![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Geachte heer Marinower,
Ik was diep geschokt na het racistische incident in Beringen. Men had de daders beter naar een kibboets in Israël gestuurd. Maar hoe sommigen na dit tragische incident, de islam en Turken in het slechte daglicht wilden brengen was ook deplorabel. De pot verwijt de ketel. Laat me even herinneren: de honderdduizenden joden die uit Spanje werden verdreven, zijn door de Turken met open armen ontvangen. Ook tijdens de WO II heeft Turkije heel wat joden van de nazi's bevrijd en ervoor gezorgd dat de vluchtelingen het beloofde land bereikten. Als seculiere Turkse nationalist maak ik me zorgen over de ommekeer bij sommige Turken. Vroeger waren alleen de fundamentalisten van Milli Görüs 'zeer kritisch' t.a.v Israël en de joden. Nu zijn sommige rechtse militanten dezelfde koers gaan varen. Het heeft weliswaar meer te maken met het noord-Irak beleid van de staat Israël dan het joodse geloof of de joodse gemeenschap in ons land. Dit gezegd zijnde, zou ik u ook enkele vragen willen stellen: Heeft de VLD in de toekomst plannen om allochtone stemmen te winnen? Ik ben er heilig van overtuigd dat de allochtone zelfstandigen en bedienden veel liever op de VLD zouden stemmen dan op een andere partij. Ten tweede, het VB beweert dat heleboel joden Vlaams Belang stemmen. Is dat waar? Indien wel, waarom stemt men op het 'belang' volgens u? Is de afkeer van noord-Afrikanen/moslims bij sommige joden zo groot, dat ze zelfs op een partij stemmen die nauwe samenwerking heeft met figuren als Le Pen, Siderov, ... Doet dat bij u de wenkbrauwen niet fronsen? Mijn derde en laatste vraag. Wat vindt u zelf van de joodse gemeenschap in Antwerpen? Zijn ze niet te gesloten? En nog altijd verkiest men Frans boven het Nederlands. Vroeger zou dat begrijpelijk zijn. Het Nederlands betekent internationaal niet veel, met Frans kan je je (bijna) overal redden etc. Maar nu de spanningen met de Walen hoog zijn opgelopen (B-H-V), heb ik veel liever dat ze in het openbaar Nederlands spreken (en géén Frans). Thuis, tegen elkaar, … mogen ze van mij part zoveel als ze willen in het Jiddisch/Frans spreken, ik spreek Turks waar Vlamingen niet erbij zijn. Een beetje verzet tegen de assimilatie doet niemand kwaad (althans moet niemand kwaad doen). Met dank Een Karel De Gucht-Fan Beste lezers mag ik jullie vriendelijk vragen om niets op te schrijven tot meneer Marinower antwoord(en) geeft? Pas daarna kunt u reageren op mijn bericht en/of zijn berichten. Anders wordt het hier een soep. Daarbij als ik jullie mening had gevraagd, dan had ik deze draad wel ergens anders opgestart. ![]() Laatst gewijzigd door ==>The Answer<== : 24 januari 2007 om 17:53. |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Geachte,
Ik zie dat u net op een andere draad hebt gereageerd. Maar ik zag gisteren (via uw profiel) dat u mijn draad aan het lezen was, rond 18u (18.31 om correct te zijn). Als sommige vragen (ik heb er maar drie gesteld) u niet aanstaan, mag u maximaal twee vragen negeren. Met dank Laatst gewijzigd door ==>The Answer<== : 26 januari 2007 om 12:09. |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Ja ik was diep geschokt door het incident in Beringen. Een groep jonge antwerpse orthodoxe joden die aangevallen werd niet omwille van eend aad, een gezegde of een geschrift maar enkel en alleen omwille van een aanwezigheid en een "andere"klederdracht.
Ik had en heb bijzonder veel moeite met de uitleg dat de daders niet wisten dat het joden waren. Uit de reacties van aanwezigen jongeren aldaar bleek dat de daders de hitlergroet uitbrachten, antisemitische leuzes scandeerden, hetgeen toch ee bewijs vormt dat men zeer goed wist om wie het ging. Ik ben verheugd dat de groep daders inmiddels een bezoek bracht aan het Anne Frank Museum maar had persoonlijk verkozen dat dit buiten de aanwezigheid van de media was geschied. Moest dit echt ? Was het effect anders geweest indien zonder pers bezocht ? Misschien ook aan te raden een bezoek te brengen aan het Joods Museum van Deportatie en Verzet te Mechelen, van waar meer dan 25.000 joden werden gedeporteerd en waarvan slechts 1.200 de hel overleefden. Ik heb niet gelezen, en ik heb zeker en vast niet aangemoedigd tot een reactie dat een actie van een tiental jongeren in beringen representatief zou zijn voor een hele turkse gemeenschap in ons land, in tegendeel. Enkel heb ik aangegeven dat wanneer burgers in ons land aangevallen worden zonder dat daartoe enige oorzaak is, enkel en alleen omwille van hun anders zijn, in dit geval omwille van hun karakteristieke joodse klederdracht, dan zaagt men aan de fundamenten van de democratische rechtsstaat die België is. Steeds ten allen tijde moet een burger van ons land kunnen stappen, gaan, bezoeken brengen, zich bewegen. Dat is het opzet en dient het te blijven. Dus geen veralgemeningen, in welke richting ook a.u.b. De bewering als zouden leden van de joodse gemeenschap in Antwerpen hun stem uitbrengen op het VB. Een regelmatig weerkerende stelling die echter geen enkele wetenschappelijke ondergrond heeft, en evenmin bewezen is. Duidelijk is echter dat het VB sinds 2001 wanneer de eerste antisemitische incidenten in Antwerpen plaatsvonden, het VB een strategie gehanteerd heeft onder het motto van " de vijand van mijn vijand is mijn vriend" Ik heb daar reedss voor gewaarschuwd tijdens een tussenkomst in de antwerpse gemeenteraad medio 2001 en ben sindsdien niet van mening veranderd. Voor zoveel als nodig stel ik vast dat deze "vrienden " van de joodse gemeenschap niet geaarzeld hebben zoals U het zelf aangaf enkele dagen geleden een europese fractie te vormen in het EP met een aantal partijen waarbij negationisme hoog in het vaandel staat geschreven. De leider van deze fractie werd geschorst als professor aan de Universiteit van lyon, en vorige week strafrechterlijk veroordeeld wegens negationisme. De negationistische teneur van de roemeense en bulgaarse nieuwe vrienden is evenzeer bekend. Een en ander belette de VB fractie in de Kamer niet om mee een minuut stilte in acht te nemen ter gelegenheid van de International Holocaust Rememberance Day... Deze spagaat van een ongekende dimensiestoort blijkbaar minder. Wat Uw vraag betreft om allochtone stemmen te winnen durf ik verwijzen naar het feit dat op verschillende lijsten van de VLD voornamelijk in de grote steden een aantal kandidaten met een allochtone achtergrond konden aangetroffen worden, zoals in Gent en Antwerpen. Het is mij niet duidelijk welke specifieke maatregelen door de VLD zouden dienen getroffen te worden om deze stemmen te kunnen halen. Het komt mij voor dat goed bestuur op stedelijk, regionaal of nationaal vlak de beste stimulans is om de stemmen van de bevolking, welke de afkomst ook weze te kunnen aantrekken |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Mijn vorige uiteenzetting wens ik nog aan te vullen met het volgende:
Via het inburgeringsbeleid is het onze ambitie om een vernieuwde invulling te geven aan het Vlaamse burgerschap: wat verwachten we van Vlaamse burgers, om het even of ze van autochtone dan wel van allochtone afkomst zijn, zodat ze als diverse mensen met respect voor eenieder samenleven, zichzelf kunnen ontplooien en hun dromen om gelukkig te worden kunnen nastreven? De keuze die gemaakt werd voor de invulling van het burgerschap is een keuze die gebaseerd is op een constitutionele benadering van het samenleven van wie in Vlaanderen zijn of haar toekomst wil uitbouwen. We willen een vredevolle pluralistische en open samenleving waarbij mensen hun eigen levenslot kunnen uitbouwen en hun eigen identiteit kunnen bepalen. Maar we willen ook een samenleving waarbij mensen actief participeren en hun verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van de anderen. Het is in die zin dat we het inburgeringsbeleid en het diversiteitsbeleid steeds verder invulling geven. Alle nieuwkomers moeten verplicht de cursus maatschappelijke oriëntatie volgen. We zien dit niet als een verplichting die uitsluitend nieuwkomers treft. We zien het als een minimaal alternatief voor wie de waarden waarop de cursus stoelt, niet heeft meegekregen in ons onderwijs (inburgeringsplicht enkel voor degenen die hier niet naar school zijn geweest). We gaan er dus van uit dat iedereen die hier naar school is geweest op de schoolbanken de waarden en normen uit de inburgeringscursus in extenso heeft ingelepeld gekregen, net zoals de kennis van het Nederlands overigens en een opleiding die hem of haar toelaat voor zichzelf in te staan. De verplichting om Nederlands te leren via het inburgeringsbeleid of via de zopas gestemde Wooncode hebben we niet om emotionele redenen ingevoerd, of omdat we schrik hebben buiten de Vlaamse cultuur of de Nederlandse taal te denken. Die verplichting is er omdat samen-leven pas lukt wanneer er in een gemeenschappelijke taal kan worden gecommuniceerd. En omdat een nieuwkomer geen gelijke kansen krijgt in een samenleving als hij de taal van die samenleving niet of onvoldoende kent. Het criterium van taalbereidheid dat we vragen van iedereen die een sociale woning wil huren, is evenmin een maatregel om Franstaligen of nieuwkomers buiten te houden. Het is een sociale maatregel die de leefbaarheid in de sociale huisvesting kan helpen verbeteren en waarvan in de eerste plaats de bewoners genieten. Het beleid mag er dus niet toe leiden dat individuen verschillend behandeld worden op basis van hun afkomst. Afkomst kan geen criterium zijn in het toekennen van rechten en plichten. Want dan installeer je een samenleving die uit twee of meer soorten burgers bestaat: echte Vlamingen en degenen die dat nooit zouden kunnen worden. Voor mij is iedereen die permanent in Vlaanderen woont, een Vlaamse burger, met rechten en met plichten. Met vriendelijke groeten, Claude Marinower |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |