Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2007, 13:17   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Racisme

Racisme

Van Wikipedia

Ga naar: navigatie, zoek

Antwerpen 2006

Antwerpen 2006

Antwerpen 2006

Dit is een semi-beveiligde pagina.
Anoniemen kunnen deze pagina niet wijzigen.
___

Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het indelen van de mensheid.
Zuiver theoretisch racisme geeft geen kwalitatief waardeoordeel over de verschillende mensenrassen. Het erkent hooguit de verschillen, zonder daar een waardeoordeel over te geven. Toch heeft racisme in het dagelijks taalgebruik een negatieve betekenis, aangezien het dagelijks taalgebruik uitgaat van de aanwezigheid van een kwalitatief waardeoordeel.
Koppeling van racisme aan objectieve normen zoals die voortspruiten uit de evolutieleer of subjectieve normen, zoals die voortspruiten uit de overlevende culturen, kan echter wel degelijk leiden tot kwalitatieve waardeoordelen over raciale eigenschappen.
Deze "praktische" racistische houding gaat nogal eens gepaard met vooroordelen en onbegrip ten aanzien van mensen van een ander ras dan dat van degene, die de racistische houding koestert. Niet zelden beroepen racisten zich op een wetenschappelijke onderbouwing van hun denkbeelden. Over de vraag of er wetenschappelijke onderbouwing voor rassenonderscheid mogelijk is, bestaan zeer uiteenlopende visies.
Racistisch gedrag en racistisch denken worden in het bijzonder bezien als een gevolg van de maatschappelijke ontwikkeling rond de multiculturele en multiraciale samenleving, waarin de leden van een (al dan niet dominante) raciale groep zich bedreigd voelen in hun bestaan. Er zijn echter ook altijd vormen van racisme geweest zonder dat er sprake was van een dergelijke samenleving.
Wat is nu juist racisme,en werkt racisme enkel maar van Vlaamse mensen naar de allochtonen toe,of kan het ook anders om zijn
Gewoon een vraag die ik mij stelde toen ik dit artikel leesde
Oud 14 februari 2007, 15:02   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
[
Wat is nu juist racisme,en werkt racisme enkel maar van Vlaamse mensen naar de allochtonen toe,of kan het ook anders om zijn
Gewoon een vraag die ik mij stelde toen ik dit artikel leesde
[/quote]
Met racisme heb je twee mogelijkheden (zoals met alles, placht mijn schoonvader toch altijd te beweren):
1 Het werkt niet
2 Het werkt slecht

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 februari 2007 om 15:03.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be