf de conclusies trekken. In een eenheidsstaat trek een groep, in ons geval de Hollanders de macht naar zich toe en de andere identiteiten en culturen delven het onderspit. Dus wens niet jezelf te vervoegen in een groot-Nederland want dat draait uit op een groot-Holland.Wees dus gewaarschuwt. Ik ben zelf Fries en zou graag een confederaal ingedeeld Benelux zien met kleinere staatjes die zichzelf kunnen bedruipen en die hun identiteit kunnen bewaren. Wij Friezen weten al te goed hoe men zijn identiteit kan verliezen door een eenheidsstaat ! Wij staan al eeuwen op het tweede plan binnen Nederland en zullen zonder een confederaal idee ook die kans nimmer krijgen. Stef, hoe zou zo'n nieuw Benelux eruit kunnen zien volgens jou ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Tantist, ik denk dat Franstalige delen zich dan bij Frankrijk zullen vervoegen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Antwerpen, Gent, Rumst, Wetteren, allemaal onafhankelijk! Recht op eigen cultuur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Indeling is alleen niet juist Tantist.
Mijn kaartje ziet er iets anders uit Tantist. Friesland is groter dan de huidige provincie Fryslân.Wij beschouwen Groningen (is half-Fries), OostFriesland en NoordFriesland (de laatste twee zijn gesitueerd in Duitsland) ook als Fries.Dat bedoelde ik met grensoverschrijdend, net als de Limburgen en de Brabantse provincies. Tevens horen Overijssel en Gelderland bijelkaar.Flevoland zit ook bij deze twee. Ik noem het Gelre op mijn kaartje.Drente hoorde heel vroeger een onderdeel der zeven Friese zeelanden te zijn maar nu is geheel anders. Waar zei toe zouden willen behoren dat weet ik niet.Probleemgevalletje. Zeeland heb ik bij West en OostVlaanderen geplaatst. Is dit juist in jullie Vlaamse ogen ? En zouden wij de naam anders kunnen formuleren daar mijn kaart dus duidelijk buiten jouw "Groot-Nederland" valt, tevens zijn wij Friezen geen Nederlanders maar een eigen identiteit binnen Europa, juist het Friese dus ! Wij zijn daarom dus ook geen voorstander van een Groot-Nederland,gebaseerd op het huidige politieke systeem,de Hollandse eenheidsstaat. En Luxemburg heeft toch ook een "Belgische"tegenhanger. Die horen toch ook bij elkaar , of niet soms ? Een nog groter Hertogdom misschien ?? Helaas heb ik mijn kaartjes nog niet digitaal Tantist .... is wel gebaseerd op een nieuwe indeling van de Benelux en de grensoverschrijding van de Friese gebieden en voor Wallonië de Franse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||||||
|
![]() Citaat:
Niet juist? Hallo zeg, dat kaartje is gebaseerd op bestaande socio-economische en culturele aspecten. Zo is Groot-Holland vandaag al een feit met de Randstad. Oost- en West-Vlaanderen kleven harder aaneen dan OVL en Vlaams-Brabant. De twee Limburgen zijn linguistisch zeer gelijklopend,... Citaat:
Citaat:
Groningen is bovendien niet Fries. Dat was misschien wel in de middeleeuwen zo, maar nu niet meer: ![]() Maak je een indeling op een bestaande situatie, dan lijkt me Fries als hoeksteen dus maar een uiterst zwakke hoeksteen en zal het huisje instorten. Daarvoor zijn we een paar eeuwen te laat. Wat natuurlijk wel kan, is een indeling met bv. Friesland, Groningen en Drenthe, dat nu al een statistische regio Noord-Nederland is (een NUTS 1 regio). Er zijn al stemmen opgegaan in die richting vanuit de PvdA, die een proefballonetje opliet om de provincies te vervangen door 4 grote landsdelen. In dat scenario krijg je het Vlaams Gewest, Wallonië (eventueel zonder provincie Luxemburg en Oostkantons) en Luxemburg (eventueel met provincie Lux en Oostkantons) als andere deelstaten. Brussel kan het 8e deel vormen of een federaal district worden, de optie die ik het beste vindt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Tsjonge jonge jonge, is dit de hedendaagse vooroordelen cultuur die er heerst in Vlaanderen Tantist, of ga je nog meer onzin spuien op dit forum ?
1.Ten eerste Friezen zijn geen Nederlanders , maar Friezen. Ja wij zijn een EU-erkend en door Nederlands en Duitsers erkend volk. En ja dus een eigen identiteit binnen Europa. Als je met de term Nederlander een laagLander bedoeld dan kan ik mij hier iets bij voorstellen. Niet bij Nederland in de huidige staatsvorm zoals die waar wij nu onder horen Tantist ! Hier willen wij sowieso van af. En nu wil jij ons wederom onder zo een naam plaatsen. Neen dus, wij willen onder een andere naam verder, als het maar geen Nederland wordt.Benelux, OK. Als Benelux, als één blok naar voren treden, OK, maar niet onder deze naam Nederland. Wij als eigen identiteit hebben niks met Nederland. Wij zijn Fries. Wij moeten niks van de langzame ethnocide hebben die plaatsvindt onder de naam Nederland. 2. Groningen (en Drenthe) hebben in verleden tot Friesland behoort ja. Klopt. Nu niet meer.Ook correct. De Groningers spreken een mengvorm van Fries en Saksisch, Friso-Saksisch genaamd, maar dit mag geen obstakel zijn of vormen voor een nieuwe bestuurlijke samenwerking tussen deze provincies en de drie Frieslanden.Zo zien wij het niet hier in " NoordNederland" althans. Dat jij Tantist dat zo ziet, dat ligt misschien aan jou beeld van ons.Wij verwerpen de naam NoordNederland. 3.Een nieuwe indeling uit de middeleeuwen? Nou moe! Nou je hebt je oordeel wel snel klaar he ! Nee , beste jongen, gebasseerd op de huidige contacten en samenwerking hier in het Noorden van Nederland en Duitsland. Voor jou misschien een iets te ver van je bed show, gezien jouw zuidelijk Nederland ingericht en georiënteerde kaartje !! 4.Wat natuurlijk wel kan, is een indeling met bv. Friesland, Groningen en Drenthe, dat nu al een statistische regio Noord-Nederland ! NoordNederland, nee, Friesland is de naam van het gebied, dat heeft het altijd gehad en dat zal het weer krijgen. Verder zijn er vele stemmen uit ons nieuwe landsdeel om de naam hierin te veranderen Tantist.Ook de noordelijke politiek opteert zo langzamerhand op een landsdelige bestuur ! De naam NoordNederland zal natuurlijk niet opgaan daar Friezen een eigen identiteit hebben (wij behoren niet tot een windrichting namenlijk !) en Groningers ook half-Fries zijn , zij dus ook weer hun eigen identiteit terug zouden krijgen. Alles gebasseerd op zeer veel huidig " NoordNederlands" realisme Tantist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Tantist maakt zich weer eens belachelijk, zo te zien. Dat is ook heel normaal: het is één van de laatste Vlaams-nationalisten en dus volledig voorbijgestreefd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Nou wij zitten qua idee wel op één lijn Hans1 maar niet qua nationaliteiten en saamhorigheid per autonoom gebied !
Jij bent zeker een voorstander van het België van nu in stand te houden ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
OK Roscoe, we noemen dat gebied Friesland, what's in a name? </giving the baby his bottle> Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat: