Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2007, 11:31   #1
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard Nieuwe belastingen in de maak door VLD-SPA

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HLN.BE
De VLD en de sp.a zouden een voorakkoord afgesloten hebben om een project te ondersteunen dat meerwaarden op aandelen belast. De Belgische fiscaliteit heeft nooit een belasting op geïnde meerwaarden gekend bij de herverkoop door particulieren van aandelen van bedrijven. In het voorakkoord is sprake van een belasting van 10 procent. Die zou politiek uitgevlakt worden door een verlichting van de fiscale lasten op inkomens uit arbeid.
link : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...=categorieArt5

De VLD-SP.a voorzien alweer een nieuwe belasting. Ze beweren de belasting arbeid te verlagen maar we weten uit ervaring dat het alweer een nieuwe belasting zal worden om de overmatige uitgaven en transfers naar Wallonië te bekostigen.

Aangezien het geld vooral in Vlaanderen zit zal er alweer een extra geldstroom naar het zuiden van het land ingericht worden.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 11:53   #2
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht

De VLD-SP.a voorzien alweer een nieuwe belasting. Ze beweren de belasting arbeid te verlagen maar we weten uit ervaring dat het alweer een nieuwe belasting zal worden om de overmatige uitgaven en transfers naar Wallonië te bekostigen.

Aangezien het geld vooral in Vlaanderen zit zal er alweer een extra geldstroom naar het zuiden van het land ingericht worden.
Dit voor de verkiezingen, ik vertrouw dat zaakje niet of zijn ze echt zo dom?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 12:12   #3
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Dit voor de verkiezingen, ik vertrouw dat zaakje niet of zijn ze echt zo dom?
Het is inderdaad een verkiezingstruc want ze gaan de middenklasse wijsmaken dat deze belasting het mogelijk maakt de belasting op arbeid te verminderen (dit zal niet meer dan een vest-broekzak-operatie blijken).
Mocht deze belasting er komen zal het niet meer zijn dan een verhoging van de globale belastingsdruk. Ze weten dat ze met de belasting op arbeid aan een bovengrens zitten en dus gaan ze nu elders plunderen.

Wij waren eerst van plan om te herlocaliseren naar Oostende. Nadat we een audit hieromtrent lieten uitvoeren en nadat bleek dat politici aldaar schaamteloos dachten één en andere inspraak te hebben in de firma, hebben we contact opgenomen met een bureel om de herlocalisering voor te bereiden richting Noord-Frankrijk. Niet dat het ginder het paradijs is, maar daar doen ze tenminste nog inspanningen om ondernemingen aan te trekken. In dit land doet de politiek haar uiterste best, ondernemingen het land uit te jagen.

Indien ze deze maatregel doorvoeren, schakelen onze politici over op een hogere versnelling op de weg die leidt naar het economisch kerkhof. Risicokapitaal - broodnodig voor nieuwe ondernemingen en voor expansie - zal en masse het land verlaten. Beurskapitaal zal evenzeer het land verlaten naar vriendelijker oorden.

Nu ja, niet dat zo'n belasting op meerwaarde me persoonlijk schrik aanjaagt. Binnen de kortste keren - nog voor de belasting wordt ingevoerd - zullen voldoende mogelijkheden tot ontwijking zijn uitgewerkt.
Ideologisch echter vind ik het vreselijk.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 7 februari 2007 om 12:13.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 12:25   #4
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Ik weet niet of een nieuwe Belgische meerwaardenbelasting op aandelen zal ingevoerd worden op dermate korte termijn als het HLN-artikel laat uitschijnen.

Op iets langere termijn lijkt dat me echter zeker tot de reële mogelijkheden te behoren. Vanaf 1.1.2008 is de uitgifte van nieuwe effecten aan toonder in België immers verboden. M.i. zal dit de weg plaveien voor de invoering van nieuwe belastingen op aandelen, obligaties, warrants, vastgoedcertificaten, verzekeringsbons en soortgelijke effecten. Ook zal dit de correctere inning van reeds bestaande belastingen (bvb. de successierechten) op dergelijke titels mogelijk maken.

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 12:38   #5
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Ik weet niet of een nieuwe Belgische meerwaardenbelasting op aandelen zal ingevoerd worden op dermate korte termijn als het HLN-artikel laat uitschijnen.

Op iets langere termijn lijkt dat me echter zeker tot de reële mogelijkheden te behoren. Vanaf 1.1.2008 is de uitgifte van nieuwe effecten aan toonder in België immers verboden. M.i. zal dit de weg plaveien voor de invoering van nieuwe belastingen op aandelen, obligaties, warrants, vastgoedcertificaten, verzekeringsbons en soortgelijke effecten. Ook zal dit de correctere inning van reeds bestaande belastingen (bvb. de successierechten) op dergelijke titels mogelijk maken.
Ja, hierin heeft u gelijk en bovendien dienen de bestaande aandelen aan toonder pas tegen 2012 of 2013 (ik zou de precieze datum moeten opzoeken) omgezet te zijn in aandelen op naam.

Wat er ook van weze, het zal om niet meer gaan dan om een globale verhoging van de lasten en economisch is dat een zeer slechte zaak.
In dit land - in gans Europa eigenlijk - moeten we dringend iets doen aan het verminderen van de belastingsdruk. Steeds weer wegen we de belastingsdruk af aan die bij onze buurlanden en blijven we blind voor het globale beeld. Ondertussen worden we, als continent, steeds verder in de hoek gedrukt.
Oud 7 februari 2007, 12:47   #6
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Lijkt mij een vreemde belasting,
als je meerwaarden inbrengt op belasting , mag je ook minwaarden inbrengen, zou ik zeggen.
Dat is een nul-operatie.
Anderzijds is een verschuiving van lasten op kapitaal t.o.v. arbeid een goede zaak.
Maar ik denk eerder aan correct innen belasting, insnoeren ambtenaren-aantal, snoeien in luxe-solidariteitsuitkeringen, verschil tussen uitkering-werk gevoelig optrekken.
De federale overheid gaf in december zo een korting van ongeveer € 20: als ze denken dat dit de werkloosheidsval vermindert ??????

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 7 februari 2007 om 12:48.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 13:04   #7
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Lijkt mij een vreemde belasting,
als je meerwaarden inbrengt op belasting , mag je ook minwaarden inbrengen, zou ik zeggen.

dat is niet zo.

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 7 februari 2007 om 13:04.
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 13:05   #8
born2bewild
Banneling

Standaard

de vld is weer aan het ontkennen geslagen..

deja vu?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 13:05   #9
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Van belasting op aandelen is al zo lang sprake dat de VLD en SPA het bij de 'nieuwe politiek*' gaan houden volgens mij.

* = veel blabla, geen boemboem
Oud 7 februari 2007, 13:29   #10
Tegendradigaard

Standaard

en dan nog ne nieuwe CO2 taks voor de burger... ge weet wel he niet om de taks op zich... gewoon voor het milieu he, voor Kyoto...

LOL.....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 13:43   #11
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

De VLD-SPa zijn niet goed wijs.

Hoeveel risicokapitaal vandaag in België van particulieren op de beurs circuleert is niet in miljarden te ramen. De opbrengsten belasten zonder compensatie van de verliezen zal een kapitaalvlucht op gang brengen die tot een recessie leidt.
Door de verkoopdruk zullen de beurskoersen ernstig naar beneden duiken. Zonder beurswinst is de belastingsopbrengst nul.

Gevolgd door een belasting op vermogen = vast % = inkomsten bijna zeker.
Oud 7 februari 2007, 13:58   #12
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
...

Nu ja, niet dat zo'n belasting op meerwaarde me persoonlijk schrik aanjaagt. Binnen de kortste keren - nog voor de belasting wordt ingevoerd - zullen voldoende mogelijkheden tot ontwijking zijn uitgewerkt.
Ideologisch echter vind ik het vreselijk.
Een zeer herkenbaar verhaal.

In mijn geval is het voor de rooie meute annex Verhofstadt nu al bijna een decennium te laat. Sinds het aantreden van paars-groen heb ik tot de laatste eurocent uit de grijpgrage klauwen van de belgische fiscus weggehaald (inclusief vastgoed; ik ben hier al vijf jaar huurder). En mijn wantrouwen is in al die jaren enkel bevestigd gebleken. Ik betaal belastingen, alleen niet hier...

Het moge duidelijk zijn dat er voor die 'hardwerkende Vlaming' (en vooral: hard sparende Vlaming) nog barre tijden staan te wachten als het doemscenario van paars III zich ooit zou voltrekken.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 14:36   #13
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

zijn ze nu helemaal op hunne kop gevallen????????
Oud 7 februari 2007, 14:38   #14
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

Desiderius geef eens een hint wat mogelijk is.
Oud 7 februari 2007, 14:39   #15
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Niet alleen dat maar men is ook weer bezig met een pak eenmalige begrotingopsmukmaatregelen:

Citaat:
Overheid pikt slapende levensverzekeringen in
BEGROTING Financiële sector moet overheidskas stijven

-- (tijd) - De overheid beslist na de slapende bankrekeningen, ook een beslag te leggen op de slapende levensverzekeringen. Het gebeurt regelmatig dat begunstigden van een levensverzekering nooit hun tegoeden opvragen bij een verzekeringsmaatschappij. Omdat ze zijn overleden of gewoon omdat ze van werkgever zijn veranderd. De staat hoopt met de ingreep de overheidskas aan te dikken.

Erfgenamen weten niet altijd dat een overleden familielid een levensverzekering had. Of wie van werk verandert, vergeet wel eens dat hij over een groepsverzekering beschikte bij zijn vorige werkgever. Die levensverzekeringen leveren de verzekeringssector een bedrag aan 'erfloze' tegoeden op, zeg maar aan tegoeden waar niemand nog naar vraagt. De verzekeraars kunnen die vergeten bedragen blijven beleggen en daar dus ook inkomsten uithalen.

De overheid wil net zoals voor de slapende bankrekeningen, ook de slapende levensverzekeringen in kaart brengen. Om dan eveneens een procedure vast te leggen die bepaalt wanneer een slapend bedrag naar de staat mag overgaan.

Definitie

Bankrekeningen worden slapend wanneer er vijf jaar geen verrichtingen mee zijn gebeurd. De definitie voor slapende levensverzekeringen ligt nog niet vast. 'Je hebt twee soorten levensverzekeringen. Met een vervaldatum of levenslange. Wanneer een polis op vervaldatum komt, kan de verzekeraar op zoek gaan naar de begunstigde. Al dan niet met succes. Bij een levenslange polis is dat uitgesloten. Theoretisch blijft die polis open. Er bestaan hier geen regels voor', zegt Wauthier Robyns, de woordvoerder van Assuralia, de beroepsvereniging van de verzekeringssector.

Hoeveel slapende levensverzekeringen er zijn en welk bedrag daar tegenover staat, wil Robyns niet kwijt. 'De verzekeraars hebben de studie gemaakt, maar de berekeningen waren verschillend en zijn dus niet publiceerbaar.'

Naar schatting bestaan er in ons land zo'n 200.000 slapende bankrekeningen, waar alles samen tussen 100 �* 180 miljoen euro op staat. Het bedrag voor de slapende levensverzekeringen is volgens het kabinet van Begroting kleiner, maar daarom niet verwaarloosbaar.

Ter illustratie: de verzekeringssector haalde in 2006 ruim 20 miljard euro aan premie-inkomsten op uit de verkoop van levensverzekeringen.

PBL/SaS
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 14:46   #16
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske Bekijk bericht
Desiderius geef eens een hint wat mogelijk is.
Ik betaal m'n vermogensbankier een klein fortuintje om dat voor mij haarfijn uit te werken. Maar toch dit: zoek eens op fiscale optimalisatie op de Britse Kanaaleilanden...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 14:51   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht

Bedoelt u het federalisme dat ons jaarlijks minstens 10 miljard euro kost? Dat is inderdaad een fameuze belasting voor ons mooie koninkrijk.

Dat gezegd zijnde is een belasting op de meerwaarde van aandelen geen goede zaak omdat dat de enige reden is waarom men België een belastingparadijs noemt: er is er namelijk geen.

Wat ze toch niet allemaal uitvinden om het federalisme te kunnen recht houden.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 7 februari 2007 om 14:56.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 14:59   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht

In mijn geval is het voor de rooie meute annex Verhofstadt nu al bijna een decennium te laat. Sinds het aantreden van paars-groen heb ik tot de laatste eurocent uit de grijpgrage klauwen van de belgische fiscus weggehaald (inclusief vastgoed; ik ben hier al vijf jaar huurder). En mijn wantrouwen is in al die jaren enkel bevestigd gebleken. Ik betaal belastingen, alleen niet hier...

Het moge duidelijk zijn dat er voor die 'hardwerkende Vlaming' (en vooral: hard sparende Vlaming) nog barre tijden staan te wachten als het doemscenario van paars III zich ooit zou voltrekken.
Ach, het doemscenario is het confederalisme en daar zitten we nu in.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 15:39   #19
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach, het doemscenario is het confederalisme en daar zitten we nu in.

de boom zit in de kat! ik herhaal: de boom zit in de kat!!
Oud 7 februari 2007, 16:52   #20
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht

Idem. Mij stropen ze ook al niet meer.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be